Formula2

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eurosportilta tuli muuten selostus vähän kuvaa edellä.
Eurosportilta on aina tullut selostus hieman kuvaa edellä, muttei häiritsevästi. Nyt se tuli jo häiritsevästi kun startissakin kauhea huuto massiivisesta joukkokolarista, jota ei kuvissa vielä ollut edes tapahtunut... :rolleyes:

Formula Masterit näemmä pysyisivät vieläkin hyvin kakkosten perässä. Wickensin nopein kierros oli vain kolme kymmenystä nopeampi kuin Leimerin Mastereissa ajama nopein kierros.

Olipas hyvä, etten lyönyt vetoa siitä, että Rob voittaa kaikki kauden kilpailut, mutta kyllähän se nyt näyttää siltä, että Red Bullin junnut tätä sarjaa tulevat hallitsemaa. Wickens on ottanut oppia Paul Tracylta ja todisti Williamsin rakentaman auton olevan kuin tankki. Siinä missä Tracy lopulta parkkeerasi autonsa Clevelandin lentokentän betonimuuriin oman lentonsa jälkeen, Wickens ajoi kuin tuulispää ja nousi yli kymmenen sijaa aivan pisteiden tuntumaan.

Selostuksessa oli havaittavissa "kyllösmaista" tunteenpaloa ja kansalliskiihkoa, että huh huh. :eek!:
Ilmeisesti nyt kuultiin kuinka paljon se auttaa, että pääsette paikanpäälle ja radalla on oma poika vetämässä isoa kovaa. Älkää kuitenkaan menkö polttaamaan Engin autoa ;)

Onko muuten kauden alussa jaetut ryhmät pysyviä vai vaihtuuko kuljettajien "tallikaverit" kisasta toiseen? Valenciassa Karjalainen ainakin kuului ryhmään F yhdessä Carlos Ianconellin ja Eduardo Piscopon kanssa. Oletan Wickensin, Aleshinin ja Bortolottin kuuluvan samaan ryhmään, mutta näistä olisi mukava kuulla enemmän.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Meidän selostus oli mennyt Norjaankin joten ei hassumpaa..:0)..

Vastauksena kysymykseen, mekään emme olleet siitä varmoja ennenkuin juttelimme Henkan kisainssin kanssa joka vastaa siis kolmesta autosta eli tästä "tallista". Nämä autot pysyvät koko kauden samoina eli jokaisella kuskilla on oma runko, moottoreita saatetaa vaihtaa. Mekaanikko on koko kauden sama mutta kisainssejä kierrätetään joka kisassa. Kolmen auton pysyvät siis myös.

Bortolotti sai siitä lähdöstä viiden sijan pudotuksen aika-ajoon, se ei ollut ruudussa niinkuin Ripa sanoi.

Lisää palautetta vaan, nyt meillä on paremmat reitit kysellä ja selvittää näitä juttuja.

Ja huutamisesta vielä, lääkitys petti tänään..:0)...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3460
Sijainti
Lahti
Brnon nummilla kasvaa ties mitä yrttejä. Psykedeliaa kehiin, JT!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kieltämättä Brnon kisoissa alkoi olla jo sitä viihdettä mikä Valenciasta puuttui - autot ovat edelleenkin hitaahkon lelumaisia, mutta kyllä noilla tottavie ohittaa! Etenkin kakkoskisan midfieldissa erittäin hienoa kisailua. Voi toki johtua myös paremmasta (leveästä) radasta ja kuskien tasosta. Spa sitten kertookin jo enemmän...

Tässä luokassa ei näköjään kannata olla aika-ajojen kärjessä, tai kisasta ei tule mitään... :eek:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Harmaata on, eipä ihme ettei foorumiakaan näiden halpis-ruohonleikkureiden meno näytä juuri kiinnostavan.

