F1 kausiennakko 2009

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Luulen,en tietenkään satavarma voi olla,että jollain seuraavien tallien autoista voitetaan mestaruudet;

Ferrari/McLaren/Bmw/Renault/Red Bull.

Kuljettajien MM:n vie Sebastian Vettel tai Jarno Trulli,valmistajien hyvällä tuurilla Ferrari tai BMW.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jotenkin tuntuu hirveän vaikealta ennustaa kauden menestyjiä vielä tässä vaiheessa. Talvitesteistä pystyy jonkin verran vetämään johtopäätöksiä, mutta kestosuosikkien takana on todella iso joukko potentiaalisia yllättäjiä.

Ferrari ja McLaren tulevat löytymään kärkikamppailusta, sen voi melkeinpä kirkossa kuuluuttaa, vaikka yhtään kisaa ei olekaan vielä ajettu. Suosikkien ryhmään on pakko nostaa vielä BMW, jonka paketti oli jo hyvin varhaisessa vaiheessa valmiin oloinen.

Haastajien ja yllättäjien ryhmään vahvimpana tyrkyllä on Red Bull, jonka uusi kiituri on vaikuttanut iskukykyiseltä testeissä. Tänä vuonna todellista potentiaalia löytyy myös kuskien puolelta, kun Vettel liittyi tiimiin, joten Red Bull saattaa olla kauden todellisia komeettoja. Alkuvuodesta moni hehkutti Toyotan ja eritoten Williamsin nousua kärkiporukoihin, mutta en jaksa uskoa kummankaan suureen menestykseen. Jäännöspisteille.

Kauden pohjasakkaan sekä pettymyksiin ennustan Force Indiaa, Renaultia, Toro Rossoa sekä mitä sitten lieneekään Hondan rippeistä nousevan. Renault on kärsinyt runsaasti vioista testeissä eikä vauhtikaan ole päätä huimannut. Auto on muutenkin, kuin lapsen piirtämä. Toro Rosso yllätti viime kaudella, mutta samaan suoritukseen rahkeet ei taida tällä kaudella riittää. Force India ja "Honda" ovat molemmat kysymysmerkkejä, mutta historian valossa veikkaan molempia pohjasakkaan.

Kuskeista Räikkönen nostaa itsensä jälleen Ferrarin ykköskuskiksi ja taistelee mestaruudesta. Samoissa kekkereissä nähdään jälleen Hamilton sekä Kubica. Vettel saattaa yllättää parilla voitolla. Massa kärkikahinoissa, mutta saumat mestaruuteen olivat ja menivät, laskusuunnassa. Heikki peesaa Lewista.

Niin paljon on kysymyksiä, että ei millään jaksaisi odottaa avauskisaan asti. Miten ne kerssit toimii ja välittyykö se kotikatsomoon asti? Nähdäänkö enemmän ohituksia vai mennäänkö tänäkin vuonna Trulli-junaa?

prkl.. tulisi se loppukuu jo sieltä
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Koska tästäkin theradista on tulossa top10-listakatsaus, niin heitetään omakin veikkaus mukaan:

1. Räikkönen
2. Hamilton
3. Kovalainen
4. Alonso
5. Massa
6. Vettel
7. Kubica
8. Trulli
9. Glock
10. Heidfeld

Valmistajien MM-sarja:

1. McLaren
2. Ferrari
3. Renault
4. Toyota
5. BMW-Sauber
6. Red Bull


Ferrari on ongelmistaan huolimatta suursuosikki alkavalle F1-kaudelle. Koska testeista ei nykyään voi sanoa juuta eikä jaata, niin voimasuhteet ovat paksun usvan peitossa ennen Melbournea. Ja tuskin sielläkään saadaan täyttä kuvaa niistä suhteista, sillä Albert Parkin radalla on viime vuosina saatu voittajaksi kyseisen kauden maailmanmestari... Mutta muut sijat ovatkin menneet täysin uusjakoon ja pisteillä ollaan nähty niin Minardia, Mika Saloa kuin vain kuutta maaliinpäässyttä ja Kimikin on pisteen napannut keskeytyksestä huolimatta. Kaoottisissa olosuhteissa Red Bull tuntuu jostain syystä vahvimmalta. Onko Adrian Neweyn Red Bull samanlainen pommi kuin kauden 1998 McLaren? Nouseeko Vettel taas voittajaksi muiden tuskaillessa KERS:n ja tekniikkaongelmien kanssa? Aika näyttää.

