Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
On huhuttu, että Renault olisi sitoutunut ajattamaan omalla nimellä F1-tallia vain kauden 2009 ajan. Moottorisopimukset loppuvat ainakin Renaultin osalta muiden tallien kanssa. Taustalla on isojen sponsoreiden vetäytyminen ja emoyhtiön taloudellisen tilanteen heikkeneminen.
Toyotalla tuskaillaan ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa koko konsernin tappiollisen tuloksen kanssa. Tämä tilanne ei voi olla vaikuttamatta myös Toyotan F1-tallin tulevaisuuteen. Japanilaisille on kunnia-asia menestyä ja on parempi vetäytyä pois paljon rahoja kuluttavasta F1-sarjasta ja pelastaa emoyhtiön kunnia. Menestystä kun ei vielä F1-sarjassa ole riittävästi tullut. Talli on syytänyt vuodesta toiseen paljon rahaa F1-sarjaan, eikä ensimmäistäkään voittoa ole vielä saavutettu.
Bernie Ecclestone on vähätellyt F1-tallien talousongelmia. Hänen sanojensa mukaan vain Ferraria jäätäisiin kaipaamaan, mikäli se päättäisi vetäytyä F1-sarjasta. Aika kovaa puhetta. Mutta eiköhän se ole Bernienkin etujen mukaista, että F1-sarjassa on mukana mahdollisimman vakaita talleja, ettei ajauduta tilanteeseen, jossa tallit tulevat ja menevät ja koko sarjaa vaivaa epästabiilisuus, mikä vie suuren yleisömassan pois lajin parista. Todellisia F1-faneja ei kuitenkaan tuokaan todennäköisesti ajaisi pois.
Mutta 'die hard'-fanit eivät yksin riitä. F1 on enemmän kuin autokilpailusarja. Se on legenda ja se synnyttää kuljettajista legendoja. Näihin legendoihin autourheilusta kiinnostunut yleisö voi sitten samaistua. Ja vain tällä tavoin voidaan saadaan lajin pariin synnytettyä se kriittinen massa lajia seuraavia katsojia, jotka tarvitaan loppupelissä rahoittamaan koko touhu. Jos ei ole katsojalukuja, ei ole sponsoreitakaan ja sitä kautta ei ole rahoitustakaan. F1 on ennen kaikkea markkinoinnin väline.
Mikäli maailmantalouden alamäki vielä syvenee nykyisestä, niin on mahdollista, että Toyota ja Renault ovat mukana F1-sarjassa viimeistä kautta vuonna 2009. Tämä kehitys ei palvelisi muidenkaan tallien etuja. Olkoonkin, että tallit ovat urheilullisesti toistensa pahimpia kilpailijoita, mutta ilman toimivaa F1-sarjaa ne eivät ole enää olemassa. Niinpä olemassa olon edellytyksiä pitää parantaa kaikkien tallien osalta, myös niiden, jotka ovat mahdollisesti hyppäämässä pois kelkasta.
Jos katsotaan viimeisen kymmenen vuoden kaarella menestyneitä talleja taaksepäin, niin voidaan todeta, että ns. suuret tallit ovat menestyneet. Kaudella 2008 oli ennakkoon selvää, että mestaruus ratkeaa joko Ferrari-kuljettajan tai McLaren-kuljettajan välillä. Eli käytännössä osakilpailuita voitetaan Ferrarilla tai McLarenilla. Onneksi kauteen 2008 mahtui myös muita voittajatalleja, mikä teki yksittäisistä kilpailuista mielenkiintoisia. Mutta lopputulos oli kuitenkin ennakko-odotusten mukainen: kuljettajien maailmanmestaruus ratkesi Ferrari-kuskin ja McLaren-kuskin kesken.
Jotta tehdastallit saadaan pysymään F1-sarjassa mukana, niin useampien kuin Ferrarin ja McLarenin täytyy alkaa menestyä. Mietitäänpä: mikäli Toyotalla voitettaisiin kauden aikana 4 osakilpailua, niin on paljon todennäköisempää, että voitonnälkä Toyotalla kasvaa ja se alkaa tosissaan tavoitella jopa maailmanmestaruutta. Mutta jos talli rämpii keskikastissa ilman yhtäkään voittoa, niin se voi olla japanilaiselle ylpeydelle liikaa. Siinä vaiheessa on aika siirtyä käyttämään joitain muita markkinoinnin kanavia F1:n sijaan.
