Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
1,8 turbosta jos revittäisiin kaikki mahdollinen irti niin paukuttaisi reippaasti yli 1500 hp. Eli älkäähän vinkuko pienestä koosta.

Cossiellahan taitaa olla pari mokomaa edesmenneestä Champ Car -sarjasta jäljellä? :thumbup:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
1,8 turbosta jos revittäisiin kaikki mahdollinen irti niin paukuttaisi reippaasti yli 1500 hp. Eli älkäähän vinkuko pienestä koosta.

Cossiellahan taitaa olla pari mokomaa edesmenneestä Champ Car -sarjasta jäljellä? :thumbup:
Joku luotettava kone, joka kestää 5 kisaviikonloppua varmasti..
Ei kai sellainen voi olla nopea...

Nyt nähdään, että kulut ovat nousseet-Honda jo lähti sarjasta. Muita seuraa perässä, jos ei kustannuksia leikata. sitä kai tässä ajetaan takaa...
Kyllä niitä rahanreikiä F1:ssä silti riittää.
Kuljettajille palkkakatto - esim. 5 000000 dollaria/kausi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei ne kuljettajien palkat mitään kaksisia ole noilla talleilla millä rahavaikeuksia on. Kärkikuskeja lukuunottamatta muut lähinnä tuovat sponssien kautta rahaa talleille.

Se ei siis ole ongelma tässä lajissa, vaan ongelma on Bernie ja muut jotka vievät sarjan tuomat rahat. Toki tallit saavat tietyn prosentin menestymisen myötä mutta taitaa ne suurimmat rahat valua jonnekkin muualle?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ei ne kuljettajien palkat mitään kaksisia ole noilla talleilla millä rahavaikeuksia on. Kärkikuskeja lukuunottamatta muut lähinnä tuovat sponssien kautta rahaa talleille.

Se ei siis ole ongelma tässä lajissa, vaan ongelma on Bernie ja muut jotka vievät sarjan tuomat rahat. Toki tallit saavat tietyn prosentin menestymisen myötä mutta taitaa ne suurimmat rahat valua jonnekkin muualle?
Ja enemmän tulee bernie jatkossa rokottamaan itselleen TV-tuloja kun hän joutuu kohta maksamaan Slavica-harpulle erorahoja jokunen miljardi...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Se ei siis ole ongelma tässä lajissa, vaan ongelma on Bernie ja muut jotka vievät sarjan tuomat rahat. Toki tallit saavat tietyn prosentin menestymisen myötä mutta taitaa ne suurimmat rahat valua jonnekkin muualle?

Ongelma on se, että sarja on nähty markkinointipanostuksena ja budjetit ovat olleet siksi olleet ylisuuria. F1-tallin pyörittäminen kannattavasti ei voi perustua 500 miljoonan euron vuosibudjettiin. Ts. autonvalmistajien ajatuksena ei edes ole ollut se, että F1-talli rahoittaa itsenstä - puhumattakaan sitten siitä, että F1-tallin pyörittäminen olisi voitollista toimintaa. Jos autonvalmistajalle jotain lisärahaa sponsorien tai tv-tulojen muodossa taataan, tarkoittaa se ainoastaan sitä, että tallin budjettia kasvatetaan vähintään samalla summalla. Kustannusleikkauksia on nähty ainoastaan pakon edessä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Cossiellahan taitaa olla pari mokomaa edesmenneestä Champ Car -sarjasta jäljellä? :thumbup:
Tämä kyllä selittäisi miksi Kalkhoven oli halukas ostamaan kaikki 93 Cosworth-moottoria viime viikolla, mutta ei. Cosworthin XFE Champ Car - moottori oli 2.6 litrainen. XFE kesti lopulta neljästä viiteen kisaviikonloppua uudelleen rakentamisten välissä ja siitä otettiin irti 750 hevosvoimaa.

Cosworthin tarjoama moottori on 2.4 litrainen vapaasti hengittävä V8 eli samanlainen moottori, jota Williams käytti 2006 vuonna. On minusta erittäin epätodennäköistä, että tämä moottorispeksi menisi läpi. FOTA haluaa täysin erilaisen moottorikonfiguraation.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Eikös ne tv-oikeudet ole Slavicalla? SLEC=SLavica ECclestone.
Jos Bernie on ollut niin tyhmä niin täytyy vain ihmetellä. Sitten katoaa viimeisetkin rahat F1:sistä.

