Ja sen paine-ilma koneiston astentaa tietenkin mekaa nikko ja suunnittelee insi-nööriF1-moottorissa ei edelleenkään ole nokka-akselia vaan paine-ilma koneisto. :idea:
Ja sen paine-ilma koneiston astentaa tietenkin mekaa nikko ja suunnittelee insi-nööriF1-moottorissa ei edelleenkään ole nokka-akselia vaan paine-ilma koneisto. :idea:
Mitenköhän lienee, onkohan McLarenilla aliarvioitu uusien aerosääntöjen vaikutus takarenkaiden kestävyyteen. Viime kaudellahan McLarenin auto otti enemmän irti renkaista kuin esim. hellempi Ferrari, joka oli osasyy McLarenin menestykseen. Kovalainen puhuu jo ajotyylin muuttamisesta, eikä se varmaan ole kaukana Hamiltonillakaan.Kovalainenhan testasi myös -09 siivellä ja väittivät (esim. Atlaksen keskusteluissa) että oli aina uudella siivellä muita pari sekkaa hitaampi. En ole tsekannut pitääkö paikkaansa ja onko siitä edes mustaa valkoisella ollut missään live-seurannassa.
Joka tapauksessa nykyinen siipi ei ole hyvä, koska muuten kai sitä käytettäisiin.
Kaipa se on ihan itsestäänselvyys että huippukuljettaja löytää kalustonsa äärirajat tilanteessa kuin tilanteessa, mutta erilaisella ajotyylillä voi kuitenkin vaikuttaa mm. niiden renkaiden kestävyyteen. Vahvasti karrikoiden paras ajotyyli ei aina ole se, että ajaa niin kovaa kuin autosta lähtee oman näkemyksensä mukaan. Jos kuski A ajaa 20 kierrosta tasaisesti 1:30 per kierros ja kuski B ajaa ensin 10 kierrosta 1:29,5 aikaan ja sitten 10 kierrosta 1:31 per varvi, niin kuski A on käyttänyt renkaidensa suorituskyvyn tehokkaammin ja on aiemmin maalissa. Vaikkei ottanutkaan autostaan ja renkaistaan kaikkea irti yksittäisellä kierroksella.Mun mielestä on huolestuttavaa jos kuljettajan tarvitsee erityisesti muokata ajotyyliään renkaiden vuoksi. Huippukuljettaja mukautuu renkaiden tilaan lennosta.
... mm. Kimi ja Alonso ovat huippukuljettajia koska eivät ole koskaan olleet sekuntikaupalla liian hitaita. Korkeintaan pari kymppää sillon kun olosuhteet eivät ole suotuisat.Josta voimme päätellä, että...
Olit siis ilmeisesti huolissasi myös Alonson huippukuljettaja-statuksesta 2007, kun hän joutui McLarenilla muokkaamaan ajotyyliään auton ja renkaiden vuoksi? Myös Kimi on myöntänyt ettei pystynyt ajamaan Bridgestonen urarenkailla täysin haluamallaan tavalla, eli toisin sanoen joutui muuttamaan ajotyyliään. Renkaiden vuoksi. Erityisesti.Mun mielestä on huolestuttavaa jos kuljettajan tarvitsee erityisesti muokata ajotyyliään renkaiden vuoksi. Huippukuljettaja mukautuu renkaiden tilaan lennosta.
Tai sitten siipi on vielä suunnittelupöydällä. Useimmat tallit ovat jo vuosia tuoneet auton keskeneräisenä ensimmäisiin testeihin yleensä juuri nimenomaan siipien osalta, jotta sen luotettavuuteen tähtäävä työ voitaisiin aloittaa. Tähän asti se on ollut normaalia ja OK, mutta nyt kun McLaren käyttää vanhojen sääntöjen mukaista siipeä, asiassa onkin yhtäkkiä mukamas ties mitä ihmeellistä.Ei pahempi veikkaus. Nimittäin noiden takasiipien rakennus on aika nopeaa touhua. Kerran oli tarinaa kun joku tiimi teki seuraavaksi päiväksi uuden siiven testiä varten kun oli kiirus.
Jep, erikoista on tässä tilanteessa mielestäni se että viimekauden siipi lienee toimivan aika erilaisesti tämän kauden autossa, johtuen siitä että aerodynamiikka on muuttunut aika paljon.Tai sitten siipi on vielä suunnittelupöydällä. Useimmat tallit ovat jo vuosia tuoneet auton keskeneräisenä ensimmäisiin testeihin yleensä juuri nimenomaan siipien osalta, jotta sen luotettavuuteen tähtäävä työ voitaisiin aloittaa. Tähän asti se on ollut normaalia ja OK, mutta nyt kun McLaren käyttää vanhojen sääntöjen mukaista siipeä, asiassa onkin yhtäkkiä mukamas ties mitä ihmeellistä.
Joo ja johtuu (se ihmeellisyys) varmaan siitä että 08 siivellä on turha hakee sille tai jolleki muulle kohtaa autoa säätöjä.. Jos tekevät jotain muuta kuten luotettavuutta niin mikäs siinä..Tai sitten siipi on vielä suunnittelupöydällä. Useimmat tallit ovat jo vuosia tuoneet auton keskeneräisenä ensimmäisiin testeihin yleensä juuri nimenomaan siipien osalta, jotta sen luotettavuuteen tähtäävä työ voitaisiin aloittaa. Tähän asti se on ollut normaalia ja OK, mutta nyt kun McLaren käyttää vanhojen sääntöjen mukaista siipeä, asiassa onkin yhtäkkiä mukamas ties mitä ihmeellistä.
Ei kai niistä ole kukaan kitissyt. Korkeintaan kertonut kantansa niiden laillisuuteen, kun on kysytty.Mitä se Haugin Norppa sitten kitisee Ferrarin pakareista, kun itsekin ajattaa laitonta autoa?:nope:
Ei kai niistä ole kukaan kitissyt. Korkeintaan kertonut kantansa niiden laillisuuteen, kun on kysytty.
Autosportin Craig Scarborough oli huomioinut, että 2008 siipeä käytettäessä McLarenilla oli ollut diffuusorissa lisäosa, joka heikensi sen tehoa. Näin aerodynaaminen pito on saatu vertailukelpoiselle tasolle uusien sääntöjen siiven kanssa.
En tiedä onko tämä nyt sitten kitinää, mutta kovasti tuntuu äijää sapettavan Ferkun putket.Haug: Ferrarin pakoputkien muututtava
21.01.2009 07:33
Ferrarin on muutettava uuden F60-autonsa pakoputkia, vaatii McLaren-tallin moottorintoimittajan Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Norbert Haug.
Uuden Ferrarin pakoputket ovat liian ulkonevat. Tämänvuotiset säännöt kieltävät kaikenlaiset aerodynamiikkaan vaikuttavat ulokkeet. Kansainvälinen autoliitto FIA teki lokakuussa pakoputkia koskevan sääntötarkennuksen, jota kaikki tallit, Ferraria lukuun ottamatta, ovat noudattaneet uusien autojen kanssa.
Joo no, en tiedä mistä tuo oli mutta mtv:n uutisiin on mulla ainakin luotto mennyt. Vähän turhan iltasatulehti meininkiä.En tiedä onko tämä nyt sitten kitinää, mutta kovasti tuntuu äijää sapettavan Ferkun putket.
Pah.. Tuskinpa saa mitään infoa nykysiivelle.. Kai ne sais paremmat infot uuden siiven beta versiolla..Onhan se nyt selvä, että sen siiven toiminnasta on enemmän tietoa ja siitä varmasti saa myös hyvää infoa tulevaa nykyistä siipeä ajatellen.
Mitäs jos mäkki ei kerääkään dataa vaan ei vain halua näyttää niiden uutta super siipeä. Nyt vaan ajetaan vanhalla siivellä millä saadaan aikaan sama downforce ja aerodynaamiset ominaisuudet. Sitten tuodaan uusi siipi vasta viime testeihin, ettei muut tallit kerkee kopioimaan sitä ennen kauden alkua. Kuulin myös huhua, että ferrarilla ollaan tämän johdossa ihan kriisitilassa ja mäkki on nopeudeltaan muita huimasti edellä.