Toyota TF109

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
"Ilmanohjaimen" kyseisestä värkistä tekee se, että se on kupera, eikä 90asteen kulmassa pohjalevyyn nähden kuten Toyotalla. Täten siitä kulkeva ilma pääsee nousemaan ylemmäs. En tarkemmin osaa sanoja sen hyötyjä/haittoja, mutta luulisin formulastaran meinaavan noita seikkoja.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
"Ilmanohjaimen" kyseisestä värkistä tekee se, että se on kupera, eikä 90asteen kulmassa pohjalevyyn nähden kuten Toyotalla. Täten siitä kulkeva ilma pääsee nousemaan ylemmäs. En tarkemmin osaa sanoja sen hyötyjä/haittoja, mutta luulisin formulastaran meinaavan noita seikkoja.
no samanlaillahan se ponttooni oli kupera alareunastaan jo Sauberilla, eihän kukaan/mikään ole kieltänyt pyöristämästä ponttooneja, niistä vain on karsittu selkeät aero-osat pois.
Eihän ripustuksetkaan ole 90-asteen kulmassa koskaan olleet vaan soikeat, (vaikka aerodynamiikka on niiden kohdalla ollut pitkään jo kielletty) määritelmä onko se laillinen vai ei tulee siitä onko niillä aerodynaamista tehokkuutta eli downforcea tuottavaa vaikutusta)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh, ite tein ihan saman editin kuvalle ja kattelin, että onko siinä jotain ohjainta, enkä mäkään mitään siinä näe, ehkä vain Formulastara näkee sen ;)
Olin myös näkevinäni sen, mutten löytänyt muista kulmista otetuista kuvista vahvistusta, joten ilmeisesti tässä on taas käynyt keskipakoputki-ilmiö. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
"Ilmanohjaimen" kyseisestä värkistä tekee se, että se on kupera, eikä 90asteen kulmassa pohjalevyyn nähden kuten Toyotalla. Täten siitä kulkeva ilma pääsee nousemaan ylemmäs. En tarkemmin osaa sanoja sen hyötyjä/haittoja, mutta luulisin formulastaran meinaavan noita seikkoja.
Voisimme toki puhua ponttoonin yläpinnastakin ilmanohjaimena, mutta eiköhän noilla yleensä tarkoiteta ulokemaisia härpäkkeitä ja lärpäkkeitä. Täytyy myöntää että itsekin välillä olin näkevinäni tuon ponttoonin alaosan ilmanohjaimena, eli irti pohjalevystä olevana :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voisimme toki puhua ponttoonin yläpinnastakin ilmanohjaimena, mutta eiköhän noilla yleensä tarkoiteta ulokemaisia härpäkkeitä ja lärpäkkeitä. Täytyy myöntää että itsekin välillä olin näkevinäni tuon ponttoonin alaosan ilmanohjaimena, eli irti pohjalevystä olevana :eek:
Minäkin rohkenen myöntää, että olin näkevinäni ne irti toisistaan.. :eek:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Sama millaisia muutoksia tulee niin aina on Toyota saman näköinen. :D

Keula on kyllä aika karmea. :doubtful:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Minäkin rohkenen myöntää, että olin näkevinäni ne irti toisistaan.. :eek:
Keskipakoputkihan se. Ja kun sen kerran näki irrallaan olevana niin sen näkee siten edelleen. Mutta järjellisesti ajateltuna tuo johtuu siitä, että ponttoonista tuleva osuus on matta ja pohjalevy on kiiltävä, jolloin siihen syntyy syvyysvaikutelma. Eiköhän seponttooni kuitenkin ole kiinnitetty siihen pohjalevyyn niistä kohdista, joissa näkyy pienet pisteet (lähellä matan ja kirkkaan rajaa)
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
no samanlaillahan se ponttooni oli kupera alareunastaan jo Sauberilla, eihän kukaan/mikään ole kieltänyt pyöristämästä ponttooneja, niistä vain on karsittu selkeät aero-osat pois.
Eihän ripustuksetkaan ole 90-asteen kulmassa koskaan olleet vaan soikeat, (vaikka aerodynamiikka on niiden kohdalla ollut pitkään jo kielletty) määritelmä onko se laillinen vai ei tulee siitä onko niillä aerodynaamista tehokkuutta eli downforcea tuottavaa vaikutusta)
Juu no en kyllä tuon järkevämpääkään selitystä löytänyt formulastaran viesteille.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Heh, ite tein ihan saman editin kuvalle ja kattelin, että onko siinä jotain ohjainta, enkä mäkään mitään siinä näe, ehkä vain Formulastara näkee sen ;)
Mutta onko tossa kuitenkin joku rako? Mitäs jos jäähdytysilma tursuaa sieltä eli käytettäs poistoaukkona?
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Onks toi Hybridi?!
-------------------------
Eilen näin jostakin Ferrarin kiertämäs rataa.
Kristus oli ruma.
En ole nyt seurannut vormulaa ollenkaan talven aikana ja nyt näki ensi kerran nämä tämän vuoden edistykselliset peli. Ferrarinkin takasiipi näytti joltain
Iskun hyllyköltä.

Toivottavasti noilla pystyy ajaan kilpaa, ettei mee taas jonos ajeluks.

Valitettavasti Toyota näyttää hitaalta.

Tänä vuonna voi tosiaan tulla jopa muutoksia lähtöjärjestyksiin. Sen verran rajut on muutokset!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hyvältä näyttää. Toivottavasti nopeuskin tällä kertaa kunnossa, jotta yltävät muuhunkin kuin Trulli-paaluihin ja palkintopallille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Etusiipi on paljon hienompi kuin Ferrarissa.:ahem:

Väritys on kyllä aika karmee tässä Tojossa.:nope:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Aivan karmea keula. Ponttoonit näyttävät yläetuviistosta hienoilta, kunnon vyötärö on viimein tullut Toyotaankin. Mutta yläkuva paljastaa ponttoonien olevan valovuosia Ferrarin vastaavia jäljessä. Pitkät ja pulskat.
Joo, ylhäältä päin vaikuttaa vähän pulskalta, muuten näin ensisilmäykseltä näyttää hyvältä. :)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
:ahem:

Ei yhtään hassumpi. Keula lyhyempi ja etupiisi kapeampi kuin ferrarissa. Värit pettymys, kun palattiin epäsymmetriseen väritykseen :dunno:
Korkea kyllä tuo keula, aikamoisina torneina nuo etusiiven pidikkeet. Tässä ei sentään peilejä pistetty ilmanohjaimiin, jotka kuitenkin löytyvät :confused: Mitenkäs se on sallittua?
Omituiset etusiiven päätylevyt, mutta lienevät hyviä kun kerran on lisätty pakettiin.
Tästä saavat muut jatkaa.

Ferrarin keulalla on hyvä törkkiä muita autoja pihalle. :ahem:

Muutenkin ferkku vaikuttaa jotenkin tasapainoisammalle...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sikäli kun ymmärsin oikein, niin olet kyllä väärässä. Pohjalevyn ja ponttoonin välissä ei ole ilmanohjainta.
Voi herran jeesus sentään. Mulla alkaa ihan kohta hermo menemään tän asian kanssa. Koko ponttoonin alaosan airfuckingflow on ollut jo pitkään tavanomainen virtauksien perussetti.

Kyse ei ole mistään härpäketyylisestä ilmanohjaimesta tässä näin. Vaan siitä, että ponttoonin alaosan virtaus on itse ponttoonin alaosan muotoilulla selkeästi ohjattu toisin kuin tyypillisesti. VRT. Toyota, jonka ponttoonissa ei kertakaikkiaan ole vastaavaa konstruktiota. Juuri tämän vuoksihan Ferrarin ponttooni näyttää sivusta katsoen nousevan peräpäästä ylöspäin. Nyt jos koskaan on aika tulla kaapista ulos, ja ymmärtää sitä mitä näkee, koska alkaa olla raskasta hakata päätä seinään.

Tuosta isommasta erittäin havainnollisesta kuvasta ei voi olla huomaamatta, että Ferrarin pohjalevy on ihan siellä missä pitääkin, ja ponttoonien alaosan muotoilu ohjaa ilmaa ponttoonin sivuprofiilin mukaan erityisen mielenkiintoisesti yläviistoon. Ottakaa huomioon mistä päin se virtaus tulee ja minne se menee. Ei se voi olla niin vaikeaa.

Tombazis, the Man.
 
Ylös