Kuskien sarjassa mestaruudesta kamppailevat omassa kastissaan Räikkönen ja Hamilton. Kimi on syttynyt parhaimpaansa loppukaudesta ja alkukaudesta, kun taas Hamilton tikkaa kesän keskikaudella kovia tuloksia ja voittoja. Tiukkaa koko kauden kestävää pistemittelöä emme miesten kesken ole vielä nähneet, mutta nyt lienee sen aika. Kakkoskuskien osalta ykköseksi nousee Kovalainen. Heikki ajoi viime kaudella vaikean mutta opettavaisen kauden ja on saanut gorillan pois selästään avausvoiton ansiosta. Kovy ei koskaan tee turhia virheitä, joten Macin kestäessä Kovalainen ajellee joka kisassa podiumin tuntumassa. Massa on henkisesti edelleen romuna ja Ferrariin iskevät tekniset viat latistavat tunnelmaa. Loppukaudesta vielä Alonso pääsee edelle ja riistää mestaruuden Ferrarilta.

Tallien sarjassa muutamilla on edessä paluu arkeen. BMW ei vakuuta. Heidfeld on parhaat päivänsä valitettavasti nähnyt ja Kubica ei saa parastaan irti heikolla autolla. Alkukaudesta homma saattaa olla vielä suht kasassa mutta loppukaudella käyrä kääntyyn jyrkkään alamäkeen kuten edellisellä kaudellakin. Toyota vaikuttaa kompaktilta paketilta ja Trulli luultavasti ajaakin tallille sen avausvoiton jossain neljästä kaduradasta. Renault, Toyo ja BMW todennäköisesti mahtuvat niukan marginaalin sisään. Niin Renault kuin Red Bull kärsivät siitä, että kakkoskuski on joko avuton tunari (Piquet) tai keskinkertainen vanha superlupaus (Webber). McLaren vie mestaruuden tasaisuutensa ansiosta, aivan kuten Renault muutama vuosi sitten. Ferrari kaatuu tekniikkaongelmiin.

Palkinnot 2009:

Vuoden tulokas: Sebastien Buemi
Eniten voittoja: Kimi Räikkönen
Eniten paaluja: Lewis Hamilton
DHL-palkinto (nopeimmat rundit): Kimi
Eniten keskeytyksiä: Sebastien Bourdais
Vuoden floppi: Nelson Piquet

Merkittävimmät siirrot kaudelle 2010:

Alonso -> Ferrari
Massa -> Renault
Kubica -> Renault
Heidfeld -> DTM tai Toyota
Glock -> BMW
Trulli -> eläke
Rosberg -> BMW

Vettel pysyy Neweyn suojissa vielä vuoden ja McLaren pysyy samoissa.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Merkittävimmät siirrot kaudelle 2010:

Alonso -> Ferrari
Massa -> Renault
Kubica -> Renault
Heidfeld -> DTM tai Toyota
Glock -> BMW
Trulli -> eläke
Rosberg -> BMW

