Rata-SM 2009

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mainitsit että vaipperissa on uusi kone, joten tästä on pääteltävissä että on olemassa myös vanha kone ja tämän käyttötarkoituksiahan Vito tuossa suunnitteli. :rolleyes:

Ei ole kukaan puhunut uudesta moottorista. Ei siis ole "vanhaa" kattilaa missään.

Tämä yksi ja sama moottori vaan tais käydä Orecalla päivitettävänä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei ole kukaan puhunut uudesta moottorista. Ei siis ole "vanhaa" kattilaa missään.

Tämä yksi ja sama moottori vaan tais käydä Orecalla päivitettävänä.
Mitäs uutta palikkaa Oreca sinne päivitteli? Ja vieläkö V10:ä paljonkin kehitetään Gt3:n puitteissa kun niitä ei enää juurikaan radoilla näe - ainakaan tehdastiimien toimesta. GT3:n kärkihän on Fefen 430:n ja 997 Possujen ja Gallardojen temmellyskentää.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Mainitsit että vaipperissa on uusi kone, joten tästä on pääteltävissä että on olemassa myös vanha kone ja tämän käyttötarkoituksiahan Vito tuossa suunnitteli. :rolleyes:
Lue nyt muutamaan kertaan vielä uudelleen.. ja katso löydätkö jostain maininnan uudesta..
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Noin 2500 katsojaa keräsi Ahveniston kilpailu. Ei ihan huono suoritus siinä mielessä, että viime vuonna sai poistaa nollan pois tuosta luvusta... Mutta kyllä tuo pitäisi silti tuplata.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jo vain on hyviä kuvia. Pari kyssäriä noiden perusteella.. Kaiteisiinko Suominen tuon Possun perän on telonut (IMG_7990) ? Ja miksiköhän Ylitalo ajoi tuolla Erkka Suomisen viime vuonna ajamalla 996:lla kun Aarnio Racingilla on se Ylitalon viime vuonna ajama 997:kin? (tosin numerolla 11 näyttäisi olleen kaksi eri autoa liikenteessä....)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Noin 2500 katsojaa keräsi Ahveniston kilpailu. Ei ihan huono suoritus siinä mielessä, että viime vuonna sai poistaa nollan pois tuosta luvusta... Mutta kyllä tuo pitäisi silti tuplata.
Vaikeaa niitä katsojamääriä on kasvattaa kun autoja on niin onnettoman vähän. Formulaluokissa oli jopa kisaamista ja autot suht lähellä toisiaan. Koppiautoissa erot autojen ja kuskien välillä ovat niin tolkuttomat, että enemmän tapahtumia näkisi menemällä moottoritien sillalle katselemaan ohi kulkevaa liikennettä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Vaikeaa niitä katsojamääriä on kasvattaa kun autoja on niin onnettoman vähän. Formulaluokissa oli jopa kisaamista ja autot suht lähellä toisiaan. Koppiautoissa erot autojen ja kuskien välillä ovat niin tolkuttomat, että enemmän tapahtumia näkisi menemällä moottoritien sillalle katselemaan ohi kulkevaa liikennettä.
Täysin totta. Formulat sais yhdistää niin olis ainakin yhdessä lähdössä kunnolla autoja legendsien hyväksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hyödyttääkö formulaluokkien yhdistäminen -oikeasti? F3-kuski varmaan tykkää kun joku just kartingista siirtynyt jannu tuhoaa hänen HIUKAN Formula Fordia kalliimman kaluston kilpailutilanteessa. Ja seuraisitko oikeasti Formula Fordien keskinäistä kisaa, jos rataa kiertää myös Renaultit ja F3:set yhtäaikaa.

Aikoinaan on tullut nähtyä kun ex-Lehto/Häkkinen Reynard kiertää rataa Formula Veen kanssa samassa lähdössä. Mun mielestä siinä ei kumpikaan luokka päässyt oikeuksiinsa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Hyödyttääkö formulaluokkien yhdistäminen -oikeasti? F3-kuski varmaan tykkää kun joku just kartingista siirtynyt jannu tuhoaa hänen HIUKAN Formula Fordia kalliimman kaluston kilpailutilanteessa. Ja seuraisitko oikeasti Formula Fordien keskinäistä kisaa, jos rataa kiertää myös Renaultit ja F3:set yhtäaikaa.
Millä todennäköisyydellä kolmoskuski ja fordi kuski ajautuvat kilpailutilanteeseen keskenään? Siinä tilanteessa että kolmosten kuski ei ole saanut aikaa aika-ajossa? En menisi paljon väheksymään kartingista tullutta Fordkuskia jos pystyy haastamaan kolmoskuskin! Eiköhän kolmoset ja Fordit kiertäisi eri puolella rataa, joten molempia pystyisi seuraamaan erikseen. Sitä en tiedä mitä muuta hyötyä tästä olisi kuin aikaa säästyisi. Toisaalta, onko sekään edes hyöty jos tapahtuman kesto lyhenee? Relluilla saattaisi vielä jotain kisaa kai tullakin kolmosten kanssa, mutta se taas tuskin on kuskien mieleen, oman sijoituksen kannalta toisen luokan kuskit ovat vain haittona.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Millä todennäköisyydellä kolmoskuski ja fordi kuski ajautuvat kilpailutilanteeseen keskenään? Siinä tilanteessa että kolmosten kuski ei ole saanut aikaa aika-ajossa? En menisi paljon väheksymään kartingista tullutta Fordkuskia jos pystyy haastamaan kolmoskuskin! Eiköhän kolmoset ja Fordit kiertäisi eri puolella rataa, joten molempia pystyisi seuraamaan erikseen. Sitä en tiedä mitä muuta hyötyä tästä olisi kuin aikaa säästyisi. Toisaalta, onko sekään edes hyöty jos tapahtuman kesto lyhenee? Relluilla saattaisi vielä jotain kisaa kai tullakin kolmosten kanssa, mutta se taas tuskin on kuskien mieleen, oman sijoituksen kannalta toisen luokan kuskit ovat vain haittona.
Lähinnä tosiaan lähdössä, jos joku FF kuski on onnistunut aika-ajoissa 110% ja vastaavasti joku siipivormula (F3/FR) on töpeksinyt. Tai toisaalta varvaustilanteessa.

Mutta en tosiaan kannata FFordien ja siipivormuloiden ajattamista samoissa lähdöissä. F3:t ja Rellut voisi yhdistää kun molempia ei ole kuin about 10 autoa viivalla. 20:n auton lähtö on paljon mielenkiintoisempaa katsottavaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ylitalo ajoi tuolla Erkka Suomisen viime vuonna ajamalla 996:lla kun Aarnio Racingilla on se Ylitalon viime vuonna ajama 997:kin? (tosin numerolla 11 näyttäisi olleen kaksi eri autoa liikenteessä....)
996:lla Ylitalo taisi ajaa siitä syystä, että se sattui seisomaan varikolla myynnissä.

En oikein tiedä mitä Ylitalon uudesta Possusta oli särkynyt, mutta autoa ei ehditty korjata ajoissa, vaihtoi Ylitalo tuohon "vara-autoon".

Mitäköhän muuten säännöt sanoo "vara-autosta" eli auton vaihtamisesta kesken kisaviikonlopun?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
No huh huh! Missään nimessä ei Fordeja, F3 ja renault luokkaa voi laittaa samaan lähtöön. En sitä ole ikinä tarkoittanut vaan tarkoitin nimenomaan F3 ja Renault luokan yhdistämistä... Fordit saa ajaa omassa lähdössä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
996:lla Ylitalo taisi ajaa siitä syystä, että se sattui seisomaan varikolla myynnissä.

En oikein tiedä mitä Ylitalon uudesta Possusta oli särkynyt, mutta autoa ei ehditty korjata ajoissa, vaihtoi Ylitalo tuohon "vara-autoon".

