WTCC 2009

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:thumbup:

Taisi olla ensimmäinen WTCC-skaba minkä katsoin. Tiedä kuinka on aina onnistunut välttämään...

Mutta olipahan aikamoinen kämmi tuo safety car -episodi. On sitä monenlaista vuosien varrella nähnyt, muttei tuollaista. FIA:lla on kyllä mopo karannut käsistä useallakin tapaa...
 

Makkonen

Guest
.

Mutta olipahan aikamoinen kämmi tuo safety car -episodi. On sitä monenlaista vuosien varrella nähnyt, muttei tuollaista.
Kerran RR-kisassa(nyk. MotoGP) turva-auto ajoi vikan mutkan pitkäks ja romuksihan se meni. Tais olla BMW Z3 tai joku vastaava.
Muistaakseni tapahtui tän vuosituhannen alkupuolella. :D
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Pitää paikkansa, muistan tuon kisan kun ihmettelimme missä turva-auto on ja siellä se oli rengaspinossa. Se meni tosiaan hieman ruttuun, mulla on sellainen kuva että sama taphtui jokunen vuosi sitten SBK:ssa mutta autolle ei käynyt mitään.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ihan hirveä munaus siltä safety car kuskilta kun ajoi sen valkoisen viivan poikki suoraan ajolinjalle, varmaan vitutti kun yksityistallin mieheltä vietiin mahdollinen voitto, ohittaminen näytti todella vaikealta vähänkään tasavertaisilla autoilla.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Muistelisin että joskus Alex Wurz törmäili F3:lla turva-auton tms. kanssa.

Aikamoinen veto kyllä turva-auton kuskilta. Mitä luultavimmin kaveri luuli että letka on jo hidastanut vauhtinsa aikaisemmin (kuten normaalisti tapahtuukin) mutta koska sc-kyltit olivat vasta maalisuoralla näkyvissä kuskit tulivat tuohon tilanteeseen vielä täyttä tahtia. Yleensähän turva-auto tapaa odottamaan letkaa aikalailla keskellä tietä, mutta kyllä nyt sen verran järkeä pitäisi turva-auton kuskilla olla ettei mene sokean, täysillä ajettavan mutkan ulostuloon keskelle ajolinjaa, etenkin katuradalla jolloin minkäänlaista tilaa väistöön ei ole.

Mahtoi Engstleriä kyllä ottaa tilanne pattiin. Ei pelkästään se että hyvinkin mahdollinen voitto meni kankkulan kaivoon mutta mies tietysti on myös oman tallinsa tallipäällikkö ja korjauslaskukaan ei liene ihan pieni.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eihän tässä vieläkään tiedä itkeäkö vai nauraa...
Harmittaa tietenkin aivan vietävätsi Engstlerin puolesta, kun täydet pisteet jäi tulematta sekä itse yleiskilpailusta että yksityisten puolelta. Järjestäjien sietäisi hävetä ja maksaa erittäin tyylikkäästi tuossa tilanteessa käyttäytyneen kuljettajan auto. Tuo oli mahdollisesti tyhmin temppu mitä olen ikinä nähnyt. Ensinnäkin SC-kyltit tulivat ulos niin myöhään, että Engstler oli jo päälippupisteen luona, eikä seuraavassa lippupisteessä edes liehunut keltaiset liput ennen kuin vasta sen jälkeen kun BMW oli jo pamauttanut Chevyn takanurkkaan. Äärimmäisen edesvastuutonta ja amatöörimaista toimintaa. :nope:

Olen siis täysin eri mieltä kuin hurrikaanin keskellä koko viikonlopun seilannut SEATin Jaime Puig, jonka mielestä tuo oli "racing incident." Kyllä siinäkin on tallipäällikkö, jonka mielestä toimitsijavirheen takia johtajan keskeytys on "kilpailutilanne" tai jotenkin "urheilullista." :jaska:

Kyllähän näitä kolareita joissa "turva-auto" on ollut mukana on ennenkin tapahtunut, mutta niissä tilanteissa yleensä kilpakuljettaja on ollut ihan yhtä paljon syyllinen kuin turva-auton kuljettajakin. Esimerkiksi viime vuonna Spassa turva-auton kuljettajan virhe aiheutti tämän onnettomuuden ja muistaakseni joskus IRL:n alkuaikoina turva-auto melkein heitti voltin kun se tuli radalle ja kuljettaja yritti väistää romua törmäämällä turva-autoon. Tässä YouTube-video myös tuosta Zampan mainitsemasta tilanteesta. Että tietenkin näitä aina joskus tapahtuu, mutta tuo tämän päiväinen oli kyllä niin suuri "aivot narikkaan" - temppu, ettei paremmasta väliä :mad:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Chevrolettien ja Bemujen aika-ajojen suoritukset hylättiin suurimmalta osalta, syynä kierrosrajojen ylittäminen. Kärki kympistä 7 kuskin ajat hyllylle, vain Saksan Bemari + zanardi selvisivät kuivin sukin.

Jep jep...pojjaat pojjaat, oisko pitänyt tämä pyykki pestä ennen kisaviikonloppua, nyt meni farssin puolelle. FIA:n epäselvät ja huonot säännöt tässä on takana joten minä osoitan sormella sinne.
Tulikos tuo jotenkin uutena tähän kisaan? Jos noita hylkäyksiä oli aikaisemmissakin kisoissa, niin olen seurannut huonosti.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ei niitä kierrosmääriä tuolla tavalla ole aiemmin kytätty, mutta Seat nosti metelin kun heidän turbon paineita alettiin tutkia niin he oli sitä mieltä että bensa-autojen kierrosluvut pitää myös tutkia.

Tämä homma meni ihan hiuksien halkomiseksi, se Monteiron paineen ylitys oli 0.007 ja se kesti jonkun sadasosan, sama homma on noiden kierrosmäärien kanssa eli moottorijarrutuksessa kierrokset nousi yli sallitun ja siitä napsahti nuo hylyt. Ihan varmasti on ollut aiemminkin pikku ylityksiä mutta ei noilla ole mitään merkitystä kun kyseessä on alle sekunnin jaksoista.

Mutta säännöt on näköjään mädät, ne ei ole tasapuoliset ja FIA:n pitää tehdä niille jotain ja PIAN.

Tuo Puigin kommentti on mennyt multa ohi mutta jos se on noin sanonut niin arvostus romahti kyllä ja pahasti...laaksossa ei ole kaikki muumit kotona jos tuollaisia puhuu.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mutta säännöt on näköjään mädät, ne ei ole tasapuoliset ja FIA:n pitää tehdä niille jotain ja PIAN.
Eiköhän tämä ongelma ole juurikin syntynyt siitä, että FIA teki jotain. Tätä piiriipieniipyöriileikkiähän on WTCC:ssä ollut jo useamman vuoden ajan, kun ensin BMW valittaa SEATin edusta, jonka jälkeen FIA muuttaa sääntöjä, jonka jälkeen SEAT valittaa BMW:stä ja FIA taas muuttaa sääntöjä. Ja tämä on vain seuraamusta siitä, että vakioautojen MM-sarjassa hyväksytään kahdenlaiset säännöt ja sitten show'n takia yritetään pitää käytännössä kaksi luokkaa tasaväkisinä.

Tämän kertainen show'han alkoi tosiaan jo Marokkossa, jonka jälkeen BMW vaati muutosta ahtopaineiden tarkkailuun tai muuten he häipyvät. Nyt se muutos tuli ja SEAT uhkasi lähteä. Molempia tietenkin kaivelee myöskin se, että kolmas osapuoli eli Chevrolet saa myös leikkiä omilla säännöillä ja että heille annetaan erivapauksia. Sen sijaan, että FIA nyt sotkisi tätä soppaa yhtään enempää, niin valitettavasti ehkä ainoa järkevä päätös olisi palauttaa kaikki samalle tasolle ja kieltää dieselit kokonaan. Kyllä tehdas-bensakoneinen SEAT pitää olla kilpailukykyinen, kun yksityis-SEATitkin pysyvät noin hyvin tehdas-BMW:n ja -Chevyn vauhdissa.
Tuo Puigin kommentti on mennyt multa ohi mutta jos se on noin sanonut niin arvostus romahti kyllä ja pahasti...laaksossa ei ole kaikki muumit kotona jos tuollaisia puhuu.
Puighan sanoi noin haastattelussa ennen uusintalähtöä, johon taisitte jopa Riston kanssa palata kääntämällä mitä mies pääpiirteiltään sanoi ;)
En tiedä sitten kuinka monta muumia menee kielimuurin taakse piiloon, mutta niin hän sanoi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä homma meni ihan hiuksien halkomiseksi, se Monteiron paineen ylitys oli 0.007 ja se kesti jonkun sadasosan, sama homma on noiden kierrosmäärien kanssa eli moottorijarrutuksessa kierrokset nousi yli sallitun ja siitä napsahti nuo hylyt. Ihan varmasti on ollut aiemminkin pikku ylityksiä mutta ei noilla ole mitään merkitystä kun kyseessä on alle sekunnin jaksoista.

Mutta säännöt on näköjään mädät, ne ei ole tasapuoliset ja FIA:n pitää tehdä niille jotain ja PIAN.
On se toisaalta niinkin, että jos jokin raja-arvo asetetaan, niin pakkoko sitä on nuoleskella niin läheltä, että joskus menee yli. Toleranssien kanssa leikkiminen menee vielä enemmän älyttömyyksiin, koska ne tavallaan romuttavat koko säännön. Raja on tämä, paitsi että sen saa ylittää x määrän y ajan verran.

Se tietysti on pielessä, että ei mennä yksin yhteinäisin säännöin. Toisaalta montako automerkkiä olisi mukana, jos mentäisiin? Kansallisissa sarjoissa tuollaisen säätämisen vielä jotenkin ymmärtäisi, MM-sarjassa ei.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ripa käänsi sen Puigin kommentin joten minulle ei se jäänyt mieleen muuten kuin niin että se oli minun mielestä ennen toista lähtöä ja siinä juteltiin Seatille sittenkin mahdollisesti tulevista pisteistä sekä ensimmäisen lähdön kolareista...tuo pitää jo tarkistaa, kumpi meistä on muumi..:0)..
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vaikka FIA nyt näköjään yrittää jälleen sörkkiä piloille tätä kolmanneksi tärkeintä
MM-sarjaansakin (tuhottuaan entisestään jo F1:n ja WRC:n mainetta), eihän sitä nyt voi kiistää että viihdearvoltaan viikonloppu oli huikea. Romua, holtitonta ajoa, SC-tuhoa ja Chevyn yhä jatkuvaa katuratahallitsemista. Eipä olisi voinut uskoa kauden alussa, että tässä vaiheessa kautta olisi jo neljä voittoa plakkarissa... ja kaikille kolmelle kuskille. Tosin eivät ne voitot ehkä tämän romuilotulituksen ja miljardin rangaistuksen & valituksen jälkeen niin hienoilta näytäkään... Koomista.

Zanardikin sai vetää ohituksia aivan kunnolla kun seatit olivat menettäneet etulyöntinsä. Toivottavasti ne ladatkin saavat pian lupaamansa lisähevosvoimat, jotta saataisiin punakoneisiinkin ytyä ja pois sieltä minardistatuksesta. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Eurosportin selostajakopeissa kyllä taas huonot äänieristykset, epämääräistä mölyä kuului Havenin takaa aika usein.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No nyt siellä on kuva vaihtunut oikeaan. Ammattimaista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mun mielestä homma meni siinä kohtaa pieleen kun Seatien etumatkaa alettiin keinotekoisesti pienentämään. Bemarilla alettiin heti itkeä kun huomattiin että kaveri onkin ollut fiksumpi, sen sijaan että olisi voitu itse tarttua tekniseen haasteeseen ja myöntää että nyt ei ole kaikki mennyt nappiin.

Siinä mielessä paska tilanne että kun tehdasmerkkejä ei ole tuon enempää, niin FIA yrittää mielistellä kumpaakin. Todellisuudessa asia on niin että kun toiselle kumartaa niin toiselle...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sen sijaan, että FIA nyt sotkisi tätä soppaa yhtään enempää, niin valitettavasti ehkä ainoa järkevä päätös olisi palauttaa kaikki samalle tasolle ja kieltää dieselit kokonaan.
Vai kieltää bensakoneet ja pyhittää sarja dieseleille? Tulevaisuutta, tulevaisuutta...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Voipi olla että tulis aikamoinen soppa, mutta olisi hienoa nähdä sarja missä olisi sekä vapareita että turbodieseleitä ja bensaturboja. Riippuen moottorin tyypistä iskutilavuus olisi rajoitettu. Toisaalta jos jommat kummat moottorit pitäisi kieltää, niin ehdottomasti dieselit. Ei urheiluauton pidä kuulostaa ruohonleikkurilta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Bemarilla alettiin heti itkeä kun huomattiin että kaveri onkin ollut fiksumpi, sen sijaan että olisi voitu itse tarttua tekniseen haasteeseen ja myöntää että nyt ei ole kaikki mennyt nappiin.
Ymmärtääkseni BMW teki turbodieselin ja testasi sitä jo viime kauden lopulla, mutta markkinoinnillisista syistä päätti silti käyttää bensakonetta.

En oikeastaan usko, etteikö turbodieseliä ja bensavaparia voisi saada jokseenkin balanssiin ominaisuuksiltaan säännöillä, mutta ongelma on paremminkin siinä, ettei luokassa taida tällä hetkellä olla yhtään S2000- tai S2000D-sääntöjen mukaista tehdasautoa. Kaikille merkeille on myönnetty ties mitä erivapauksia.

Tulevaisuudessa WTCC muuten siirtynee 1600-kuutioisiin ahdettuihin bensiinimoottoreihin (tää on sitä Zepin peräänkuuluttamaa tulevaisuutta). Siitä, säilytetäänkö nykyinen 2-litrainen dieseli rinnalla, en tiedä mitään.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Juu kyllä tulevaisuus on bensan, kunhan tässä muutama vuosi vierähtää ja kehitys kehittyy...
 
Ylös