Vettel pysyy Neweyn suojissa vielä vuoden ja McLaren pysyy samoissa.
Tyhmä kysymys: Minkä takia Massa siirtyis Rellulle ku silläki on kaudesta 2010 sopimus Ferrarin kanssa, niinku Kimilläkin ja Fernandollakin on käsittääkseni kauteen 2010 ulottuva sopimus Rellun kanssa? :confused:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tyhmä kysymys: Minkä takia Massa siirtyis Rellulle ku silläki on kaudesta 2010 sopimus Ferrarin kanssa, niinku Kimilläkin ja Fernandollakin on käsittääkseni kauteen 2010 ulottuva sopimus Rellun kanssa? :confused:
Koska Ferrari haluaa eroon Massasta tämän heikon suoritustason takia. Eihän näitä sopimuksia ole ennenkään noudatettu, ja kun Alonso kerran haluaa ajaa Ferrarilla niin eiköhän 2010 ole niitä viimeisiä hetkiä ajaa Maranellossa.

Domenicali ja Briatore varmasti treidaavat näitä sopimuspapereita päikseen.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Koska Ferrari haluaa eroon Massasta tämän heikon suoritustason takia. Eihän näitä sopimuksia ole ennenkään noudatettu, ja kun Alonso kerran haluaa ajaa Ferrarilla niin eiköhän 2010 ole niitä viimeisiä hetkiä ajaa Maranellossa.

Domenicali ja Briatore varmasti treidaavat näitä sopimuspapereita päikseen.
Saattaa vaan olla todennäköisempää, että Ferrari haluaa ennemmin päästä siitä tallin toisesta kuljettajasta eroon heikon suoritustason takia. Massa se oli kuitenkin se kuka viime vuonnakin siitä tallista taisteli mestaruudesta kalkkiviivoille.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Saattaa vaan olla todennäköisempää, että Ferrari haluaa ennemmin päästä siitä tallin toisesta kuljettajasta eroon heikon suoritustason takia. Massa se oli kuitenkin se kuka viime vuonnakin siitä tallista taisteli mestaruudesta kalkkiviivoille.
Mutta Kimi on kuitenkin mestari, toisin kuin Massa. Jos ykkösissä katsottaisiin aina edellisen vuoden tuloksia sarjasta potkittaisiin joka vuosi pois 11 kuljettajaa.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Hookah kirjoitti:
Eihän näitä sopimuksia ole ennenkään noudatettu, ja kun Alonso kerran haluaa ajaa Ferrarilla niin eiköhän 2010 ole niitä viimeisiä hetkiä ajaa Maranellossa.
Minä en ainakaan usko, että Massa epäonnistuu. Uskon, että vahvistuu entisestään, ja silloin ei Ferrari halua häntä muualle päästää. Ja mitä Alonsoon tulee, niin en millään voi uskoa, että hän muuttaisi kauden 2007 jälkeen yhteenkään sellaiseen talliin, jossa hänellä voisi olla tasavahva tallikaveri - ei siis Ferrarille Räikkösen tallikaveriksi.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Mutta Kimi on kuitenkin mestari, toisin kuin Massa. Jos ykkösissä katsottaisiin aina edellisen vuoden tuloksia sarjasta potkittaisiin joka vuosi pois 11 kuljettajaa.
Tohon on ihan pakko heittää et mestarihan se oli se Villeneuvekin :eek:
ja en nyt siis todellakaan rinnasta Villeneuvea Kimiin, mut ei se mestaruus aina autuaaksi tee...
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ja mitä Alonsoon tulee, niin en millään voi uskoa, että hän muuttaisi kauden 2007 jälkeen yhteenkään sellaiseen talliin, jossa hänellä voisi olla tasavahva tallikaveri - ei siis Ferrarille Räikkösen tallikaveriksi.

