Välitankkaukset historiaan 2010

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä Bravo :thumbup:

Nyt on olemassa jopa mahdollisuus että joka kisassa voittaja on se kilpailun oikeasti nopein mies.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt on olemassa jopa mahdollisuus että joka kisassa voittaja on se kilpailun oikeasti nopein mies.
Tuskinpa. Kyllä joissain kisoissa tulee yllätyksiä sääolojen tai kärjen virheiden takia. Ja se on vain hyvä, sillä yllätykset ovat lajin kuin lajin suola.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tavallaan ihan mukava nähdä, millasia kisoista tulee ilman bensastrategioita. Itse kun en ole nähnyt kuin näitä välitankkauksellisia kisoja, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tavallaan ihan mukava nähdä, millasia kisoista tulee ilman bensastrategioita. Itse kun en ole nähnyt kuin näitä välitankkauksellisia kisoja, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
En oo itekkään nähny niitä kisoja joissa ei tankkailtu, mutta pelkään ettei homma pahemmin muutu.

Vois kuvitella, että tilanne on kohtalaisen sama kuin 2005, jolloin renkaiden vaihto kiellettiin. Silloin käytiin tankkaamassa, eihän homma kummemmin muuttunut, ohituksia vain ei nähty. Nyt kun tankkausta ei oo, niin renkaat käydään vaihtamassa, ja jälleen mitään eroa ei huomaa.

Tässä on vain sellanen ero, että nyt ei mennäkään bensan mukaan varikolle, vaan sen mukaan miten renkaat on kulunut ja mikä on oma sijoitus suhteessa pahimpiin kilpailijoihin.

Eli Kimi ajaa 2 sijalla Lewisin perseessä kiinni, molemmat odottaa toisen stoppia.. Heti kun Kimi tekee stopin niin Lewiskin tekee.. Ainut pelastus ois, että renkaat ei todellakaan kestäis puolta kisaa, siis ainakaan ne pehmeämmät.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Renkaanvaihdossa voidaan hyödyntää pehmeän ja kovan seoksen eroja, varsinkin jos eroja kasvatetaan (merkittävästi) tästä kaudesta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vois kuvitella, että tilanne on kohtalaisen sama kuin 2005, jolloin renkaiden vaihto kiellettiin. Silloin käytiin tankkaamassa, eihän homma kummemmin muuttunut, ohituksia vain ei nähty. Nyt kun tankkausta ei oo, niin renkaat käydään vaihtamassa, ja jälleen mitään eroa ei huomaa.
Pre-2003 systeemissä kävi joskus niin, että joku pääsi kärjessä vetämään lujaa muita kevyemmällä karkuun ja kisa oli ohi parissa kierroksessa. Jotkut eivät siitä pitäneet, itselle kelpaisi tuon ajan taktinen elementti vaikka tylsäähän se on kun ei-suosikki painaa kärjessä karkuun.

Nykyisessä systeemissä tilanne pysyy melko tasaisena kisan alussa, mutta ohituksia ei juuri nähdä ilman kisan pilaavia turva-auto härdellejä. Miinuksena myös se että aika-ajotulokset on paskapaperia.

Uudessa systeemissä kisat pysyy alkuunsa yhtä tasaisina kuin nyttenkin. Ohi jos haluaa päästä on pakko ohittaa. Tietenkin voi käydä vaihtamassa renkaat, mutta silloin joutuu tekemään enemmän ohituksia, kylläkin uusien renkaiden helpottamia ohituksia.
Tässä on vain sellanen ero, että nyt ei mennäkään bensan mukaan varikolle, vaan sen mukaan miten renkaat on kulunut ja mikä on oma sijoitus suhteessa pahimpiin kilpailijoihin.

Eli Kimi ajaa 2 sijalla Lewisin perseessä kiinni, molemmat odottaa toisen stoppia.. Heti kun Kimi tekee stopin niin Lewiskin tekee.. Ainut pelastus ois, että renkaat ei todellakaan kestäis puolta kisaa, siis ainakaan ne pehmeämmät.
Olishan siinä sellanenkin mahdollisuus että Kimi painostaa Hamia ja Hami pilaa renkaansa. Hami joutuu kurvaamaan varikolle. Toivottavasti kisan saa ajaa myös yksillä renkailla, muuten tuosta menee vähän itu. Mutta parempi se silti on ilman välitankkauksia :ahem:

Toisaalta jos on pakko vaihtaa renkaita, niin voihan Kimi tulla ennen Hamia sisään, ja ajaa yhden nopean kierroksen uusilla renkailla. Jos siis renkaanlämmittimet olis sallittuja :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Varmaankin autojen maavara joudutaan säätämään aavistuksen korkeammaksi kuorman takia,hienoja ne kipinäsuihkut,mitä autojen perästä lensi parisenkymmentä vuotta sitten kisan alussa,kun autot oli täyteen lastattu,mutta niitähän ei enää nähdä,...kele!:alppu:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuskinpa. Kyllä joissain kisoissa tulee yllätyksiä sääolojen tai kärjen virheiden takia. Ja se on vain hyvä, sillä yllätykset ovat lajin kuin lajin suola.
Niin en toki epäillytkään että joka kisassa sama kaveri olisi voittajana. Vaan lähinnä meinailin että voittajana ei seiso se kaveri joka sattuu käymään juuri tankilla ennen turva-auton radalle tuloa, vaan voittajan on oikeasti oltava muita nopeampi (poikkeuksiakin voi tulla, mutta useimmiten näin, i hope).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tämähän oli loistava uutinen Heikille, jos vielä tuolloin ajaa Hämiksen parina.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
No jo on! Mitäs ne seuraavaksi keksii, kun on turboa ja slicksiä vanhojen kunnon aikojen tapaan jo tuotu / tuodaan ja hommaillaan! Kenties ruutulippumies vois olla radan varrella tanssahtelemassa?

Ei mut kaiken kaikkiaan, hyvältä kuulostaa! :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Loistavaa. Tämä oli hieno uutinen. Pitkäänhän tuota tosin on jo odotettukin. Radalla aletaan jälleen ajamaan yksi ehjä ja kokonainen GP.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
No jo on! Mitäs ne seuraavaksi keksii, kun on turboa ja slicksiä vanhojen kunnon aikojen tapaan jo tuotu / tuodaan ja hommaillaan! Kenties ruutulippumies vois olla radan varrella tanssahtelemassa?

Ei mut kaiken kaikkiaan, hyvältä kuulostaa! :thumbup:
Poistetaan varikon nopeusrajoitus :)
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Renkaiden kestävyys pääsee nyt todella suureen asemaan. Rengastaloudellinen auto voisi olla kovakin valttikortti tässä pelissä. En sitten tiedä kehitetäänkö taas kilpailun kestävä rengas, jonka jarruttaessa flat-topille on kisa siinä.
 
Ylös