MotoGP 2009

  • Viestiketjun aloittaja Duke
  • Aloituspäivämäärä

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
Huomenna torstaina alkaa erittäin mielenkiintoinen vuosi 2009 sinivalkoisten lasien läpi katsottuna. Mitähän Mika mielessään meinaa...

Vuoden ekat testit Sepangissa ja Pramac Racing ei ole vieläkään esitellyt pyöränsä väritystä, eipä taida olla muutkaan kakkostiimit?! Eipä pahemmin eikä paremmin näkynyt mitenkään messuillakaan... ainoastaan kuljettaja käväisi perjantaina... :confused:

Urheilukanavalla selostajana ollut Antti Mäkinenkö selostaa tapahtumat vai nelosen viimevuotinen tiimikö... ja vieläkö tutkivat voivatko lähettää aika-ajot... :confused: Sehän pitäisi olla itsestään selvyys jos pikkasenkin siellä yläpäässä jokin liikkuu.

... Vallu, mitenkähän on tuon TC asian laita nyt? Yamackan tallissa verhot on varmaankin jätetty himaan... ja pöydätkin on pehmustettuja... :tongue:
 

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
Sepang kello 14

1. Stoner (Ducati) 2.02.724 (17 di 17)
2. Rossi (Yamaha) 2.02.786 (11 di 15)
3. Edwards (Yamaha) 2.03.254 (15 di 20)
4. Capirossi (Suzuki) 2.03.299 (10 di 18)
5. Dovizioso (Honda) 2.03.595 (29 di 29)
6. Elias (Honda) 2.03.687 (27 di 27)
7. Vermeulen (Suzuki) 2.03.728 (26 di 26)
8. Pedrosa (Honda) 2.03.749 (26 di 26)
9. Lorenzo (Yamaha) 2.03.894 (31 di 39)
10. Gibernau (Ducati) 2.04.305 (18 di 27)
11. De Angelis (Honda) 2.04.463 (31 di 32)
12. Toseland (Yamaha) 2.04.632 (11 di 21)
13. Hayden (Ducati) 2.04.662 (25 di 28)
14. Fujiwara (Yamaha) 2.05.140 (20 di 20)
15. Kallio (Ducati) 2.05.217 (21 di 21)
16. Yoshikawa (Yamaha) 2.06.217 (16 di 27)
17. De Puniet (Honda) 2.05.580 (23 di 26)
18. Canepa (Ducati) 2.06.306 (20 di 21)
19. Takahashi (Honda) 2.07.030 (28 di 30)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3337
Sijainti
Lahti
Duke, mistä sinä nämä kierrosajat kiskaiset?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Päivän yllättäjät Suzuki ja Elias. Mika aloitti hienosti, 2,5 s kärjestä ei ole liian paljon tällä pitkällä radalla.

Neloselta:
Capirossi karautti huippuajalla kärkeen kolmipäiväisten testien alkajaisiksi
5.2.2009 12:31:11

Kallio nopein tulokaskuljettaja
Sepangin testien avauspäivänä
Mika Kallio piti Pramac Racing-tiimin italialaisen tallikaverinsa Niccolo Canepan takanaan, kun MotoGP-luokan vuoden 2009 ensimmäiset testit käynnistyivät torstaina Sepangin aurinkoisella radalla Malesiassa.

Kallion nopein kierros kulki Ducatin satelliittitiimin pyörällä ajassa 2.04,405, joka oikeutti avauspäivän 13. sijaan. Canepa oli puolestaan koko letkan viimeinen, eli 19:s ajalla 2.05,270 .

Yhteensä 60 kierrosta ajanut Kallio jatkoi siis siitä, mihin hän viime vuoden puolella Jerezissä jäi: suomalainen oli kuninkuusluokan nopein tulokaskuljettaja. Hondalla kilpaileva rookie-kuljettaja Yuki Takahashi ehti sijalle 17 kuusi kymmenystä Kallion takana.

Terävimmin kolmipäiväiset testit käynnisti yllättäen Suzukin Loris Capirossi, joka pysäytti kellot kovassa ajassa 2.01,869. Capirossi alitti Yamahan Valentino Rossin nimissä viime kaudelta olevan rataennätyksen 0,38 sekunnilla.