Mitäköhän muuten säännöt sanoo "vara-autosta" eli auton vaihtamisesta kesken kisaviikonlopun?
On niitä ennenkin nähty. Baltic GT:n skabassa Kemoralla Lehisten Beetle Cupperi oli särkynyt ilmeisesti juuri ennen kisaviikonloppua tai sen alkuvaiheissa joten mies hyppäsi Pööbelin II-koriseen B1600 luokan Golffiin ja teki liikkuvan shikaanin virkaa muille. Kun kerran oli ilmoittautumiset maksettu niin ajetaan sitten vaikka hiljempaakin.
Samoin NEZ GT:n kisassa pari vuotta sitten Apparalla Axehult hajotti Camaronsa myllyn I lähdössä ja koska tarvitsi välttämättä vielä muutaman sarjapisteen ja niiden saamiseen riitti pelkkä maaliin ajo II lähdössä, niin vuokrasi II lähtöön 325i:n Extreme BMW:n.,
Eli eiköhän tuo manööveri ole sääntöjen sallimissa rajoissa.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Sunnuntaina kävin tuolla ihmettelemässä menoa, oli kyllä aika köyhää menoa :(
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
17.5 tuli käytyä Ahvenistolla vaikka hieman työlästä oli yövuoroputken jälkeen vääntäytyä ylös kolmen tunnin unien jälkeen...sen verran myöhästyttiin että Daniel Roosin spinni jäi Formula Renuissa näkemättä.

Hieman anemista on tuo kisailu, hankala on kuvitella että tuonne jonkun ummikon toisi ja saisi kisoista innostumaan. Itsekin ajoittain vaipuu muistelemaan kultaisempia hetkiä.

Päivän parhaan show'n tarjosivat Legendsit, kärkitrio taisteli voitosta tosissaan ja monista muistakin sijoista oli ohituksia ja kamppailua.

Kolmosten ja Fordien voittajat Joutvuo ja Buri eivät päässeet lähdössä keulille, toi lisäväriä kisoihin. Kummassakin lähdössä oli lisäksi yritystä monen muunkin toimesta.

Touring-Vakio-Honda ei paljon tarjonnut, Tuomisto-Lahti-Zhukov sentään ajoivat nipussa mutta kärjessä erot olivat järjettömän isot.

GT3 olisi voinut olla päivän päälähtö, autot ovat hienoja ja ensimmäisen 12min aikana nähtiin taistelua ja ohituksia (epäonnistuneiden starttien myötä) mutta sitten osui tiiminsisäisessä kolistelussa ja jälkimmäinen puolituntinen oli ajelua isoin välein. Tapahtumien puutteen huomasi myös hyvästä selostajaduosta jolla tuon lähdön aikana mopo keuli hetkittäin aika paljon!

Bemujen pitkää lähtöä väritti Kai Eklund joka selvässä johdossa viihdytti katsojia vetämällä muutaman kunnon sladin varikkosuoralle käännyttäessä.

Formula Renaultissa Felix Rosenqvist oli ylivoimainen, Daniel Roos oli spinnannut kauas kärjestä mutta väläytteli nopeuttaan. Saas nähdä oliko näiden nuorukaisten lupaavan ajamisen näkeminen se historiallisessa perspektiivissä päivän paras anti.

Työvuorot ja muut riesat pitänevät huolta siitä että tais jäädä vuoden ainoaksi koetuksi SM-ratakisaksi. Jurvan viikonloppuna saattais olla aikaa mutta malttaako lähteä aikaisin aamulla ajelemaan Pohojammaalle?

edit- Niin, kiitos hbd:lle hyvistä kuvista. Ja missäs näkis Otto Hokkasen ottamia fotoja vai kuka esiintyi samannäköisenä hienon kameran kanssa?
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2540
Vähän myöhässähän nämä kuvat tänne tulevat, mutta laitetaan nyt muidenkin katseltavaksi kun sellaisia kuitenkin tuli sunnuntaina otettua:

Ja tässä linkki
 
Ylös