Olihan tuo Span kakkoskisan show jokseenkin mielenkiintoista (puuduttavassa ensimmäisessä lähdössä nukahtamisen estivät lähinnä Wickensin surkea startti sekä Pavlovicin & Joussen näennäinen taistelu kolmossijasta), mutta nyt kun alkaa kisoja olemaan takana jo pari niin eipä voi kuin ihmetellä sitä miten FIA kuvittelee voittavansa katsojien sydämet. F2:n kalenteri on täynnä hyviä ratoja, molempiin viikonlopun kisoihin on aika-ajot (ei typerää pole position kahdeksannesta sijasta -systeemiä) ja autoilla pystyy jopa ohittamaan, mutta GP2 näyttää ja kuulostaa niin paljon paremmalta. Tämä haudasta noussut Formula 2 tuntuu vain yhdeltä uudelta sieluttomalta pikkuformulaluokalta, josta palkintona odottaa läjä superlisenssejä. Sitä katsoessa ei tule missään vaiheessa fiilistä "tämä on viimeinen etappi ennen f1-luokkaa". No impact whatsoever. Ei GP2 ole kovin kovatasoinen sekään (entisten mestareiden poikia ja maksukuskeja), mutta jo autojen muodot ja nopeus saavat sarjan näyttämään vakavasti otettavammalta.

Hegewaldilta oikein hieno viikonloppu kuitenkin, from zero to hero.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Karjalainen ajoi kyllä paljon paremmin kuin tulos näyttää... Oli oikeataan kokoajan Aljošinia nopeampi, mutta ei vaan päässyt (tai mennyt) ohi. Olisko Karjalainen vähän turhan pehmeä kaksinkamppailuissa, vai eikö vauhtia kuitenkaan ollut tarpeeksi kympin sakkiin?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Christan Dannerin oppipoika Philipp Eng otti uransa ensimmäisen F2-voiton. Itävaltalainen lähti paalulta ja onnistui pysymään koko kilpailun Andy Soucekin edellä ja jo se yksistään on huima saavutus :thumbup:

Hyvää kisailua ja varsinaista ilotulitusta varsinkin turva-auton lähdettyä radalta. Ei jäänyt epäselväksi mistä tämä Palmer Audien EM-sarja polveutuu. Brittien radoilla tällainen pikkuformula on upean notkea ja ensimmäistä kertaa jopa näytti jokseenkin nopealta kiitos Brandsin radan luonteen.

Brittikuskien panos oli pienoinen pettymys, sillä heillä jos keillä pitäisi olla kokemusta ja nopeutta tällä radalla. Okei, Surtees nousi ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle, mutta Palmer oli melko näkymätön, Brundle pöllytteli hiekoilla kahteenkin otteeseen ja samoin radalta ulkoilivat Moore ja Clark.

Ei liity F2:teen, mutta heidän mukanaanhan Eurosportin moottoriurheilun Eurooppa Tourilla vierailevasta Formula Masterista haluaisin hieman puhua, mutten millään viitsi perustaa ensi vuoden GP3:sta omaa otsikkoa. Brandissa mukana on Mastereissa mukana 12 autoa, mikä on jopa yksi vähemmän kuin autopulasta suuresti kärsivällä Atlantic-sarjalla Yhdysvalloissa. Ei mee tällä puolel jokkee kaan kovin hyvin...

Formula Masterin moottorista oli tämän päivän lähetyksessä juttua ja haluaisin siihenkin vielä palata ja sanoa etten kyllä ihan tältä istumalta usko, että autoissa olisi Renault'n moottorit. Viime vuonna sarja ilmoitti käyttävänsä Formula Master Honda K20A-moottoria, mutta kun Honda vetäytyi Euroopan formularadoilta, niin nyt sarja ilmoittaa moottoriksi Formula Master NTK20A:n eli loppuosa on sama kuin viime vuonna. NT tarkoittaa tietenkin italialaista N.Technologya, joka aikanaan sarjan potki liikkeelle. Jännä yksityiskohta muuten, sillä tämän päivän Formula Master - startti oli ohjelmatiedoissa merkitty N.T Formula S2000:ksi, mikä oli hetken aikaa sarjan työnimike vuonna 2006..

Sarja ei ainakaan ole virallisesti ilmoittanut moottorivaihdosta, mutta esimerkiksi uudesta moottorinhallintaohjelmistosta ja muista pienistä muutoksista on sarjan nettisivuilla ollut mainintoja. Mutta kai mekaanikot varikolla tietävät sitten paremmin kuin tällainen yksittäinen nettikirjoittelija. :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei liity F2:teen, mutta heidän mukanaanhan Eurosportin moottoriurheilun Eurooppa Tourilla vierailevasta Formula Masterista haluaisin hieman puhua, mutten millään viitsi perustaa ensi vuoden GP3:sta omaa otsikkoa.
Et ole ilmeisesti puoleen vuoteen seurannut GP3-kuvion kehittymistä. Siitäkin huolimatta, että jotkin tahot (ilmeisesti lähinnä Master väki itse) oli kovasti tyrkyttämässä tätä laitetta GP3-autoksi, ei tuo suunnitelma ottanut tuulta alleen.

