Ecclestone: 'mitalit' F1:iin jo 2009

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mulla on ehkä vähän pää flunssan takia tukossa mutta näkeekö joku yhtään huonoa puolta siinä, että jokainen maalin ajanut kuski saisi pisteitä? Silloinhan jokaisesta sijoituksesta kannattaisi taistella.
No ei todellakaan kaikille pisteitä. Toi kaheksan alkaa olla jo aika maksimi. Pisteet kokee aikamoisen inflaation, jos niitä aletaan kaiken maailman Sutileille tosta vaan jakamaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toisaalta, on sekin huono, että yksi 8 sija on parempi kuin kymmenen 9 sijaa.
Mutta on totta sekin, että taistelu pisteistä nollaantuisi (pääsy "maagiseen" 8 joukkoon) jos kaikki saisi pisteen. Toisaalta, sijoilla 10-14 käytäisiin ehkä kovempaa taistelua mikäli 10 saa vielä pisteen jne.. Paha sanoa mitään ku kaikilla on puolensa. Itse kannatan 8 ensimmäiselle pisteet niin että ensimmäinen saa 12 ja loput nykyisellä tavalla..
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Jos kaikille jaettaisiin pisteitä niin sitten podiumille päässeille REILUSTI enemmän pisteitä kuin vaikkapa sijalle 14. ajaneelle. Eli ei MotoGP-pisteytystä ainaskaan eikä mihinkään NASCAR:iin pohjautuvaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jospa aletaan jakamaan pisteitä kuten ennenkin 80%-kaavalla, mutta otetaan desimaalit mukaan? Pisteitä jaossa saman verran, mutta jokainen saa niitä. Hiuli hei.

1. 7,9
2. 6,32
3. 5,06
4. 4,04
5. 3,24
6. 2,59
7. 2,07
8. 1,66
9. 1,33
10. 1,06
11. 0,85
12. 0,68
13. 0,54
14. 0,43
15. 0,35
16. 0,28
17. 0,22
18. 0,18
19. 0,14
20. 0,11
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pah, mennään suoraan isoihin pisteisiin.

1. 1000 p + kultaa + läjä rahaa
2. 600 + hopeaa
3. 400 + pronssia
4. 200
5. 150
6. 125
7. 110
8. 100
9. 50
10. 25
11. 10
12. 5
13. 3
14. 2
15. 1
16-20. 0
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Tuo viimeisin ehdotus on aika hyvä! Se pitäisi laajentaa vielä niin, että viimeisestäkin sijasta saa pisteitä. Tulos: Oli sijoitus mikä tahansa, aina kannattaisi yrittää parantaa sijoitusta.

Kuka ties, vaikka mestaruustaistossa oltaisiin lopussa niin tiukilla (vrt. tämä kausi), että ne kaikkein heikoimmat sijoituksetkin ratkaisisivat.


EDIT: Tämmöinen pistetaulukko ois jees:

1. 1000
2. 600
3. 400
4. 200
5. 150
6. 100
7. 75
8. 50
9. 40
10. 30
11. 25
12. 20
13. 15
14. 10
15. 7
16. 5
17. 4
18. 3
19. 2
20. 1
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
pitäisi laajentaa vielä niin, että viimeisestäkin sijasta saa pisteitä.
Nimenomaan viimeisestä tilasta ei tulisi saada pisteitä. Mitä järkeä siinä nyt on, pisteitä siitä että ajaa vaikka 50 kierrota muita jäljessä? Sama kai se nolla on antaa.

Mutta joo, utopiaa.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Se olisi lohdutuspalkinto siitä, että pääsi edes maaliin. ;) Keskeyttämisestä ei tulisi pisteitä.

Viimeisen sijan pisteen kohdalla pitää muistaa, että sen merkitys olisi häviävän pieni: 0,01 nykyistä pistettä.
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Tuo viimeisin ehdotus on aika hyvä! Se pitäisi laajentaa vielä niin, että viimeisestäkin sijasta saa pisteitä. Tulos: Oli sijoitus mikä tahansa, aina kannattaisi yrittää parantaa sijoitusta.

Kuka ties, vaikka mestaruustaistossa oltaisiin lopussa niin tiukilla (vrt. tämä kausi), että ne kaikkein heikoimmat sijoituksetkin ratkaisisivat.


