Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Superpehmeiden renkaiden on uutisoitu kestävän kilpailukykyisinä vain muutaman kierroksen ajan. Tietysti kisatilanteessa moni tekijä vaikuttaa renkaiden kulumiseen, mutta esimerkiksi viime kaudella ennakoitua alhaisempi ilman lämpötila vaikeutti renkaiden lämpenemistä ja kilpailukykyiseksi tulemista. Vastaavan tilanteen sattuessa superpehmeät renkaat saattavat kuitenkin kestää pidempään. Kisataktiikoiden laatiminen saattaakin osoittautua aikaisempaa kimurantimmaksi varsinkin, jos ilman lämpötila vaihtelee kisan aikana.Tietenkin luotettavuuden ( myös siipien kestävyys ) ja tehojen lisäksi keskeisiä kysymyksiä on
- renkaiden lämpeneminen aika-ajossa
- renkaiden kesto ajettavina
- renkaiden tasalaatuisuus
- aerodynaaminen pito edellisiin liittyen
- ja liittyen vielä näiden ohjaamat taktiikat
Sen sijaan vähemmälle merkitykselle uskon jäävän ohitusten puhuttu helpotus tai kersin vaikutus.
Kuskin käsiala hieman korostuu rengasasioissa ( niiden hyödyntämisessä ja säästämisessä ) kuin myös kanttarien ylityksessä ja auton ehjänä pitämisessä aerodynaamisen pidon vähentyessä.
Sadekeli on suuri kysymysmerkki, koska aerodynaamisen pidon puutetta ei ole korvaamassa sliksien mekaaninen pito. Sama arvaamaton pidon puute korostuu ajolinjalta poiketessa, likaisella radalla tai renkaiden "loppuessa" kuin väärällä rengasvalinnalla.
Renkaiden lisäksi ratkaisevaksi tekijäksi itse kisatilanteissa voi muodostua nykysääntöinen mukainen leveä etusiipi ja mahdolliset pikku törmäykset ja siitä seuraavat korjaustoimenpiteet. Kisaa ei todellakaan voiteta ensimmäisessä kurvissa, mutta nyt sen voi todellakin hävitä siinä.