uusi turva-autosääntö kaudelle 2009

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
http://www.formula1.com/news/headlines/2009/1/8891.html

ei taaskaan tainnut olla fiksuin mahdollinen järjestelmä. jos autojen sijainnin perusteella voidaan laskea aika, miksei saman tien voida sijainnin mukaan iskeä nopeusrajoitinta päälle onnettomuuskohdassa?

mitäs on foorumin väki mieltä säännöstä?
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Ei ei. Todella typerää venkslaamista taas tämän turva-auto säännön kanssa.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
jäi tuossa vielä sanomatta, että se, että kuljettajan näytössä lukee joku aika, ei välttämättä rajoita kuljettajan nopeutta onnettomuuspaikalla yhtään.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
viime vuoden turva-auto säännöstä ei voi alemmas mennä joten tämä uusi sääntö tulee varmaan olemaan parempi kuin viime vuotinen mutta ei varmaan niin hyvä kuin 90-luvulla
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Sama vielä suomeksi.

Turva-autolotto poistuu formula ykkösistä

Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt merkittävän muutoksen formula ykkösten turva-autosääntöön. Ensi kaudella varikkoa ei enää suljeta turva-auton tullessa radalle, vaan kuljettajat saavat tulla suoraan varikkopysähdykselle.

Varikon sulkemisesta hyötyivät kohtuuttomasti kuljettajat, jotka olivat ehtineet käydä tankkaamassa autonsa ennen turva-auton tuloa radalle. Sääntö teki välillä kilpailuista melkoista arpapeliä. Esimerkiksi Singaporen GP:ssä Renault'n Fernando Alonso nousi joukon hänniltä kärkeen ja ajoi kilpailun voittoon.

- Kaudelle 2007 hyväksytty sääntö oli huono. Olemme palanneet vuoden 2006 sääntöihin. Ainoa ero on siinä, että aiomme määritellä minimiajan varikolle ajamiseen, kilpailujohtaja Charlie Whiting sanoi FIA:n verkkosivuilla julkaistussa haastattelussa.

Varikon sulkemisen tarkoituksena oli parantaa turvallisuutta, jotta kuljettajat eivät ajaisi varikolle täyttä vauhtia. Jatkossa kuljettajan on hidastettava välittömästi vauhtiaan, kun hän saa tiedon turva-autosta. Tämä tapahtuu niin, että autojen vauhtia pudotetaan kaikille yhteisen ECU-moottorinohjausyksikön kautta.

- Kun viesti tulee perille autoon, järjestelmä tietää auton paikan radalla ja laskee minimiajan, joka kuljettajan on käytettävä varikolle ajamiseen. Kuljettajan on noudatettava tätä aikaa ja hän saa asiasta tiedon kojelaudan näytölle, Whiting täsmensi.

(MTV3-Reuters)


Eipähän tarvi pelätä peräänajajia liikennevaloissa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mun mielestä ihan hyvä sääntö.

On hyvin luultavaa että kuljettaja ei aja onnettomuuspaikan ohi (tai keltaset liput vaikka ei oiskaa kyse vakavasta onnettomuudesta) niin lujaa kuin mitä aiemmin oli (siis sillo 06 esim).

Kuljettajien on järkevää ajaa kohtalaisen hitaalla vauhdilla koko matka (ei tietystikään suoralla jarrupohjaan -tyylillä), vaikka sen merkitys ei lienee hirveen suuri. Tuskinpa kukaan haluaa varikon portille pysähtyä odottamaan paikalleen että saa mennä sisään.

Mun mielestä aivan kelpo sääntö mikäli sen seuraaminen on helppoa ja kuskeille se on selkeä. Katsojille yhden tekevää ajaako siellä 200 kmh vai mitä.. Kuskeille tää vaikuttaa ja jos se sopii Kimille niin sopii minullekin.
Ja Kimillehän se sopii kun se on sama kaikille.