EDIT: Tämmöinen pistetaulukko ois jees:

1. 1000
2. 600
3. 400
4. 200
5. 150
6. 100
7. 75
8. 50
9. 40
10. 30
11. 25
12. 20
13. 15
14. 10
15. 7
16. 5
17. 4
18. 3
19. 2
20. 1
Juu, hetihän se kaheskymmenes häiskä haluu sitä toista pistettä, onhan siitä ihan sikana etua..
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Ehdotuksellani olisimme tänä vuonna saaneet seuraavan lopputuloksen (suluissa oikea sijoitus/pisteet):

8359 1 Felipe Massa (2/97)
7990 2 Lewis Hamilton (1/98)
5640 3 Kimi Raikkonen (3/75)
4925 4 Robert Kubica (4/75)
4010 5 Fernando Alonso (5/61)
3655 6 Nick Heidfeld (6/60)
3245 7 Heikki Kovalainen (7/53)
2014 8 Sebastian Vettel (8/35)
1460 9 Timo Glock (10/25)
1455 10 Jarno Trulli (9/31)
1357 11 Nico Rosberg (13/17)
1112 12 Nelson Piquet (12/19)
985 13 Mark Webber (11/21)
722 14 David Coulthard (16/8)
696 15 Rubens Barrichello (14/13)
461 16 Kazuki Nakajima (15/9)
332 17 Sebastien Bourdais (17/4)
328 18 Jenson Button (18/3)
121 19 Giancarlo Fisichella (0)
36 20 Adrian Sutil (0)
24 21 Takuma Sato (0)
12 22 Anthony Davidson (0)


Huomattavaa:

- Mestari olisi Massa
- Ennen viimeistä kisaa Hamiltonin ja Massan ero olisi ollut 481 pistettä Hamiltonin eduksi
- Hamiltonille olisi riittänyt toinen sija mestaruuteen Massan voittaessa
- Jos Massa olisi ollut toinen, Hamiltonille olisi riittänyt 5. sija

- Keskikastissa aika tiukkaa ja sijanmuutoksia oikeisiin tuloksiin nähden
- Nykypistejärjestelmällä nollille jäänneiden kesken oltaisiin saatu erot
- Coulthardilla paljon sijoituksia juuri kärkikahdeksikon takana, tässä hän saisi niistä arvostuksia
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Juu, hetihän se kaheskymmenes häiskä haluu sitä toista pistettä, onhan siitä ihan sikana etua..
No ei kovin paljon halua, mutta taatusti enemmän kuin nykyjärjestelmällä, jossa sijannoususta ei hyödy mitään. ~> pistejärjestelmä palkitsee ohituksista aina
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kyllä sitä motivaatiota on ollut tähän astikin sitä sijoitusta parantaa, vaikkei pistettä saisikaan. En haluaisi nähdä mitään NASCAR tyylistä pistejärjestelmää, missä liikutaan tuhansissa pisteissä. Ei vaan sovi F1:iin minun mielestäni. Ja olisiko se yhen pisteen parannus nyt minkään arvoinen, kun erot noissa taulukoissa kuitenkin kasvaa suuriksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos autourheilun kuninkuusluokassa mukana oleva talli ei 17-18 kilpailua kestävän kauden aikana onnistu saavuttamaan yhtään ainutta pistettä, niin ei kyseinen talli silloin pisteitä ansaitsekaan. Ei F1 voi olla (eikä ole koskaan ollutkaan) mikään harrastelijaluokka, jossa jokaista osallistujaa palkitaan mukanaolosta.

Kuljettajienkin olisi syytä ottaa oppia vanhoista hyvistä ajoista. Ei kisa tuolloin ollut ohi ennenkuin saavutettiin ruutulippu, oli sijoitus sitten ensimmäinen tai kahdestoista.

Kahdeksan ensimmäistä pisteillä on ehdoton maksimi.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jos autourheilun kuninkuusluokassa mukana oleva talli ei 17-18 kilpailua kestävän kauden aikana onnistu saavuttamaan yhtään ainutta pistettä, niin ei kyseinen talli silloin pisteitä ansaitsekaan. Ei F1 voi olla (eikä ole koskaan ollutkaan) mikään harrastelijaluokka, jossa jokaista osallistujaa palkitaan mukanaolosta.

Kuljettajienkin olisi syytä ottaa oppia vanhoista hyvistä ajoista. Ei kisa tuolloin ollut ohi ennenkuin saavutettiin ruutulippu, oli sijoitus sitten ensimmäinen tai kahdestoista.

Kahdeksan ensimmäistä pisteillä on ehdoton maksimi.
Samaa mieltä: F1 ei ole mikään hyvän tahdon lähettiläs mitä tulee pisteiden jakamisiin tuhero-tason tiimeille ja kuskeille mielihyvän nimissä.

