F1 kausiennakko 2009

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Tietenkin luotettavuuden ( myös siipien kestävyys ) ja tehojen lisäksi keskeisiä kysymyksiä on
- renkaiden lämpeneminen aika-ajossa
- renkaiden kesto ajettavina
- renkaiden tasalaatuisuus
- aerodynaaminen pito edellisiin liittyen
- ja liittyen vielä näiden ohjaamat taktiikat

Sen sijaan vähemmälle merkitykselle uskon jäävän ohitusten puhuttu helpotus tai kersin vaikutus.

Kuskin käsiala hieman korostuu rengasasioissa ( niiden hyödyntämisessä ja säästämisessä ) kuin myös kanttarien ylityksessä ja auton ehjänä pitämisessä aerodynaamisen pidon vähentyessä.

Sadekeli on suuri kysymysmerkki, koska aerodynaamisen pidon puutetta ei ole korvaamassa sliksien mekaaninen pito. Sama arvaamaton pidon puute korostuu ajolinjalta poiketessa, likaisella radalla tai renkaiden "loppuessa" kuin väärällä rengasvalinnalla.
Superpehmeiden renkaiden on uutisoitu kestävän kilpailukykyisinä vain muutaman kierroksen ajan. Tietysti kisatilanteessa moni tekijä vaikuttaa renkaiden kulumiseen, mutta esimerkiksi viime kaudella ennakoitua alhaisempi ilman lämpötila vaikeutti renkaiden lämpenemistä ja kilpailukykyiseksi tulemista. Vastaavan tilanteen sattuessa superpehmeät renkaat saattavat kuitenkin kestää pidempään. Kisataktiikoiden laatiminen saattaakin osoittautua aikaisempaa kimurantimmaksi varsinkin, jos ilman lämpötila vaihtelee kisan aikana.

Renkaiden lisäksi ratkaisevaksi tekijäksi itse kisatilanteissa voi muodostua nykysääntöinen mukainen leveä etusiipi ja mahdolliset pikku törmäykset ja siitä seuraavat korjaustoimenpiteet. Kisaa ei todellakaan voiteta ensimmäisessä kurvissa, mutta nyt sen voi todellakin hävitä siinä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En jaksa laittaa mitään listoja tai suurempia spekulaatioita tänne, edetään kisa kerrallaan. Nyt kun omat suosikit on 99% varmuudella jälleen mukana niin kiintoisaa seurattavaa tulee! Australiassa saattaa kyllä viime vuoden tapaan rytistä aika tavalla kun kalusto on uutta ja kuskit ehkä hiukan ruosteessa. Toivottavasti saataisiin myös sadetta.
Ja Malesiahan on siinä heti viikon päästä.

Katsonpa tänään tai huomenna pari kisaa viime vuodelta, ekana juurikin tuon Albert Parkin romurallin. Vähän tunnelmannostatusta :thumbup:
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kovasti tunnutte luottavan viime vuoden menestyjiin. Testien perusteella sanoisin, että vahvimpia ovat Red Bull ja Toyota.
BMW:stä ja Williamsista en viime vuoden alun tapahtumien takia lähtisi myöskään sanomaan mitään.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mikä tuossa nyt niin epärealistista on?
Hamiltonin aliarvostus näyttää olevan muotia taas tänäkin vuonna, puhumattakaan että Kovalainen menisi ohi pisteissä. Viime vuonnakin Hamiltonille ennustettiin huonoa kautta, mutta kas kas mestaruushan se sieltä tuli. Vaikka oon Räikkös fani henkeen ja vereen, niin en kyllä koskaan lähtisi Hamiltonia aliarvostamaan sillä kova rattimieshän se on vaikka en kyseisestä kaverista tykkää.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kovasti tunnutte luottavan viime vuoden menestyjiin. Testien perusteella sanoisin, että vahvimpia ovat Red Bull ja Toyota.
BMW:stä ja Williamsista en viime vuoden alun tapahtumien takia lähtisi myöskään sanomaan mitään.
Kun lähtee veikkailemaan mestaritalleja testien perusteella niin aika varmasti mettään menee. Joka vuoshan sitä on testien perusteella hehkutettu jotain tallia, mutta kun kisat alkaa tulee pettymys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hamiltonin aliarvostus näyttää olevan muotia taas tänäkin vuonna, puhumattakaan että Kovalainen menisi ohi pisteissä. Viime vuonnakin Hamiltonille ennustettiin huonoa kautta, mutta kas kas mestaruushan se sieltä tuli. Vaikka oon Räikkös fani henkeen ja vereen, niin en kyllä koskaan lähtisi Hamiltonia aliarvostamaan sillä kova rattimieshän se on vaikka en kyseisestä kaverista tykkää.
No juu, Hamiltonin sijoittaminen kovalaisen alapuolelle on tietysti aika epärealistista. Muutoin voimasuhteista ei tässä vaiheessa osaa sanoa oikein mitään. Edes vanha totuus siitä, että McLaren ja Ferrari ovat joka tapauksessa kärjessä ei välttämättä pidä paikkaansa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eiköhän siellä kärjessä pyöri edelleen Ferrari ja McLaren, BMW:kin todennäköisesti. Kuskien puolella kaikki riippuu niin paljon autosta. Viime kaudella ainakin Kimi ja Heidfeld, ehkäpä Heikkikin kärsivät ajotyylistään. Ferrarilla ja BMW:llä asiaan on varmastikin paneuduttu, mutta Mäkillä on tuskin tehty kompromisseja Hamiltonin suhteen. Massaa on mun mielestä turha aliarvioida. Viime kauden hyvät suoritukset puhuvat puolestaan. Red Bullilta tosiaan odottaisin vihdoinkin nousua ylöspäin. Nyt ehkä näkee Webberin todellisen tason. Usein hän on väläytellyt varsinkin kisan alkupuolella, mutta tulokset ovat jääneet aika laihoiksi. Nyt jos Vettel vie 100-0 niin ura taitaa kyllä päättyä.

Renaultin tilanne on mutkikas, kuten Toyotankin. Kärkiporukassa on pakko olla tai toiminta saattaa päättyä tähän kauteen. Alonso saattaa pärjätä, mutta Toyolla tulee olemaan vaikeampaa. STR on varma keskikastin tapaus. Bourdais on hyvä kuljettaja, mutta epäilen ettei tallilla riitä resurssit. Buemi on vielä kysymysmerkki. Williamsille toivoisi menestystä ihan vaan sen takia että pitkän historian omaava tiimi on mukava lisä tylsien autotehtaiden hallitsemassa sarjassa. Pahoin kuitenkin pelkään että suorituskyky on viime kauden tasolla ja Rosberg lähtee muualle tämän kauden jälkeen.

Perää pitävät Intian lahja formulamaailmalle ja "Honda", jos jälkimmäinen edes saadaan radalle. Forcea saattaa auttaa yhteistyö McLarenin ja Mersun kanssa. Kuskitkin ovat ihan kelpo tasoa. Veikkauksia mestaruudesta on turha heittää tässä vaiheessa.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Ja mistähän mahtais johtua... Ei ne asetelmat päälaelleen käänny vuosittain.
Muistatko 04-05?

Tarkoitin lähinnä McLarenin testivauhtia tähän asti.
Moottorista ja aerosta toisen voi saada kuntoon nopeastikin, mutta noilla ongelmilla...
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Muistatko 04-05?

Tarkoitin lähinnä McLarenin testivauhtia tähän asti.
Moottorista ja aerosta toisen voi saada kuntoon nopeastikin, mutta noilla ongelmilla...
Muistatko 2006? Honda oli ennen kauteen lähdettäessä yksi ennakkosuosikeista hyvin sujuneiden testien ansiosta. Totuus kuitenkin tuli ilmi kun lähettiin ajamaan kisoja. :frank:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja mistähän mahtais johtua... Ei ne asetelmat päälaelleen käänny vuosittain.
Ei yleensä säännötkään, mutta nyt kääntyi, joten voimasuhteissakin voi tapahtua suurempia muutoksia. Nimenomaan nyt ensimmäisellä kaudella.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Näinhän se menee. Pienetkin voi säkällä saada näin suurien sääntömuutoksien jälkeen toimivan ratkaisun. Isot toki tulee perästä ja loppukaudesta viimeistään nousevat haastamaan.

Jatkuvuus säännöissä yms. sitten lisää niiden isojen mahdollisuuksia menestykseen.

Toivon kovasti, että Williams nousisi jälleen kärkikahinoihin :ahem:
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Eiköhän Alfonso ole pannut merkille, että Räikkönen on helisemässä jo jonkun Massankin kanssa, joten miksi jannua pelottaisi tai pitäisi pelottaa ajaa samassa tallissa sen enempää Räikkösen kuin Massankaan tallikaverina? Nimittäin ei Massa tai Räikkönen mitenkään ihmeellisiä suhareita ole. Heti kun näille tulee jotain pieniä ongelmia niin pakka hajoaa ja tunarointi alkaa, kun taas Alfonso sentään tappeli surkealla Renault'lla kaksi voittoa. Juuri tämän takia Alfonso varmasti luottaisi omaan iskukykyynsä ja mahdollisuuksiinsa rökittää kumpi tahansa Ferrari-kuskeista, ja jos hälle nyt tarjottaisiinkiin tallipaikkaa Ferrarilta, niin mies ottaisi sen varmasti vastaan yhtään epäröimättä.
En vain usko siihen, että Räikkönen olisi merkittävästi huonontunut. Päinvastoin uskon, että Massa on kehittynyt.