Minulla on kova tutina että F1-sarjaa ei edes ajeta ensi kaudella, 2009!!
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei ahdettuja moottoreita voi suoraan vertailla nykyvehkeisiin. 70-luvun lopulla käsittääkseni vielä oli 1.5 litrasiakin turbovehkeitä formuloissa.
Olisiko kuitenkin ollut 80-luvun lopulla, kiellettiin kaudeksi 1989.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
tuohan on yllättävän iso kone ahdetuks, saa nähdä kuinka paljon kierroksia ja ahtopaineita rajataan, nyky tekniikalla tuosta repii melko riittävästi heppoja irti+tuleivaisuuden KERS siihen päälle. olisivat saaneet vaan ottaa nopeemmalla tahdilla nuo uudet koneet käyttöön, alkaa oleen kuitenkin autoteollisuudessa nykypäivää pienet ahdetut koneet.
TURBOILLE:alppu:
Jos ei mitään rajoituksia olisi, renkaat sutisi joka vaihteella.. :eek:
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Eipä näytä hääppöiseltä ykkösten tulevaisuus...Sponsorit&tallit vaikeuksissa, ja FIA&FOTA eri mieltä moottoreista. Ehkä muuten Bernie haluaa lopettaa nykyisen sarjan ja aloittaa uuden, koska mitalijärjestelmä ym. ideat tietysti helpompi saada läpi.:idea::jaska:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
On minusta erittäin epätodennäköistä, että tämä moottorispeksi menisi läpi. FOTA haluaa täysin erilaisen moottorikonfiguraation.
Voi olla, että Hondan vetäytyminen on aika kova pelinappula nyt.

Sitä paitsi eikö ollut niin, että FIA vaati F1-tiimeiltä 5 milj. (valuuttaa en muista) moottoreita, mutta tallit eivät pystyneet tätä vielä takaamaan? Tai ainakin kyseenalaista olisiko se realistista.

Mosleyn koko kirje täällä:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72325

Noh, viikon päästä perjantaina tiedetään tuleeko standardikoneet vai ei.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Se tulee varmaan olemaan joku FIA:n speksaama 500hv:n halpisturbo? Paljonko muuten GP2-autoissa on tehoja (600hv?) ja mikä on niiden nopeusero F-1:een tällä hetkellä (kohtahan GP2-autot ovat varmaan jo nopeampia)?
Renaultin 4 litran V8, 580 hp. GP2 on +/- 10 sekuntia hitaampi. Koko erohan ei tietenkään moottorista tule.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
saas nähdä mitä tästä vielä tulee. voi olla et koko systeemi nykyisellään romahtaa ja formulat miten me se muistetaan 90luvulta eteenpäin voi olla mennyttä
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Ihan kivahan se ois jos kuskin taitojen merkitys kasvaisi moottoreitten ollessa tasavertaisia keskenään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
saas nähdä mitä tästä vielä tulee. voi olla et koko systeemi nykyisellään romahtaa ja formulat miten me se muistetaan 90luvulta eteenpäin voi olla mennyttä
Formula 1 sellaisena kuin se oli 50-, 60-, 70-, 80- tai 90-luvuilla on jo mennyttä. Muutoksia tulee kaiken aikaa. Niin pitääkin, elääkseen ei voi pysähtyä. Ei F1 näihin uusiin muutoksiin romahda, vaikka osa niistä radikaalimpia ovatkin(eikä osa toteudu). Standardimoottorit eivät kamalasti poikkeaisi 70-luvun tilanteesta, jolloin Cosworth oli de facto standardi, josta poikkesivat vain Ferrari ja yksi tai kaksi muuta tallia.
Chip^ sanoi:
Ihan kivahan se ois jos kuskin taitojen merkitys kasvaisi moottoreitten ollessa tasavertaisia keskenään.
Tätähän F1-fanit toivoivat FIA:n kyselyissä. Sinänsä ristiriitaista, koska samat fanit myös toivovat innovatiivisuutta ja teknisellä aallonharjalla oloa. Nuo eivät voi toteutua yhtaikaa, jos jälkimmäisellä tarkoitetaan kehittelyvapauksia talleille.
 
Viimeksi muokattu:

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Sinänsä ristiriitaista, koska samat fanit myös toivovat innovatiivisuutta ja teknisellä aallonharjalla oloa.
Rohkenen epäillä. Uskon, että osa faneista painottavat show-puolta eivätkä välittäisi standardimoottoreista, kun taas toisille tekninen kehitys on tärkeämpää, ja hyväksyvät siksi "tylsemmät" kilpailut.

Itse en tekniikasta niinkään välitä, mutta tuo standardisoiminen on kyllä liian ronskia. Sen sijaan kannatan ideaa, että FIA:lla olisi moottoritoimittaja, jolta voisi halvalla ostaa moottorit. Ne tallit, jotka niitä haluaisivat siis. Mutta ehdottomasti ei samoja moottoreita kaikille talleille!

Tavallaan tällainen järjestely olisi kuin paluu 1970-luvulle, sille erolla tosin, että silloin se toimi luonnollisesti, kun taas nyt tarvittaisiin FIA:ta välikätenä.
 
Ylös