Capirossi kukisti Ducatin Casey Stonerin 0,169 sekunnilla. Kolmanneksi ehti hallitseva maailmanmestari Rossi ennen Suzukin Chris Vermeulenia. Heidän eronsa kärkeen olivat 0,455 ja 0,934 sekuntia. Kalliolle kertyi eroa pohja-aikaan 2,536 sekuntia.

Muista Ducati-kuljettajista Onde 2000-tiimin Sete Gibernau oli yhdeksäs ja Stonerin tallikaveri Nicky Hayden 11:s. Gibernau kellotti lukemat 2.03,750 ja Hayden 2.04,002.

Haydenin ja Kallion väliin ehti satelliittitiimin Hondalla kisaava Alex de Angelis, joka oli ainoastaan yhdeksän tuhannesosaa suomalaista kiireisempi.

Gresinin tiimissä De Angelisin rinnalla ajava Toni Elias oli päivän nopein Honda-kuljettaja. Hänen aikansa 2.02,886 oikeutti viidenteen sijaan Hondan tehdastallin Andrea Dovizioson edellä.

Kallio puolestaan jätti taakseen Canepan ja Takahashin lisäksi muun muassa Yamahan satelliittitiimin James Toselandin ja LCR-Hondan Randy de Punietin. Toselandin päivään mahtui yksi kaatuminen.

Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 1. testipäivä 5.2.:

1. Loris Capirossi Suzuki 2.01,869
2. Casey Stoner Ducati + 0,169
3. Valentino Rossi Yamaha + 0,455
4. Chris Vermeulen Suzuki + 0,934
5. Toni Elias Honda + 1,017
6. Andrea Dovizioso Honda + 1,219
7. Colin Edwards Yamaha + 1,385
8. Dani Pedrosa Honda + 1,443
9. Sete Gibernau Ducati + 1,881
10. Jorge Lorenzo Yamaha + 2,025
11. Nicky Hayden Ducati + 2,133
12. Alex de Angelis Honda + 2,527
13. Mika Kallio Ducati + 2,536
14. James Toseland Yamaha + 2,633
15. Randy de Puniet Honda + 3,013
16. Yamahan testikuski + 3,155
17. Yuki Takahashi Honda + 3,229
18. Yamahan testikuski + 3,271
19. Niccolo Canepa Ducati + 3,401
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Päivän yllättäjät Suzuki ja Elias. Mika aloitti hienosti, 2,5 s kärjestä ei ole liian paljon tällä pitkällä radalla.

Neloselta:
Jännä nimi tolla 18 olevalla.

Mukavaa, kun pojatkin o päässy testaan!

Nyt Mika vaan sekka pois kärjestä niin bueno.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jännä nimi tolla 18 olevalla.
Joo, se 16. on miehen isoveli.

Kallion tunnelmia vielä omilta sivuiltaan:
- Tuntui tosi hienolta palata Ducatin sarviin. Pyörän suorituskyky toi taas hymyn huulille, Mika hymähti.

- Tämä oli kohtuullinen aloitus. Aamupäivällä menetin kolmisen tuntia ajoaikaa teknisten ongelmien vuoksi. Sen jälkeen pääsin kyllä ajamaan ihan kunnon kierrosmäärän, Mika kertoi.

Hän kiersi Sepangin radan yhteensä 60 kertaa. Mikan pyörään tehtiin päivän aikana muutoksia lähinnä jousitukseen.

- Keulaan täytyy vielä löytää parannusta, sillä pyörän ajettavuus ei vielä ollut hyvä tälle nopealle radalle, Mika lisäsi.

Kallio säästeli uusia renkaita perjantaille ja lauantaille, sillä tiimin tarkoituksena ei ollut vielä yrittää ajaa yhtä nopeaa kierrosta. Mika tekikin parhaimman noteerauksensa melko kuluneilla renkailla.

- Siinä mielessä löytyy varaa parantaa. Kolmen kärki meni kyllä jo tänään tosi kovaa, kun neljänneksi ajanut jäi lähes sekunnin, Mika aprikoi lopuksi.
 

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
"... Sterlacchinin mukaan Pramacilla ei odotettukaan vielä ensimmäisenä päivänä mitään huippuaikoja.

- Meille tärkeintä on se, että kuljettajat omaksuvat nopeasti työskentelytapamme ja pystyvät sen myötä kehittämään jatkuvasti pyöriään.

Erityisesti tämän osalta Kallio kerää kehuja Sterlacchinilta.

- Mikalla on mahtava tuntuma pyörään. Hän osaa kertoa meille selkeästi aina varikolle tullessaan, millaisia parannuksia pyörä kaipaa"

2,5 sekkaa on kyllä vielä liikaa, mutta eiköhän se lopullinen sieltä löydy.

Hyvä Mika! :thumbup: Hanaa! :mad:


Niin ajat saa nopeimmin livenä motoGP:n virallisilta, eikä maksa paljon, silloin tällöin tulee käytettyä kun ehtii ja viittii...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mikan aika parani ja kaventui kärkeen hiukan. Neloselta:

Kallio paransi kierrosaikaansa
seitsemällä kymmenyksellä
MotoGP-luokan testit kulkevat Mika Kallion suunnitelmien mukaan Sepangin teknisellä radalla aurinkoisessa Malesiassa.

Kallio piiskasi Pramac-tiimin Ducatinsa perjantaina kierrosaikaan 2.03,774, jolla hän nipisti torstain parhaastaan lähes 0,7 sekuntia. Aika riitti torstain tapaan 13. sijaan. Kallio urakoi toisena testipäivänä 55 kierrosta odottaen samalla nousujohteisen vauhtinsa jatkuvan edelleen lauantaina.

Sepangissa mentiin muutenkin melkoista haipakkaa perjantaina. Ducatin Casey Stonerin lataamat lukemat 2.01,483 alittavat jo kuudella kymmenyksellä Yamahan Valentino Rossin nimissä viime vuodelta olevan rataennätyksen.

Rannettaan edelleen poteva Stoner kukisti toiseksi tulleen, vielä torstaina parasta vauhtia pitäneen Suzukin Loris Capirossin 72 tuhannesosalla. Kolmanneksi kiirehti Rossi 0,143 sekuntia Stonerista.

Seuraavilla sijoilla tulivat Hondan tehdastallin Dani Pedrosa, Suzukin Chris Vermeulen ja Gresinin Hondan Toni Elias. Erot kärkeen 0,377, 0,603 ja 0,749 sekuntia.

Stonerille 2,291 sekuntia taipunut Kallio oli myös perjantaina nopein kuninkuusluokan tulokaskuljettaja. Taakse jäivät niin tiimikaveri Niccolo Canepa kuin Scot-tiimin Hondalla kilpaileva Yuki Takahashikin.

Kalliosta 0,247 sekuntia jäänyt Canepa sijoittui perjantaina 14:nneksi ajalla 2.04,021. Takahashi oli puolestaan 16:s lukemin 2.04,332.

Muista Ducati-kuljettajista Stonerin tallikaveri Nicky Hayden oli yhdeksäs ja Onde 2000-tiimin Sete Gibernau 11:s. Hayden hyytyi pohja-ajasta 1,551 ja Gibernau 1,825 sekuntia.

Kallion taakse jäivät edelleen myös LCR Hondan Randy de Puniet ja Yamahan satelliittitiimin James Toseland.

Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 2. testipäivä 6.2.:

1. Casey Stoner Ducati 2.01,483
2. Loris Capirossi Suzuki + 0,072
3. Valentino Rossi Yamaha + 0,143
4. Dani Pedrosa Honda + 0,377
5. Chris Vermeulen Suzuki + 0,603
6. Toni Elias Honda + 0,749
7. Colin Edwards Yamaha + 0,758
8. Andrea Dovizioso Honda + 0,951
9. Nicky Hayden Ducati + 1,551
10. Jorge Lorenzo Yamaha + 1,573
11. Sete Gibernau Ducati + 1,825
12. Alex de Angelis Honda + 2,035
13. Mika Kallio Ducati + 2,291
14. Niccolo Canepa Ducati + 2,538
15. Toshihiko Fujiwara (Yamahan testikuski) + 2,829
16. Yuki Takahashi Honda + 2,849
17. Randy de Puniet Honda + 3,024
18. Wataru Yoshikawa (Yamahan testikuski) + 3,053
19. James Toseland Yamaha + 3,114
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Lisäinfoa ja kommentteja Neloselta:

"Odotin enemmän"

Kallio olisi ollut tosin omalta osaltaan valmis kovempaankin urakkaan.

- Menetimme tänään aikaa samoihin teknisiin ongelmiin kuin torstainakin, mikä rajoitti suoritustani. Tosiasiassa odotin perjantailta enemmän hyvän avauspäivän jäljiltä, myönsi Kallio tuomatta esiin yksityiskohtia.

Kallio katsoo kuitenkin edelleen toiveikkaasti viimeisen, eli lauantain testipäivän suuntaan.

- Toivotaan, että sääolosuhteet säilyvät samanlaisina, jotta pystyn ajamaan niin monta kierrosta kuin mahdollista.

Stoner ja Rossi toipilaita

Sepangissa mentiin muutenkin melkoista haipakkaa perjantaina. Ducatin Casey Stonerin lataamat lukemat 2.01,483 alittavat jo kuudella kymmenyksellä Yamahan Valentino Rossin nimissä viime vuodelta olevan rataennätyksen. Stonerin aika oli myös kymmenyksen verran kovempi, jolla Hondan Dani Pedrosa valloitti viime kaudella paalupaikan Sepangissa.

Stoner tosin myönsi turhautumisensa huippuajasta huolimatta.

- Ranne aiheuttaa minulle edelleen paljon ongelmia, enkä pysty ajamaan kuin kaksi tai kolme kovaa kierrosta peräkkäin. On vaikeaa säätää pyörää, kun minun pitää jarrutella turhankin usein. Eipä silti, GP9-pyörä on jo nyt ajettavuudeltaan parempi entiseen verrattuna. Erityisesti se on sitä takapään osalta.

Stoner kukisti toiseksi tulleen, vielä torstaina parasta vauhtia pitäneen Suzukin Loris Capirossin 72 tuhannesosalla. Kolmanneksi kiirehti Rossi 0,143 sekuntia Stonerista.

Rossia puolestaan vaivaavat tikit kädessä ja jalassa.

- Iltapäivällä tikit tuntuivat kivuliaina, mutta vauhtini oli kohdallaan ja minun on oltava iloinen siihen. Toivotaan, että lauantaina fyysinen kuntoni sallisi jo pitemmän yhtäjaksoisen vedon vaikka sitten kahteen osaan jaettuna, suunnitteli Rossi.

Capirossi on sen sijaan tuttuun tapaansa intoa täynnä uuden pyöränsä suorituskyvystä ja kiitollinen siitä, miten Suzuki on vastannut hänen esittämiinsä toiveisiin.

- He (Suzuki) ovat kuunnelleet minua ja ymmärtäneet ne asiat, joita olen heiltä pyörän osalta pyytänyt. Pyörä on myös kooltaan juuri sellainen, kuin haluankin. Kaipaamme vielä lisää huippunopeutta, mutta uusi Suzuki on jo nyt voimaltaan ja ajettavuudeltaan erityisesti mutkissa aivan toista luokkaa kuin entinen pyörä, hehkutti Capirossi.

Seuraavilla sijoilla tulivat Pedrosa, Suzukin Chris Vermeulen ja Gresinin Hondan Toni Elias. Erot kärkeen 0,377, 0,603 ja 0,749 sekuntia.

Stonerille 2,291 sekuntia taipunut Kallio oli myös perjantaina nopein kuninkuusluokan tulokaskuljettaja. Taakse jäivät niin tiimikaveri Niccolo Canepa kuin Scot-tiimin Hondalla kilpaileva Yuki Takahashikin.

Kalliosta 0,247 sekuntia jäänyt Canepa sijoittui perjantaina 14:nneksi ajalla 2.04,021. Takahashi oli puolestaan 16:s lukemin 2.04,332.

Muista Ducati-kuljettajista Stonerin tallikaveri Nicky Hayden oli yhdeksäs ja Onde 2000-tiimin Sete Gibernau 11:s. Hayden hyytyi pohja-ajasta 1,551 ja Gibernau 1,825 sekuntia.

Kallion taakse jäivät edelleen myös LCR Hondan Randy de Puniet ja Yamahan satelliittitiimin James Toseland.

Capirossia peesannut Canepa kiri
Kalliota kiinni suoranopeuksissa

Canepa jäi tiimikaverilleen Kalliolle vielä torstaina suoranopeuksissa pahimmillaan 16 kilometriä tunnissa. Perjantaina Canepa sai pyöränsä parempaan vauhtiin myös tältä osin.

