Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Voisi ferrari ostaa Brawnin takaisin niin ehkä taktiikkasähläily vähenisi merkittävästi.
Sama, kyllä sitä välillä ihmetteli noita niiden aivoituksia kauden mittaan. Kunpa joku nyt ostaisi tuon Hondalta jäävän F1-tallin.. Hondahan oli vielä 2000-luvun alussa BAR ja sitä ennen Tyrrell..
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Tästä joku voisi saada halvalla hyvä Kerssin, Honda kun keskittynyt koko kesän ensivuoden auton kehittelyyn kilpailemisen sijasta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Toisaalta asialla on toki hyvätkin puolensa, valmistajat ovat puhuneet oman sarjan perustamisesta jotta päästäisiin eroon Bernien ahneudesta ja FIA:n sekoilusta sääntömuutosten suuntaan, viimeaikaiset sääntömuutokset(yhdenmukainen ECU, KERS..) ovat vain tuoneet kustannuksia talleille ja nykyisellään sääntömuutokset vaativat kaikkien tallien kannatuksen, yksi riittää torppaamaan hyvätkin ehdotukset kuten mm. ostoautojen sallimisen.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Montakohan tallipaikkaa vähenee vielä ennen kauden alkua? Nähdäänkö ensi kaudella lähtöruudukossa Eccelestonen sponsoroimana 3-4 autoa / talli, että saadaan edes kausi vedettyä läpi?
Sehän tässä vähän pelottaa. Toivottavasti tästä ei seuraa mitään lumipalloefektiä ja muiden autonvalmistajien joukkopakoa sarjasta.
Eiköhän se Berniekin tästä säikähdä, ahneella on paskainen loppu.
Rahaa vaan tv-tuloista enemmän talleille ja muutamaan vuoteen ei mitään sellaisia sääntömuutoksia, joista talleille koituisi turhia kuluja.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
ei sitä rahankulutusta pysty varmaan mitenkään estämään, jollakin on aina laittaa muutama sata miljoonaa lisää pärjätäkseen, ei siinä muiden auta kuin pumpata lisää rahaa myllyyn jos siis haluaa pärjätä eikä sekään aina auta kuten HONDA osoitti.. sitten kun F1 markkina arvo alkaa olemaan liian pieni suhteessa kulutettuun rahaan alkaa autonvalmistaja jättämään hiekkalaatikon, sitä mukaan tilalle tulee ehkä yksityistiimejä joille ei luonnollisesti ole yhtäläisiä resursseja joten budjetit jäävät pienemmiksi. aikansa kun tätä jatkuu alkaa budjetit luonnollisesti tippumaan alaspäin, ikinä F1:n ei tule olemaan tasa-arvoinen laji, ei niin kauan kuin tiimit tekevät ja kehittävät itse omat autonsa:frank:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siinä olis Schumacherin tilaisuus ryhtyä tallin omistajaksi. Ferrarin koneet, lootat ja kerssit mukaan ja Brawnihan siellä jo on.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2508
Tästä joku voisi saada halvalla hyvä Kerssin, Honda kun keskittynyt koko kesän ensivuoden auton kehittelyyn kilpailemisen sijasta.
Niin kuinkakohan kauan tämä vetäytyminen on ollut jo roikkumassa ilmoilla, eli onko nuo vaan suuria puheita ja todellisuudessa siellä ei ole sen enempää kerssiä kuin rahaakaan?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Kuskit myös "säästötakoisiin"..

Mielestäni kuskitkin voisivat osallistua F1-sarjan tervehdyttämistakoisiin. Voisi nuo naurettavat palkat vähintää puolittaa. Se että jollekkin maksetaan vuodessa siitä että ajaa autolla radalla ympyrää yli 20 miljoonaa on siis rehellisesti sanottuna naurettavan tragikoomista. Noita palkkoja ei voi millään puolustella nykypäivänä.
 