Nopeusrajoittimen käyttö ei mun mielestä olis kovin fiksua. Tuntus että siitä saattas tulla jotai ongelmia ku yhtäkkiä auto hyytyy, varsinkin kovissa kaksin kamppailuissa. Tosin kaksin kamppailu tilanteet jää mystisiksi nytkin. Ohittaako takana oleva edellä ajavan ja jää passiin varikonportille. :tongue:
No, ehkä keltaiset liput estää ohitukset, mutta miten on kaksintaistelu tilanteessa, esim rinnakkain ajamisessa? :rolleyes:
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Nopeusrajoittimen käyttö ei mun mielestä olis kovin fiksua. Tuntus että siitä saattas tulla jotai ongelmia ku yhtäkkiä auto hyytyy, varsinkin kovissa kaksin kamppailuissa. Tosin kaksin kamppailu tilanteet jää mystisiksi nytkin. Ohittaako takana oleva edellä ajavan ja jää passiin varikonportille. :tongue:
No, ehkä keltaiset liput estää ohitukset, mutta miten on kaksintaistelu tilanteessa, esim rinnakkain ajamisessa? :rolleyes:
turva-auton ollessa radalla ohittamiset lienee edelleen kiellettyjä. tuota rajoitinta ehdottaessani mielessä oli, että kuljettajalle tulisi esim. kehoitus hidastaa tiettyyn nopeuteen kun ko. radan kohtaa lähestytään tms.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
joku juippi kuitenkin pysähtyy varikon sisäänmenoportille kun kellossa on vielä aikaa eikä voi ajaa sisään.
Se aika joka annetaan annetaan auton sijainnin perusteella eli jos olet edellä saat vähemmän aikaa kuin jos olet takana, joten peräänajoja ei pitäsis pystyä sattua jollei joku ohita keltaisten lippujen aikana tai joku jää kökkimään portille turhaan.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Se aika joka annetaan annetaan auton sijainnin perusteella eli jos olet edellä saat vähemmän aikaa kuin jos olet takana, joten peräänajoja ei pitäsis pystyä sattua jollei joku ohita keltaisten lippujen aikana tai joku jää kökkimään portille turhaan.
aivan :jaska: my bad.

mitenköhän mahtaa tuossa säännössä sitten olla huomioituna normaalit kierrokset: eli näkyykö kellossa myös aika mikä pitää mennä kierrokseen jolloin ei tulla varikolle? tätä ei uutisjutuissa kommentoitu. saako silloin vetää täysillä jos ei tule varikolle?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24274
Sijainti
lappeen Ranta
mitenköhän mahtaa tuossa säännössä sitten olla huomioituna normaalit kierrokset: eli näkyykö kellossa myös aika mikä pitää mennä kierrokseen jolloin ei tulla varikolle? tätä ei uutisjutuissa kommentoitu. saako silloin vetää täysillä jos ei tule varikolle?
Siellä on sitten se turva-auto edessä kuitenkin jossain vaiheessa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
ennen turva-autoa edessä voi kuitenkin olla varikolle matkaavia hidastelevia autoja.
Miksiköhän nämä autot hidastelisivat? Järkevintähän olisi menna varikolle mahdollisimman nopeasti hoitamaan stoppi alta pois.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Miksiköhän nämä autot hidastelisivat? Järkevintähän olisi menna varikolle mahdollisimman nopeasti hoitamaan stoppi alta pois.
no hidastelisko vaikka uuden turva-autosäännön takia? ks. topic :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Ainakin itse käsittäisin niin että tuo aika olisi minimiaika ei pelkästään varikolle menemiseen mutta myös siihen jolloin saa ohittaa maalilinjan. Jos tuosta ei olisi mitään sääntöä ne jotka eivät ole menossa voisivat vetää täysillä ja saada siten etua.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
no hidastelisko vaikka uuden turva-autosäännön takia? ks. topic :D
No tottakaihan se aikarajoitus tulee myös niille, jotka eivät mene varikolle, kuten Bleu jo sanoikin. Eihän siinä ole mitään järkeä, että varikollemenijöiden pitää hiljentää ja muut saa painaa urku auki, kunnes kohtaavat turva-auton.
 
Viimeksi muokattu:

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
elikkä auton näytölle pitäis tulla näkyviin kaks eri aikaa, toinen varikon porttia varten ja toinen maaliviivaa varten? aika monimutkasta touhua.

miksei ne keksiny mitään simppeliä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luultavasti reiluin SC-sääntö F1:n historiassa. Ainakin teoriassa.
mitenköhän mahtaa tuossa säännössä sitten olla huomioituna normaalit kierrokset: eli näkyykö kellossa myös aika mikä pitää mennä kierrokseen jolloin ei tulla varikolle? tätä ei uutisjutuissa kommentoitu. saako silloin vetää täysillä jos ei tule varikolle?
Kellossa tietenkin näkyy se aika, joka pitää mennä varikon portille/maalilinjalle asti meni varikolle tai ei. Ei se kello voi tietää onko kuski menossa varikolle.
Aziz sanoi:
Miksiköhän nämä autot hidastelisivat? Järkevintähän olisi menna varikolle mahdollisimman nopeasti hoitamaan stoppi alta pois.
Ja ottaa sen takia penalty (jota ei jutussa vielä määritelty)?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
elikkä auton näytölle pitäis tulla näkyviin kaks eri aikaa, toinen varikon porttia varten ja toinen maaliviivaa varten? aika monimutkasta touhua.

miksei ne keksiny mitään simppeliä.
Sama aika. Ei kovin monimutkaista.
 
Ylös