Tatuus ei kelvannut GP2:lle, vaan autot tilattiin Dallaralta. Moottorit tulevat luonnollisesti Renault'lta ja ovat jokseenkin kopio F2:sta: n. 2-litrainen turboahdettu rivinelonen.

Tatuus on muuten menettänyt kaikki Rellu-sarjat yksi kerrallaan: FRV6 korvattiin enemmän WS FNissania muistuttavalla Dallaran tekemällä FR3.5:lla ja ensi vuonna myös Tatuus FR2000 siirtyy historiaan pienemmän FR2.0-luokan puolella.

Ensi kaudella FMaster kuollee lopullisesti, joten on mielenkiintoista nähdä mitä Tatuus tekee seuraavaksi – jos mitään.

Tuon luokan nimi Formula S2000 juontaa ymmärtääkseni alunperin ajatukseen, että autoihin olisi voinut pultata Honda lisäksi kiinni minkä tahansa S2000-auton moottorin... WTCC:n täytteeksihän tämä luokka alunperinkin synnytettiin.

Moottori on ainakin minun tietääkseni edelleenkin sama Honda kuin aina ennenkin. Liittyisiköhän tämä Renault-hässäkkä nimen omaan FMasterin ja GP3:n sekoittumiseen?

Ai niin, onhan näitä otsakkeita:
GP3
FMaster 1, 2
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Et ole ilmeisesti vuoteen seurannut GP3-kuvion kehittymistä. Siitäkin huolimatta, että jotkin tahot (ilmeisesti lähinnä Master väki itse) oli kovasti tyrkyttämässä tätä laitetta GP3-autoksi, ei tuo suunnitelma ottanut tuulta alleen.
En tosiaankaan ole tämän mantereen organisaatiorakenteita ja uutisia niin tarkasti seurannut, mutta jonkinlainen kuva tuollaisesta suunnitelmasta oli. Brändistähän tässä on suurelta osin kyse, sillä esim. FIA:n Formula 2:han on paljon mediaseksikkäämpi kuin kertaalleen jo epäonnistunut Palmer Audien "EM-sarja". Samoin kolme vuotta vanhan auton korvaaminen uudella ja imagon muutos GP3:ksi olisi ehkä pelastanut Masterit, mutta nyt kun F2 näköjään pystyy paikkaamaan Eurosportin pikkuformulan nälän, niin ei tälle sarjalle yksinkertaisesti löydy syytä olemassaoloon.
Ai niin, onhan näitä otsakkeita:
GP3
FMaster 1, 2
Onhan noita, mutten viitsinyt kaivaa FMaster-juttuja enää esille. Kertoo muuten jotain sarjan kiinnostavuudesta ja merkityksestä kun viimeinen viesti täällä on vuodelta 2007...
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Nyt tuli pahan näköistä jälkeä, Clarke ajoi ulos ja täräytti seinään niin, että rengas lähti autosta irti ja osui suoraan Surteesia päähän. Taju ainakin meni, sillä auto jatkoi seuraavasta mutkasta suoraan kaasu pohjassa...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Olipa ilkeänäköinen kolari. Eikö näihin autoihin ole saatu noita vaijereita renkaisiin, mitä isommissa Formuloissa on, ettei nuo renkaat pääsisi sinkoilemaan? Surteesin pää oli kyllä pystyssä tuon osuman jälkeenkin, joten ehkä kaveri pysyi tajuissaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Surtees :frown:

Tämä on minusta näiden halpisformuloiden suurin ongelma ja painajainen. Samalla voitaneen jälleen esttää kysymys kuinka turvallinen Brandsin GP-rata lopulta onkaan formula-autolle... Nämä F2-autotkin kuitenkin ovat aika nopeita jo tuolle radalle, kuten taisin aiemmin sanoakin. Toivottavasti Henryllä on kaikki hyvin...
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Surteesin pää oli kyllä pystyssä tuon osuman jälkeenkin, joten ehkä kaveri pysyi tajuissaan.
Toivotaan tietysti näin. Pelottavan näköisesti se auto vain siitä jatkoi suoraan ja seinäosuman jälkeenkin kaasu oli painettuna, koska auto jatkoi piruettien tekemistä ruoholla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikö näihin autoihin ole saatu noita vaijereita renkaisiin, mitä isommissa Formuloissa on, ettei nuo renkaat pääsisi sinkoilemaan?
Eiköhän siellä turvanarut ole ihan niin kuin isommissa (ja pienemmissä) luokissa. Ei ne vaijerit kuitenkaan aina kestä, kuten fykkösissäkin on nähty moneen kertaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tämä on minusta näiden halpisformuloiden suurin ongelma ja painajainen. Samalla voitaneen jälleen esttää kysymys kuinka turvallinen Brandsin GP-rata lopulta onkaan formula-autolle...
Mun mielestä noin olisi voinut käydä melkein ihan millä tahansa radalla ja luokassa. Eiköhän "hienommilta" ja uudemmiltakin radoilta löydy paikkoja, joissa auton saa ruhjottua seinään vauhdilla ja kun rengas irtoaa (ja ne irtoilee paljon kalliimmistakin autoista, naruista huolimatta), se lentää yleensä kauas ja voi huonolla säkällä osua kaveria.

F2:ssa on kuitenkin kohtalaisen korkeat ohjaamon reunat, joten hyvällä säkällä auto otti suurimman törmäyksestä vastaan ja HANS tuki päätä... Siitäkin huolimatta saattoi käydä niskalle pahasti. Rengas painaa paljon ja tuli vauhdilla päin.

Toivottavasti Surteesilla on kuitenkin tilanteesen nähden asiat hyvin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Aikamoista tyrimistä... Ensin otetaan kierroksia pois, sitten lisätään takaisin ja lopulta laitetaan kisa kesken punaisella lipulla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mun mielestä noin olisi voinut käydä melkein ihan millä tahansa radalla ja luokassa. Eiköhän "hienommilta" ja uudemmiltakin radoilta löydy paikkoja, joissa auton saa ruhjottua seinään vauhdilla ja kun rengas irtoaa (ja ne irtoilee paljon kalliimmistakin autoista, naruista huolimatta), se lentää yleensä kauas ja voi huonolla säkällä osua kaveria.
Minä olen sitten ehkä turhan turvallisuusfriikki, mutta muistan vain kuinka Champ Car ei tuota GP-rataa voinut käyttää juuri tuon takalenkin alueen turva-alueiden takia. Toki niissä oli paljon enemmän tehoa kuin F2:ssa, mutta silti. Brands on aivan hiivatin nopea rata ja varsinkin tuollaisille ketterille formuloille kuin F2 on, niin kyllä siinä minusta saisi sarjan puolelta harrastaa kuljettajien suojelua ja viedä tämä "F1:n jälkeen toiseksi kovin kilpasarja" radoille joille se kuuluisi ja joilla se olisi turvallista. Tässä voisi sanoa sen vanhan viisauden, ei ne hevosvoimat ja suoranopeus, vaan se kaarrenopeus. Brandsissä nopeiden kaarteiden jälkeen on suoraa ja lisää nopeita kaarteita ja vähän turva-alueita.
F2:ssa on kuitenkin kohtalaisen korkeat ohjaamon reunat, joten hyvällä säkällä auto otti suurimman törmäyksestä vastaan ja HANS tuki päätä... Siitäkin huolimatta saattoi käydä niskalle pahasti. Rengas painaa paljon ja tuli vauhdilla päin.
Onhan F2-auto tehty FIA:n turvallisuusmääräysten mukaisesti, mutta paljon enemmänkin tämän kokoluokan autolle voisi vielä tehdä. Radan puolesta suuremmat turva-alueet takaisivat ainakin sen, että irto-osat ovat kuitenkin aika kaukana itse kilparadasta ja ne kuluttaisivat liike-energiaa palatessaan radalle niin paljon, ettei ainakaan tuollaista kahden täysillä vastakkaisiin suuntiin liikkuvaa kohdetta kohtaisi tuolla voimalla nopean radan yhdessä nopeimmista paikoista.

Tuo lopun sekoilu ei ainakaan vahvista omaa käsitystäni siitä, että tämä kryptasta kaivettu F2:n zombie olisi mitenkään vakavastiotettava kilpasarja kuten se aikanaan oli. Yhtä amatöörimaiselta tämä vaikuttaa kuin Palmerin edellinenkin Euroopan valloitus Palmer Audeillaan... :nope:
 
Ylös