Hemmetti illan olen tässä kaavoja pyöritellyt, enkä mä nyt jotenkin saa tätä napsahtamaan kohdalleen.
Idea on se, että autolla on tietty massa m ja moottorissa tietty tehomäärä P.
Massa m olkoon 650 kg ja tehomäärä P olkoon 750 hp (560 kW).
Yritän epätoivoisesti saada näistä revittyä autoon vaikuttavan voiman F ja kiihtyvyyden a, kun oletetaan että renkaiden ja asfaltin välinen kitka on ääretön ja auton mekaviikka on muuten häviötön. Lisäksi oletetaan että auton tehontuotto on lineaarinen.
Tämmösen sain revittyä kasaan:
Tossa siis laskettiin kiihdytys 0-100 km/h kuluva aika, mutta tuolla tapaa kiihtyvyydeksi a tulisi järjettömän suuri luku.
Vai johtuuko "virhe" tässä tosiaan siitä äärettömästä kitkasta, ilmanvastuksen puuttumisesta ja siitä ettei tehokäyrä ole reaalimaailmassa lineaarinen?
KERTOKEE! x(
Idea on se, että autolla on tietty massa m ja moottorissa tietty tehomäärä P.
Massa m olkoon 650 kg ja tehomäärä P olkoon 750 hp (560 kW).
Yritän epätoivoisesti saada näistä revittyä autoon vaikuttavan voiman F ja kiihtyvyyden a, kun oletetaan että renkaiden ja asfaltin välinen kitka on ääretön ja auton mekaviikka on muuten häviötön. Lisäksi oletetaan että auton tehontuotto on lineaarinen.
Tämmösen sain revittyä kasaan:
Koodi:
W = 559 274,904 W
E = ½mv²
= ½ * 650kg * (27,8m/s)²
= 251173 J
J = Ws
s = J/W = 251173 J / 559 274,904 W
= 0,45 s
Koodi:
a = dV / dt
a = (27,8 m/s - 0 m/s) / (0,45 s - 0 s)
a = 27,8 m/s / 0,45 s = 61 m/s²
KERTOKEE! x(