rälle, jääkö kaudelle 2010 enää yhtään kuskia, kun veikkaat kaikkien lopettavan tämän kauden jälkeen?
Tosiaan, huomasin itsekin, että ennustin aika monelle kuskille viimeistä kautta F1-sarjassa. Totuus on kuitenkin se, että monen kokeneen kuskin aika alkaa kuninkuusluokassa olla ohi. Niin se meni aikoinaan Häkkiseltä kuin Schumacherilta ja he olivat sentään moninkertaisia maailmanmestareita.
Barrichelloa en erikseen maininnut, mutta jos hän nyt kaikkien kuvioiden jälkeen vielä ohjastaa Brackely F1-autoa kaudella, niin on suoranainen ihme, jos tallipaikka löytyisi vielä kaudelle 2010.
Buttonille on vaikeaa löytää sopivaa autoa, ellei hän sitten jatka Brackelyn ohjaimissa. Mihin Button voisi mennä, varsinkin jos Toyota ja Renault ovat talleina mahdollisesti poistumassa sarjasta.
Kimi ja Massa jatkavat Ferrarin kuljettajina, ellei Kimi sitten halua vetäytyä koko sarjasta. Se olisi tietysti kummallista ja epäammattimaista, sillä sopimus on voimassa kauden 2010 loppuun saakka. Alonso kärkkyy paikkaa Ferrarilta ja onkin vain ajan kysymys, koska hän löytää tiensä Ferrarin rattiin. Liekö sopimuskin jo alustavasti tehty?
Mikäli Renault heittää kupit nurin kauden 2009 jälkeen, niin mihin talliin Alonso voisi mennä? McLarenille ei ole paluuta ja Ferrarilla on mitä todennäköisimmin paikat täynnä. Ellei BMW kasva todellakin voittaja-autoksi, niin kilpailukykyisen auton löytäminen Alonsolle kaudeksi 2010 voi olla todellinen haaste. Välivuosi Alonsolle?
Nick Heidfeld on tiettävästi eniten GP-kisoja ajanut kuljettaja ilman voittoa. Hänelle on myöskin vaikeaa löytää autoa, ellei hän sitten palaisi Williamsin kuljettajaksi käytännössä nollapalkalla. Tietysti Williamsin kuvioon vaikuttaa sekin, jatkaako Toyota vielä F1-sarjassa ja onko se valmis toimittamaan moottoreita, vaikkei kisaisikaan omalla tallilla.
Pari vuotta sitten uutisoitiin juuri ennen Heikki Kovalaisen McLaren-sopimuksen julkistamista, että Heikillä oli valmiiksi neuvoteltu sopimus Toyotan kanssa Renault-pestin loppumisen jälkeen. Toyota oli valmis antamaan Jarno Trullille potkut ja ottamaan Kovalaisen tilalle. Trulli sai siis kuitenkin jatkoaikaa Kovalaisen ankkuroiduttua McLarenille pariksi vuodeksi ja nyt Trullin aika Toyotalla on auttamattomasti sitten ohi. Mikäli Toyota jatkaa F1-sarjassa, niin Trullin on vaikeaa saada sieltä pestiä. Olisiko Kovalainen vielä mahdollinen valinta Toyotalle kaudelle 2010. Kovalaisen aika McLarenilla on kuitenkin ohi tämän kauden jälkeen.
Nelson Piquet Jr. sai jostain kumman syystä jatkosopimuksen Renaultille vielä tälle kaudelle. Olisiko Alonson tahtotilalla saada nöyrä aseenkantaja-apumies kakkoskuskiksi sitten ollut vaikutusta vai oliko Piquet'n sopimus vain jo alunperin sen kaltainen, että poika pitää auton ohjaimiin päästää. Joka tapauksessa Piquet saanee kenkää Renaultilta ja tuntuu omituiselta jos joku muu talli haluaisi palkata Piquet'n jatkossa.
Nakajima ajaa Williamsilla vain Toyotan moottorisopimuksen vuoksi. Niinpä, jos Toyota jatkaa F1-sarjassa omalla tallilla, niin Nakajima voi löytää itsensä Toytoan ratista, mikäli ei sieltä, niin sitten F1-sarjan ulkopuolelta. Veikkaan jälkimmäistä. Hülkenberg on vahvoilla Williamsille ja Rosberg menee McLarenille.
Mark Webberillä ei myöskään ole oikein enää Red Bullin jälkeen paikkaa mihin mennä. Huipputallien kuskipaikoille on niin paljon tunkua ja muut tallit voisivat tietysti ottaa Webberin "auton kehittäjäksi", mutta erilaisten testirajoitusten ja kustannussäästöjen vuoksi tuokin rooli tuntuu tulevaisuudessa keinotekoiselta. F1-sarjan ulkopuolelta on koko ajan tunkua F1-sarjaan nuoria ja nopeita kuskeja, joten ikääntyvän kehäraakin pitäminen
säälistä jossain tallissa tuntuu epätodennäköiseltä.
Fisi ja Sutil ajavat Force Indialla, mutta mikäli talli jatkaa nykyomistuksessa, niin paineita on tuoda intilainen kuski auton rattiin ja toisen kuskin valinnassa Mercedes antaa varmaankin painokasta konsultaatiota. Niinpä Fisi päättää pitkän ja kunniakkaan uransa F1-sarjassa ja Sutilkin joutuu hakemaan vauhtia todennäköisesti jostain muusta sarjasta, vaikka häntä juuri veikattiin aikoinaan uutena Schumina.
Bourdais palannee myös mitä ilmeisimmin Pohjois-Amerikan autosarjaan (mikä siellä nyt siinä vaiheessa sitten onkaan).
Kenellekään en toivo epäonnea ja menestymättömyyttä, mutta tuommoiset fiilikset mulla on kauden 2009 jälkeisen ajan suhteen.