Rata-SM 2009

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Hmm varsin mielenkiintoista.
Itse satuin eilen katsomaan tämän Urheilukanavan Hollanin GT pätkän. Kova tasosta meininkiä näytti olevan ja pojat ajo todella tosissaan kilpaa. Myös hienoa oli tuo kaluston monipuolisuus.
Sitä olisi kyllkä Ahveniston finaaliin kaivannut, enemmän autoja yksinkertaisesti viivalle. Nyt oli vain esimerkiksi yksi Lambo, vaikka kahta näytti kädessäni ollut osallistuja lista.

No saas nähdä miten ensi vuonna menee, GT:stä tuli kuitenkin käsittääkseni pääluokka ensikaudelle, hyvä niin.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Olen sitä mieltä, että suora siirtyminen Suomessakin vain GT4-luokkaan olisi pidemmällä tähtäimellä kaikkein järkevin ratkaisu. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että rata-autoiluamme halutaan edelleen kehittää ja että sille halutaan luoda yksi selkeä korkean profiilin omaava pääluokka. Erilaiset sekalähdöt, joissa jaetaan mestaruuksia joka toiselle mukana olevalle ovat medialle ja yleisölle, joskus jopa lajia seuraaville, täyttä hepreaa.
Olen aivan samaa mieltä tuosta asiasta, nyt turhaan hajautetaan potentiaalisia kuskeja eri GT:iden kesken.

Otollisin aika tehdä kyseinen päätös olisi juurikin nyt. Nimittäin vissiin osa NOB:in Possuista on myyty, Eskelinen ajaa jossain muualla ja jäljelle jäävät muutama auto varmasti löytää tarpeeksi ajettavia kisoja Suomesta. (Ikävää toki etteivät pysty SM:n mukana kiertämään)

Ja toisaalta, kun asiaa on nyt jo nostettu pöydälle, saattaa potentiaalinen kuljettaja jäädä vuoden yli odottelemaan päätöksiä että ostetaanko GT4 vaiko GT3 auto. Lähiaikoina kun päätös saataisiin julkistettua, olisi kilpailijoilla vielä hyvin aikaa miettiä ens kauden kuvioita ja autoja. Samaan rahaan voitais OIKEASTI lyödä lukkoon vaikkapa kolmeksi vuodeksi se mitä luokkia ajetaan SM- arvolla. Helpottaa sekin ostopäätöstä kummasti.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
GT4:set tai sitten ihan puhdas siluettiluokka, jotka taasen maailmalla nostavat päätään.

- Yhteinen perusputkirunko, jota saa muokata vain moottorin ja voimansiirron sovittamiseksi.
- Moottori vapaastihengittävä tai ahdettu. Painokompensointi normaaliin tapaan. Moottori kuitenkin oltava saman konsernin sisältä kuin siluettikori.
- Siluettikori hiukan samaan tapaan kuin Nascarissa, mutta "muovikorit" sallittuja. Halutessaan voidaan pakottaa ovet ja katto peltisiksi... Kori oltava täysi kopio siviilimallista tietyin osin, mutta levitykset, etu- ja takasiivet sallittuja -tietyin rajoituksin.

Päätettiin sitten mitä hyvänsä, mukaan pitäisi saada myös muut pohjoismaat ja baltit. Ihan turha näin pienen piirin on jotain omaa pääluokkaa kehitellä. Eli ulkomailta pitää saada halpaa käytettyä käypää kalustoa... Siihen se taisi Sport Milleniuminkin kaatua kun ei enää muualla ollut vastaavaa kalustoa?
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Muuten vähän aihesta ohi menee nyt, mutten viitsi uutta Threadia perustaa tonne muualle, joten kysästään nyt nopeasti, että millanen vaihdelaatikko tässä GT3 Gallardossa oli tällä kaudella?

Suorakytkentä loota, keppiä eteen ja taaksepäin, alaspäin vaihdot kytkimellä ja ylöspäin ilman kytkintä?