Ripatti

New member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3
Mielestäni kuskitkin voisivat osallistua F1-sarjan tervehdyttämistakoisiin. Voisi nuo naurettavat palkat vähintää puolittaa. Se että jollekkin maksetaan vuodessa siitä että ajaa autolla radalla ympyrää yli 20 miljoonaa on siis rehellisesti sanottuna naurettavan tragikoomista. Noita palkkoja ei voi millään puolustella nykypäivänä.
Toi on totta. Toisaalta isoimmat palkat maksaa vain ferrari ja mclaren joiden talous ei ole toisaseks vielä ihan kuralla. Koko tallin toimintaan voisi soveltaa nhl:n palkkakattoa. Eikös joskus väläytelty jotain budjetti kattoa? Nykyisessä taloustilanteessa ei välttämättä olisi huono ratkaisu. Siinä voisi sitten ferrari ja mclaren ylijäämärahalla ajattaa vaikka kolmatta autoa. Tätä menoa formuloita ei montaa vuotta ajeta tai sitten loppuu mielenkiinto seurata kymmentä autoa.

Mutta jos edes tv-oikeuksien rahat menisivät talleille niin se jo auttaisi. Nyt rahat käärii ikivanha bernie vaikka tallit sen työn tekee jotta edes saataisiin näitä tv-rahoja.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sanokaa mun sanoneen, että Toyota ei ole myöskään mukana ensi kauden lähtöruudukossa. Olen itse asiassa jo monta vuotta odotellut, että milloin siellä tajutaan vetää pillit pussiin kun menestystä ei vain tule vaikka rahaa työnnetään toimintaan rekkalasteittain. Nyt kun sitten tämä talouskriisi on tullut vielä mukaan peliin ja pääkilpailija jo lähtenyt niin mielestäni olisi Toyotalta suurta typeryyttä JÄÄDÄ mukaan F1:siin. Siis noin niin kuin liiketaloudellisessa mielessä.

Jotenkin myös Renault arveluttaa... Ensi kaudella uskon mukana olevan: Ferrari, McLaren, BMW, Red Bull, Toro Rosso, Williams ja Force India. Rehellisesti siis uskon, että todennäköisimmin nuo suurten autotehtaiden tiimit ovat lähdössä pois vaikka niillä periaatteessa olisikin rahaa homman pyörittämiseen. Bemarilla ehkä enemmän sellaista perinteistä kilpa-autoiluhenkeä johtoportaassa kun japskeilla ja Rellulla. Pikkutallien uskon vielä pystyvän rimpuilemaan sen verran, että ainakin aloittavat kauden. Kaikki siis ihan omaa mutua ;)
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Noita palkkoja ei voi millään puolustella nykypäivänä.
Kuskit harrastamaan hyväntekeväisyyttä suuria autonvalmistajia kohtaan? Vähintäänkin huvittavaa.:D

Kyllä mestarit ovat palkkansa arvoisia, esim Alonso ja Kimi. Vaihtoehtona on hankkia keskiverto kuljettaja ja käyttää rahat muuhun. Tosin tänävuonna on hyviä kokeneita kuljettajia alennusmyynnissä.

Laskusuhdanne vaikuttaa tietysti palkkoihinkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta jos edes tv-oikeuksien rahat menisivät talleille niin se jo auttaisi. Nyt rahat käärii ikivanha bernie vaikka tallit sen työn tekee jotta edes saataisiin näitä tv-rahoja.
Meneehän niistä osa talleille. Olihan osa McLarenin 100 miljoonan sakkorangaistuksestakin noiden tv-rahojen menetystä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tilanne on F1:sissä ollut jo jonkin aikaa vääristynyt, kun autotehtaat ovat pumpanneet rahaa tiimeihinsä. Williams on ollut ainoa poikkeus, se kun käyttää kaikki sponsoreilta saamansa rahat kilpailemiseen, ja tulee toimeen sillä mitä se saa kerättyä. Ehkä tulevaisuus on taas yksityistiimien.
Williams on mitä suurimmassa vaarassa keikahtaa:

