Ulkonäköasioista kiisteleminenhän on aika turhaa, mutta kyllä maku saa olla aika vaativa, jos esim. Aston Martin Vantage V8 näyttää olemattomalta.
http://www.racingsportscars.com/photo/2008/Brno-2008-09-14h-022.jpg
Toivottavasti biimerimiestenkin ahdistusta helpottaa, kun uusi M3 tulee radalle.
Vaikka GT4 viritysaste onkin vain N+, niin tehoja Astonin 4.3L V8 pikkulohkosta löytyy lähemmäs 500 hp. Ja kyllähän kilpa-auton rakentelun lähtökohta kaiken kaikkiaan esim Astonissa on hiukan eri, kuin vaikkapa jossain 2 litraisessa Daewoo sedanissa.
Vertaus S2000 luokkaan osuu vain noin kierrosaikojen puitteissa. Muuten GT4 luokka on huimasti järkevämpi, varsinkin nykyisessä taloustilanteessa. GT4:n hankintahinta on reilusti alle puolet S2000 auton hinnasta ja kausikustannus jotain 1/5 osa S2000 verrattuna. Kokonaishintaan vaikuttaa lisäksi GT4 auton hyvä jälleenmyyntiarvo, sekä mahdollisuus ajaa kisat kahdella kuskilla.
GT4 luokalle on helppo ennustaa samaa menestystä, kuin mikä tapahtui GT3-luokalle aiemmin. FIA GT4 kasvaa olosuhteista huolimatta. Lisää automerkkejä tulee mukaan, BMW M3, Porsche 911 (997) GT3, Maserati, Corvette, Audi ym. Syntyy uusia kansallisia sarjoja. Esim Hollannissa GT4 pääluokaksi,
www.gt-4.nl syrjäyttäen nimenomaan S2000 luokan jne.
Tottakai on muistettava, että kyseessä on "budjettiluokka", jonka säännöt ja nimenomaan vuotuinen "balance performance" testaus ja sen tiukka valvonta estää, tai tekee absoluuttisen nopeuden lisäämisen turhaksi. Esim. Aston Martinille +50 kg ja 10mm maavaran lisäys 2008 aikana taltutti tehokkaasti niiden vauhtia.
Olenkin sitä mieltä, että näyttävälle, mutta suhteellisesti ottaen edulliselle kilpa-autoluokalle on sosiaalinen tilaus.
Hyvää alkanutta vuotta 2009 kaikille