Red Bull RB5

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitä väliä sillä on työntääks vai vetääks tanko? Työntötanko saattaa joustaa kovan iskun saadessaan?
Eiköhän ne molemmat jousta, luulis vetotangossa olevan jopa enempi varaa joustoon kuin työntötankossa. Tai kyllä kai ne voi säätää miten haluaa..


Varmistetaan nyt jo tässä vaiheessa että puhutaan samasta asiasta. Eli onko kyse nyt varmasti siitä, että kun otan jousen ja pidän molemmista päistä kiinni niin kun vedän niin kyseessä vetohässäkkä ja kun työnnän käsiä vastakkain niin kyse ois sitte työntöhässäkästä.. Näin niiku suht rautalangasta. Vai oonko kujalla?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän ne molemmat jousta, luulis vetotangossa olevan jopa enempi varaa joustoon kuin työntötankossa. Tai kyllä kai ne voi säätää miten haluaa..


Varmistetaan nyt jo tässä vaiheessa että puhutaan samasta asiasta. Eli onko kyse nyt varmasti siitä, että kun otan jousen ja pidän molemmista päistä kiinni niin kun vedän niin kyseessä vetohässäkkä ja kun työnnän käsiä vastakkain niin kyse ois sitte työntöhässäkästä.. Näin niiku suht rautalangasta. Vai oonko kujalla?
Mun käsityksen mukaan kyse on siitä, että kokeeks tuo pyörän juuresta runkoon menevä tanko venytys- (veto) vai puristusjännitystä (työntö) töyssyyn ajettaessa.

Jouset voidaan siitä riippumatta asettaa auton sisällä niinpäin kuin halutaan, eli niin että puristuvat töyssyyn ajaessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varmistetaan nyt jo tässä vaiheessa että puhutaan samasta asiasta. Eli onko kyse nyt varmasti siitä, että kun otan jousen ja pidän molemmista päistä kiinni niin kun vedän niin kyseessä vetohässäkkä ja kun työnnän käsiä vastakkain niin kyse ois sitte työntöhässäkästä.. Näin niiku suht rautalangasta. Vai oonko kujalla?
Jousitus on samanlainen riippumatta tyypistä ja ero on voiman siirtymistavassa kuten Zaikom sanoo. Yritän selittää tarkemmin sikäli kun osaan...

Työntö- tai vetotangon tehtävä on siis välittää jousitukseen kohdistuvia voimia jousille / iskunvaimentimelle. Kyseinen tanko on se muuhun jousitukseen nähden vinossa sijaitseva tanko, joka liittyy joko rungon ala- ja pyöräntuennan yläosaan (vetotanko) tai toisin päin (työntötanko).

Vetotankojousitus, vetotangot merkitty katkoviivoin (Minardi PS01)
Näytä liitetiedosto 8170

Pyörän osuessa töyssyyn siihen kohdistuu ylöspäin suuntautuva voima. Koska vetotanko on kiinnitetty tuennan yläosaan, kohdistuu siihen vetoa. Tangon rungossa oleva pää on kiinni iskunvaimentimessa, johon tanko välittää vedon.

Työntötankojousitus (Ferrari 248)


Tässä tapauksessa tankoon kohdistuu ylöspäin suuntautuessa liikkeessä työntö, jonka se jälleen välittää jousille / iskunvaimennukselle.

Kuten tuosta voi nähdä, vaikuttaa valinta jousituksen ja iskunvaimennuksen sijaintiin autossa. Vetotangoin toteutetussa versiossa osat sijaitsevat rungon alaosassa, työntötangoin toteutetussa versiossa taas jouset ja iskunvaimentimet ovat rungon päällä.
 
