uusi turva-autosääntö kaudelle 2009

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Niin eipä tuosta Mustakarin sepustuksesta selviä,että kun nappia painetaan niin meneekö nopeusrajoitin päälle vai tuleeko se minimiaika kuljettajalle tietoon.
Paras onkin tästä lähtien jättää Mustakarin kirjoitukset lukematta,kun ei niistä ota selvää itse Erkkikään
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
_______________

syyskuu 2009
_______________

Mitäs mieltä porukka on tästä turva-auto säännöstä, tarviiko edes keskustella?

Se, että tästä säännöstä ei ole liiemmin keskusteltu puoleen vuoteen viittaisi siihen, että järjestelmä lienee erittäin toimiva.

Elikkä katsoja ei oikeastaan huomaa eroa vanhoihin järjestelmiin, mutta silti lotto osuus on pois pelistä. Elikkä tämähän tuntuu toimivan oikein hyvin tämä turva-auto episodi.

Itse en ole edelleenkään ihan täysin perillä siitä, mitä kuljettajan tulee tehdä SC tullessa radalle, tai jättää tekemättä. (lähinnä siis nuo kuittaus asiat)
Eipä sillä ole väliä, enää kun ei oikeestaan haittaa turva-auton tulo loton muodossa. Ja eipä ole näkynyt niitäkään hetkiä että turva-auton tulon takia suomalaiskuskit menettäis kärjessä tekemänsä eron, kärjessä ku ei oo oltu.


Mun mielestä toimiva systeemi, pisteet siitä FIA:lle. Pitäähän niitä pointseja antaa kun kerta aihetta on, voi sitten joskus jostain muusta kritisoidakin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ehkä tasapuolisin ja kilpailua vääristämättömin tapa olisi se, että nykyisen turva-autotilanteen tulessa kaikki ajaisivat lähtöruudukkoon. Kun rata on selvä uusintalähtö toteutetaan ennen hässäkkää edeltäneen kierroksen aika-eroin. Se vaatisi joka autoon oman uusintastarttivalon, johon lähtölupa tulee ajanoton tietokoneelta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Siinä piti painaa jotain nappia, jolloin näytölle tulee joku minimiaika mikä pitää käyttää siihen kun ylittää seuraavan kerran varikon sisääntulolinjan tai vastaavan linjan lähtösuoralla. Tämän takia Monzassa viimeisten aikaerot olivat aika suuria.

Muuten tuo on toiminut aika hyvin. Ainoa ongelma on mielestäni se, että jos turva-auto ei tule aivan alkukierroksilla joukon kokoaminen kestää liian kauan. Tätäkin voisi kyllä auttaa että turva-auto ei lähtisi varikolta heti kun tieto siitä tulee vaan vasta siinä vaiheessa, että se tulisi juuri kilpailua johtavan kuskin eteen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ainoa ongelma on mielestäni se, että jos turva-auto ei tule aivan alkukierroksilla joukon kokoaminen kestää liian kauan. Tätäkin voisi kyllä auttaa että turva-auto ei lähtisi varikolta heti kun tieto siitä tulee vaan vasta siinä vaiheessa, että se tulisi juuri kilpailua johtavan kuskin eteen.
Joukon kokoaminen kyllä saattaa kestää kierroksen tai pari, mutta yleensä turva-auto tilanteessa se kierros tai pari ei haittaa sillä turva-auto on joka tapauksessa vähintään pari kierrosta radalla.

Eikai sillä ole väliä odottaako turva-auto kärkeä radalla vai varikolla?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ehkä tasapuolisin ja kilpailua vääristämättömin tapa olisi se, että nykyisen turva-autotilanteen tulessa kaikki ajaisivat lähtöruudukkoon. Kun rata on selvä uusintalähtö toteutetaan ennen hässäkkää edeltäneen kierroksen aika-eroin. Se vaatisi joka autoon oman uusintastarttivalon, johon lähtölupa tulee ajanoton tietokoneelta.
Jep, tämä olisi hyvä. Periaatteessa sekin olisi hyvä, että jokainen ajaisi esim. varikkorajoittimen vauhdilla ns. turva-auto episodin aikana ja aika-erot radalla säilyisivät, eli kukaan ei voisi hyötyä toisia enemmän turva-autosta. Mutta siinä olisi se ongelma, että autoja viuhahtaisi enemmän tai vähemmän tasaiseen tahtiin ympäri rataa eikä esim. radan puhdistajilla tai romunkeräilijöillä olisi selkeää rauhallista hetkeä käytettävissään, kuten nyt on aina turva-autoletkan mentyä ohi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ehkä tasapuolisin ja kilpailua vääristämättömin tapa olisi se, että nykyisen turva-autotilanteen tulessa kaikki ajaisivat lähtöruudukkoon. Kun rata on selvä uusintalähtö toteutetaan ennen hässäkkää edeltäneen kierroksen aika-eroin. Se vaatisi joka autoon oman uusintastarttivalon, johon lähtölupa tulee ajanoton tietokoneelta.
Muuten hyvä, mutta turva-auton idea on kiertää radalla että TV-lähetykset saadaan pakettiin määräajassa.

Tämän vuoden turva-autojärjestelmä on jo ollut loistava parannus viime vuoteen verrattuna. Kummasti on turva-autoa vaativat kolaritkin vähentyneet :rolleyes:
 
Ylös