Varmistetaan nyt jo tässä vaiheessa että puhutaan samasta asiasta. Eli onko kyse nyt varmasti siitä, että kun otan jousen ja pidän molemmista päistä kiinni niin kun vedän niin kyseessä vetohässäkkä ja kun työnnän käsiä vastakkain niin kyse ois sitte työntöhässäkästä.. Näin niiku suht rautalangasta. Vai oonko kujalla?
Jousitus on samanlainen riippumatta tyypistä ja ero on voiman siirtymistavassa kuten Zaikom sanoo. Yritän selittää tarkemmin sikäli kun osaan...
Työntö- tai vetotangon tehtävä on siis välittää jousitukseen kohdistuvia voimia jousille / iskunvaimentimelle. Kyseinen tanko on se muuhun jousitukseen nähden vinossa sijaitseva tanko, joka liittyy joko rungon ala- ja pyöräntuennan yläosaan (vetotanko) tai toisin päin (työntötanko).
Vetotankojousitus, vetotangot merkitty katkoviivoin (Minardi PS01)
Näytä liitetiedosto 8170
Pyörän osuessa töyssyyn siihen kohdistuu ylöspäin suuntautuva voima. Koska vetotanko on kiinnitetty tuennan yläosaan, kohdistuu siihen vetoa. Tangon rungossa oleva pää on kiinni iskunvaimentimessa, johon tanko välittää vedon.
Työntötankojousitus (Ferrari 248)
Tässä tapauksessa tankoon kohdistuu ylöspäin suuntautuessa liikkeessä työntö, jonka se jälleen välittää jousille / iskunvaimennukselle.
Kuten tuosta voi nähdä, vaikuttaa valinta jousituksen ja iskunvaimennuksen sijaintiin autossa. Vetotangoin toteutetussa versiossa osat sijaitsevat rungon alaosassa, työntötangoin toteutetussa versiossa taas jouset ja iskunvaimentimet ovat rungon päällä.