Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Minulla on usein ollut vaikeuksia ilmaista itseäni lyhyesti, enkä onnistu siinä tälläkään kertaa. Erilaisten F1-uutisten valossa ja kauden 2008 tapahtumien seurauksena, kaudesta 2009 on muodostumassa jonkinlainen ennakkokäsitys.
Uutisointia on hallinnut KERS-järjestelmä. Jotkut tallit uutisoivat, että sitä ei oteta heti kauden alussa käyttöön, toiset taas uskovat, että se saadaan luotettavaksi heti alusta lähtien. KERS-laite voikin olla kauden alkukilpailuissa ratkaisevassa roolissa joko toimiessaan - tai sitten vioittuessaan kesken kilpailun. BMW:n uskotaan olevan pisimmällä KERS-laitteen kehittelyssä, samoin McLaren antaa itsestään kuvan, että kaikki toimii. Muut tallit enemmän tai vähemmän tuskailevat laitteen kanssa.
F1-testien vähentäminen kustannussäästöjen nimissä on toinen merkittävä uutinen. KERS-laitteen luotettavaksi saamiseen testeillä on tietysti vaikutusta koko auton aerodynamiikan toimivuuteen ja moottorin suorituskykyyn ja luotetettavuuteen. Testaamattomuus voi osoittautua ratkaisevaksi tekijäksi ja muuttaa voimasuhteita joidenkin keskikastin tallien osalta.
Kilpailukalenterista sen verran, että viime vuonna ensi kertaa ajetut Valencia ja Singapore olivat kuolettavan tylsiä ratoja. Käytännössä niissä ei ollut mitään ohituspaikkoja ja kunnon kilvanajoa ei syntynyt muutenkaan. Toivon, että jatkossa ei vastaavanlaisia ratoja esitellä F1-sirkukseen lisää. F1-autot kuuluvat kilvanajoon tarkoitetulle moottoriradalle. Kauden 2009 osalta uutena ratana esitellään Abu Dhabin rata, joka on ymmärtääkseni enemmänkin moottorirata ja nimenomaan F1-autoille suunniteltu.
Kustannussäästöt ovat myös jatkuvan uutisoinnin aiheita. Suunnitelluilla säästöillä ei vaikuteta vuoden 2009 toimiin, vaan kysymyksessä on tulevien vuosien suunnitelma, joka nyt varsinaisesti polkaistaan liikkeelle. Maailmantalouden lama ja F1-sarjassa olevien autofirmojen taloudellinen ahdinko voi tarkoittaa ikäviäkin asioita. Hondan vetäytyminen F1-sarjasta jo ennen kauden alkua oli selkeä esimerkki siitä, että edes isoilla toimijoilla ei ole mahdollista jatkaa entisen mallista toimintaa F1-sarjassa. Erilaisten uutisten varjossa on syntynyt mielikuva, että kausi 2009 voi hyvinkin jäädä viimeiseksi Renaultille ja Toyotalle. Se on koko sarjalle valitettavaa, ja FIA yrittääkin nyt vimmatusti löytää keinoja saada pidettyä edes nykyiset tallit sarjassa ja houkuteltuja uusia toimijoita mukaan erilaisilla kustannuskattosäännöillä.
Hondan perillisellä Brackley F1-tiimillä on tuskin kummoisia mahdollisuuksia menestyä kilpailullisesti kaudella 2009, toivottavasti talli on kuitenkin jossain muodossa olemassa vielä kaudella 2010. Olisi tietysti tavattoman hienoa, jos talli saavuttaisi vaikka edes yhden mm-pisteen kauden aikana. Hondan uskottiin olevan pitkällä KERSin ja 2009-auton kehittelyssä, mutta rahahanojen sulkeutuminen on varmasti vaikuttanut näihin tekijöihin.
