Leveä etusiipi kanttikivien ylityksissä

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Palatakseni siis jutun aiheeseen, eli irtoileviin etusiivekkeisiin. Uskon tai vähintään toivon, että kompleksimaiset etuhyllyt vähentäisivät tuuppailua ja radan oikaisuja. Ehkä herkkä etusiipi pistää kuskin jos toisenkin miettimään, missä kohden rataa saattaa olla vaikeaa ajella sääntöjen rajamailla.
Juu, ei enää oikaista ja tuupita niin herkästi kun ennen. :ahem:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kanttarien perimmäinen tarkoitushan on, että ne kierrettäisiin, eikä että niistä oiottaisiin. Nykyajan kanttarit saisivat olla enemmän samaa mallia kuin Singaporen se shikaani, missä mm. Räikkönen ja Fisico ajoivat seinään. Elikkä jos nämä etusiivet vähentävät oikomista kanttareiden yli, niin hyvä juttu.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kanttarien perimmäinen tarkoitushan on, että ne kierrettäisiin, eikä että niistä oiottaisiin. Nykyajan kanttarit saisivat olla enemmän samaa mallia kuin Singaporen se shikaani, missä mm. Räikkönen ja Fisico ajoivat seinään. Elikkä jos nämä etusiivet vähentävät oikomista kanttareiden yli, niin hyvä juttu.
Aika vänkä tuo keksimäsi fakta. Tyhmempi luulisi, että mikäli tuo näkemyksesi olisi kanttareiden perimmäinen tarkoitus, niistä tehtäisiin sen verran korkeita, että niiden ylittäminen olisi mahdotonta. Mutta jatka vaan samaan malliin, kun osaat meille kaikille kertoa millä tolalla asiat oikeasti ovat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika vänkä tuo keksimäsi fakta. Tyhmempi luulisi, että mikäli tuo näkemyksesi olisi kanttareiden perimmäinen tarkoitus, niistä tehtäisiin sen verran korkeita, että niiden ylittäminen olisi mahdotonta.
Aiemmin ne olivatkin. No, ehkei mahdotonta, mutta tuhoisaa autolle. Kanttareita on madallettu osittain moottoripyörien, osittain ulosajoturvallisuuden vuoksi. Lisäksi matalia kanttareita on lisäilty mutkien ulostuloihin turvallisuussyistä. Se, että niitä surutta käytetään radan jatkeena on seuraus, ei varsinainen käyttötarkoitus. Kuinka toivottava seuraus on sitten makuasia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Todellakin, kuten arzipuppy sanoi, nyt olisi hienoa nähdä että oikomiset ja turhat törttöilyt loppuisivat näiden etusiipien myötä. Toivon silti että kanttareiden yli voidaan edelleen ajaa jossain määrin ilman että siivet hajoilee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän se ole aika lailla ainut mahdollinen seuraus. Tai ainakin minusta olisi typerää odottaa kilpa-ajajalta mitään muuta.
En muuta väitäkään. Tottakai kuski käyttää kaiken turvallisesti käytettävissä olevan alueen (ja joskus vähän enemmänkin). Mutta ei niitä sen takia rakennettu, että kuskit voisivat ajaa vähän suorempia/pyöreämpiä ajolinjoja.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En muuta väitäkään. Tottakai kuski käyttää kaiken turvallisestä käytettävissä olevan alueen (ja joskus vähän enemmänkin). Mutta ei niitä sen takia rakennettu, että kuskit voisivat ajaa vähän suorempia/pyöreämpiä ajolinjoja.
Eikö tosiaan? Olen aina kuvitellut yhden pääsyistä olleen, että kuskit eivät leikatessaan toisi niin paljoa kuonaa radalle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En muuta väitäkään. Tottakai kuski käyttää kaiken turvallisestä käytettävissä olevan alueen (ja joskus vähän enemmänkin). Mutta ei niitä sen takia rakennettu, että kuskit voisivat ajaa vähän suorempia/pyöreämpiä ajolinjoja.
Ajatellaanpa vaikka Brasilian ensimmäisen mutkakompleksin jälkeen avautuvaa suoraa. Siinä on iät ja ajat ollut sellainen matala kanttari, jonka yli tai jota piktin aina ajetaan. Kuinka se eroaa siitä, ettei siinä olisi kanttaria ollenkaan? Edelleen kuljettajat ajaisivat niin läheltä nurtsia kuin mahdollista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö tosiaan? Olen aina kuvitellut yhden pääsyistä olleen, että kuskit eivät leikatessaan toisi niin paljoa kuonaa radalle.
Sisäkurvien kanttarithan oli aikaisemmin sen verran korkeita, ettei niitä paljon leikkailtu. Ulostuloissa taas oli asfaltin jälkeen nurmikkoa tai hiekkaa, ja siellä se oli a) vaaraksi ja b) tuli helposti radalle, jos vedettiin leveäksi. Kanttari toki auttoi näihin, mutta jos ja kun ajolinja vain siirtyi asfaltin reunasta kanttarin reunaan, niin ei se tuota kuonatilannetta sitten olennaisesti edes parantanut (vrt. Hocken viimeinen mutka) - paitsi jos ulosajoaluekin asfaltoitiin.
formulastara sanoi:
Ajatellaanpa vaikka Brasilian ensimmäisen mutkakompleksin jälkeen avautuvaa suoraa. Siinä on iät ja ajat ollut sellainen matala kanttari, jonka yli tai jota piktin aina ajetaan. Kuinka se eroaa siitä, ettei siinä olisi kanttaria ollenkaan? Edelleen kuljettajat ajaisivat niin läheltä nurtsia kuin mahdollista.
Ei olennaisesti mitenkään nyt, kun se kanttari on niin matala. Siksi sillä ei ole mitään virkaa ja sen voisi ottaa pois - tai korottaa niin, ettei se ole vain osa rataa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Entäs ennen kuin joku keksi, että sellaiset voisi olla hyvä laittaa sisäkaarteeseen?
Niin no silloin sitä kuonaa saattoi tullakin. Johon lääkkeeksi sitten tehtiin sellainen kanttari, että leikkaaminen loppui siihen. Nyt sitä lääkettä on sitten madallettu niin, että parhaimmillaan menee koko auto kanttarin puolelta. Eli mutka ei ole enää ollenkaan se, mikä sen pitäisi olla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin no silloin sitä kuonaa saattoi tullakin. Johon lääkkeeksi sitten tehtiin sellainen kanttari, että leikkaaminen loppui siihen. Nyt sitä lääkettä on sitten madallettu niin, että parhaimmillaan menee koko auto kanttarin puolelta. Eli mutka ei ole enää ollenkaan se, mikä sen pitäisi olla.
Niin, ei kanttarien tulisi olla suoraan osa rataa siten että niiden yli voisi ajaa miten vaan.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
rengasrikon sattuessa kisa on tod.nak. muutenkin hävitty
Paitsi Lewisin kohdalle osuu radan isoin asfaltoitu turva-alue. Tämä kautta hän päsee kätevästi suoraan varikon portille joka on 200 m päässä. Seuraavalla kierroksella Piruetti ajaa seinään ja sitä seuranneen turva-auton takia Lewiksen varikkokäynti osuikin juuri oikeen kohtaan.