Vai oliko tässä tämä E-GEAR sovellus mahdollisesti? Läpät ratin takana ja ei kytkintä ollenkaan?

Entä F360 Modena GTR / F430 Challenge:n / 911 CUP S:ien vaihdelaatikot?
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Fefessä ja Lambossa "korvat" ja Porsaassa keppisekventaali..
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Olen sitä mieltä, että suora siirtyminen Suomessakin vain GT4-luokkaan olisi pidemmällä tähtäimellä kaikkein järkevin ratkaisu. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että rata-autoiluamme halutaan edelleen kehittää ja että sille
Ei GT4:kään mikään ilmainen juttu ole, mutta toisaalta olen elänyt läheltä senkin ajan, kun Suomessa oli erittäin elinvoimainen Sport2000-sarja. Silloisilla vuosibudjeteilla ajettaisiin nykyrahaan suhteuttettuna helposti pari kautta GT4 autoa, joka on kuitenkin aivan toiselta planeetalta näyttävyyden suhteen.

Omasta kokemuksestamme, viime vuonna kolme Euro GT-starttia ja tänä vuonna 17 Hollannin GT4-starttia, plus testit, yhteensä n.4.500 km samalla
Uuden GT4 auton hankintahinta (pl Ginetta) on välttämättömine osineen ja kaikilla herkuilla +/-150.000 euroa. Ei ihan pieni kasa rahaa, mutta WTCC, tai
Onkohan tässä nyt ihan eurot kohdallaan? 150 kiloeuroa ei kyllä monesta torpasta löydy, vaikka olisi kuinka sponssia. Ja, jos auton myy vaikkapa kauden jälkeen tuskin siitä satasta enempää saa. Eihän siinä tule kuin 50 keuroa takkiin. Jebu jep. Miten ihmeessä tässä puhutaan halvemmista peleistä kuin spurt2000? Lisäksi tuollainen wanhan millin vehje on pakko vakuuttaa mällin varalta joka kisaan. Ei ilmaista sekään.
Mutta, mitä ihmettä siis ensi kaudella oikein tapahtuu, jos kerta noita GT 3:iakin häipyy kasapäin maasta. Eli luokka kuihtuu jo heti alkuunsa? Mistä ihmeestä uusia sitten tulisi tilalle?

Tuleva kausi näyttää tässä vaiheessa aika ihmeelliseltä. Taitaa Legensit olla ainoa varma menestysluokka :eek!:
Samoin, saas nähdä miten käy osalle Bemareita. Pikkulinnut laulaa, että osa suhtautuu varauksellisesti ajamiseen, mikäli sama hinnoittelu osallistumismaksuissa on ensi vuonnakin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Näyttää taas olevan homma kuosissaan. Nuo epäviralliset cuppiviikonloput tuntuvat kohta jyräävän SM:n maan rakoon.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
speedman sanoi:
Tuleva kausi näyttää tässä vaiheessa aika ihmeelliseltä. Taitaa Legensit olla ainoa varma menestysluokka :eek!:
Turha sitä on yhtään hämmästellä. PolePositionin ja AKK:n poikien olisi vain pitänyt jo ajat sitten lyödä rahat yhden hevosen lähtöön, sen sijaan, että ovat epätoivoisesti yrittäneet voittaa viisi lähtöä heikoimmilla kaakeilla.
Näyttää taas olevan homma kuosissaan. Nuo epäviralliset cuppiviikonloput tuntuvat kohta jyräävän SM:n maan rakoon.
Jos maailmassa vain olisi edes hieman oikeudenmukaisuutta jäljellä... :D
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Ei oo pelkoa. Jos näin uhkaa käydä, niin kyllä AKK:ssa osataan viheltää peli poikki - tavalla tai toisella.
:p Tämä on kyllä niin totta :thumbup:

Off-topic:
Nyt jo kuulemma on AKK saanut mukaantulollaan laannutettua suurimman innon Drifting -kisoitakin... :thumbfh:

Mikäköhän siinä on, että AKK:n "midaksen kosketus" tappaa lajin kuin lajin? Miten kävi endurancelle? 2000-luvun alussa oli pohjammaallakin Endurance-auto lähes joka toisessa talossa, nyt autoja saadaan juuri ja juuri kasaan sen verran, että kannattaa kisat järjestää. Jurvassakin oli aikoinaan autoja tulossa kisaan kuin kisaan lähes 60, kun sallittu määrä radalla oli muistaakseni 54. Oi niitä aikoja...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
:p Tämä on kyllä niin totta :thumbup:

Off-topic:
Nyt jo kuulemma on AKK saanut mukaantulollaan laannutettua suurimman innon Drifting -kisoitakin... :thumbfh:

Mikäköhän siinä on, että AKK:n "midaksen kosketus" tappaa lajin kuin lajin? Miten kävi endurancelle? 2000-luvun alussa oli pohjammaallakin Endurance-auto lähes joka toisessa talossa, nyt autoja saadaan juuri ja juuri kasaan sen verran, että kannattaa kisat järjestää. Jurvassakin oli aikoinaan autoja tulossa kisaan kuin kisaan lähes 60, kun sallittu määrä radalla oli muistaakseni 54. Oi niitä aikoja...
Driftingin suhteen AKK:n "midaksen kosketus" on jopa erittäin tervetullutta. Ei sen suhteen mitä radalla tapahtuu, mutta se varikkokäyttäytyminen.... Nämä Kädelle.Com bileiden yhteydessä ollut meininki on jo pitkään ollut riistäytymässä täysin käsistä. Alkukesästä kuulemma Kemoralla biitti soi läpi yön (jotkut koittivat epätoivoisesti nukkuakin) ja aamulla varikolta löytyi lasisiruja siinä määrin ettei Berliinin kristalliyö olisi juurikaan hävennyt määrässä. Sillä touhulla ei edes etäisesti ole mitään tekemistä autourheilun kanssa.

Ja mitä Enduranceen tulee, niin etenkin myyntiluokan osalta se touhu muistuttaa ihan liikaa jotain Mr. Sheikin rokkirallia (tai jokkis-hommaa). Endurance olisi hieno laji, jos ei sitä pilattaisi tuollaisilla. Roadsportin tekn. säännöt ilman korimallin ikärajoitusta ja mahdollisesti slicksit alle, niin hommassa olisi ihan toisella tavalla ideaa.....
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
No, autopuolella olisi kautta linjan opittavaa varikkokäyttäytymisessä. Yksi pahimmista on tämä mönkkäri uunoilu :thumbdown Onko porukat todellakin niin laiskoja, että tarvitaan WC:ssä käyntiin 800 kuutioinen mönkijä :nope:

Botniaringilläkin joku talipää kuovitteli kiviä uudehkon auton kylkeen :jaska:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No, autopuolella olisi kautta linjan opittavaa varikkokäyttäytymisessä. Yksi pahimmista on tämä mönkkäri uunoilu :thumbdown Onko porukat todellakin niin laiskoja, että tarvitaan WC:ssä käyntiin 800 kuutioinen mönkijä :nope:

Botniaringilläkin joku talipää kuovitteli kiviä uudehkon auton kylkeen :jaska:
Ajattelin olevani laiska, mutta kun näen näitä elvistelijöitä kiinalaisine mönkijöineen, en ole niin huolissani. Pellen tekevät itsestään noilla vehkeillä. Ei niillä ole nykymaailmassa minkään sortin statusarvoa, kun joka naapurin juntilla on mahdollisuus ostaa tuollainen vaivakseen..

Ja varikolle ne eivät mielestäni kuulu, ellei niitä käytetä kaluston hinaukseen. Ihmiskuljetuksiin on polkupyörät ja potkulaudat olemassa, ei kaikissa vehkeissä tarvitse olla moottoria.
 
Ylös