McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ei pidä paikkaansa. Venttiilien palautus tapahtuu paineilmalla, mutta koneissa on edelleen nokka-akseli.

http://scarbsf1.com/valves.html
Jep, paineilma korvaa ainoastaan venttiilien jouset. Joskus 2000-luvun alussa rakenneltiin myös testiin ilman nokka-akselia olevia koneita. Niissä vain häviöt olivat liian suuria aluksi ja myöhemminhän nuo on kielletty myös säännöissä.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Jep, paineilma korvaa ainoastaan venttiilien jouset. Joskus 2000-luvun alussa rakenneltiin myös testiin ilman nokka-akselia olevia koneita. Niissä vain häviöt olivat liian suuria aluksi ja myöhemminhän nuo on kielletty myös säännöissä.
Se on juurikin näin. Pneumaattisiin venttilinnostajiin siirryttiin, kun kierrosluvut kasvoivat niin korkeiksi, että perinteinen jousipalautus ei enää ollut riittävän nopea, ja venttiilit alkoivat irrota nokan pinnasta. Nokattomia moottoreita ei taida olla kisakäytössä F1:ssä koskaan nähty.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Mäkki tulee olemaan tämän kauden nopein auto.Toivottavasti olen väärässä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitäs apua siitä vanhasta takasiivestä niin ei totu siihen uuteen sit:):confused:
Kuten on jo mainittu, Heikin mukaan Mclarenilla ei ole vielä tuolle radalle sopivaa takasiipeä valmiina (korkean downforcen siipeä siis) ja siks käyttävät vanhaa..
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Kuten on jo mainittu, Heikin mukaan Mclarenilla ei ole vielä tuolle radalle sopivaa takasiipeä valmiina (korkean downforcen siipeä siis) ja siks käyttävät vanhaa..
toi on kyllä hauska selitys. totta sikäli, ettei niillä tosiaan ole sellaista siipeä koska uudet säännöt mahdollistavat vain pienen downforcen takasiivelle.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Muakin ihmetyttää että miksi ei ole sopivaa siipeä olemassa. Kyllähän ne on testiaikataulunsa tienny jo vaikka kuinka pitkään, eikö sitä korkeamman downforcen siipeä olisi voitu tehdä vähän aikaisemmin että olisi sen kanssa päästy ajamaankin? Alkaa tuntua siltä että on ongelmia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muakin ihmetyttää että miksi ei ole sopivaa siipeä olemassa. Kyllähän ne on testiaikataulunsa tienny jo vaikka kuinka pitkään, eikö sitä korkeamman downforcen siipeä olisi voitu tehdä vähän aikaisemmin että olisi sen kanssa päästy ajamaankin? Alkaa tuntua siltä että on ongelmia.
Joo, sääntöuudistuksetkin ovat olleet tiedossa vaikka kuinka pitkään. Miksei uutta autoa esitelty jo lokakuussa? Oltaisiin ehditty testata jo viime vuoden puolella. ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kaikella kunnioituksella Macia kohtaan: onhan heillä jo olemassa "korkean downforcen" -09 takasiipi. Perässä ei vaan ole tarpeeksi pitoa. Ja jos nyt yritämme olla realistisia, niin ei se uusi siipi voi olla juuri muuta kuin hienoviritystä. En puhuisi paniikkinappulasta, muttei tallin kannalta miellyttävältäkään näytä. Sangen poikkeuksellista toimintaa kaiken kaikkiaan, jonka toki ymmärtää Torolta, mutta Mclaren:doubtful:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin ja heh, Webberin Mclaren on tosi nopea- arvelut saattaisivat olla olematta jos kaikki ajelisivat viime kauden takasiivillä.:)

Sitähän on vaikea arvioida, kuinka paljon Mac on viime kauden siipeä sujutellut tämän kauden leveleille, mutta apinakin ymmärtää, että tällä saralla voisi paremminkin asiat olla. Ja olen sentään pitänyt webberiä yhtenä sirkuksen nasevimmista töräyttelijöistä, jolla yleensä on ollut ihan oikeaa asiaa kommenttiensa takana.

Tämä simpanssi filosofoi kuvatekstin mukaan: "Miksi juuri afrikkaan?" Ehkä Webberkin voisi nostaa henkisen puolensa samalle tasolle.


Miksi juuri afrikkaan?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuten on jo mainittu, Heikin mukaan Mclarenilla ei ole vielä tuolle radalle sopivaa takasiipeä valmiina (korkean downforcen siipeä siis) ja siks käyttävät vanhaa..
Ilmeisesti heillä on joku dramaattinen uusi takasiipi jota eivät halua näyttää, ja se tuottaa yhtä paljon downforcea kuin 08 malli.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ilmeisesti heillä on joku dramaattinen uusi takasiipi jota eivät halua näyttää, ja se tuottaa yhtä paljon downforcea kuin 08 malli.
Ei pahempi veikkaus. Nimittäin noiden takasiipien rakennus on aika nopeaa touhua. Kerran oli tarinaa kun joku tiimi teki seuraavaksi päiväksi uuden siiven testiä varten kun oli kiirus.

Yksi veikkaus on myös sellainen että käytetään tunnettua siipeä jotaa paremmin voitaisiin tarkkailla uuden auton toimintaa. Tämä ei vaan kuulosta järkevältä koska ilmavirtaus siivelle lienee sen verran erilaista uudella autolla ettei vanha siipi uudessa autossa toimi kuten vanhemmassa autossa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vähän menee tuo formulastaran filosofinen afrikan apina ohi aiheen, aika rajustikin joutava..


Mitä tulee tuohon dramaattiseen takasiipeen, niin tuskinpa hirveästi piilottelevat uutta siipeä joka ois dramaattinen, ku joka tapauksessa niitten pitäs ottaa se maaliskuulle tms käyttöön ja sillonkin sen vielä kerkeää kopioida. Onhan se mahollista, mutta itse en vain usko siihen että niillä ois jotain sellaista syytä käyttää vanhaa siipeä.

Sitte ku siihen lisätään vielä se, että yleensä osat testataan radalle jotta tiedetään pitääkö joku tuulitunneli tulos paikkaansa.. Eli tuskin ottavat riskiä lähteä säätään autoa 08 siiven mukaan kun eivät voi olla varmoja että uus 09 siipi käyttäytyis samallai.. menisivät mehtää ja pahasti vielä..
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kovalainenhan testasi myös -09 siivellä ja väittivät (esim. Atlaksen keskusteluissa) että oli aina uudella siivellä muita pari sekkaa hitaampi. En ole tsekannut pitääkö paikkaansa ja onko siitä edes mustaa valkoisella ollut missään live-seurannassa.

Joka tapauksessa nykyinen siipi ei ole hyvä, koska muuten kai sitä käytettäisiin.
 
Ylös