Mieluiten ensimmäisille 6:lle pisteitä, tämä 8-tyylikin vielä menee muttei sen enempää. Voitosta tulee palkita suhteellisesti enemmän kuin muista sijoituksisa, ei liikaa mutta vähän enemmän silti: Tämä ylläpitää uskoa siihen jaloimpaan urheiluun: Olen aina kunnioittanut enemmän kuljettajia jotka ajavat voitosta jokakerta kun laittavat kypärän päähän, kuin laskelmoivista lässyistä.

Ja mitä tulee bernien hippokisamitaleihin, forget it:yuck:
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Keskikastille kun ei pisteitä viitsi jaella, niin mitenkä tyrmätään seuraavanlainen malli kilpailun kiristämiseksi kärkisijoitusten ulkopuolella.
Ajatuksena olisi palkita niukasti pistesijojen ulkopuolelle jääneet kuljettajat lähtöruutu korotuksella seuraavan kisan aika-ajossa. Ongelma on tietysti viimeinen osakilpailu, jolloin tämä porkkana menettää merkityksensä. Ja miettimistä vaatii viimeisen pistesijan sekä ensimmäisen lähtöruutu korotuksen välinen suhde, eli pisteet pitäisi olla tavoitellummat kun aika-ajo sijoitusta parantava vaikutus.


Vaikka näin:
1.12p
2.9p
3.6p
4.4p
5.3p
6.2p
7.neljän lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun
8.kolmen lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun
9.kahden lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun
10.yhden lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun


Pisteet jaettaisiin niille jotka kilpailussa on menestynytkin ja jämäsijoillekkin saataisiin merkitystä.

En tiedä ehdotanko tällaista edes tosissani, mutta onpahan yksi vaihtoehto lisää lajin pilaamiseksi:D.


Edit: Olisi varmaan kannattanut uhrata hetki ajatukselle, ennen kuin aivopierun esitin. Siellähän voisi olla useampia autoja samassa lähtöruudussa, siihen olisi siis laadittava järjestyssääntö tyyliin, parempi aika=parempi ruutu. Liian monimutkaista, malli ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Vaikka näin:
1.12p
2.9p
3.6p
4.4p
5.3p
6.2p
7.neljän lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun
8.kolmen lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun
9.kahden lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun
10.yhden lähtöruudun korotus seuraavaan lähtöruutuun


Pisteet jaettaisiin niille jotka kilpailussa on menestynytkin ja jämäsijoillekkin saataisiin merkitystä.
Tämähän on hyvä ehdotus. Kuudelle tai kahdeksalle ensimmäiselle pisteitä - kumpi paremmalta tuntuu ja sitten kymmenenteen sijaan asti saisi tuollaisen lähtöruudukkoparannuksen. Ainut hankalampi kohta olisi kai tuo kun tulee noita päällekkäisiä sijoituksia, että kumpi ottaisi sen paremman sitten. Eihän siinäkään muuta kuin sovittaisiin miten tehdään.

Paljon mieluummin tällainen systeemi käyttöön kuin jokin mitalijärjestelmä tai kaikille pisteitä ja ihan tolkuttomia määriä. Jos pistelaskua siis on pakko muuttaa liputtaisin tämän puolesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämähän on hyvä ehdotus. Kuudelle tai kahdeksalle ensimmäiselle pisteitä - kumpi paremmalta tuntuu ja sitten kymmenenteen sijaan asti saisi tuollaisen lähtöruudukkoparannuksen. Ainut hankalampi kohta olisi kai tuo kun tulee noita päällekkäisiä sijoituksia, että kumpi ottaisi sen paremman sitten. Eihän siinäkään muuta kuin sovittaisiin miten tehdään.

Paljon mieluummin tällainen systeemi käyttöön kuin jokin mitalijärjestelmä tai kaikille pisteitä ja ihan tolkuttomia määriä. Jos pistelaskua siis on pakko muuttaa liputtaisin tämän puolesta.
Kuten ehdottaja itsekin jo huomasi, ei toimi. Esimerkki:

Edellisessä kisassa seitsemänneksi ajanut Trulli on aika-ajon viides ja nousee siis neljä sijaa paalulle, tiputtaen aika-ajojen nopeimman sijaa alemmas. Edellisen kisan kahdeksas Vettel oli aika-ajojen viides, nousten kolme sijaa toiseksi, tiputtaen alkuperäiset paalumiehen ja kakkosen toiseen riviin. Ei tarvinne jatkaa?

-Edit- Ei mennyt ihan putkeen tuo demonstraatiokaan. Sekä Trulli että Vettel olivat aika-ajon viidensiä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös