McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kovalainenhan testasi myös -09 siivellä ja väittivät (esim. Atlaksen keskusteluissa) että oli aina uudella siivellä muita pari sekkaa hitaampi. En ole tsekannut pitääkö paikkaansa ja onko siitä edes mustaa valkoisella ollut missään live-seurannassa.

Joka tapauksessa nykyinen siipi ei ole hyvä, koska muuten kai sitä käytettäisiin.
Mitenköhän lienee, onkohan McLarenilla aliarvioitu uusien aerosääntöjen vaikutus takarenkaiden kestävyyteen. Viime kaudellahan McLarenin auto otti enemmän irti renkaista kuin esim. hellempi Ferrari, joka oli osasyy McLarenin menestykseen. Kovalainen puhuu jo ajotyylin muuttamisesta, eikä se varmaan ole kaukana Hamiltonillakaan.

Voisi kuvitella että olisi helpompi muuttaa autoa kuin ajotyyliä, mutta jos auto on perusluonteeltaan sellainen että renkaat kuormittuvat reilusti joka tapauksessa, niin ei kai siinä jää kamalasti vaihtoehtoja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mun mielestä on huolestuttavaa jos kuljettajan tarvitsee erityisesti muokata ajotyyliään renkaiden vuoksi. Huippukuljettaja mukautuu renkaiden tilaan lennosta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mun mielestä on huolestuttavaa jos kuljettajan tarvitsee erityisesti muokata ajotyyliään renkaiden vuoksi. Huippukuljettaja mukautuu renkaiden tilaan lennosta.
Kaipa se on ihan itsestäänselvyys että huippukuljettaja löytää kalustonsa äärirajat tilanteessa kuin tilanteessa, mutta erilaisella ajotyylillä voi kuitenkin vaikuttaa mm. niiden renkaiden kestävyyteen. Vahvasti karrikoiden paras ajotyyli ei aina ole se, että ajaa niin kovaa kuin autosta lähtee oman näkemyksensä mukaan. Jos kuski A ajaa 20 kierrosta tasaisesti 1:30 per kierros ja kuski B ajaa ensin 10 kierrosta 1:29,5 aikaan ja sitten 10 kierrosta 1:31 per varvi, niin kuski A on käyttänyt renkaidensa suorituskyvyn tehokkaammin ja on aiemmin maalissa. Vaikkei ottanutkaan autostaan ja renkaistaan kaikkea irti yksittäisellä kierroksella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Josta voimme päätellä, että...
... mm. Kimi ja Alonso ovat huippukuljettajia koska eivät ole koskaan olleet sekuntikaupalla liian hitaita. Korkeintaan pari kymppää sillon kun olosuhteet eivät ole suotuisat.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mun mielestä on huolestuttavaa jos kuljettajan tarvitsee erityisesti muokata ajotyyliään renkaiden vuoksi. Huippukuljettaja mukautuu renkaiden tilaan lennosta.
Olit siis ilmeisesti huolissasi myös Alonson huippukuljettaja-statuksesta 2007, kun hän joutui McLarenilla muokkaamaan ajotyyliään auton ja renkaiden vuoksi? Myös Kimi on myöntänyt ettei pystynyt ajamaan Bridgestonen urarenkailla täysin haluamallaan tavalla, eli toisin sanoen joutui muuttamaan ajotyyliään. Renkaiden vuoksi. Erityisesti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei pahempi veikkaus. Nimittäin noiden takasiipien rakennus on aika nopeaa touhua. Kerran oli tarinaa kun joku tiimi teki seuraavaksi päiväksi uuden siiven testiä varten kun oli kiirus.
Tai sitten siipi on vielä suunnittelupöydällä. Useimmat tallit ovat jo vuosia tuoneet auton keskeneräisenä ensimmäisiin testeihin yleensä juuri nimenomaan siipien osalta, jotta sen luotettavuuteen tähtäävä työ voitaisiin aloittaa. Tähän asti se on ollut normaalia ja OK, mutta nyt kun McLaren käyttää vanhojen sääntöjen mukaista siipeä, asiassa onkin yhtäkkiä mukamas ties mitä ihmeellistä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tai sitten siipi on vielä suunnittelupöydällä. Useimmat tallit ovat jo vuosia tuoneet auton keskeneräisenä ensimmäisiin testeihin yleensä juuri nimenomaan siipien osalta, jotta sen luotettavuuteen tähtäävä työ voitaisiin aloittaa. Tähän asti se on ollut normaalia ja OK, mutta nyt kun McLaren käyttää vanhojen sääntöjen mukaista siipeä, asiassa onkin yhtäkkiä mukamas ties mitä ihmeellistä.
Jep, erikoista on tässä tilanteessa mielestäni se että viimekauden siipi lienee toimivan aika erilaisesti tämän kauden autossa, johtuen siitä että aerodynamiikka on muuttunut aika paljon.