Viimeksi muokattu:

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location




Uusi jousitus mahdollistaa selvästi matalamman perän. Saa nähdä onko siitä suurta etua.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No ainakin ovat saaneet tuon kokakolavyötärön poistettua alemman takasiipielementin tieltä. Kyllä tuo munmielestä paperille piirrettynä näyttää oikein hyvältä, mutta kysymysmerkkejä on miten ilmavirta toimii käytännössä, ja tietysti jäähdytyksen toimivuus. Vaihdelaatikko jo taisi ylikuumentua. Mutta jos tuosta tulee sellainen etu mitä sillä on haettu, Red Bull tekee aimo harppauksen mukaan kamppailuun kärkisijoista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland


Esimerkiksi tästä kuvakulmasta ei voi olla tulematta mieleen testikaara mp4-18 ponttoonien takamuotoilua. Harmi ettei googlen kuvahaulla löydy enää sopivaa vastinetta. Silloin aikoinaan ongelmana taisi olla pakokaasujen synnyttämä kuumuus mm. takaripustuksille. Lisäksi alaosan airflown radikaali huomiotta jättäminen saattaa johtaa perän ailahtelevaan käyttäytymiseen, aivan kuten esikuvallansa. Näitä ongelmia ei tunnetusti saatu koskaan korjattua, mutta nythän Newey vetääkin pakarit ylempää ja epäilematta diffuusorien ynnä muiden muotoilulla vanha kunnon hopeadelfiini-innovaatio voidaan uudelleensoveltaa, toivottavasti menestyksellä. Muutenhan ponttoonit noudattelevat varsin pitkulaisen pulleaa linjausta, eikä niitä voi missään nimessä pitää niin kokonaishoikkina, kun mitä Ferrarilla on. Uskon silti, että Red Bull antanee sellaisen vastuksen esim. Mclarenille, puhumattakaan vaikka Renaultista, että oksat pois. Harmi, että epäluotettavuus tullee olemaan pahemman luokan issue RB:n osalta.

Löysin pari esimerkkiä. Valitettavasti kuvakulma väärentää tilannetta niin, että vaikkei Mclarenin perä menekään niin alas kuin RB:ssä menee se huomattavasti alemmas mitä nämä kuvakulmat antavat ymmärtää. Sivukuvista sen esim. huomaa. Ja tietty tässä pitää nyt jättää huomiotta tuo Larenin härpäkefläppi takarenkaiden edessä.

 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Täytyy kyllä sanoa, että Red Bull kasannu hienoimman kärryn tänä vuonna. Toivottavasti tulee olemaan kisoissa myös yhtä nopea kuin miltä näyttää. :alppu:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Redbullilla on samanlainen filosofia moottorikatteen/ilmanoton suhteen kuin Jordan 197:ssä.




Olen taannoin ihmetellyt, miksi monissa autoissa nuo oli suunniteltu lähinnä viivaimella. Ilma kun kulkee tuossa suoraan taakse, eikä mielestäni ole ollut syytä tehdä katteista symmetrisesti laskevia.

 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Toimiva peli tämä RB5. Aukesi voittotili sitten komealla kaksoisvoitolla. Ei mulla muuta, mutta pitihän se voiton kunniaks nostaa keskustelu jos jollain vaikka ois jotain sanottavaa tästä autosta. Ei siinä näköjään tupladiffuusoreja ja KERSsejä tarvita.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Joo en usko että tupladiffusta ois tässä autossa paljonkaan hyötyä.. Tupladiffu vaatii paljon korkeamman perän ja tuolla matalalla on saavutettu just se että tupladiffua ei juurikaan tarvita kun perävirtaukset on jo muutenkin hyvät. Auto on melko pisaranmuotoinen jos aattelee sivultapäin.. eli todellakin mataloituu perä lähes diffuusorin yläreunan tasalle ja virtaukset yhdistyy kait aika hyvin (ei jää pystysuoraa osiota diffun ja perän väliin). :rolleyes:

Vois mennä ehkä huonompaankin suuntaan jos käyvät muuttelee reilusti (tosin en minä ole mikään aeroexpertti) :dunno:

Täytyy kyllä todeta että RB5 on paras auto minkä ilman tätä porsaanreikää ois pystyny tekemään. Tällä autolla olisi taisteltu ehdottomasti mestaruudesta ilman BGP:tä ja Toyotaa. :cool:
 
Ylös