- Tämä päivä kulki ainakin vähän paremmin kuin torstai. Muutimme vaihteiston välityksiä ja pystyimme nostamaan sen ansiosta huippunopeutta kahdella viimeisellä suoralla. Jotain kuitenkin yhä puuttuu. Toivottavasti löydämme vihdoin lauantaina ratkaisun asiaan ja pystyn kovempiin aikoihin, suunnitteli italialaiskuljettaja.

Canepa korosti, että hänellä on nyt parempi fiilis pyörään. Vielä torstaina se oli pahasti kateissa.

- Olemme analysoineet muiden kuljettajien suorituksia ymmärtääkseni, missä teen virheitä. Toisen testipäivän lopulla pystyin ajamaan muutamia kierroksia Loris Capirossin perässä ja huomasin, että otin muutamiin mutkiin erilaisen ajolinjan.

Canepan kisainsinöörin Marco Rigamontin mukaan eväät parempaan vauhtiin löytyivät myös renkaista.

- Löysimme vihdoin sellaiset renkaat, jotka tuovat Niccololle lisää itseluottamusta. Stoneria lukuun ottamatta pystyimme ajamaan muiden Ducati-kuljettajien kanssa radan viimeiselle sektorille asti samalla tasolla. Jos saamme puristettua lauantaina puolisen sekuntia ajasta, niin voimme olla tyytyväisiä, totesi Rigamonti.

Gibernau: “Hienoa työtä!”

Gibernau on ollut Ducatin satelliittitiimien kuljettajista kiireisin molempina testipäivinä. Se on saanut kokeneen espanjalaisen suun syystäkin messingille.

- Teimme hienoa työtä tänään, huikkasi Gibernau perjantain urakkansa jälkeen.

Onde-tiimissä paneuduttiin lähinnä rungon säätöihin ja elektroniikkaan.

- Nyt on vuoro istua alas, analysoida tapahtumia ja katsoa, missä mahdollisesti menimme vikaan. Minulla on kuitenkin hyvä fiilis positiivisen päivän jäljiltä. Olemme oikeastaan vasta nyt päässeet kokeilemaan muutamia uusia asioita ensimmäisen kerran.

Niihin lukeutuvat luonnollisesti myös renkaat.

- Yritämme kaikkien muiden tavoin löytää ratkaisua siihen, miten renkaat saadaan kestämään mahdollisimman pitkään. Mutta kuten jo kerroin, pääpaino oli tänään elektroniikassa, vahvisti Gibernau.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
No niin, kylä lähtee :thumbup: Neloselta:
Kallio kiristi jo 1,1, sekunnin päähän Capirossin huippuajasta
7.2.2009 10:16:08

Mika Kallio oli nostanut komeasti vauhtiaan, kun Sepangin kolmas ja viimeinen MotoGP-luokan testipäivä oli edennyt lauantain iltapäivään Malesiassa.

Kallio oli piiskannut Pramac-tiimin Ducatillaan siihen mennessä ajan 2.02,386, joka riitti yhdeksänteen sijaan. Valkeakoskelainen lohkaisi samalla peräti 1,3 sekuntia perjantain parhaastaan.

Kärki, eli Suzukin Loris Capirossi liikkui iltapäivään mennessä enää 1,1 sekuntia Kallion edellä huippuajalla 2.01,262.

Toisena ajoi Yamahan Valentino Rossi ja kolmantena Yamahan satelliittitiimin Colin Edwards ennen Ducatin Casey Stoneria.

Kallio oli siinä vaiheessa koko joukon toiseksi nopein Ducati-kuljettaja reilut yhdeksän kymmenystä Stonerista.

Stonerin talikaveri Nicky Hayden tuli kymmenyksen suomalaisesta jääneenä.