Voi toisaalta syynä olla myös osittain se että talli haluaa helpommin ajettavan auton näihin ensimmäisiin testeihin. Myöhemmin puhtaasti nykyautokin saadaan nyt kerätyllä datalla sellaisiin säätöihin että pitoa voi olla näiden testien verran ellei enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tai sitten siipi on vielä suunnittelupöydällä. Useimmat tallit ovat jo vuosia tuoneet auton keskeneräisenä ensimmäisiin testeihin yleensä juuri nimenomaan siipien osalta, jotta sen luotettavuuteen tähtäävä työ voitaisiin aloittaa. Tähän asti se on ollut normaalia ja OK, mutta nyt kun McLaren käyttää vanhojen sääntöjen mukaista siipeä, asiassa onkin yhtäkkiä mukamas ties mitä ihmeellistä.
Joo ja johtuu (se ihmeellisyys) varmaan siitä että 08 siivellä on turha hakee sille tai jolleki muulle kohtaa autoa säätöjä.. Jos tekevät jotain muuta kuten luotettavuutta niin mikäs siinä..

Mutta ihmetys tulee siinä kohtaan, Jos tilanne on se että 09 siivellä takarenkaat kuluvat ja sen takia käyttävät 08 siipeä. Toki tämänkin ymmärtää, jos haluavat esim luotettavuuden takia kierroksia ja saavat sitä paremmin 08 siivellä.

Mutta tosiaan säätöjen hakeminen 09 siivellä ihmetyttää. Ja tietty sekin, että pitää käyttää 08 siipeä saadakseen kierroksia tms.. Ja McLaren on siis ainut talli joka näin tekee.. (pl TR)

PS: Ja todellinen Kimi fani hakee kaikki tiedot mitkä vaan heikentäs kilpailijoiden tasoa.. (fanien silmissä siis)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
de la Rosan mukaan 08-siivessä on kyse vertailukohdan luomisesta. Kaipa noita isoja aerodynaamisia komponenttejakin voi vertailla sellaisenaan, eikä tarvitse miettiä niin paljon sitä kokonaisuutta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitä se Haugin Norppa sitten kitisee Ferrarin pakareista, kun itsekin ajattaa laitonta autoa?:nope::rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä se Haugin Norppa sitten kitisee Ferrarin pakareista, kun itsekin ajattaa laitonta autoa?:nope::rolleyes:
Ei kai niistä ole kukaan kitissyt. Korkeintaan kertonut kantansa niiden laillisuuteen, kun on kysytty.

Autosportin Craig Scarborough oli huomioinut, että 2008 siipeä käytettäessä McLarenilla oli ollut diffuusorissa lisäosa, joka heikensi sen tehoa. Näin aerodynaaminen pito on saatu vertailukelpoiselle tasolle uusien sääntöjen siiven kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eipä tuossa mun mielestä ole mitään ihmeellistä että ajetaan vanhalla siivellä. Onhan se nyt selvä, että sen siiven toiminnasta on enemmän tietoa ja siitä varmasti saa myös hyvää infoa tulevaa nykyistä siipeä ajatellen.

McLarenilla ei tuskin ole ongelmia yhdellä kierroksella jutuista päätellen. Ilmeinen ongelma on sama kuin viime vuonna, eli renkaiden kuluminen minkä huolenaiheen Lewiskin infosi.