Ferrari on tuskaillut monenlaisten vaikeuksien kanssa. Kimin viime kausi oli pettymys monelle fanille, mutta ihan varmasti myös Ferrarin tallin väelle. Pystyttiinkö Kimin ongelmia auton kanssa loppujen lopuksi analysoimaan ja korjaamaan kauden 2009 autoa suunnitelussa? Kimillä kerrottiin olevan vaikeuksia 2008 auton aliohjautumisen kanssa. Kun auto keveni ja renkaat kuluivat, niin aliohjautuminen väheni ja Kimi pystyi takomaan nopeimpia kierrosaikoja monissa kisoissa. Massalle aliohjautuminen ei ollut niin suuri ongelma ja hän pystyi ajamaan nopeita kierrosaikoja. Niinpä Ferrarin KERS-murheiden lisäksi avainasia aerodynamiikan ohella Kimille tulee olemaan renkaiden kuluminen ja sen vaikutus auton ali-/yliohjautumiseen.
Heikki Kovalainen aloittaa viimeisen kautensa McLarenilla. Vain maailmanmestaruuden saavuttamalla hän jatkaa McLarenilla. Nico Rosberg on jo ilmaissut hyvin selvästi halunsa ajaa voittaja-autolla ja käytännössä Nico olisikin siirtynyt McLarenille jo pari vuotta sitten, mikäli vakoilujupakka ei olisi sotkenut sopimusneuvotteluja. Toisekseen Keken neuvottelema Williams-sopimus olisi pitänyt purkaa, eikä siihen ollut sillä hetkellä kellään varaa. Mitä tulee sitten McLarenin kauteen 2009, niin on ilmeistä, että rikkailla talleilla, kuten Ferrari ja McLaren on mahdollisuuksia vastata sääntömuutosten tuomiin haasteisiin ja olla kilpailukykyisiä koko kauden. Tallipäällikkö Martin Whitmarsh on jo linjannut tekevänsä kaikkensa Hamiltonin mestaruuden puolustamiseen. Joten käytännössä kaikki panokset auton kehityksessä ja kisaviikonloppuina pannaan Hamiltonin menestymisen eteen. Kyseisellä menetelmällä ei välttämättä saavuteta merkkimestaruutta, mutta kuljettajien mestaruus on kuitenkin niin makoisa, että sen eteen kannattaa tehdä moinen "uhraus".
BMW ja Robert Kubica oli kaudella 2008 mukana kuljettajien mestaruustaistelussa kauden loppupuolelle saakka. Talli on onnistunut järjestelmällisessä ja johdonmukaisessa kehitystyössä autonsa kanssa. BMW:stä on kasvanut voittajatalli. Mikäli kehitys on jatkunut samalla nousujohteisella käyrällä myös kaudelle 2009, niin BMW tulee taistelemaan voitosta useammassa kuin yhdessä kisassa. Heidfeld tulee ajamaan todennäköisesti viimeisen kautensa BMW:llä ja kenties koko F1-sarjassa. Ainut keino hänelle säilyttää paikkansa autourheilun kuninkuusluokassa on osakilpailujen voittaminen ja tallikaverin päihittäminen. Ennakkouutisen perusteella talli ja auto tulevat olemaan vahvoja.
Renault oli yksi viime kauden loppupuoliskon yllättäjistä. Perustavaa laatua olevat suunnitteluongelmat saatiin miltei ratkaistua ja autosta tuli kilpailukykyinen Alonson käskyttämänä. Mikäli Renault näkee oman osallistumisensa koko F1-sarjaan kyseenalaiseksi, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikki kehitystyö lopetetaan jossain vaiheessa kautta, ellei talli ole matkalla kohti mestaruutta. Uutiset Renaultin 2009 auton ongelmista ovat kuitenkin huolestuttavia ja tuntuu siltä, että jälleen ollaan jo ennen kauden alkua suunnittelupöydällä tehtyjen isojen virheiden äärellä. Kilpailukykyisyyttä on vaikea parantaa, mikäli lähtökohdat ovat jo sitä vastaan. Alonson uran kannalta on tietysti myös haasteellista ajaa motivoituneesti tallissa, joka mahdollisesti lopettaa koko F1-sarjassa. Sama epävarmuus ajoi Alonson pois tallista vuonna 2006 ja nyt uhka on paljon realistisempi tallin talousongelmien vuoksi. Mihin talliin Alonso voisi mennä jos Renault lopettaa? Piquet ajaa varmaankin viimeistä kauttaan F1-sarjassa.