Eiköhän Alfonso ole pannut merkille, että Räikkönen on helisemässä jo jonkun Massankin kanssa, joten miksi jannua pelottaisi tai pitäisi pelottaa ajaa samassa tallissa sen enempää Räikkösen kuin Massankaan tallikaverina? Nimittäin ei Massa tai Räikkönen mitenkään ihmeellisiä suhareita ole. Heti kun näille tulee jotain pieniä ongelmia niin pakka hajoaa ja tunarointi alkaa, kun taas Alfonso sentään tappeli surkealla Renault'lla kaksi voittoa. Juuri tämän takia Alfonso varmasti luottaisi omaan iskukykyynsä ja mahdollisuuksiinsa rökittää kumpi tahansa Ferrari-kuskeista, ja jos hälle nyt tarjottaisiinkiin tallipaikkaa Ferrarilta, niin mies ottaisi sen varmasti vastaan yhtään epäröimättä.
 

Muovix

Active member
Liittynyt
4.3.2009
Viestit
43
Oli nyt pakko rekisteröityä tännekin kun olen jo hetkisen sivusta seuraillut tämän foorumin juttuja ja nyt alkaa polttelemaan toi tuleva F1 kausi :D

Ja itse asiaan. Omien tulkintojeni mukaan kausi tulee olemaan todella tasainen. Ferrari ja McLaren tulevat olemaan vahvoja, kuten aina ennenkin. Sitten muutamasta tallista toinen kuski nousee taistelemaan ehkä jopa mestaruudestakin, mutta vähintään voitoista. Näitä kuskeja ovat Kubica, Vettel, Glock, Rosberg (ainakin toivoisin näin) ja Alonso. Järjestys kauden lopussa voisi olla seuraava:

1. Massa
2. Hamilton
3. Alonso
4. Räikkönen (onnistuessaan on ykkösenä, mutta hiukan epäilen)
5. Vettel
6. Kubica
7. Kovalainen
8. Glock
9. Rosberg

Tallien puolella:

1. Ferrari
2. McLaren
3. Red Bull
4. Renault
5. Toyota
6. BMW
8. Williams

Toro Rossokin varmaan tunkee itsensä jonnekin väliin, mutta TR:n ''kuntoa'' on vaikea spekuloida, kun uutta autoa ei olla nähty radalla. Force India jäänee uuden Hondan kanssa peräpäähän.

:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toro Rossokin varmaan tunkee itsensä jonnekin väliin, mutta TR:n ''kuntoa'' on vaikea spekuloida, kun uutta autoa ei olla nähty radalla.
Onhan se nähty, Red Bullin väreihin maalattuna. Toro Rossolla vain vaihtuu moottori ja vähän muutakin peräpäästä.
 

Muovix

Active member
Liittynyt
4.3.2009
Viestit
43
Onhan se nähty, Red Bullin väreihin maalattuna. Toro Rossolla vain vaihtuu moottori ja vähän muutakin peräpäästä.
Nehän ne melkeinpä tärkeimmät osat autossa ovatkin, kai. :D Ei voi tietää miten Red Bullin runko soveltuu eri moottorille ja muille osille mitkä vaihtuvat ja jotain muutoksia on varmasti pakko tehdä. Myöskään kuljettajat eivät ole samaa luokkaa kuin Red Bullilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nehän ne melkeinpä tärkeimmät osat autossa ovatkin, kai. :D Ei voi tietää miten Red Bullin runko soveltuu eri moottorille ja muille osille mitkä vaihtuvat ja jotain muutoksia on varmasti pakko tehdä. Myöskään kuljettajat eivät ole samaa luokkaa kuin Red Bullilla.
Moottorit ovat nykysäännöillä kyllä varsin tasaväkiset, mikä lienee suurin syy kilpailun tasoittumiseen viime vuosina. KERS voi toki muuttaa tilannetta.

Siitä olen tosin samaa mieltä, että Toro Rosson paketin lopullinen toteutus on jonkinasteinen kysymysmerkki. Ainakin KERSiä käytettäessä peruskonstruktion painonjakauma on erittäin merkittävässä osassa (vähemmän pelivaraa lisäpainojen avulla), ja mitä todennäköisimmin RBR:n paketille suunniteltu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nehän ne melkeinpä tärkeimmät osat autossa ovatkin, kai. :D Ei voi tietää miten Red Bullin runko soveltuu eri moottorille ja muille osille mitkä vaihtuvat ja jotain muutoksia on varmasti pakko tehdä. Myöskään kuljettajat eivät ole samaa luokkaa kuin Red Bullilla.
Pointti oli se, ettei se Toro Rosson auto näytä radalla kovinkaan erilaiselta kuin Red Bull, paitsi värityksen suhteen. Suorituskyky on tietysti eri asia, ja siihen saadaan vastaus joka tapauksessa vasta aikaisintaan Australiassa, ei testikaudella.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
rälle, jääkö kaudelle 2010 enää yhtään kuskia, kun veikkaat kaikkien lopettavan tämän kauden jälkeen? :D
Tosiaan, huomasin itsekin, että ennustin aika monelle kuskille viimeistä kautta F1-sarjassa. Totuus on kuitenkin se, että monen kokeneen kuskin aika alkaa kuninkuusluokassa olla ohi. Niin se meni aikoinaan Häkkiseltä kuin Schumacherilta ja he olivat sentään moninkertaisia maailmanmestareita.

Barrichelloa en erikseen maininnut, mutta jos hän nyt kaikkien kuvioiden jälkeen vielä ohjastaa Brackely F1-autoa kaudella, niin on suoranainen ihme, jos tallipaikka löytyisi vielä kaudelle 2010.

Buttonille on vaikeaa löytää sopivaa autoa, ellei hän sitten jatka Brackelyn ohjaimissa. Mihin Button voisi mennä, varsinkin jos Toyota ja Renault ovat talleina mahdollisesti poistumassa sarjasta.

Kimi ja Massa jatkavat Ferrarin kuljettajina, ellei Kimi sitten halua vetäytyä koko sarjasta. Se olisi tietysti kummallista ja epäammattimaista, sillä sopimus on voimassa kauden 2010 loppuun saakka. Alonso kärkkyy paikkaa Ferrarilta ja onkin vain ajan kysymys, koska hän löytää tiensä Ferrarin rattiin. Liekö sopimuskin jo alustavasti tehty?

Mikäli Renault heittää kupit nurin kauden 2009 jälkeen, niin mihin talliin Alonso voisi mennä? McLarenille ei ole paluuta ja Ferrarilla on mitä todennäköisimmin paikat täynnä. Ellei BMW kasva todellakin voittaja-autoksi, niin kilpailukykyisen auton löytäminen Alonsolle kaudeksi 2010 voi olla todellinen haaste. Välivuosi Alonsolle?

Nick Heidfeld on tiettävästi eniten GP-kisoja ajanut kuljettaja ilman voittoa. Hänelle on myöskin vaikeaa löytää autoa, ellei hän sitten palaisi Williamsin kuljettajaksi käytännössä nollapalkalla. Tietysti Williamsin kuvioon vaikuttaa sekin, jatkaako Toyota vielä F1-sarjassa ja onko se valmis toimittamaan moottoreita, vaikkei kisaisikaan omalla tallilla.

Pari vuotta sitten uutisoitiin juuri ennen Heikki Kovalaisen McLaren-sopimuksen julkistamista, että Heikillä oli valmiiksi neuvoteltu sopimus Toyotan kanssa Renault-pestin loppumisen jälkeen. Toyota oli valmis antamaan Jarno Trullille potkut ja ottamaan Kovalaisen tilalle. Trulli sai siis kuitenkin jatkoaikaa Kovalaisen ankkuroiduttua McLarenille pariksi vuodeksi ja nyt Trullin aika Toyotalla on auttamattomasti sitten ohi. Mikäli Toyota jatkaa F1-sarjassa, niin Trullin on vaikeaa saada sieltä pestiä. Olisiko Kovalainen vielä mahdollinen valinta Toyotalle kaudelle 2010. Kovalaisen aika McLarenilla on kuitenkin ohi tämän kauden jälkeen.