Jos ongelmia vanhalla siivellä on niin uudella siivellä voidaan hyvinkin saada riittävä pito yhdelle kierrokselle mutta myös kulutuskestävyys paremmaksi.

En aliarvioisi McLarenia sen perusteella mitä he nyt testeissä tekevät. Se olisi typerää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei kai niistä ole kukaan kitissyt. Korkeintaan kertonut kantansa niiden laillisuuteen, kun on kysytty.

Autosportin Craig Scarborough oli huomioinut, että 2008 siipeä käytettäessä McLarenilla oli ollut diffuusorissa lisäosa, joka heikensi sen tehoa. Näin aerodynaaminen pito on saatu vertailukelpoiselle tasolle uusien sääntöjen siiven kanssa.
Haug: Ferrarin pakoputkien muututtava
21.01.2009 07:33



Ferrarin on muutettava uuden F60-autonsa pakoputkia, vaatii McLaren-tallin moottorintoimittajan Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Norbert Haug.

Uuden Ferrarin pakoputket ovat liian ulkonevat. Tämänvuotiset säännöt kieltävät kaikenlaiset aerodynamiikkaan vaikuttavat ulokkeet. Kansainvälinen autoliitto FIA teki lokakuussa pakoputkia koskevan sääntötarkennuksen, jota kaikki tallit, Ferraria lukuun ottamatta, ovat noudattaneet uusien autojen kanssa.
En tiedä onko tämä nyt sitten kitinää, mutta kovasti tuntuu äijää sapettavan Ferkun putket.:eek:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
En tiedä onko tämä nyt sitten kitinää, mutta kovasti tuntuu äijää sapettavan Ferkun putket.:eek:
Joo no, en tiedä mistä tuo oli mutta mtv:n uutisiin on mulla ainakin luotto mennyt. Vähän turhan iltasatulehti meininkiä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onhan se nyt selvä, että sen siiven toiminnasta on enemmän tietoa ja siitä varmasti saa myös hyvää infoa tulevaa nykyistä siipeä ajatellen.
Pah.. Tuskinpa saa mitään infoa nykysiivelle.. Kai ne sais paremmat infot uuden siiven beta versiolla..
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Mitäs jos mäkki ei kerääkään dataa vaan ei vain halua näyttää niiden uutta super siipeä. Nyt vaan ajetaan vanhalla siivellä millä saadaan aikaan sama downforce ja aerodynaamiset ominaisuudet. Sitten tuodaan uusi siipi vasta viime testeihin, ettei muut tallit kerkee kopioimaan sitä ennen kauden alkua. Kuulin myös huhua, että ferrarilla ollaan tämän johdossa ihan kriisitilassa ja mäkki on nopeudeltaan muita huimasti edellä.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Mitäs jos mäkki ei kerääkään dataa vaan ei vain halua näyttää niiden uutta super siipeä. Nyt vaan ajetaan vanhalla siivellä millä saadaan aikaan sama downforce ja aerodynaamiset ominaisuudet. Sitten tuodaan uusi siipi vasta viime testeihin, ettei muut tallit kerkee kopioimaan sitä ennen kauden alkua. Kuulin myös huhua, että ferrarilla ollaan tämän johdossa ihan kriisitilassa ja mäkki on nopeudeltaan muita huimasti edellä.
:D

Kukaan ei ole niin idiootti että alkaa nykyisillä testisäännöillä "pelaamaan pelejä" muita talleja vastaan ja esittämään jotain muuta kuin on. Liian iso riski tuoda siipi vasta viimeisiin testeihin kun testaaminen on sen jälkeen vain perjantaiden varassa. Ennenkin on nimittäin tuotu niitä uber-kehitysosia jotka on tuulitunnelissa vaikuttaneet hyvältä mutta radalla totuus on ollut toinen.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tuo on varmaan totta, että piilotellaan uutta siipeä.

Mutta mikä talli on nopein, niin kuka tietää. Kuinka Mäkillä pitkät vedot menee, renkaiden kulutus jne.?

Yhteistestejä odotellessa...:eek:
 
Ylös