Red Bull on tallina nyt vedenjakajalla. Nyt sitä menestystä tulee, tai sitten sitä ei tule "koskaan". Stewart-Jaguar-Red Bull on rämpinyt koko historiansa ajan keskikastissa ja nyt Adrian Neweyn luomuksella uskotaan olevan mahdollisuuksia tehdä samanlainen nousu voittaja-autoksi, kuin Newey teki McLarenilla vuonna 1998. Uudet voittajatallit ovat hyvä asia. Mikäli Red Bull saa pakettinsa kasaan, niin kysymysmerkiksi tulee edelleen Renaultin moottorin suorituskyky, joka oli ongelma ainakin viime kaudella. Vettel tulee olemaan vahva. Webber ajaa ilmeisesti viimeistä kauttaan F1-sarjassa.
Toyota on mahdollisesti mukana F1-sarjassa viimeistä kauttaan. Vuosien menestymättömyys ja aiempien vuosien megabudjettien jälkeen japanilaisyhtiö on tehnyt historiansa ensimmäisen tappiollisen tuloksen ja tulee olemaan aivan varmaa, että Toyotan F1-talli ei tule olemaan se osa Toyotaa, mikä pelastetaan yhtiössä käynnistyvän saneerausohjelman myötä. Pääosa budjetin rahoista on sponsorien varassa. Mitä tulee auton suorituskykyyn, niin ennakkouutisten perusteella takasiipiratkaisu on innovatiivinen ja sen uskotaan tuovan kilpalukykyä. Toivotaan että voitto tulee. Se on ainoa keino pitää talli hengissä ja mukana sarjassa. Trulli ajaa todennäköisesti viimeisen kautensa F1-sarjassa.
Toro Rosso ja Vettel saavuttivat viime vuonna Monzan sadekisassa ensimmäisen voittonsa. Se, miksi STR menestyi emätallia Red Bullia paremmin, johtui siitä, että Ferrarin mylly oli kilpailukykyisempi kuin Renaultin ja auton kehitystyössä onnistuttiin tekemään onnistuneita ratkaisuja. Vettel oli myös sensaatio. Kaudella 2009 Gerhard Berger on jättänyt tallin, samoin Sebastian Vettel. Onko auton kehitykseen voitu sitten käyttää sellaisia panoksia, että auto olisi kilpailukykyinen jää nähtäväksi, mutta oma veikkaukseni on se, että STR tippuu keskikastin alapuolelle. Buemille toivon tietysti edes yhtä mm-pistettä.
Williamsin menestystä on odotettu jo vuosikausia. Kauden alla välittyy tietoja siitä, että NYT Williams on onnistunut kehittämään auton, jolla voidaan taistella pistesijoista joka kilpailuissa. Valitettavasti näin ei ole kuitenkaan käynyt. Olisi hienoa nähdä Williams kisoissa niillä sijoilla, joissa totuimme autot näkemään sen loiston päivinä. Williamsilla on kuitenkin suuria murheita budjetin kanssa, kun sponsorit toisensa jälkeen jättävät tallin. Tämä ei voi olla vaikuttamatta siihen panostukseen, mitä auton kilpailukyvyn eteen pystytään tekemään. Williamsin KERS-järjestelmän kerrotaan olevan muista talleista poikkeava, mutta samanaikaisesti tiedetään jo se, että sitä ei tuoda kilpailukäyttöön kuin vasta kauden viidennessä tai kuudennessa osakilpailussa. Rosberg on nopea, mutta hieman ailahteleva kuski. Nakajima on mukana F1-sarjassa kenties viimeistä kauttaan.
Force India hakee menestystä Mersu-yhteistyön kautta. Todennäköisesti kehitysrahojen vähyys käytännössä näkyy myös auton suorituskyvyssä, vaikka moottorina olisikin yksi F1-sarjan kilpailukykyisimmistä keksinnöistä. Ennakkotunnelmissa Force Indian autot tulevat olemaan kisasta toiseen peränpitäjiä kisasta toiseen. Olisi tietysti hienoa, jos talli saavuttaisi edes yhden mm-pisteen kauden aikana. Fisi ajaa mitä todennäköisimmin viimeisen F1-kautensa.
Pelimerkkejä ja kuljettajasiirtoja kaudelle 2010 (kauden 2009 ennakkotunnelmien pohjalta):
- Renault ja Toyota jatko
- Alonso
- Button
- Kovalainen
- Vettel
- Rosberg
- Kustannussäästöjen vaikutus
- USF1
- Jatkaako Räikkönen
Kaudelle 2009 on siis paljon odotuksia myös tulevaisuuden suhteen.