Nelson Piquet Jr. sai jostain kumman syystä jatkosopimuksen Renaultille vielä tälle kaudelle. Olisiko Alonson tahtotilalla saada nöyrä aseenkantaja-apumies kakkoskuskiksi sitten ollut vaikutusta vai oliko Piquet'n sopimus vain jo alunperin sen kaltainen, että poika pitää auton ohjaimiin päästää. Joka tapauksessa Piquet saanee kenkää Renaultilta ja tuntuu omituiselta jos joku muu talli haluaisi palkata Piquet'n jatkossa.

Nakajima ajaa Williamsilla vain Toyotan moottorisopimuksen vuoksi. Niinpä, jos Toyota jatkaa F1-sarjassa omalla tallilla, niin Nakajima voi löytää itsensä Toytoan ratista, mikäli ei sieltä, niin sitten F1-sarjan ulkopuolelta. Veikkaan jälkimmäistä. Hülkenberg on vahvoilla Williamsille ja Rosberg menee McLarenille.

Mark Webberillä ei myöskään ole oikein enää Red Bullin jälkeen paikkaa mihin mennä. Huipputallien kuskipaikoille on niin paljon tunkua ja muut tallit voisivat tietysti ottaa Webberin "auton kehittäjäksi", mutta erilaisten testirajoitusten ja kustannussäästöjen vuoksi tuokin rooli tuntuu tulevaisuudessa keinotekoiselta. F1-sarjan ulkopuolelta on koko ajan tunkua F1-sarjaan nuoria ja nopeita kuskeja, joten ikääntyvän kehäraakin pitäminen säälistä jossain tallissa tuntuu epätodennäköiseltä.

Fisi ja Sutil ajavat Force Indialla, mutta mikäli talli jatkaa nykyomistuksessa, niin paineita on tuoda intilainen kuski auton rattiin ja toisen kuskin valinnassa Mercedes antaa varmaankin painokasta konsultaatiota. Niinpä Fisi päättää pitkän ja kunniakkaan uransa F1-sarjassa ja Sutilkin joutuu hakemaan vauhtia todennäköisesti jostain muusta sarjasta, vaikka häntä juuri veikattiin aikoinaan uutena Schumina.

Bourdais palannee myös mitä ilmeisimmin Pohjois-Amerikan autosarjaan (mikä siellä nyt siinä vaiheessa sitten onkaan).

Kenellekään en toivo epäonnea ja menestymättömyyttä, mutta tuommoiset fiilikset mulla on kauden 2009 jälkeisen ajan suhteen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tietenkin luotettavuuden ( myös siipien kestävyys ) ja tehojen lisäksi keskeisiä kysymyksiä on
- renkaiden lämpeneminen aika-ajossa
- renkaiden kesto ajettavina
- renkaiden tasalaatuisuus
- aerodynaaminen pito edellisiin liittyen
- ja liittyen vielä näiden ohjaamat taktiikat

Sen sijaan vähemmälle merkitykselle uskon jäävän ohitusten puhuttu helpotus tai kersin vaikutus.

Kuskin käsiala hieman korostuu rengasasioissa ( niiden hyödyntämisessä ja säästämisessä ) kuin myös kanttarien ylityksessä ja auton ehjänä pitämisessä aerodynaamisen pidon vähentyessä.

Sadekeli on suuri kysymysmerkki, koska aerodynaamisen pidon puutetta ei ole korvaamassa sliksien mekaaninen pito. Sama arvaamaton pidon puute korostuu ajolinjalta poiketessa, likaisella radalla tai renkaiden "loppuessa" kuin väärällä rengasvalinnalla.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
En muista että olisi minun formulaseurannan aikana (18 vuotta) ollut näin sekavat asetelmat ennen kauden alkua... Tai eihän nämä sekavat ole, Kun Alonso, Massa ja Hami taistelee mestaruudesta. :alppu:
 
Ylös