GT Neloset

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sääli että tuosta GT4 luokasta tehtiin tuollainen isojen poikien sport2000 luokka. Viritysaste on täysin "1-ryhmää" ja ulkonäkökin kokolailla olematon.

BMW Z4M Coupe :yuck:

Esim. tuosta Bemun Z4:sta on paljon näyttävämpi versio tarjolla esim. Nürren 24h skabaan tai muihin kestävyyskilpailuihin.

Jonkun täytys käydä vähän kuiskuttelemassa T.Urpialalle, että ostaisi tuollaisen ja lapioisi nokalle vastaavan koneen kuin siinä Z3:ssa oli...:ahem:
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Viime viikonloppuna ajettiin Dubain 24h kisa, jossa Land Motorsportin Cuppi-Porsche voitti kisan 50 sekan erolla juuri tuohon Schubertin Z4 Bemariin.

Voisin heittää ilmaan kovan väitteen, ettei GT4:lla kannata kisailla esim. Nürren kestävyyssarjassa, koska se jää SP3-luokan autojen jalkoihin. (SP3 on kaksilitraiset viritetyt autot, melkein kuin WTCC:ssä, mutta kevyempiä).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M70

versio S70/2 tai S70/3 vois olla tuota turbo-mottia luotettavampi ja vois voima vielä riittää...

:D Jos vain sais mahtumaan.
Tuo BMW:n V12 on pohjimmiltaan aivan susi moottori. Siitä ei kovin helposti saa kunnon teholukemia ulos ja sen vähänkin kutitteleminen maksaa aivan poskettomasti. Paljon ennemmin malli Soomerin V8 tai sit M5:n V10.
250 hp:n tehoilla ei ole juhlittu sitten 80-luvun alun. Tuiskun 320:ssa oli aikanaan tuota luokkaa olevat tehot, samoin kuin Wiikillä alkujaan mutta viimeksi mainittu alkoi toden teolla pärjäämään sitten kun nokalle lapioitiin se Schnizerin turbo 1.4 josta sai ihan toisella lailla tehoa ulos.

Ja nuo S70 sarjan koneet eivät ole ns. sarjatuotanto malleja, joten niiden käyttäminen nykysäännöillä ei ole mahdollista. Lohkon kun pitää olla sarjatuotantoinen - sisuskalut saa sitten vaihtaa mieleisekseen.
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Ulkonäköasioista kiisteleminenhän on aika turhaa, mutta kyllä maku saa olla aika vaativa, jos esim. Aston Martin Vantage V8 näyttää olemattomalta.
http://www.racingsportscars.com/photo/2008/Brno-2008-09-14h-022.jpg
Toivottavasti biimerimiestenkin ahdistusta helpottaa, kun uusi M3 tulee radalle.

Vaikka GT4 viritysaste onkin vain N+, niin tehoja Astonin 4.3L V8 pikkulohkosta löytyy lähemmäs 500 hp. Ja kyllähän kilpa-auton rakentelun lähtökohta kaiken kaikkiaan esim Astonissa on hiukan eri, kuin vaikkapa jossain 2 litraisessa Daewoo sedanissa.

Vertaus S2000 luokkaan osuu vain noin kierrosaikojen puitteissa. Muuten GT4 luokka on huimasti järkevämpi, varsinkin nykyisessä taloustilanteessa. GT4:n hankintahinta on reilusti alle puolet S2000 auton hinnasta ja kausikustannus jotain 1/5 osa S2000 verrattuna. Kokonaishintaan vaikuttaa lisäksi GT4 auton hyvä jälleenmyyntiarvo, sekä mahdollisuus ajaa kisat kahdella kuskilla.

GT4 luokalle on helppo ennustaa samaa menestystä, kuin mikä tapahtui GT3-luokalle aiemmin. FIA GT4 kasvaa olosuhteista huolimatta. Lisää automerkkejä tulee mukaan, BMW M3, Porsche 911 (997) GT3, Maserati, Corvette, Audi ym. Syntyy uusia kansallisia sarjoja. Esim Hollannissa GT4 pääluokaksi, www.gt-4.nl syrjäyttäen nimenomaan S2000 luokan jne.
Tottakai on muistettava, että kyseessä on "budjettiluokka", jonka säännöt ja nimenomaan vuotuinen "balance performance" testaus ja sen tiukka valvonta estää, tai tekee absoluuttisen nopeuden lisäämisen turhaksi. Esim. Aston Martinille +50 kg ja 10mm maavaran lisäys 2008 aikana taltutti tehokkaasti niiden vauhtia.
Olenkin sitä mieltä, että näyttävälle, mutta suhteellisesti ottaen edulliselle kilpa-autoluokalle on sosiaalinen tilaus.

Hyvää alkanutta vuotta 2009 kaikille
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllähän tuossa Astonissa on ns. potentiaalia, mutta tuossa muodossaan se ei kovinkaan hyvin muistuta kilpa-autoa. Enemmänkin jotain rantabulevardilla kruisailuun tarkoitettua wanna-be sporttia (kuten Fefen Testarossa oli aikoinaan). :nope:
Tuohon kun saisi avoimet putket ja kunnon ilmanohjaimet niin se alkaisi jo etäisesti muistuttamaankin kilpa-autoa. Painoa tarvitsisi myös saada alas huomattavasti sillä 500 hv:sta ei ole hirveästi iloa jos auto painaa monta tonnia. Kuten ammoisesta 5-ryhmästä muistamme, ei se teho aina ole se pääasia. 250 hepoa on ihan riittävästi jos kellään ei ole oleellisesti enempää ja autot ovat ihan oikeasti kilpa-auton näköisiä. M3 GT4:n ja niiden alkuperäisten Sport2000:n suurin vika on juuri siinä, etteivät ne lainkaan muistuttaneet (tai kuulostaneet) kilpa-autolta. Rallin S1600 ja S2000 kulkupelit sentään muistuttavat kilpa-autoa ainakin äänimaailmaltaan. Vielä kun niihinkin saisi vähän näyttävyyttä siipiä lisäämällä niin a-vot.

Nykyisellään paitsi kierrosaikojen niin myös näyttävyytensä puolesta nuo GT-fyyrat rinnastuvat oikeinkin hyvin sport 2000 -luokkaan. Astonin ympärille voisi kyhätä uuden Sport 4300 luokan :D:D
 
Ylös