Uutisointia on hallinnut KERS-järjestelmä. Jotkut tallit uutisoivat, että sitä ei oteta heti kauden alussa käyttöön, toiset taas uskovat, että se saadaan luotettavaksi heti alusta lähtien. KERS-laite voikin olla kauden alkukilpailuissa ratkaisevassa roolissa joko toimiessaan - tai sitten vioittuessaan kesken kilpailun. BMW:n uskotaan olevan pisimmällä KERS-laitteen kehittelyssä, samoin McLaren antaa itsestään kuvan, että kaikki toimii. Muut tallit enemmän tai vähemmän tuskailevat laitteen kanssa.
F1-testien vähentäminen kustannussäästöjen nimissä on toinen merkittävä uutinen. KERS-laitteen luotettavaksi saamiseen testeillä on tietysti vaikutusta koko auton aerodynamiikan toimivuuteen ja moottorin suorituskykyyn ja luotetettavuuteen. Testaamattomuus voi osoittautua ratkaisevaksi tekijäksi ja muuttaa voimasuhteita joidenkin keskikastin tallien osalta.
Kilpailukalenterista sen verran, että viime vuonna ensi kertaa ajetut Valencia ja Singapore olivat kuolettavan tylsiä ratoja. Käytännössä niissä ei ollut mitään ohituspaikkoja ja kunnon kilvanajoa ei syntynyt muutenkaan. Toivon, että jatkossa ei vastaavanlaisia ratoja esitellä F1-sirkukseen lisää. F1-autot kuuluvat kilvanajoon tarkoitetulle moottoriradalle. Kauden 2009 osalta uutena ratana esitellään Abu Dhabin rata, joka on ymmärtääkseni enemmänkin moottorirata ja nimenomaan F1-autoille suunniteltu.
Kustannussäästöt ovat myös jatkuvan uutisoinnin aiheita. Suunnitelluilla säästöillä ei vaikuteta vuoden 2009 toimiin, vaan kysymyksessä on tulevien vuosien suunnitelma, joka nyt varsinaisesti polkaistaan liikkeelle. Maailmantalouden lama ja F1-sarjassa olevien autofirmojen taloudellinen ahdinko voi tarkoittaa ikäviäkin asioita. Hondan vetäytyminen F1-sarjasta jo ennen kauden alkua oli selkeä esimerkki siitä, että edes isoilla toimijoilla ei ole mahdollista jatkaa entisen mallista toimintaa F1-sarjassa. Erilaisten uutisten varjossa on syntynyt mielikuva, että kausi 2009 voi hyvinkin jäädä viimeiseksi Renaultille ja Toyotalle. Se on koko sarjalle valitettavaa, ja FIA yrittääkin nyt vimmatusti löytää keinoja saada pidettyä edes nykyiset tallit sarjassa ja houkuteltuja uusia toimijoita mukaan erilaisilla kustannuskattosäännöillä.
Hondan perillisellä Brackley F1-tiimillä on tuskin kummoisia mahdollisuuksia menestyä kilpailullisesti kaudella 2009, toivottavasti talli on kuitenkin jossain muodossa olemassa vielä kaudella 2010. Olisi tietysti tavattoman hienoa, jos talli saavuttaisi vaikka edes yhden mm-pisteen kauden aikana. Hondan uskottiin olevan pitkällä KERSin ja 2009-auton kehittelyssä, mutta rahahanojen sulkeutuminen on varmasti vaikuttanut näihin tekijöihin.
Ferrari on tuskaillut monenlaisten vaikeuksien kanssa. Kimin viime kausi oli pettymys monelle fanille, mutta ihan varmasti myös Ferrarin tallin väelle. Pystyttiinkö Kimin ongelmia auton kanssa loppujen lopuksi analysoimaan ja korjaamaan kauden 2009 autoa suunnitelussa? Kimillä kerrottiin olevan vaikeuksia 2008 auton aliohjautumisen kanssa. Kun auto keveni ja renkaat kuluivat, niin aliohjautuminen väheni ja Kimi pystyi takomaan nopeimpia kierrosaikoja monissa kisoissa. Massalle aliohjautuminen ei ollut niin suuri ongelma ja hän pystyi ajamaan nopeita kierrosaikoja. Niinpä Ferrarin KERS-murheiden lisäksi avainasia aerodynamiikan ohella Kimille tulee olemaan renkaiden kuluminen ja sen vaikutus auton ali-/yliohjautumiseen.