Kahden edellisvuoden aikana Williams on tehnyt tappiota 60 miljoonaa euroa, työntekijöitä on vähennetty ja talli on joutunut hakemaan jatkuvasti lisää lainaa. The Financial Timesin mukaan viime kauden lopussa tallin pankkitilillä oli vain 16 000 euroa käteistä. (14.10.)
Voi melkein kysyä onko F1:llä tulevaisuutta?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Kuskit harrastamaan hyväntekeväisyyttä suuria autonvalmistajia kohtaan? Vähintäänkin huvittavaa.:D

Kyllä mestarit ovat palkkansa arvoisia, esim Alonso ja Kimi. Vaihtoehtona on hankkia keskiverto kuljettaja ja käyttää rahat muuhun. Tosin tänävuonna on hyviä kokeneita kuljettajia alennusmyynnissä.

Laskusuhdanne vaikuttaa tietysti palkkoihinkin.
Ei kukaan urheilija ole 15-30 milj. euron arvoinen, se nyt on selvä. Nuo palkat/korvaukset vaan ovat hullun "kasinotalous"-ajattelun myötä vaan sairaalloisesti paisuneet vuodesta toiseen.

Täysin sairasta menoa!!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Fry juttelee maikkarin sivuilla olevan uutisen mukaan toiveikkaita tarinoita. Kolme varteenotettavaa ostajaehdokasta on jo kuulemma ovella kolkuttamassa.

Miten on jos Honda vetäytyy kokonaan, niin voiko uusi omistaja käyttää Hondan viime kauden koneita?

Edit. Toinen kysymys. Eikös Bernie ole luvannut, että radalla nähdään 20 autoa? Mitenköhän herra meinaa lupauksensa pitää jos uutta omistajaa ei löydy?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Fry juttelee maikkarin sivuilla olevan uutisen mukaan toiveikkaita tarinoita. Kolme varteenotettavaa ostajaehdokasta on jo kuulemma ovella kolkuttamassa.

Miten on jos Honda vetäytyy kokonaan, niin voiko uusi omistaja käyttää Hondan viime kauden koneita?
F1-liven mukaan jatkajalle olisi tarjolla Ferrarin moottorit, kun Force Indian siirtyminen mersulle jättää Ferrarille vapaata kapasiteettia. Brawn olisi näiden huhujen mukaan jo ehtinyt sopia asiasta Ferrarin kanssa. Hondalta tuskin jää niin paljoa käyttämättömiä moottoreita, että ne riittäisivät kokonaiseksi F1-kaudeksi.

EDIT: Jos uutta tallia ei saada mukaan joutuvat McLaren ja Ferrari ilmeisesti ajattamaan kolmatta autoa. Kukaan ei tosin taida tietää varmasti, mitä tämän hetken sopimukset sanovat asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Hyvä että lopultakin vetäytyivät. Autot rumia kuin synti ja surkea menestys teki hallaa niin kunniakkaalle ja perinteikkäälle F1 -historiassa kauan olleelle nimelle.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ei kukaan urheilija ole 15-30 milj. euron arvoinen, se nyt on selvä. Nuo palkat/korvaukset vaan ovat hullun "kasinotalous"-ajattelun myötä vaan sairaalloisesti paisuneet vuodesta toiseen.

Täysin sairasta menoa!!
Eihän se ole hullu, joka paljon pyytää...
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Fry juttelee maikkarin sivuilla olevan uutisen mukaan toiveikkaita tarinoita. Kolme varteenotettavaa ostajaehdokasta on jo kuulemma ovella kolkuttamassa.
Ketkähän hullut haluavat nykytilanteessa ostaa F1-tallin? Onnenonkijoita varmasti löytyy mutta tuskin sellasia, joilla on mielenkiintoa ja ennenkaikkea rahaa pyöriä lähtöruudukon peräpäässä vaikka seuraavat 10-vuotta, autoteollisuudesta ei näillä osakekursseilla ja myynneillä ainakaan löydy. Toki siis lähtöruudukon täyttöä kalliiseen hintaan on jollekkin tarjolla ensikaudeksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös