Leveä etusiipi kanttikivien ylityksissä

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Minusta on aika yksioikoisesti kuljettajan vastuulla ajaa autolla sen sietokyvyn mukaan. Ja sikäli kun yhden tallin onnistuu rakentaa siipi siten, että se kestää osumat, niin tuskin se on mahdotonta muillekaan.
Mutta mutta. Entäs sitten kun McLaren ajattaa autojaan kuten Japanissa viime vuonna lähdössä? Eli tahallaan pistävät Ferrarit ulos radalta ja kanttareiden päältä. Ei oikein ole kuljettajien (Kimi, Felipe) vastuulla kun etusiivet lentelee tuolloin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Myös Newey käytti ensimmäisissä autoissaan paljon noita vaijereita. Esim. juuri vuoden 1989 Marchissa siipiä tuettiin vaijerein. Ja on noita nähty myöhemminkin, ainakin siinä ellottavan värisessä Brabhamissa 1992 käytettiin vielä vastaavaa ratkaisua.
Voisi luulla että moiset viritykset lisääntyy jos se antaa enemmän säätövaraa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mutta mutta. Entäs sitten kun McLaren ajattaa autojaan kuten Japanissa viime vuonna lähdössä? Eli tahallaan pistävät Ferrarit ulos radalta ja kanttareiden päältä. Ei oikein ole kuljettajien (Kimi, Felipe) vastuulla kun etusiivet lentelee tuolloin.
Pitää vähän kattoo mihin väliin tunkee? :rolleyes:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Onko BMW sitten kapeampi kuin 180cm jos siipi näyttäisi olevan leveämpi kuin auto?
The front wing becomes lower (75mm from 150mm) and wider (up from 1400 to 1800mm - the same width as the car) with driver-adjustable flaps - Fia.

Testissähän voivat käyttää mitä tahansa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tuskinpa tuo oli BMW:lta muuta kuin väliaikainen ratkaisu, jotta siipi ei joustanut liikaa. Uskoisin, että nykyisin saavat homman toimimaan ilmankin.
Mutta sillähän voitaisiin säätää siiven päiden korkeutta, jotta ei osuisi kanttareihin... :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
The front wing becomes lower (75mm from 150mm) and wider (up from 1400 to 1800mm - the same width as the car) with driver-adjustable flaps - Fia.

Testissähän voivat käyttää mitä tahansa.

Mitähän järkeä testeissä olisi käyttää leveämpää kuin 180 cm siipeä? :confused:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta mutta. Entäs sitten kun McLaren ajattaa autojaan kuten Japanissa viime vuonna lähdössä? Eli tahallaan pistävät Ferrarit ulos radalta ja kanttareiden päältä. Ei oikein ole kuljettajien (Kimi, Felipe) vastuulla kun etusiivet lentelee tuolloin.
Se on toki eri asia. Vaan ulos radalta ajatetun kuskin auto on voinut mennä rikki ennenkin ja tilanteista on rankaistu tarpeen mukaan (tai no, rangaistuksen oikeellisuudesta voi toki olla tapauskohtaisesti eri mieltä).
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siiven alareunan pitää olla pohjasta 7,5cm korkeudella.

Eli siiven yläreuna ei saa olla pohjaan nähden yli 27,5 senttiä korkealla.

Jolloin siiven profiili vai mikä se nyt oli, voisi olla 20cm.

Leveimmillään saa olla 180cm eli saman verran kuin auto.
Korjattavaa?
Entä kapeinmillaan, mitään rajoitusta?
Siiven syvyys?
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Mitähän järkeä testeissä olisi käyttää leveämpää kuin 180 cm siipeä? :confused:
En tiedä. Voihan olla että tuo siipi on se satakasikymppinen mutta 2008 vuosimallin auto on sen kymmenkunta senttiä kapeampi.

Ja juuri kopioin nuo mitat tuohon ylemmäs koskien siipien mittoja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitähän järkeä testeissä olisi käyttää leveämpää kuin 180 cm siipeä? :confused:
Laittomia siipiä on testeissä käytetty usein esimerkiksi testaamaan, millainen vaikutus suuremman downforcen tuottavalla siivellä olisi. BMW näytti sikäli nopsasti kokoon parsitulta tuolloin kaikkine vaijereineen, ettei olisi ihme vaikka siipikin olisi ollut leveydeltään vain sinne päin. Ferrarin perusteella väittäisin, että laillisessa leveydessä oleva siipi näyttää hitusen autoa leveämmältä jos ei muuten niin pyöränkulmien vuoksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
En tiedä. Voihan olla että tuo siipi on se satakasikymppinen mutta 2008 vuosimallin auto on sen kymmenkunta senttiä kapeampi.

Ja juuri kopioin nuo mitat tuohon ylemmäs koskien siipien mittoja.
Nii.. auton kapeudellako ei ole alarajaa, mutta leveydellä on?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Saamme nähdä kuinka suuria ongelmia tuo leveä etusiipi aiheuttaa. Mahtaako BMW:n viritelmästä tulla suurikin hyöty?

Pitäisi löytää kuvia suoraan edestä niin näkisi kuinka leveä se siipi onkaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Korjattavaa?
Entä kapeinmillaan, mitään rajoitusta?
Siiven syvyys?
Periaatteessa profiili voisi olla noin korkea, mutta käytännössä tuo todennäköisesti sakkaisi. Syvyyttä ei ole erikseen määritetty, mutta siivelle on määritetty maksimipinta-ala alhaalta päin katsottuna (20 000 mm). Lue toki tuolta lisää.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No sitä varten on se tuomaristo...vai mitä varten se olikaan :confused:
Mutta kun yhden rankaiseminen ei tuo kärsineelle osapuolelle mitään takaisin. Eli jos on vaikka tilanne kuin Sennan ja Prostin välillä Suzukassa parinakin vuonna ja omaan mestaruuteen riittää että ajattaa toisen ulos, niin mitäs sitten? Mielestäni säännöt pitäisikin tehdä sellaisiksi ettei niitä voi käyttää hyväksi tällä tavoin. Pitäisi olla jotenkin mahdollista että väärin käyttäytynyt kärsii tilanteen nahoissaan mutta kärsineelle osapuolelle hyvitetään täysimääräisenä se mitä on menettänyt tämän seurauksena, mutta eihän se oikein onnistu.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Mutta kun yhden rankaiseminen ei tuo kärsineelle osapuolelle mitään takaisin. Eli jos on vaikka tilanne kuin Sennan ja Prostin välillä Suzukassa parinakin vuonna ja omaan mestaruuteen riittää että ajattaa toisen ulos, niin mitäs sitten? Mielestäni säännöt pitäisikin tehdä sellaisiksi ettei niitä voi käyttää hyväksi tällä tavoin. Pitäisi olla jotenkin mahdollista että väärin käyttäytynyt kärsii tilanteen nahoissaan mutta kärsineelle osapuolelle hyvitetään täysimääräisenä se mitä on menettänyt tämän seurauksena, mutta eihän se oikein onnistu.
OT. Kuten itsekin päädyit toteamaan, tällaisen järjestelmän luominen vaatisi monimutkaisia ajatuksia ja sen ylläpitäminen tuottaisia hämminkiä. Tuskin kukaan näistä kavereista on sinällään "käyttänyt sääntöjä hyväkseen", vaan yksinkertaisesti ajatelleet pimeitä ajatuksia kypäränsä sisällä ja toimineet refleksimäisesti.
Nykyäänhän kuljettajaa rangaistaan melko helposti. Liiankin helposti. Schumimaiset ratinkäännökset, Irvinemaiset turpaanvedot, Villeneuvemaiset pukeutumiskoodit, Lewismäiset oikaisut ja Montoyamaiset törttöilyt ovat hitonmoisessa valvonnassa, ja se, jos mikä saa allekirjoittaneen ajoittain kuohumaan.
Tottakai rangaistus täytyy antaa kun tapaus on selvä. Palatakseni siis jutun aiheeseen, eli irtoileviin etusiivekkeisiin. Uskon tai vähintään toivon, että kompleksimaiset etuhyllyt vähentäisivät tuuppailua ja radan oikaisuja. Ehkä herkkä etusiipi pistää kuskin jos toisenkin miettimään, missä kohden rataa saattaa olla vaikeaa ajella sääntöjen rajamailla.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Periaatteessa profiili voisi olla noin korkea, mutta käytännössä tuo todennäköisesti sakkaisi. Syvyyttä ei ole erikseen määritetty, mutta siivelle on määritetty maksimipinta-ala alhaalta päin katsottuna (20 000 mm). Lue toki tuolta lisää.
Ei löytyny... :thumbfh:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Pitäisi olla jotenkin mahdollista että väärin käyttäytynyt kärsii tilanteen nahoissaan mutta kärsineelle osapuolelle hyvitetään täysimääräisenä se mitä on menettänyt tämän seurauksena, mutta eihän se oikein onnistu.
Mistä voi tietää mitä kärsinyt osapuoli on menettänyt :confused:
 
Ylös