Australian gp, ENNAKKO

Espilepsia

Well-known member
Liittynyt
12.4.2007
Viestit
106
FIA mittauttaa myös arvovaltansa tuossa diffuusoriasiassa vasta Australiassa tai sitten parin ensimmäisen kisan jälkeen. Jos osoittautuu, että ko. värkillä varustetut autot on kärjessä ja suosituimmat tallit laahaa perässä, olen varma että asiaan puututaan. Kuten aikaisempina vuosina erilaisten asioiden kanssa näin on nähty - aikaisemmat hyväksynnät voidaan kumota yhdessä mötessä. Maikkaria lainatakseni "sääntöjenmukaisuus ratkaistaan vasta Australian GP:tä edeltävässä katsastuksessa" tai paremminkin kisan jälkeen.
Miten vaikeaa mahtaa olla tuon diffuusorin muuttaminen? Vaikuttaako se muuhun aeropakettiin niin merkittävästi ettei sitä pystytä vain "vaihtamaan lennosta"? Jos jälkimmäinen niin luulen että ainakin isoilla talleilla on jo uusi piirrettynä ja odottamassa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Miten vaikeaa mahtaa olla tuon diffuusorin muuttaminen? Vaikuttaako se muuhun aeropakettiin niin merkittävästi ettei sitä pystytä vain "vaihtamaan lennosta"? Jos jälkimmäinen niin luulen että ainakin isoilla talleilla on jo uusi piirrettynä ja odottamassa.
Johan muutamat tallit on ajanee usealla erilaisella. Mm. Briatore jyrähti siitä kun olivat tehneet vastaavan ja se oli Fian mukaan laiton...

Mutta aivan eri asia on jos suunnittelussa on alusta asti ollut joku osa verrattuna siihen että vastaava osa valmistetaan viikossa ja ympätään autoon...


Luulisin että Melbournen katsastajat ovat jo varautuneet mitä tuleman pitää vaikka nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ei varmaan haluta mitään konfliktia niin sellainen muhii...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten vaikeaa mahtaa olla tuon diffuusorin muuttaminen? Vaikuttaako se muuhun aeropakettiin niin merkittävästi ettei sitä pystytä vain "vaihtamaan lennosta"? Jos jälkimmäinen niin luulen että ainakin isoilla talleilla on jo uusi piirrettynä ja odottamassa.
Tais Toyotalla/Williamsilla olla runko osa diffuusoria ja siksi se on laillinen. Eli runko tekee diffuusorista korkeamman, mutta sitä ei lasketa sääntöjen rajalle koska kaiketi rungolla saa tehdä korkeamman diffun jos ideaa piisaa..

Tämän takia (runko) on aika kova työ lähteä muuttamaan autoa, ja varsinkin kun se vaatii varmasti aeroon muutoksia, ja nykyään niitä muutoksia ei tehdä millään flippereillä, eli kova urakka vaihtaa diffu.. Käänteisesti taas, jos Toyon/Williamsin diffut kielletään, mahtaa tulla hivenen mahalaskua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tais Toyotalla/Williamsilla olla runko osa diffuusoria ja siksi se on laillinen. Eli runko tekee diffuusorista korkeamman, mutta sitä ei lasketa sääntöjen rajalle koska kaiketi rungolla saa tehdä korkeamman diffun jos ideaa piisaa..

Tämän takia (runko) on aika kova työ lähteä muuttamaan autoa, ja varsinkin kun se vaatii varmasti aeroon muutoksia, ja nykyään niitä muutoksia ei tehdä millään flippereillä, eli kova urakka vaihtaa diffu.. Käänteisesti taas, jos Toyon/Williamsin diffut kielletään, mahtaa tulla hivenen mahalaskua.
Oon käsittänyt, että auton takapään törmäyssuoja on vaan vedetty mutkalle muodostamaan diffuusorin keskikanavalle toisen katon. Siis tojolla ja williamsilla. Näin ollen muuta runkoo ei varmaan tarvi muutta, mutta toki vaatisi törmäystestien uudelleen läpäisyn ja sikäli jonkin verran suunnittelua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oon käsittänyt, että auton takapään törmäyssuoja on vaan vedetty mutkalle muodostamaan diffuusorin keskikanavalle toisen katon. Siis tojolla ja williamsilla. Näin ollen muuta runkoo ei varmaan tarvi muutta, mutta toki vaatisi törmäystestien uudelleen läpäisyn ja sikäli jonkin verran suunnittelua.
Joo voi olla näin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Brawnilla on myös täysin oma ratkaisunsa. Flavion mukaan on kolme tallia joiden ratkaisu ei ole "hyvän hengen mukainen".
Onko kukaan tarkentanut, että mikä Brawnilla olis laitonta tms.?
Mun silmään BGP:n diffuusori on laillisen korkunen ainakin. Keskikanavahan siinä on muotoiltu erilaiseks, V-muoto, kuin muilla. Onko se sitten liian leveä vai mitä?

