Leveä etusiipi kanttikivien ylityksissä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mua on mietityttänyt se, miten nuo etusiivet muka kestää rajut kanttarinylitykset? No ei mitenkään, prkele. Ihan naurettavaa, jos tämä seikka tulee vaikuttamaan oleellisesti tulevaan mm-tilanteeseen. Ja sitten seuraavaksi kaudeksi muutetaan sääntöjä etusiiven osalta, "kun ei kenellekään sattunut tulemaan tämmönen simppeli asia mieleen". :jaska::jaska::jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Eikö tuo etusiipi ole tässä kuvassa jo vähän mutkalla?

Pakkohan noita on vähän nostaa päistä, jotta kanttareiden yli päästään. Varsinkin niillä radoilla missä on vähänkään korkeammat kanttarit, ei tuo lapio kestä millään :nope:
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Pakkohan noita on vähän nostaa päistä, jotta kanttareiden yli päästään. Varsinkin niillä radoilla missä on vähänkään korkeammat kanttarit, ei tuo lapio kestä millään :nope:
ehkä tarkoituksena onkin hidastaa kierrosaikoja, tiettyjen mutkien nopeuksia ja riskinottoja tekemällä reunakivien ylittäminen lähes mahdottomaksi.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Esimerkiksi Magny Coursin vikassa shikaanissa etusiipi saattaa olla kovilla, kuten myös Hockenheimin ekassa mutkassa ja ehkä jopa Montmelon vikassa shikaanissa. Veikkaan, että etusiipiä tulee tippumaan kanttarinylitysten seurauksena jopa aika runsaasti, mutta tuleepahan jänniä kisoja :). Sitten tosin tekee mieli kirota sääntömuutokset, jos Heikiltä tai Kimiltä lähtee siipi irti :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mua on mietityttänyt se, miten nuo etusiivet muka kestää rajut kanttarinylitykset? No ei mitenkään, prkele. Ihan naurettavaa, jos tämä seikka tulee vaikuttamaan oleellisesti tulevaan mm-tilanteeseen. Ja sitten seuraavaksi kaudeksi muutetaan sääntöjä etusiiven osalta, "kun ei kenellekään sattunut tulemaan tämmönen simppeli asia mieleen". :jaska::jaska::jaska:
Eiköhän se ole edelleen kuskin vastuulla, ettei hajota autoa kanttikiviin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mua on mietityttänyt se, miten nuo etusiivet muka kestää rajut kanttarinylitykset? No ei mitenkään, prkele. Ihan naurettavaa, jos tämä seikka tulee vaikuttamaan oleellisesti tulevaan mm-tilanteeseen. Ja sitten seuraavaksi kaudeksi muutetaan sääntöjä etusiiven osalta, "kun ei kenellekään sattunut tulemaan tämmönen simppeli asia mieleen". :jaska::jaska::jaska:
No mieluummin katkeilevat etusiivet saa vaikuttaa mm-tilanteeseen kuin jotkut random turva-autot. Kuskilla sentään on suuri vaikutus siihen minne se etusiipensä panee.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eiköhän se ole edelleen kuskin vastuulla, ettei hajota autoja kanttikiviin.
Asia ei suinkaan ole noin mustavalkoinen. Onko se aina ollut kuljettajan vastuulla, että autolla ei voi suorittaa normaalia kanttareidenylitystä(en siis tarkoita mitään koko autolla kanttarin yli pomppimista). Kyllä siinä on autossakin mahdollisesti jotain petrattavaa, jos joutuu välttämään ns. normaalia kilvanajoa.

Se on aika ikävää, jos jollain autolla voi huoletta ajaa kanttareiden yli, mutta toiset hajoaa siihen paikkaan. Muutenkin kanttareiden ylitys kuuluu mielestäni hyvin olennaisena osana f1-autoiluun. Se on parhaimmillaan juuri sitä aggressiivista ja samalla herkkää autonkäsittelytaitoa parhaimmillaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Asia ei suinkaan ole noin mustavalkoinen. Onko se aina ollut kuljettajan vastuulla, että autolla ei voi suorittaa normaalia kanttareidenylitystä(en siis tarkoita mitään koko autolla kanttarin yli pomppimista). Kyllä siinä on autossakin mahdollisesti jotain petrattavaa, jos joutuu välttämään ns. normaalia kilvanajoa.

Se on aika ikävää, jos jollain autolla voi huoletta ajaa kanttareiden yli, mutta toiset hajoaa siihen paikkaan. Muutenkin kanttareiden ylitys kuuluu mielestäni hyvin olennaisena osana f1-autoiluun. Se on parhaimmillaan juuri sitä aggressiivista ja samalla herkkää autonkäsittelytaitoa parhaimmillaan.
Minusta on aika yksioikoisesti kuljettajan vastuulla ajaa autolla sen sietokyvyn mukaan. Ja sikäli kun yhden tallin onnistuu rakentaa siipi siten, että se kestää osumat, niin tuskin se on mahdotonta muillekaan. Kyseessä on joka tapauksessa kaikille yhteinen rajoite. Ja onhan autoissa aiemminkin ollut merkittäviä eroja sen suhteen, kuinka hyvin niillä voi kanttikiviä ylittää - Toyotaa ei vielä viimeisenkään muutoksen jälkeen saatu kuin välttäväksi tässä suhteessa.

Itse en suuremmin piittaa kanttikivien yli pomppimisesta, joten sikäli menetys on toki omasta näkövinkkelistäni pienempi.

Siipiin liittyen täytyy vielä todeta, että kuulun siihen harvalukuiseen joukkoon, jonka mielestä uusi takasiipi näyttää vanhaa paremmalta. Etusiivestä piittaisin minäkin hitusen kapeampana, ei sillä.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minusta on aika yksioikoisesti kuljettajan vastuulla ajaa autolla sen sietokyvyn mukaan. Ja sikäli kun yhden tallin onnistuu rakentaa siipi siten, että se kestää osumat, niin tuskin se on mahdotonta muillekaan. Kyseessä on joka tapauksessa kaikille yhteinen rajoite. Ja onhan autoissa aiemminkin ollut merkittäviä eroja sen suhteen, kuinka hyvin niillä voi kanttikiviä ylittää - Toyotaa ei vielä viimeisenkään muutoksen jälkeen saatu kuin välttäväksi tässä suhteessa.

Itse en suuremmin piittaa kanttikivien yli pomppimisesta, joten sikäli menetys on toki omasta näkövinkkelistäni pienempi.

Siipiin liittyen täytyy vielä todeta, että kuulun siihen harvalukuiseen joukkoon, jonka mielestä uusi takasiipi näyttää vanhaa paremmalta.
Sinusta on, minusta ei. Minusta auton täytyy kestää aggressiivisestikin ajavan kuljettajan ajotyyli. Monet kuljettajat ovat taitavia kanttien ylityksissä, ja on sääli, jos tällaista taitoa ei voi käyttää, koska auto ei kestä. Kyllä se Toyotakin olisi kestänyt, kyse oli ihan muista seikoista, miksi se hävisi ajallisesti kanttarinylityksissä muille. Tietenkään auton ei tarvitse kestää kanttien suoraan yli ajamista, mutta se nyt ei olisi nopein tapa muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tietenkään auton ei tarvitse kestää kanttien suoraan yli ajamista, mutta se nyt ei olisi nopein tapa muutenkaan.
Kanttareita voi kukin käyttää sen verran kuin uskaltaa riskeerata autonsa kestävyyttä. Kuljettajan pitää löytää harmonia autonsa kanssa. OK?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sinusta on, minusta ei. Minusta auton täytyy kestää aggressiivisestikin ajavan kuljettajan ajotyyli. Monet kuljettajat ovat taitavia kanttien ylityksissä, ja on sääli, jos tällaista taitoa ei voi käyttää, koska auto ei kestä. Kyllä se Toyotakin olisi kestänyt, kyse oli ihan muista seikoista, miksi se hävisi ajallisesti kanttarinylityksissä muille. Tietenkään auton ei tarvitse kestää kanttien suoraan yli ajamista, mutta se nyt ei olisi nopein tapa muutenkaan.
Kyllähän Toyota itse kanttikivien yli ajamisen olisi kestänyt, mutta rivakan ylityksen jälkeisen seinäänajon hitusen huonommin (ongelmahan oli jousituksessa, joka oli ilmeisesti muovattu aerodynamiikkaa korostaen toimivuuden kustannuksella). Yritän sanoa, että auto määrittää joka tapauksessa sitä, kuinka aggressiivinen kuljettaja voi olla. Auton säästäminen on kuljettajalle taito siinä missä muutkin ja nykyisessä sprinttikisameiningissä harmittavan alikorostunut. En pitäisi ollenkaan huonona, vaikka asiaan joutuisikin hitusen huomiota kiinnittämään. Välitankkausten kielto tulee onneksi muuttamaan asiaa ainakin jossain määrin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara Ferrari F60-ketjussa sanoi:
Muutenkin kanttareiden ylitys kuuluu mielestäni hyvin olennaisena osana f1-autoiluun.
Siitä on tullut yhä enenevässä määrin osa sitä. Kanttarit ovat koko ajan madaltuneet ja niitä on tullut lisää. Alla kuva Kanadasta 1988. Muistan senkin, kun Patrese jäi 1982 killimään pohjastaan kanttarin päälle Monacossa. Hänet työnnettiin irti ja mies ehti vielä kisan voittoon.

Minusta kisat nyt kuitenkin pääsääntöisesti tulisi ajaa radalla ja kanttareiden ylityksen pitäisi olla riski.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mummielestä asialle voisi omistaa oman otsikkonsa, koska tuo herättää keskusteluja mahdollisesti vielä kauden edetessäkin, eikä tarvitse kaivaa juttua muun kuonan seasta. Mielipiteitä?
Kannatetaan. Kanttarikeskustelu varmasti jatkuu kiivaana kauden mittaan. Veikkaan jopa, että joillekin radoille tulee muunneltuja -sivuistaan normaalia korotetumpia siipiä, jotta ne kestäisivät kanttikivetykset. Jonkinlaista kompromissiä saattaa olla pakko virittää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Veikkaan jopa, että joillekin radoille tulee muunneltuja -sivuistaan normaalia korotetumpia siipiä, jotta ne kestäisivät kanttikivetykset. Jonkinlaista kompromissiä saattaa olla pakko virittää.
Melkein veikkaisin samaa. Mahdollisesti jopa maksimimittaa kapoisempia versioita sikäli kun rata ei vaadi erityisen suurta aerodynaamista pitoa. Monacossa vähintään uskoisin jotain erikoisratkaisuja nähtävän.
 

Jeipii

Member
Liittynyt
13.1.2009
Viestit
8
Kannatetaan. Kanttarikeskustelu varmasti jatkuu kiivaana kauden mittaan. Veikkaan jopa, että joillekin radoille tulee muunneltuja -sivuistaan normaalia korotetumpia siipiä, jotta ne kestäisivät kanttikivetykset. Jonkinlaista kompromissiä saattaa olla pakko virittää.
Näin on :thumbup:

Mutta mitä autoon tulee, niin kyllä se kauniilta näyttää kun sitä on jo yhden päivän tässä katsellut ja ihmetellyt :ahem: Sinänsä ei yllätys, että Ferrari tekee kauniin auton mutta kun oli noi uudet säännöt jne.. täytyy myöntää että pikkasen pelotti :D

Ja "lopullisen/virallisen" kauneuden autohan saa sitten kun se voittaa :wink:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No miettikää vaikka Imolan viimeistä shikaania, kuinka mieleenpainuvia muistoja ja olennaisia formulahetkia se on true-faneille tarjonnut. Häkkisen uskomaton paalu v 2000. Samasta kanttarista seinään ajo. Kimin hurjat ylityksen 2005 aika-ajoissa. Autoa todella lennätettiin näiden kanttien yli.

Tietysti on vähän yksinkertaistamista niputtaa kaikkia radan raidallisia osia kanttareiksi, kun niitä on niin paljon erilaisia. Monilla nopeilla radoilla on ns. "kanttareita", jotka eivät ole juuri ollenkaan korotettuja, mutta joiden yli on mentävä(tai joita pitkin on ajettava), tai muuten nopeus tippuu dramaattisesti. Näillä uusilla sementinkyntäjillä ei varmaan uskalla ajaa edes sellaisista kohdista rataa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siitä on tullut yhä enenevässä määrin osa sitä. Kanttarit ovat koko ajan madaltuneet ja niitä on tullut lisää. Alla kuva Kanadasta 1988. Muistan senkin, kun Patrese jäi 1982 killimään pohjastaan kanttarin päälle Monacossa. Hänet työnnettiin irti ja mies ehti vielä kisan voittoon.

Minusta kisat nyt kuitenkin pääsääntöisesti tulisi ajaa radalla ja kanttareiden ylityksen pitäisi olla riski.
Jäi killimään. :D:thumbup:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Minun mielestäni on hyvä että uusilla säännöillä saa olla suuret etusiivet lähellä maata, mutta niitä voi tilanteen mukaan kutistella ja nostella ylöspäin mikäli on tärkeämpää päästä kovaa kanttareiden yli kuin mutkanopeus (Esim Monza, etusiiven pienentäminen vähentää ilmanvastustakin).
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
No mieluummin katkeilevat etusiivet saa vaikuttaa mm-tilanteeseen kuin jotkut random turva-autot. Kuskilla sentään on suuri vaikutus siihen minne se etusiipensä panee.
Jos nyt kanttariin vahingossa panee, niin se miehen mittainen lumikola voipi jäädä radalle pahaan paikaan ja tarvitaan lisäksi turva-auto.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
KERS topicissa Black Leopordin (vai mikäsoli) postaama kuva.

Onko Tässä haljennut etusiipi?
 
Ylös