Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
V*tut säästämisestä.
F1 kutistuisi muutaman tallin sarjaksi ennen kuolemistaan. Autotehtaatkin ovat sitä mieltä, että kuluja pitää karsia.

No, jos F1 kuolee, niin Mosleyn esikuvan mukaan voidaan tehdä F2-kokemuksien pohjalta uusi edullinen F1, joka on yksityyppiluokka ja koko kausi maksaa alle miljoonan per auto. ;)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Oon tosin varmaan vähemmistössä sanomalla että vaikka desibeleissä saatetaankin jäädä, niin 90-luvun ja puolivälin moottoreissa oli enemmän "kikkeliä" äänessä kuin myöhemmissä ja nykyisissä vaikkakin huomattavasti korkeammalta kiertävissä.

Tästä tuli vielä mieleen, että viime vuodelta olevassa 2011 sääntömuutoksia (nyt osin vanhentuneena tietona) käsittelevässä FIA:n kehyssuunnitelmassa oli oikein erikseen kappale äänistä, ja miellyttävän äänen säilyttämistä pidettiin tärkeänä. Se tosin koski turbomoottoreita. Voin postata sen myöhemmin kunhan löydän osoitteen.
Eikös vielä kaudella -94 ollut käytössä 8, 10 ja 12 sylinterisiä moottoreita yhtä aikaa?

Ja nyt suunnitellaan kaikille samanlaiset vakiomoottorit... :thumbfh:
 

skuba

New member
Liittynyt
28.11.2008
Viestit
3
Tämän tyyppinen olis täydellinen. V*tut säästämisestä.
No jos jokainen auton tuunaaja osaa laittaa corollaan turbon ja jokainen teekkaritiimi pystyy rakentamaan "pisaralla pisimmälle"-auton, niin mikä siinä on kallista?
Eiköhän kyse ole myös muista rajoituksista.

Kyllä polttoaineen määrän (=käytetyn energiamäärän) rajoittaminen veisi ideoita eteenpäin, kun annetaan samalla muita vapauksia. Tämä myös pitäisi maksimitehot sopivissa rajoissa niin kauan, kun sinne autoon ei tule mitään ydinvoimalaa.. Tällöin tulisi tietenkin sallia kaikenlainen energian hyödyntäminen, kuten KERS:iä vastaavat systeemit.

Minun mielestä paras artikkeli F1:stä on ollut TM:n yhteenveto turbokaudesta. Mm. jonkun kuskin kommentti:"tuntuma kaasupolkimeen oli sama, kuin olisi painanut hissin nappulaa" ja joku muu lainaus että "dynamometristä loppui asteikko".
Tälläistä insinöörien kokeilua kaipaisin takaisin F1:iin ja se ei tule ehdotetulla standardi-moottorilla, eikä rajoitetulla KERS:lläkään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minun mielestä paras artikkeli F1:stä on ollut TM:n yhteenveto turbokaudesta. Mm. jonkun kuskin kommentti:"tuntuma kaasupolkimeen oli sama, kuin olisi painanut hissin nappulaa" ja joku muu lainaus että "dynamometristä loppui asteikko".
Tälläistä insinöörien kokeilua kaipaisin takaisin F1:iin ja se ei tule ehdotetulla standardi-moottorilla, eikä rajoitetulla KERS:lläkään.
Taitaa olla vähän niin, ettei se tule takaisin millään.

Piti siitä tai ei, niin dramaattiset kustannusleikkaukset ovat ainut tapa saada sarja pysymään edes pystyssä jokseenkin nykyisen kaltaisena. Nykyisessä taloustilanteessa ei ole vaikea ennustaa, että autotehtaat lähtevät hyvinkin äkkiä, mikäli F1 syö rahaa nykyisiä määriä heidän kassoistaan. Silloin tuloksena on ihan oikeasti se GP2+ tai paluu 70-luvulle - yksityistallit (joista suurin osa tod. näk. nykyisiä GP2-talleja), yksi moottorivalmistaja sekä todennäköisesti vain muutama runkonsa itse valmistava talli.