-edit-
Jaa no, näyttää se BGP:lläkin hieman korkeempi keskeltä olevan.
Enemmän diffukeskustelua vois jatkaa autot topikissa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Brawnilla on myös täysin oma ratkaisunsa. Flavion mukaan on kolme tallia joiden ratkaisu ei ole "hyvän hengen mukainen".
Totta. Mainitsin kuitenkin tuon runko jutun ja kun Brawnin diffun toiminnasta en tiiä niin en siks uskaltanu sitä tuohon yhdistää.. Vaikka tosiaan kuulukin tuohon porukkaan jotka poikkeaa muista..
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
No veikkaillaan sitten...

Aika-ajoissa Brawn yllättää eturivin lähtöruudulla
6 parasta jaetaan Ferrarin, BMW:n ja Brawnin kesken. Alonso saattaa myös kiilata 5. ruutuun.

-BMW voittaa
-Toinen Ferrari podiumilla, toinen särkyy
-Brawneista toinen myös podiumilla, toinen särkyy
-Alonso neljäntenä
-Toytat pisteillä Heikki myös.
-hamilton särkee omaan pikkiin etusiipensä ja tultuaan varikolta kilkkaa itsensä ulos yrittäessään epätoivoisesti Force indiasta ohi.
-Maaliin pääsee yhdeksän autoa.

/OT
Katselin viimeksi eilen pätkiä tuolta kultaiselta kähdeksankymmentä luvulta. Silloin ajettiin vielä kilpaa! Kuten myös yhdeksänkymmentä luvun alussa. Verrattuna noihin en sanoisi kyllä viimeistä 2-3 kautta mitenkään jännittäviksi saatika mielenkiintoisiksi. Tylsää jonossa ajelua ja kahden kauppaa. McFerrarit ollut turhan ylivoimaisia muihin verrattuna. Lerssi mäkeen ja tiffuusorit myös, turbot takaisin ja säännöt sellaisiksi, että niissä löytyy sen verran joustovaraa jotta on useampia erilaisia tapoja rakentaa voittaja auto.
Esim. turbo autoille suurempi minimi paino tms. Ehkä sitten saataisiin kilvan ajo takaisin formuloihinkin.

P.S. Pahoittelu jos huono huumorini edellisessä viestissä loukkasi jotain.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Onko kukaan tarkentanut, että mikä Brawnilla olis laitonta tms.?
Mun silmään BGP:n diffuusori on laillisen korkunen ainakin. Keskikanavahan siinä on muotoiltu erilaiseks, V-muoto, kuin muilla. Onko se sitten liian leveä vai mitä?

-edit-
Jaa no, näyttää se BGP:lläkin hieman korkeempi keskeltä olevan.
Enemmän diffukeskustelua vois jatkaa autot topikissa.
On kyllä pirun korkealla nuo fuuserin alareunat, varaa olisi puodottaa vaikka kuinka paljon, mut ei taida säännöt sallia..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tajusin juuri, että olen Australian kisaa edeltävän viikon lomalla. Hienoa, ehtii virittäytyä tunnelmaan katsomalla neljän edellisvuoden Australian kisat. :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Katselin viimeksi eilen pätkiä tuolta kultaiselta kähdeksankymmentä luvulta. Silloin ajettiin vielä kilpaa! Kuten myös yhdeksänkymmentä luvun alussa. Verrattuna noihin en sanoisi kyllä viimeistä 2-3 kautta mitenkään jännittäviksi saatika mielenkiintoisiksi. Tylsää jonossa ajelua ja kahden kauppaa. McFerrarit ollut turhan ylivoimaisia muihin verrattuna. Lerssi mäkeen ja tiffuusorit myös, turbot takaisin ja säännöt sellaisiksi, että niissä löytyy sen verran joustovaraa jotta on useampia erilaisia tapoja rakentaa voittaja auto.
Esim. turbo autoille suurempi minimi paino tms. Ehkä sitten saataisiin kilvan ajo takaisin formuloihinkin.