On siis aiheellista miettiä mitä talleja on mukana kauden 2009 jälkeen.
Toyotalla tuskaillaan ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa koko konsernin tappiollisen tuloksen kanssa. Tämä tilanne ei voi olla vaikuttamatta myös Toyotan F1-tallin tulevaisuuteen. Japanilaisille on kunnia-asia menestyä ja on parempi vetäytyä pois paljon rahoja kuluttavasta F1-sarjasta ja pelastaa emoyhtiön kunnia. Menestystä kun ei vielä F1-sarjassa ole riittävästi tullut. Talli on syytänyt vuodesta toiseen paljon rahaa F1-sarjaan, eikä ensimmäistäkään voittoa ole vielä saavutettu.
Bernie Ecclestone on vähätellyt F1-tallien talousongelmia. Hänen sanojensa mukaan vain Ferraria jäätäisiin kaipaamaan, mikäli se päättäisi vetäytyä F1-sarjasta. Aika kovaa puhetta. Mutta eiköhän se ole Bernienkin etujen mukaista, että F1-sarjassa on mukana mahdollisimman vakaita talleja, ettei ajauduta tilanteeseen, jossa tallit tulevat ja menevät ja koko sarjaa vaivaa epästabiilisuus, mikä vie suuren yleisömassan pois lajin parista. Todellisia F1-faneja ei kuitenkaan tuokaan todennäköisesti ajaisi pois.
Mutta 'die hard'-fanit eivät yksin riitä. F1 on enemmän kuin autokilpailusarja. Se on legenda ja se synnyttää kuljettajista legendoja. Näihin legendoihin autourheilusta kiinnostunut yleisö voi sitten samaistua. Ja vain tällä tavoin voidaan saadaan lajin pariin synnytettyä se kriittinen massa lajia seuraavia katsojia, jotka tarvitaan loppupelissä rahoittamaan koko touhu. Jos ei ole katsojalukuja, ei ole sponsoreitakaan ja sitä kautta ei ole rahoitustakaan. F1 on ennen kaikkea markkinoinnin väline.
Mikäli maailmantalouden alamäki vielä syvenee nykyisestä, niin on mahdollista, että Toyota ja Renault ovat mukana F1-sarjassa viimeistä kautta vuonna 2009. Tämä kehitys ei palvelisi muidenkaan tallien etuja. Olkoonkin, että tallit ovat urheilullisesti toistensa pahimpia kilpailijoita, mutta ilman toimivaa F1-sarjaa ne eivät ole enää olemassa. Niinpä olemassa olon edellytyksiä pitää parantaa kaikkien tallien osalta, myös niiden, jotka ovat mahdollisesti hyppäämässä pois kelkasta.
Jos katsotaan viimeisen kymmenen vuoden kaarella menestyneitä talleja taaksepäin, niin voidaan todeta, että ns. suuret tallit ovat menestyneet. Kaudella 2008 oli ennakkoon selvää, että mestaruus ratkeaa joko Ferrari-kuljettajan tai McLaren-kuljettajan välillä. Eli käytännössä osakilpailuita voitetaan Ferrarilla tai McLarenilla. Onneksi kauteen 2008 mahtui myös muita voittajatalleja, mikä teki yksittäisistä kilpailuista mielenkiintoisia. Mutta lopputulos oli kuitenkin ennakko-odotusten mukainen: kuljettajien maailmanmestaruus ratkesi Ferrari-kuskin ja McLaren-kuskin kesken.
Jotta tehdastallit saadaan pysymään F1-sarjassa mukana, niin useampien kuin Ferrarin ja McLarenin täytyy alkaa menestyä. Mietitäänpä: mikäli Toyotalla voitettaisiin kauden aikana 4 osakilpailua, niin on paljon todennäköisempää, että voitonnälkä Toyotalla kasvaa ja se alkaa tosissaan tavoitella jopa maailmanmestaruutta. Mutta jos talli rämpii keskikastissa ilman yhtäkään voittoa, niin se voi olla japanilaiselle ylpeydelle liikaa. Siinä vaiheessa on aika siirtyä käyttämään joitain muita markkinoinnin kanavia F1:n sijaan.
On siis aiheellista miettiä mitä talleja on mukana kauden 2009 jälkeen.