Eikös vielä kaudella -94 ollut käytössä 8, 10 ja 12 sylinterisiä moottoreita yhtä aikaa?
Näin oli vielä 1995:kin. Toyota olisi tahtonut tulla V12:lla mukaan 2001, mutta FIA yhdenmukaisti sylinterimäärän juuri tuoksi vuodeksi ja siirsi tallin tuloakin näin vuodella.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Toyota olisi tahtonut tulla V12:lla mukaan 2001, mutta FIA yhdenmukaisti sylinterimäärän juuri tuoksi vuodeksi ja siirsi tallin tuloakin näin vuodella.
Itse olen miettinyt tuota asiaa monet kerrat, oliko todellinen syy tuo. Vai oliko Toyotalla paketti viellä niin levällään 2001, etteivät olisi voineet edes osallistua vaikka moottorisääntöä ei olisi ruksattu. (salaliittoteoriat hiipivät mieleen)

Näin offtopikkina tämä...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Näin oli vielä 1995:kin. Toyota olisi tahtonut tulla V12:lla mukaan 2001, mutta FIA yhdenmukaisti sylinterimäärän juuri tuoksi vuodeksi ja siirsi tallin tuloakin näin vuodella.
Jep olisivat tullee V12:sta tuolloin, mutta FIA muutti sääntöjä viime tingassa, eikä Tojolla ollut moottoria --> sakot Tojolle kun eivät tulleetkaan mukaan 2001 kuten luvattua.

Kätevää :)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Syy V12 pyttysten moottorien kieltämiseen taisi olla että miltei kaikilla suurilla talleilla oli kalliit V12 kehitysprojektit menossa lisähevosvoimien vuoksi ja FIA katsoi asiakseen puuttua tähän.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Monet eivät halua F1:stä taloudellisuusajoa. Mutta suurempi ongelma on se, ettei sillä saavuteta sitä tavoitetta, joka standardoinnilla on, eli säästöä. "Vapaat kädet"=rahanmeno.

Tämä sinällään mielenkiintoinen ajatus olisi toteutettavissa paljon halvemmallakin. Vaikka kierrosrajoittimella, joka voidaan napsauttaa pois päältä (kuten takavuosina). Koneen pitää kestää useampi kisa, joten käytön olisi oltava erittäin harkittua.

Mutta se säästö?
Mikä säästö? Kyllä ne kaiken rahansa käyttää aina johonkin. Ellei edistyksellisen voimalaitetekniikan kehittämiseen niin sitten muotoilun viilaamiseen.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mikä säästö? Kyllä ne kaiken rahansa käyttää aina johonkin. Ellei edistyksellisen voimalaitetekniikan kehittämiseen niin sitten muotoilun viilaamiseen.
Juuri näin.

Ja mitä enemmän rajoitetaan, sitä pienemmistä asioista on etsivä potentiaalia. Suorituskyvyn lisääminen tulee aina vaan hankalammaksi, eli kalliimmaksi. Jatkuva rajoitusten kiristäminen suosii varakkaita talleja, kun taas sääntöjen jäädyttäminen koituu ennen pitkää pikkutallien eduksi.

Jäädyttämälläkään pikkutallit ei isompiaan saavuta, mutta suhteellisesti lähestyvät.

Paras tapa kustannuksien leikkaamiseksi olisi sponsoreiden mielenkiinnon vähentäminen ja se matka on jo aloitettu.:D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
No sitten ainaskin harjoituksissa nähtäisiin tyhjän radan prinssejä, kun mitäpä sitä sinne tuhlaamaan liikoja..
Mielenkiintoistahan tossa olisikin just se, että miten monta kierrosta harjoituksissa kannattaisi ajaa, kun polttoainetta pitäisi säästää vielä aika-ajoihin ja kisaan. Äkkiseltään ajateltuna tämä saattaisi kannustaa tekemään juurikin taloudellisia koneita ilman, että kilpa-ajo menee polttoainemittarin tarkkailuksi. Tämä saattaisi tuoda myös kisaviikonloppuihin lisää yllätyksellisyyttä, jos esim. joku iso talli ei ehdi ajoissa löytää autoihinsa sopivia säätöjä. Tietty sallittavan bensamäärän pitäisi kuitenkin olla sen verran suuri, että harjoituksissakin nähtäisiin autoja radalla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Paras tapa kustannusten leikkaamiseksi on toki kisojen lisääminen vinku-intioissa ja vähentäminen Euroopassa:ahem:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No jos jokainen auton tuunaaja osaa laittaa corollaan turbon ja jokainen teekkaritiimi pystyy rakentamaan "pisaralla pisimmälle"-auton, niin mikä siinä on kallista?
Eiköhän kyse ole myös muista rajoituksista.
En ymmärrä vertausta. Lähtökohtaisesti F1-talli parin sadan henkilön tehtaineen on ehkä eri asia kuin autotallituunaus.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tästä tuli vielä mieleen, että viime vuodelta olevassa 2011 sääntömuutoksia (nyt osin vanhentuneena tietona) käsittelevässä FIA:n kehyssuunnitelmassa oli oikein erikseen kappale äänistä, ja miellyttävän äänen säilyttämistä pidettiin tärkeänä. Se tosin koski turbomoottoreita. Voin postata sen myöhemmin kunhan löydän osoitteen.
Tässäpä tämä. Tämä on siis toukokuulta 2007, joten ajankohtaisuus on niin ja näin ja dokumentin vuosiluvut voi unohtaa suoraan. Niin ja tämä koskee siis vielä tuolloin ainakin suunnitelmissa ollutta turbomoottoria.