P.S. Pahoittelu jos huono huumorini edellisessä viestissä loukkasi jotain.
Jatkan vielä hiukan OT:lla. Katsoin varmaankin jonkin kausikoosteen? Olihan 80-luvulla tottakai ohittaminen helpompaa alkeellisemman aerodynamiikan ja turbojen mahdollistaman boostin takia. Mutta kyllä tuolloin eri autojen erot olivat vielä niin suuret että useimmiten vain ajeltiin erojen kasvaessa todella suuriksi. Nykyään koko pakka on paljon tiukemmin kasassa ja nopeuserot pienet, jolloin ohittaminen on vielä vaikeampaa. Olen edelleen sitä mieltä että aika kultaa muistoja :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jatkan vielä hiukan OT:lla. Katsoin varmaankin jonkin kausikoosteen? Olihan 80-luvulla tottakai ohittaminen helpompaa alkeellisemman aerodynamiikan ja turbojen mahdollistaman boostin takia. Mutta kyllä tuolloin eri autojen erot olivat vielä niin suuret että useimmiten vain ajeltiin erojen kasvaessa todella suuriksi. Nykyään koko pakka on paljon tiukemmin kasassa ja nopeuserot pienet, jolloin ohittaminen on vielä vaikeampaa. Olen edelleen sitä mieltä että aika kultaa muistoja :ahem:
Samaa mieltä, että aika kultaa muistot. Toki niitä komeita rintarinnan kolme mutkaa peräkkäin tilanteita ei nykyisin nähdä kun radalla on yleensä vain yks puhdas ajolinja.
Mutta ennen viime kautta kun MTV3 näytti vanhoja kisoja, niin ei ne kyllä sen ihmeellisempiä ollut mun mielestä. Toki näyttivät niitä jonku kymmenen, mutta niiden piti kuitenkin olla klassikoita.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Joo mitä mä olin lukenut juttuja luulin, että esim. 80-luvun kisoissa tuli ihan hurjat määrät ohituksia. Mitä maikkari ne pari Keken kisaa näytti niin ei niitä ohituksia sit ollutkaan niin paljon mikä oli itelle pieni pettymys kaikkien hehkutuksien takia.

Kyllä kuitenkin esim. viime kaudella sai nähdä ihan mukavasti ohituksia joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Se on totta, että sais kärkimiehet taistella paljon enemmän voitosta tyyliin Räikkönen & Hamilton Spa:ssa 2008.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toki näyttivät niitä jonku kymmenen, mutta niiden piti kuitenkin olla klassikoita.
Asiaa vaikeuttanee se, että Maikkarin mielestä "klassikoita" näyttävät olevan pääosin vain kisat missä suomalaiset menestyvät tai Schumacher katkaisee jalkansa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Asiaa vaikeuttanee se, että Maikkarin mielestä "klassikoita" näyttävät olevan pääosin vain kisat missä suomalaiset menestyvät tai Schumacher katkaisee jalkansa.

Joskus ne syyt olivat mielestäni aika naurettavia. Muistelen, että Hockenheimin "klassikkokisa" vuodelta 1999 näytettiin sen vuoksi, että oli kaksi suomalaista kaksoisjohdossa. Todellinen klassikko :eek:

Ennemminkin voitaisiin näyttää enemmän näitä tapahtumarikkaita kilpailuja, missä voidaan esimerkiksi nähdä kunnon ohitusshow, kuten Ranska 1999.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Asiaa vaikeuttanee se, että Maikkarin mielestä "klassikoita" näyttävät olevan pääosin vain kisat missä suomalaiset menestyvät tai Schumacher katkaisee jalkansa.
Eikös sitä saanut itse äänestää klassikkoa?

Ja itse kyllä katson mieluummin Japani 2005 tyylisen kisan kuin jonkun muun jossa joku Schumi tekee hienon nousun ja kisan alussa suomalaiset pihalla.. Kaiketi kyse kuitenkin suomalaisten klassikko kisoista.

Ja tosiaan, Hocke 1999 oli Mika-Mika taistelultaan klassikko. Vasta 2008 tuli se tilanne, että kahdessa kärkitallissa ajoi molemmissa suomalainen..

EDIT: ja tosiaan jokaisella on omat ajatukset siitä mimmone on klassikko kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös sitä saanut itse äänestää klassikkoa?
Maikkarin ennalta laatimasta listasta, josta joka tapauksessa taidettiin näyttää useimmat kisat. Vanhemmilta vuosilta ei tietysti kaikkia kisoja ole edes saatavilla suomalaisista arkistoista.

Ongelma noissa vanhoissa kisoissa oli myös televisiointi. Nykyaikaisella ohjauksella niistäkin kisoista olisi saatu paljon mielenkiintoisempia. Toki kisavalinnatkin oli tehty muilla perusteilla kuin tapahtumarikkauden tai jännittävyyden perusteella.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ongelma noissa vanhoissa kisoissa oli myös televisiointi. Nykyaikaisella ohjauksella niistäkin kisoista olisi saatu paljon mielenkiintoisempia. Toki kisavalinnatkin oli tehty muilla perusteilla kuin tapahtumarikkauden tai jännittävyyden perusteella.
Tuo on täysin totta. Itsestä vaan selostamisen taso on jopa mennyt alaspäin vuosien mittaan. Tämä koskee tietysti ainoastaan suomalaista lähetystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo on täysin totta. Itsestä vaan selostamisen taso on jopa mennyt alaspäin vuosien mittaan. Tämä koskee tietysti ainoastaan suomalaista lähetystä.
Mielipidejuttu, tietenkin, mutta mielestäni paras kausi toistaiseksi on ollut Saaren ja Keken duo. Saari on parempi kuin aiemmat selostajat ja tekee myös kotiläksynsä edeltäjiään paremmin. Kaikkitietävä ei hänkään ole, muttei selostajan tarvitsekaan.

Kyllä minusta homma on kaikin puolin mennyt parempaan suuntaan. YLE:n selostajat -> Kyllönen -> Tuominen -> Saari.
 
Ylös