Ducatin Onde-tiimin Sete Gibernau oli puolestaan kellottanut ajan 2.02,727 ja Kallion tiimikaveri Niccolo Canepa 2.03,987.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3337
Sijainti
Lahti
Mika parantaa kuin sika juoksuaan. Taitaapi olla niin, että hän on suhteessa niitä parhaiten nopeutuneita tähän mennessä. Erinomaista!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Perjantain lopulliset tulokset. Taakse jäivät arvostetut merkkikollegat Hayden ja Gibernau, tallikaveri taipui peräti 1,5 sekunnilla :eek!:

1. Casey Stoner Ducati 2.01,043
2. Valentino Rossi Yamaha + 0,094
3. Loris Capirossi Suzuki + 0,219
4. Colin Edwards Yamaha + 0,370
5. Toni Elias Honda + 0,517
6. Chris Vermeulen Suzuki + 0,623
7. Jorge Lorenzo Yamaha + 0,864
8. Andrea Dovizioso Honda + 0,912
9. Mika Kallio Ducati + 1,343
10. Nicky Hayden Ducati + 1,454
11. Alex de Angelis Honda + 1,480
12. Sete Gibernau Ducati + 1,684
13. Randy de Puniet Honda + 2,375
14. Yuki Takahashi Honda + 2,431
15. Niccolo Canepa Ducati + 2,858
16. James Toseland Yamaha + 2,910
17. Toshihiko Fujiwara (Yamahan testikuski) + 3,285
18. Wataru Yoshikawa (Yamahan testikuski) + 3,571
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Kallio vetää hyvin, käytännössä nopein ei tehdas pyörä.
No Colin taitaa olla edellä.

Harjoituksiahan nää mut silti hienoa, että ducati istuu käteen!
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
On se Mika tekijämies. Suomalaiset ja Italian punaiset tiimit tuntuu sopivan nyt hyvin yhteen. On Kimi ja Ferrari sekä Mika ja Ducati. Ei varmaan paljon parempaa alkua olisi Mikan ja Ducatin yhteistyölle voinut toivoa. Tallikaverikin on ollut ihan lapanen Kallioon verrattuna.

Todella harmi, että Kallio ei mestaruuksia saanut alemmissa luokissa. Syyt toki oli muualla, milloin Talmacsi sähläsi, pyörä ei kestänyt tai pyörä oli hidas. No sen verran hyvät näytöt mies sai onneksi kasaan kaikesta huonosta onnesta ja muusta riippumatta, että noteerattiin MotoGP:ssä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3337
Sijainti
Lahti
Kehityskäyrä näyttää kieltämättä lupaavalta. Etenkin kun muistetaan, että kisatilanteissa Mika on ollut yleensä tosi hyvä. Siihen jos säännöllisesti pääsee top-kymppiin lähtöruudukossa, ja tuuppaa miehekkäästi kisat läpi maaliin saakka, hyvä tulee heilumaan!
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tässä nelosen sivulta koko juttu:

Kärkiajan ladannut Stoner ainoa suomalaista nopeampi Ducati-kuljettaja Malesian vauhdikkaissa testeissä
7.2.2009 11:41:07
Kallio nosti hienosti vauhtiaan
yhdeksänneksi Sepangissa

Pramac Racing Teamin Ducati-kuljettajalla Mika Kalliolla oli aihetta hymyyn MotoGP-luokan kolmannen ja samalla viimeisen testipäivän umpeuduttua lauantaina aurinkoisella Sepangin radalla Malesiassa.

Kaksi ensimmäistä testipäivää sijalla 13 ajanut Kallio nosti lauantaina tuntuvasti vauhtiaan kellottaen parhaimmillaan ajan 2.02,386. Hän lohkaisi sillä peräti 1,4 sekuntia perjantain parhaastaan. Sepangin radan 61 kertaa kiertänyt Kallio nousi samalla sähäkästi tuloslistoilla yhdeksänneksi enää 1,343 sekuntia kärjestä.

Lauantaina pohjista ja kaikkien kolmen testipäivän kovimmasta ajasta 2.01,043 vastasi Ducatin tehdastallin vuoden 2007 maailmanmestari Casey Stoner.

- Viimeisenä päivänä pystyin tekemään kunnon parannuksen, kun kierrosajasta lähti 1,4 sekuntia. Luokan tasosta ja kaluston kehittymisestä kertoo se, että nyt kahdeksan ekaa kuskia alitti lokakuussa Sepangin kisassa ajetun virallisen rataennätyksen. Itse jäin siitä kymmenyksen päähän, Kallio kertasi tyytyväisenä.

Kallion aiemmat ongelmat olivat lauantaina historiaa.

- Perjantain ongelmat saatiin ratkaistua, kun testasimme uusia takaiskareita. Ne auttoivat pyörän ajettavuuteen ja erityisesti takarenkaan pitoon. Tallilta tuli hyvää palautetta ajosuorituksen lisäksi myös siitä, että pystyin antamaan tarkasti palautetta pyörän säädöistä. Nyt pääsin jo sellaiselle tasolle, että se on kova suoritus tulokaskuskille. Muut luokan tulokkaat jäivät minusta reilun sekunnin päähän.