Heikki Kovalainen aloittaa viimeisen kautensa McLarenilla. Vain maailmanmestaruuden saavuttamalla hän jatkaa McLarenilla. Nico Rosberg on jo ilmaissut hyvin selvästi halunsa ajaa voittaja-autolla ja käytännössä Nico olisikin siirtynyt McLarenille jo pari vuotta sitten, mikäli vakoilujupakka ei olisi sotkenut sopimusneuvotteluja. Toisekseen Keken neuvottelema Williams-sopimus olisi pitänyt purkaa, eikä siihen ollut sillä hetkellä kellään varaa. Mitä tulee sitten McLarenin kauteen 2009, niin on ilmeistä, että rikkailla talleilla, kuten Ferrari ja McLaren on mahdollisuuksia vastata sääntömuutosten tuomiin haasteisiin ja olla kilpailukykyisiä koko kauden. Tallipäällikkö Martin Whitmarsh on jo linjannut tekevänsä kaikkensa Hamiltonin mestaruuden puolustamiseen. Joten käytännössä kaikki panokset auton kehityksessä ja kisaviikonloppuina pannaan Hamiltonin menestymisen eteen. Kyseisellä menetelmällä ei välttämättä saavuteta merkkimestaruutta, mutta kuljettajien mestaruus on kuitenkin niin makoisa, että sen eteen kannattaa tehdä moinen "uhraus".
BMW ja Robert Kubica oli kaudella 2008 mukana kuljettajien mestaruustaistelussa kauden loppupuolelle saakka. Talli on onnistunut järjestelmällisessä ja johdonmukaisessa kehitystyössä autonsa kanssa. BMW:stä on kasvanut voittajatalli. Mikäli kehitys on jatkunut samalla nousujohteisella käyrällä myös kaudelle 2009, niin BMW tulee taistelemaan voitosta useammassa kuin yhdessä kisassa. Heidfeld tulee ajamaan todennäköisesti viimeisen kautensa BMW:llä ja kenties koko F1-sarjassa. Ainut keino hänelle säilyttää paikkansa autourheilun kuninkuusluokassa on osakilpailujen voittaminen ja tallikaverin päihittäminen. Ennakkouutisen perusteella talli ja auto tulevat olemaan vahvoja.
Renault oli yksi viime kauden loppupuoliskon yllättäjistä. Perustavaa laatua olevat suunnitteluongelmat saatiin miltei ratkaistua ja autosta tuli kilpailukykyinen Alonson käskyttämänä. Mikäli Renault näkee oman osallistumisensa koko F1-sarjaan kyseenalaiseksi, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikki kehitystyö lopetetaan jossain vaiheessa kautta, ellei talli ole matkalla kohti mestaruutta. Uutiset Renaultin 2009 auton ongelmista ovat kuitenkin huolestuttavia ja tuntuu siltä, että jälleen ollaan jo ennen kauden alkua suunnittelupöydällä tehtyjen isojen virheiden äärellä. Kilpailukykyisyyttä on vaikea parantaa, mikäli lähtökohdat ovat jo sitä vastaan. Alonson uran kannalta on tietysti myös haasteellista ajaa motivoituneesti tallissa, joka mahdollisesti lopettaa koko F1-sarjassa. Sama epävarmuus ajoi Alonson pois tallista vuonna 2006 ja nyt uhka on paljon realistisempi tallin talousongelmien vuoksi. Mihin talliin Alonso voisi mennä jos Renault lopettaa? Piquet ajaa varmaankin viimeistä kauttaan F1-sarjassa.
