Atlantic Championship - 2009

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315


Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda 2009

Viime vuonna suomalaisen Markus Niemelän mestaruuteen päättynyt Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda potkaistaan tänä vuonna Yhdysvaltain formulasarjoista ensimmäisenä käyntiin. On siis aika jo perinteiseksi muodostuneelle jenkkiformulakausiennakolle, joka toivottavasti tulee jälleen olemaan koko kauden kattavan seurannan ja keskustelun alkusysäys.

Tilanne on meikäläisittäin historiallinen, sillä ensimmäistä kertaa suomalaiskuljettaja aloittaa kautensa yhdysvaltalaisessa formulaluokassa sen hallitsevana mestarina. Markus Niemelä palaa tänä vuonna puolustamaan Atlantic-mestaruuttaan ja viime vuonna sarjan yhteispisteissä toiseksi jäänyt Jonathan Bomarito tulee jälleen tekemään kaikkensa voittaakseen ensimmäisen mestaruutensa. Sarjan viime vuoden hallitsijat tulevat saamaan kovan vastuksen mestaruuskamppailussa myös uusilta nälkäisiltä tulokkailta.

Atlantic Championship -sarja varmisti viime vuoden lopulla uuden omistajan, kun atlantalainen liikemies Ben Johnson osti sarjan itselleen. Uuden omistajan rinnalla jatkavat Yhdysvaltojen pitkäikäisimmän formulasarjan yhteistyökumppanit Mazda ja Cooper Tires. Sarja antoi viime vuonna selkeän viestin selviytymällä Champ Car - IRL - yhdistymisestä, ettei sen tarvitse hävitä maailmankartalta, vaan tulee myös jatkossa tarjoamaan juuri sitä kilpa-autoilua, jota Champ Car - fanit jäivät "yhdistymisen" myötä kaipaamaan.

Atlantic-mestaruudesta taistellaan tänäkin vuonna kalifornialaisen Swift Engineeringin vuonna 2006 rakentamilla monopostoilla, joita vauhdittavat Cosworthin rakentamat nelisylinteriset 2.3-litraiset Mazda MZR-moottorit.

Ketkä? - Tallit ja kuljettajat

Atlantic Championship tarjoaa totuttuun tyyliin jälleen kerran nuorille kuljettajille mahtavan alusta hioa taitojaan Pohjois-Amerikan hienoimmilla moottoriradoilla. Sarjasta vauhtia menestyville kilpa-ajourilleen on aiemmin hakeneet nimet kuten Jacques ja Gilles Villeneuve, Keke Rosberg, Bobby Rahal, Michael Andretti ja Jimmy Vasser sekä viimeisimpänä tietenkin Markus Niemelä.

Tähän mennessä sarjan avauskilpailuun on ilmoittautunut 12 kuljettajaa, mutta osallistujalistaa päivitetään ajantasalle sitä mukaan kun uutisia ilmenee. Näillä näkymin Atlantic Championship - kauteen 2009 osallistuu ainakin sarjan hallitseva mestari, StarMazda-mestari, kaksi entistä GP2-kuljettajaa, yksi kolmesta Amerikassa formulakilpailun voittaneesta naisesta sekä yksi entinen Hollywood-tähti. Sarjan lähtöruudukko on monenkirjava ja erittäin mielenkiintoinen sekä nopea.

Jensen Motorsport
1. Markus Niemelä - Suomi
Jensen Motorsport
2. Matt Lee - Yhdysvallat
-
2. James Winslow - Iso-Britannia
-
2. David Garza - Meksiko
-
3. Michael Nacol - Yhdysvallat
Nacol


Newman/Wachs Racing
1. Markus Niemelä - Suomi
Mr. Jones - Nuclear Clean Air Energy - Entergy

34. Johnathan Summerton - Yhdysvallat
Nuclear Clean Air Energy - Entergy
36. John Edwards - Yhdysvallat
Mazdaspeed - Nuclear Clean Air Energy - Entergy


Mathiasen Motorsport
26. Jonathan Bomarito - Yhdysvallat
Mathiasen Motorsport - RML


Condor Motorsports
6. Borja Garcia - Espanja
Celebfilms.co.uk - CJConsulting.us
7. Max Lefevre - Ranska
DOTMOBIL

Genoa Racing
17. Frederic Vervisch - Belgia
Genoa Racing
18. James Winslow - Iso-Britannia
C.A.R.S./E.T.T./D.H.S
19. Jonathan Summerton - Yhdysvallat
Sebring Only


Team Stargate Worlds™ - US RaceTronics
77. Frankie Muniz - Yhdysvallat
Team Stargate Worlds - Cheyenne Mountain Entertainment - FireSky
78. Simona de Silvestro - Sveitsi
Team Stargate Worlds - Cheyenne Mountain Entertainment - FireSky

Polestar Racing Group
35. Tonis Kasemets - Eesti
Fatburner - Team Tonis

Conquest Racing
12. James Winslow - Iso-Britannia
Sebring Only
21. Harald Schlegelmilch - Latvia
Sebring Only


C2-luokka

Swan Racing
29. Ahsen Yelkin - Turkki
Everclear Specialty Lubricants
68. Chris Lee - Yhdysvallat
Everclear Specialty Lubricants
71. Michael Mällinen - Yhdysvallat
Mallinen Properties
75. Sadt Yelkin - Turkki
Everclear Specialty Lubricants
80. Hans Peter - Yhdysvallat
Team Phenix/Swan Racing
88. Mirl Swan - Yhdysvallat
Everclear Specialty Lubricants
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Missä? - Kalenteri

Champ Car - sarjan poismenon myötä aluksi täysin yksin jäänyt Amerikan vanhin ja menestyksekkäin koulutusluokka on jälleen uudistanut kalenteriaan. Viime vuonna IMSA:n siipen suojaan lentänyt formulasarja tulee kilpailemaan tänäkin vuonna useasti American Le Mans - sarjan kanssa, mutta Atlantic-kilpailijat jakavat kilpailuviikonloppuja myös Indy Racing Leaguen ja Mazdan toisen arvosarjan Star Mazdan kanssa. Sarjassa on 12 osakilpailua ja kausi alkaa maaliskuussa Sebringistä Floridasta American Le Mans - sarjan kanssa ja päättyy ALMSin rinnalla yhdeksän kuukautta myöhemmin Mazda Racewayllä Laguna Secassa Kaliforniassa.

