Toyota TF109

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Sinusta ja sinusta, kyllä se sinusta voikin olla. (aerodynamiikkaa parantavia osia ja downforcea kehittävä osa on kuitenkin kaksi eri asiaa, jälkimmäinen on tuolla alueella meinaan kielletty)

FIA on määritellyt mm. ripustusten muotoilun suhteen että vain nostavaa/painavaa voimaa tuottava muotoilu on kielletty, eli jos katsot esim. eturipustuksia niin nehän on muotoiltu aika voimakkaasti jotta ohjaavat ilmaa rungon ja renkaan välistä läpi mahd. hyvin, vaan kun niillä ei ole siipiprofiilia (eli downforcea eivät tuota) niin siksi se muotoilu noissa osissa on sallittu. (muutoinhan nuo alueet ovat pannassa täysin aerodynmiikan osalta.
Tästä oli kivaakin vääntöä tiimien ja FIA:n kesken sillon Häkkisen huippuvuosina (98 jos en väärin muista) josta tuo aihe on mieleen jäänytkin.

Samaan hengenvetoon mainittakoon, että onhan noissa katteissa kaikennäköisiä kyhmyjä muutenkin (mm. uuden mäcin pakoputkien etupuolella on aika hyvä "hyppyri" joka ei silti ole siipiprofiili) niin miksei näitä muka sitten ole kielletty/kieltämässä? Tai ripustuksia joita selkeästi on muotoiltu?

Mikäänhän ei estä tekemästä autoa virtaviivaiseksi ja ohjata sulavilla muodoilla niille ainoille siiville sitä ilmaa.
Monissa autoissahan noita kyhmyjä näkyy edelleen aika paljon, eihän sääntöjen tarkoitus ollut tehdä kaikista kulmista 90-asteen suorakulmia kuten joskus 90-luvulla olis, vaan karsia ylimääräiset siivet&härpäkkeet etu ja takaspoikka poislukien
(näin olen ymmärtänyt, ja noin näyttäis autojen suunnittelijatkin sen toteuttaneen)

Siis nyt kinataan semmosista kohdista jotka on autoihin suunniteltu ihmisten toimesta joiden työhön kuuluu että säännöt on ymmärretty oikein.
Kummankohan ajatuksia tuo tukee?
En muista edes enää, mitä kirjoitin, mutta hirveä vuodatus ja poru siitä syntyi. :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No niin, tulihan se haineväkin sinne mukaan pilaamaan sen vähän mikä miellytti silmää. Nyt tuo näyttää jopa sivusta päin todella rumalta :yuck:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Mussa on varmaan jotain vialla, kun mun mielestä toi hainevä sopii Toyotaan :confused:



 
Viimeksi muokattu:

Forzacupika!

apina
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
1010
Mä en tykkää noista lentävistä xpb.cc teksteistä auton ympärillä... Mitköhän niilläkin haetaan??
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juuri kun ehdin sanomaan ettei noita eviä nähdä :eek:
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
426
Sijainti
Lievestuore
Jotenkin tulee mieleen noista kuvista parin vuoden takaiset A1-gp autot:doubtful:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Hainevähän näyttää ainakin Toyossa hyvältä!


OT: naskalina piirtelin formuloita ja lisäilin niihin haikaloilta vähän lisähärpäkkeitä ja kiduksia. Innostuin aikoinaan, kun luin ensimmäiset hai-innovaatiot F1-Racingistä useampi vuosi sitten. Olivat varmaan menneet ja löytäneet salaiset kansioni!
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
mitkä on muuten tän kauden sääntöjen sanelemat formula 1 auton mitat?
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Hum. Taas lisätty tommoset sivuilmanohjaimet kuljettajan kohdalle. Eikä niissä ole edes peilejä! Mitenhän tommoset räppänät pitäisi suojata kuljettajaa sivutörmäyksessä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hum. Taas lisätty tommoset sivuilmanohjaimet kuljettajan kohdalle. Eikä niissä ole edes peilejä! Mitenhän tommoset räppänät pitäisi suojata kuljettajaa sivutörmäyksessä?
Ei kai mitenkään, eikä se tarkoitus olekaan. Ilmanohjaimet kieltävän sääntöpykälän muoto on käsittääkseni sellainen, että siihen on täytynyt tehdä poikkeus riittävän sivutörmäyssuojan takaamiseksi (siis, että suojarakenteet eivät olisi mahdollisia toteuttaa säännön puitteissa ja kun se ei koske tuota aluetta, voi siihen väsätä myös ilmanohjaimen).
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jarno Trulli haukkuu uuden Toyotan vesikeliominaisuudet21.01.2009 17:09


Alkuviikosta kostealla Portimaon radalla tuntumaa uuteen Toyota-ajokkiinsa ottanut Jarno Trulli ei mieltynyt työkaluunsa heti kättelyssä. Vaikka auto muuten vaikuttikin Trullin mukaan lupaavalta, sen vesikeliominaisuudet Trulli lyttäsi kiertelemättä.

- Pito ja downforce tippuivat valtavasti. Se oli kaikille hankalaa, ja ajaminen oli lähes mahdotonta, Trulli kommentoi Autosportin verkkosivuilla.

Pettymyksen tuottaneista vesikeliomaisuuksista huolimatta kokenut Trulli suhtautuu auton ja tallin tulevaisuuteen myönteisesti.

- Autossa ei tunnu olevan sen suurempia vikoja, ja se on toiminut viime päivinä aika hyvin.

- Meidän pitää nyt vain päästä normaaleihin testeihin lämpöisissä olosuhteissa. Ehkä se toteutuu seuraavissa testeissä Bahrainissa, Trulli toivoo.

Kalle Takala
Eli vesikelillä tulee olemaan vaikeaa kaikilla. Trulli on kuitenkin sarjan parhaimpia sadekuskeja, joten miten esimerkiksi joku Piquet pärjää märällä radalla jos autojen ominaisuudet ovat noin "riistutut"? Toki ongelma voi olla Toyon kohdalla isompi. Ei siis hätäillä vielä. Toisaalta, jos se voitto aiotaan ottaa on todennäköisyys isompi sille että se voitetaan sateessa, eli huono uutinen.

Toyotan tilanne on kriittinen
20.01.2009 19:11


Toyotan F1-pomot myöntävät, että Toyotan on menestyttävä tämän kauden MM-sarjassa erittäin hyvin tai muuten se todennäköisesti vetäytyy sarjasta.

- Tarvitsemme vahvan kauden. Jos meillä on heikko kausi, sen jälkeen meillä ei ole tulevaisuutta, Toyota-tallin johtaja John Howett sanoi Portimaon F1-testeissä Autosportin verkkolehdelle.

Toyota ei ole vieläkään saavuttanut F1-sarjassa yhtään osakilpailuvoittoa.

- On vaikea sanoa, pitääkö meidän voittaa, jotta saamme jäädä, mutta meillä on sellainen tunne, että meidän on voitettava, Howett jatkoi.

Myös Toyotan tallipäällikkö Tadashi Yamashina antoi ymmärtää, että tallin tilanne alkaa olla kriittinen.

- Rehellisesti sanottuna meilläkin on vaikeuksia pysyä formula ykkösissä, Hamashina myönsi.

- Olemme keskustelleet paljon japanilaishallinnon kanssa, mutta onneksi pääjohtajamme herra Katsuaki Watanabe on saanut muut johtajamme vakuuttuneeksi siitä, että pysymme vielä mukana, Hamashina sanoi.
Päivän toinen uutinen onkin vähän vakavampaa laatua. Enpä muista, että minkään tallin suoritus olisi merkittävästi parantunut sillä että pidetään asetta ohimolla ja vaaditaan voittoja. Yleensä näiden pakkovoitto-puheiden jälkeen alkaa 90 asteen alamäki kohti konkurssia ja sarjasta vetäytymistä.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Toyotan kohdalla toivoisin erityisesti tämmöisten loppuvan heti alkuunsa, toki eletään vasta ensimmäisiä testejä.

Mutta jos tulevasta kaudesta on Toyotan F1-tallin tulevaisuus kiinni niin, kaikki viat pois ja heti.:rolleyes:
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Nuo härpäkkeet tuossa etusiiven päällä jotka ovat kiinni päätypaloissa ja menee kiinni siipeen puolessa välissä? Jos joku ei ymmärtänyt niin samat härpäkkeet mitä renault alkoi käyttää kaudella 2005 san marinossa(ko)?
Eikö niiden pitäisi olla kielletty?
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Huh, kyllä loppuu rumasti Toyotan ajot ykkösissä. Käsittämättömän näkönen auto näilläkin säännöillä, kyllä nyt heilahtaa kirveitä Japanissa.. :thumbdown
 
Ylös