Piti siis sanoman että ei välttämättä ole vielä ohi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin, ei kanttarien tulisi olla suoraan osa rataa siten että niiden yli voisi ajaa miten vaan.
Miksei? Mua vähän kummastuttaa tämä kollektiivinen kanttarivastaisuus. Mistä päin nyt tuulee?

edit. Tarkoitan siis, miksei kanttarien tulisi olla osa rataa. Eikös ne aika olennainen osa kuitenkin ole? Ei niiden kaikkien yli tietenkään tule pystyä ihan miten vaan ajelemaan. Mutta jos kanttareiden ei tule olla osa rataa, niin sitten visiirin ei tule olla osa kypärää.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Näyttäs Ferrarissa olevan meleko pehmeä jousitus.

Jos tätä kuvaa kattoo, niin ei oo kaukana etteikö ulkokurvin puoleinen etusiiven päätypala ota asfalttiin. Ei kärsi olla 2 sentin koroketta kanttarissa.

http://s2.largeimagehost.com/img/untilted/eXsQFXe/djm0912ja11.jpg.html
Tuossa kuvassa taitaa olla se rikkinäinen etusiipi. Sivukuvista kun tuo päätylevyn pitäisi nousta taaksepäin ja tuossa se roikkuu.

On kyllä totta ettei uusilla siivillä paljon voi oikoa, saas nähdä tuleeko ratojen kanttareihin muutoksia ettei siipiä tippuisi niin paljoa radalle. Toinen vaihtoehto on tietysti tehdä siipi+kiinnitys tarpeeksi vahvaksi.

Ferrarilla tuo siiven kiinnitys on samantyylinen kuin Williamsin mursunkeula, jossa siiven mekaaninen kiinnitys oli juuri ongelma. Toivotaan että Ferrari saa rakenteesta riittävän vahvan, sen verta useasti mutkia oiottiin tälläkin kaudella.
 
Ylös