Formula One 2011: Power-Train Regulation Framework

The rpm of the engines will be dramatically reduced and the sound of the cars will be different, but not necessarily unappealing to fans.

The noise of high rpm is to be replaced, by what we don’t know, but it will be quieter. The view is that the risk of this new noise being unappealing is low. Quieter cars are 100% in line with environment demands. The unique and sophisticated power-trains are certain to make a dramatic, if very different noise of their own.(20)

Note: (20)A trip to the Goodwood revival meeting will clearly demonstrate how ‘emotional’ even a 8,000 rpm racing engine can sound, add to this the new ‘futuristic’ high pitched whine of the electrical systems and one can see that it is not clear cut that the 2011 will sound ‘unemotional’ to the fans.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä säästö? Kyllä ne kaiken rahansa käyttää aina johonkin.
Se säästö, jolla tuota "kaikkea rahaa" pyritään pienentämään.

Helppohan se fanien on puhua kulutusjuhlan puolesta, kun ei tarvitse omaa kuvetta kaivaa. :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kustannussäästöistä puhutaan kaikkialla, mutta kausia sen sijaan ollaan jatkuvasti pidentämässä.

Ilmeisesti 20-25 kilpailun kaudet ovat talleille ilmaista huvia ja ainoastaan kaikki muu vie lajin konkurssiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kustannussäästöistä puhutaan kaikkialla, mutta kausia sen sijaan ollaan jatkuvasti pidentämässä.

Ilmeisesti 20-25 kilpailun kaudet ovat talleille ilmaista huvia ja ainoastaan kaikki muu vie lajin konkurssiin.
Yli 20 kisan kaudet ovat utopiaa. Tarjokkaita toki löytyy, mutta realistisia kisajärjestäjiä ei niin montaa löydy vanhojen kärsiessä talousvaikeuksissa ja uusien projektien osoittautuessa vain projekteiksi (mm. Venäjän useat ehdokkaat). Eikä tallitkaan loppujen lopuksi suostuisi mihinkään 25 kisan kauteen.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Tässäpä tämä. Tämä on siis toukokuulta 2007, joten ajankohtaisuus on niin ja näin ja dokumentin vuosiluvut voi unohtaa suoraan. Niin ja tämä koskee siis vielä tuolloin ainakin suunnitelmissa ollutta turbomoottoria.

Formula One 2011: Power-Train Regulation Framework
No tuohan se kuulostais hauskalta,nykyformulat ja äänimaailma jostain 80-luvun puolivälistä,jos kierroslukua rajoitettais rajusti,eikös ne kasarimotit kiertänyt jotain vähän päälle kymppitonnin?:alppu:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei ole tässäkään kaavailussa yhtään järkeä. Ferrari on perinteisenä moottorinvalmistajana tehnyt omat myllynsä aina itse. Ferrari ei olisi Ferrari jos moottorin paikalla hyrräisi Ilmor tai Judd.

Formuloilta katoaisi osa pohjaa ja perustuksista jos moottorinvalmistajien välinen kilpailu kiellettäisiin. Nythän rengassota lopetettiin taas alkuunsa. Seuraavaksi mukaan lajiin tulevat standardiautot ja standardirobotit köröttelemään ympäri rata-aluetta. Niiden myötä kyllä fanit siirtyvät muiden autourheiluluokkien pariin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onhan siinä FOMOCO:kin :confused:

Olisivatko kiinnostuneita osallistumaan standartoituun formulaykköseen?
 
Ylös