Stonerin unelma toteutui

Stonerin viimeisellä vedolla syntynyt huippuaika alitti kirkkaasti Yamahan Valentino Rossin nimissä olevan Sepangin rataennätyksen. Sillä mentiin samalla myös selvästi alle Hondan Dani Pedrosan viime kauden paalupaikka-ajan. Kotimaahansa Espanjaan jo perjantaina palannut Pedrosa ei ajanut enää kolmatta testipäivää Sepangissa kivuliaan polvensa vuoksi.

Stoner teki kipeästä ranteestaan huolimatta Sepangissa hienoa jälkeä kaikki kolme päivää. Stonerin lauantain lähin uhkaaja, eli Rossi jäi pohja-ajasta tosin vain 94 tuhannesosaa. Kolmanneksi kiirehti uutta Suzukiaan ylistänyt Loris Capirossi 0,219 sekuntia 38 kierrokseen tyytyneestä Stonerista.

- Ei lainkaan huono päivä. Mitä enemmän ajoin GP9-pyörällä, sitä enemmän ymmärsin sen säätöjä uuden rungon osalta. Otimme tänään ison askeleen pyörän kehitystyössä ja varsinkin pidon kanssa. Ottaen huomioon, että ranteeni ei ole vielä täysin parantunut leikkauksen jäljiltä, niin nopein kierrosaika merkitsee rehellisesti kerrottuna unelman täyttymistä, iloitsi Stoner.

Capirossin ja testien nopeimman tulokaskuljettajan Kallion väliin ehtivät Yamahan satelliittitiimin Colin Edwards, Gresinin Hondan Toni Elias, Suzukin Chris Vermeulen, Yamahan Jorge Lorenzo ja Hondan tehdastalliin siirtynyt Andrea Dovizioso.

Dovizioso pystyi kukistamaan Kallion 0,431 sekunnilla. Kallio piti toisaalta takanaan kymmenenneksi ehtineen Ducatin tehdastallin Nicky Haydenin 0,111 sekunnin turvin, mikä merkitsee koreaa sulkaa suomalaisen kypärään. Hayden tilille merkittiin lauantain ainoa, harmiton kaatuminen.

Muista Ducati-kuljettajista Onde 2000-tiimin Sete Gibernau oli 12:s ja Kallion tiimikaveri Niccolo Canepa 15:s. Gibernau taipui Kalliolle lähes neljä kymmenystä ja Canepa puolestaan jo 1,5 sekuntia.

Kallio oli syystäkin ylpeä Sepangista nappaamistaan “päänahoista”.

- Kärkeen olevaa nykyistä eroa on vaikea kuroa kiinni, mutta sen eteen tehdään jatkossa töitä. Henkilökohtaisesti oli tärkeä juttu, että olin täällä viidestä Ducati-kuskista toiseksi nopein. Taakseni jääneet Ducati-kuljettajat ovat kovia tekijöitä MotoGP-luokassa, Kallio viittasi vuoden 2006 maailmanmestariin Haydeniin, sekä kaksinkertaiseen MM-hopeamitalistiin Gibernauhun.

Hayden ja Gibernau kypärät kallellaan

- En tietenkään voi olla tyytyväinen kierrosaikaani. Odotin enemmän itseltäni, mutta minun on vain pystyttävä pitämään itseni positiivisella mielellä. Nyt meillä on ainakin riittävästi dataa työstettäväksemme seuraaviin testeihin, totesi Hayden.

- Se, että Casey (Stoner) on jo nyt näin nopea kertoo, että Ducatissa on kyllä potentiaalia, loi Hayden uskoa tulevaan.

Ducatin elektronikkaan keskittyneen Gibernaun mukaan hänen osaltaan hyvin käynnistyneet testit kääntyivät huonompaan suuntaan päätöspäivänä.

- Tämä päivä ei ollut meille tosiaankaan paras mahdollinen. Meille ilmeni iltapäivällä ongelmia, enkä pystynyt ajamaan haluamaani kierrosmäärää. Töitä jäi vielä tekemättä ja muutamia tärkeitä vastauksia saamatta.