Joka tapauksessa en usko, että Alonso ottaisi pienintäkään riskiä, että joutuisi samaan talliin tasaveroisen kuljettajan kanssa. Hänelle paras asetelma on ollut nimen omaan Renault'lla. Ensin hänellä oli tallikaverina selvästi heikompi Fisichella, myöhemmin nuori Piquet. Sekä Räikkönen että Massa ovat seleästi parempia ja vaarallisempia Alonsolle. Lisäksi kummallakin olisi Ferrarilla Alonsoon nähden se etu, että he ovat olleet tallissa jo pitemmän aikaa, tuntevat henkilökunnan, rutiinit, jne. Räikkösen ja Massan vaikutusvalta tallin sisällä (ja myös sen ulkopuolella) on aivan liian suuri verrattuna Fisichellaan ja Piquet'hen.

Itse luulen, että Alonson siirytyessä McLarenille 2007 hän kuvitteli, että Hamilton olisi nuorempana ollut juuri sellainen hieno tuki hänelle, joka ei kuitenkaan olisi mikään uhka. Toisin kävi, eikä mies tee samaa virhettä uudestaan.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Olen mielestäni pannut merkille, että jokut kuljettavat vain ovat sellaisia, että heille ei oikein sovi tasavertainen tallikaveri, kun taas toiset nimen omaan tarvitsevat tällaisen motivoituakseen. Alonso kuuluu ehdottomasti edellä mainittuun ryhmään. Tämä ei ole yksiselitteisesti huono asia, ihmiset vain ovat erilaisia ja jokaisella on vähän erilaiset vaatimukset, jotta voisivat tuntea itsensä tallissaan arvostetuksi ja tuetuksi.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Kovasti tunnutte luottavan viime vuoden menestyjiin. Testien perusteella sanoisin, että vahvimpia ovat Red Bull ja Toyota.
BMW:stä ja Williamsista en viime vuoden alun tapahtumien takia lähtisi myöskään sanomaan mitään.
Jotenkin vain tuntuu vuodesta toiseen, että Toyota ei satsaa oikein kunnolla. Hidas organisaatio. BMW Sauberillakin olen mielestäni nähnyt vähän samanlaisia taipumuksia. Red Bull taas ei vakuuta kun ei ole tehdastalli, näin tehdastallien aikakaudella. Sama pätee Williamsiin, mutta jotenkin minusta tuntuu että heiltä voi aina jokunen ässä löytyä hihasta... Ei kuitenkaan mitään mullistavaa.

Ja pakko se on sanoa, että mainitsemillais talleilla ei ole Hamiltonia, Massaa, Alonsoa tai Räikköstä. Kubica ja Vettel ovat ihan hyviä ja heiltä voin odottaa yllätyksiä. Mutta muuten ei mainitsemistasi talleista huippukuljettajia löydy.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Muistatko 2006? Honda oli ennen kauteen lähdettäessä yksi ennakkosuosikeista hyvin sujuneiden testien ansiosta. Totuus kuitenkin tuli ilmi kun lähettiin ajamaan kisoja. :frank:
Ihan hyvinhän se Hondan "debyyttikausi" meni, pisteitä ropisi tasaisesti ja voittokin tuli. Ei tietysti sitä, mitä testien jälkeen kaikki odottivat, mutta kuitenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin vain tuntuu vuodesta toiseen, että Toyota ei satsaa oikein kunnolla. Hidas organisaatio. BMW Sauberillakin olen mielestäni nähnyt vähän samanlaisia taipumuksia.
Olen eri mieltä BMW:stä. Kun talli lähti mukaan, se asetti itselleen tavoitteet, joissa on pysytty ne jopa ylittäen. Viime vuoden tavoite oli voittaa kisa ja haastaa kaksi kärkitallia. Tässä onnistuttiin.

Kun se tavoite oli saavutettu, siirryttiin eteenpäin, toteuttamaan tämän kauden tavoitetta, joka on taistelu maailmanmestaruudesta. Jopa sen kustannuksella, että Montrealin jälkeen MM-sarjaa johtaneelta Kubicalta vietiin käytännössä mahdollisuus taistella mestaruudesta loppukaudella. Resurssit siirrettiin tämän kauden valmisteluun.

Pidän BMW:tä on todennäköisimpänä menestyjänä kolmesta kärkitallista, McLarenilla tai Ferrarilla tulee jommalla kummalla olemaan enemmän vaikeuksia.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Olen eri mieltä BMW:stä. Kun talli lähti mukaan, se asetti itselleen tavoitteet, joissa on pysytty ne jopa ylittäen. Viime vuoden tavoite oli voittaa kisa ja haastaa kaksi kärkitallia. Tässä onnistuttiin.

...

Pidän BMW:tä on todennäköisimpänä menestyjänä kolmesta kärkitallista, McLarenilla tai Ferrarilla tulee jommalla kummalla olemaan enemmän vaikeuksia.
Toivon, että olet oikeassa. Mielelläni näkisin, että Kubica menestyisi BMW Sauberilla. Mutta epäilen, että asiat olisivat ihan näin hyvin... Renault'ta pitäisin kuitenkin enemmänkin silmällä.
 
Ylös