Red Bull on tallina nyt vedenjakajalla. Nyt sitä menestystä tulee, tai sitten sitä ei tule "koskaan". Stewart-Jaguar-Red Bull on rämpinyt koko historiansa ajan keskikastissa ja nyt Adrian Neweyn luomuksella uskotaan olevan mahdollisuuksia tehdä samanlainen nousu voittaja-autoksi, kuin Newey teki McLarenilla vuonna 1998. Uudet voittajatallit ovat hyvä asia. Mikäli Red Bull saa pakettinsa kasaan, niin kysymysmerkiksi tulee edelleen Renaultin moottorin suorituskyky, joka oli ongelma ainakin viime kaudella. Vettel tulee olemaan vahva. Webber ajaa ilmeisesti viimeistä kauttaan F1-sarjassa.
Toyota on mahdollisesti mukana F1-sarjassa viimeistä kauttaan. Vuosien menestymättömyys ja aiempien vuosien megabudjettien jälkeen japanilaisyhtiö on tehnyt historiansa ensimmäisen tappiollisen tuloksen ja tulee olemaan aivan varmaa, että Toyotan F1-talli ei tule olemaan se osa Toyotaa, mikä pelastetaan yhtiössä käynnistyvän saneerausohjelman myötä. Pääosa budjetin rahoista on sponsorien varassa. Mitä tulee auton suorituskykyyn, niin ennakkouutisten perusteella takasiipiratkaisu on innovatiivinen ja sen uskotaan tuovan kilpalukykyä. Toivotaan että voitto tulee. Se on ainoa keino pitää talli hengissä ja mukana sarjassa. Trulli ajaa todennäköisesti viimeisen kautensa F1-sarjassa.
Toro Rosso ja Vettel saavuttivat viime vuonna Monzan sadekisassa ensimmäisen voittonsa. Se, miksi STR menestyi emätallia Red Bullia paremmin, johtui siitä, että Ferrarin mylly oli kilpailukykyisempi kuin Renaultin ja auton kehitystyössä onnistuttiin tekemään onnistuneita ratkaisuja. Vettel oli myös sensaatio. Kaudella 2009 Gerhard Berger on jättänyt tallin, samoin Sebastian Vettel. Onko auton kehitykseen voitu sitten käyttää sellaisia panoksia, että auto olisi kilpailukykyinen jää nähtäväksi, mutta oma veikkaukseni on se, että STR tippuu keskikastin alapuolelle. Buemille toivon tietysti edes yhtä mm-pistettä.
Williamsin menestystä on odotettu jo vuosikausia. Kauden alla välittyy tietoja siitä, että NYT Williams on onnistunut kehittämään auton, jolla voidaan taistella pistesijoista joka kilpailuissa. Valitettavasti näin ei ole kuitenkaan käynyt. Olisi hienoa nähdä Williams kisoissa niillä sijoilla, joissa totuimme autot näkemään sen loiston päivinä. Williamsilla on kuitenkin suuria murheita budjetin kanssa, kun sponsorit toisensa jälkeen jättävät tallin. Tämä ei voi olla vaikuttamatta siihen panostukseen, mitä auton kilpailukyvyn eteen pystytään tekemään. Williamsin KERS-järjestelmän kerrotaan olevan muista talleista poikkeava, mutta samanaikaisesti tiedetään jo se, että sitä ei tuoda kilpailukäyttöön kuin vasta kauden viidennessä tai kuudennessa osakilpailussa. Rosberg on nopea, mutta hieman ailahteleva kuski. Nakajima on mukana F1-sarjassa kenties viimeistä kauttaan.
Force India hakee menestystä Mersu-yhteistyön kautta. Todennäköisesti kehitysrahojen vähyys käytännössä näkyy myös auton suorituskyvyssä, vaikka moottorina olisikin yksi F1-sarjan kilpailukykyisimmistä keksinnöistä. Ennakkotunnelmissa Force Indian autot tulevat olemaan kisasta toiseen peränpitäjiä kisasta toiseen. Olisi tietysti hienoa, jos talli saavuttaisi edes yhden mm-pisteen kauden aikana. Fisi ajaa mitä todennäköisimmin viimeisen F1-kautensa.
Pelimerkkejä ja kuljettajasiirtoja kaudelle 2010 (kauden 2009 ennakkotunnelmien pohjalta):
- Renault ja Toyota jatko
- Alonso
- Button
- Kovalainen
- Vettel
- Rosberg
- Kustannussäästöjen vaikutus
- USF1
- Jatkaako Räikkönen
Kaudelle 2009 on siis paljon odotuksia myös tulevaisuuden suhteen.