Ducatilla aiemmin Valencian ja Jerezin syherömpiä ratoja kiertäneen Kallion osalta Sepangin testit kulkivat kahden ensimmäisen päivän moottoriongelmista huolimatta lupaavan nousujohteisesti: torstaina 2.04,405, perjantaina 2.03,774 ja lauantaina siis 2.02,386.

Kaiken kaikkiaan Kallio urakoi Sepangissa kolmen päivän kuluessa 176 kierrosta.

Kuninkuusluokan seuraavat testit ajetaan massiivisten valonheittimien loisteessa 1.-3. maaliskuuta Losailin aavikkoradalla Qatarissa. Losail toimii myös MM-kauden avausnäyttämönä 12. huhtikuuta.

Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 3. testipäivä 7.2.:

1. Casey Stoner Ducati 2.01,043
2. Valentino Rossi Yamaha + 0,094
3. Loris Capirossi Suzuki + 0,219
4. Colin Edwards Yamaha + 0,370
5. Toni Elias Honda + 0,517
6. Chris Vermeulen Suzuki + 0,623
7. Jorge Lorenzo Yamaha + 0,864
8. Andrea Dovizioso Honda + 0,912
9. Mika Kallio Ducati + 1,343
10. Nicky Hayden Ducati + 1,454
11. Alex de Angelis Honda + 1,480
12. Sete Gibernau Ducati + 1,684
13. Randy de Puniet Honda + 2,375
14. Yuki Takahashi Honda + 2,431
15. Niccolo Canepa Ducati + 2,858
16. James Toseland Yamaha + 2,910
17. Toshihiko Fujiwara (Yamahan testikuski) + 3,285
18. Wataru Yoshikawa (Yamahan testikuski) + 3,571

Perjantain nopein kierrosaika: Casey Stoner Ducati, 2.01,483 (Kallio 2.03,774)
Torstain nopein kierrosaika: Loris Capirossi, Suzuki 2.01,869 (Kallio 2.04,405)

Malesian GP:n aikoja vuodelta 2008:
Paalupaikka: Dani Pedrosa Honda, 2.01,548

Kisan nopeimmat kierrokset/tehdastallien kuljettajat:
Yamaha: Valentino Rossi, 2.02,249
Honda: Dani Pedrosa, 2.02,379
Ducati: Casey Stoner, 2.02,759
Suzuki: Loris Capirossi, 2.02,927
Kawasaki: John Hopkins, 2.03,543
MotoGP-sarjan testiohjelma

MotoGP-luokka:
1.-3.3. Losail, Qatar
28.-29.3. Jerez, Espanja talliyhdistys IRTA:n viralliset testit

125- ja 250-kuutioisten luokat:
15.-17.3. Estoril, Portugali
25.-27.3. Jerez, Espanja talliyhdistys IRTA:n viralliset testit
6.-7.4. Losail, Qatar
 

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
"Rispekt is not kiven, it's teiken", :thumbup:

kuten HD-mies tähän sanoisi!

Mikanhan olisi jo ansainnut tuon riispektin vaikka tarinahan on oikeastaan vasta aluillaan ja jatkuu toivottavasti pitkään kuten HD -miehen seikkailutkin... tietty "pikkasen" paremmin lopputuloksin. :doubtful:

rikuimmonen: "Joku on kysellyt, että vaihtuuko HD-mies oman pyöräni vaihdon seurauksena BMW-mieheksi. Ei vaihdu ja miksi ihmeessä pitäisi vaihtua? HD-mies on HD-mies on HD-mies, mutta saattaahan HD-mies kokeilla erästä tiettyä merkkiä, jolta protherhuud on lainannut kaikki hienot symbolit. Enkä puhu nyt mistään Uncle Ben's riisistä.
Uusi tarina jatkuu suoraan siitä mihin edellinen päättyi. Mitä uutta HD-miehelle voisi vielä tapahtua, kun hän on mielestään nähnyt jo kaiken, kuten pyöränsä eka syksynä yleensä myyvä HD-uusiomotoristi ajattelee
."

Mitään rakkaustarinaa ei tietenkään ole luvassa, koska mukana on myös wehrmacht moottoripyöriä ja kalmantuoksuisen Head of Gotkan murhaavaa terassipälyilyä."
 
Viimeksi muokattu:
Ylös