Uusina kilpailupaikkakuntina Atlantic-kalenteriin ovat tulleet Paul Newmanin kotirata Conneticutissa Lime Rockissa, Jollietiin Illionoisiin rakennettu mutkikas, mutta mielenkiintoinen klubirata, sekä Mosportin huiman nopeat ja haastavat kaarteet. IRL:n ja ALMSin kanssa jaettava Mid-Ohion kisa palaa myös kalenteriin ja tarjoaa ainutkertaisen mahdollisuuden päästä vertaamaan IndyLights-sarjan suorituskykyä Atlanticin vastaavaan.

20.3. Sebring International Raceway - Sebring, Florida
17.5. Miller Motorsports Park - Tooele, Utah
13.6. New Jersey Motorsports Park - Millville, N.J.
14.6. New Jersey Motorsports Park - Millville, N.J.
18.7. Lime Rock Park - Lakeville, Conneticut
25.7. Autobahn Country Club - Joliet, Illionois
26.7. Autobahn Country Club - Joliet, Illionois
8.8. Mid-Ohio Sports Car Course - Lexington, Ohio
16.8. Grand Prix de Trois-Rivieres - Trois-Rivieres, Quebec, Kanada
30.8. Mosport International Raceway - Bowmanville, Ontario, Kanada
25.9. Road Atlanta - Braselton, Georgia
11.10. Mazda Raceway Laguna Seca - Monterey, Kalifornia

Pelissä yli kolme miljoonaa dollaria

Monien muiden sarjojen kärsiessä nykyisessä taloustilanteessa, on Atlantic Championship kaikessa hiljaisuudessa päättänyt lähes kaksinkertaistaa sarjassa menestyjille maksettavat palkintorahat vuonna 2009. Yhteensä alkavalla kaudella pelissä on yli kolme miljoonaa dollaria ja sarjan lopulta voittavalle kuljettajalle on jälleen kerran luvassa muhkea miljoonan dollarin mestaruusbonus.

Toisin kuin aikanaan Champ Car - sarjan alaisuudessa Atlantic-mestarille luovutettu kahden miljoonan dollarin apuraha, niin uusi miljoonan dollarin palkintoraha on kuljettajan vapaasti käytettävissä haluamaansa sarjaan ympäri maailmaa. Atlantic-mestari voi hyödyntää mestaruusbonustaan hankkiessaan ajopaikkaa mm. Euroopan GP2-sarjasta tai American Le Mans - sarjasta.

Miljoona dollaria ei ole mikään pikku raha, sillä tuleva Atlantic-mestari tienaa välittömästi enemmän riihikuivaa käteistä kuin Champ Car - sarjan viimeinen mestari Sebastien Bourdais tienasi kausilla 2006-2007. Lisäksi Atlantic-sarjan mestaruuden voittava kuljettaja saa yhtä paljon rahaa saavutuksestaan kuin Indy Racing League - sarjan mestari, joten palkintosumma on erittäin kilpailukykyinen ja nostaa Atlantic-sarjan pohjoisamerikkalaisten formulaluokkien aateliin. Viime vuonna Atlantic-sarjan palkintopotti oli kokonaisuudessaan 1.6 miljoonaa dollaria.

Mestarin lisäksi kauden 2009 menestyjät palkitaan Atlantic-sarjassa merkittävillä rahapalkinnoilla. Sarjakakkoselle on luvassa enemmän rahaa kuin viime vuotiselle mestarille eli 500 000 dollaria. Lisäksi kauden aikana 1.5 miljoonan dollarin kokoisesta potista jaetaan jokaisen osakilpailun voittajalle 50 000 dollaria, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin vuoden 2008 osakilpailuvoittajille maksettiin.

Osakilpailukohtaiset palkintorahat ovat Atlantic-sarjassa tänä vuonna suurempia kuin missään muussa amerikkalaisessa formulasarjassa, sillä esimerkiksi IRL-sarjassa luovuttiin kilpailukohtaisista palkintorahoista vuoden 2007 jälkeen, eikä pienempien formulaluokkien palkinnot yllä suuruusluokassa lähellekään Atlantic-mestaruussarjaa.

Pistejärjestelmä uudistuu

Atlantic Championship Series seurasi vuonna 2005 Champ Car - sarjan esimerkkiä muuttamalla pistejärjestelmänsä harvinaisen monimutkaiseksi. Tänä vuonna Atlantic-sarja palaa lähemmäs edesmenneen CART-sarjan yksinkertaisempaa pistelaskujärjestelmää, kun kilpailujen voittajille jaetaan jälleen kerran 20 pistettä edelliskausien 31:n sijaan. Pistejako on täysin sama kuin se oli aikanaan CART-sarjassa, mutta sillä pienellä erolla, että nyt 13 parasta kuljettajaa saa pisteitä 12:sta sijasta. Pisteet Atlantic-sarjassa kaudella 2009 jaetaan seuraavalla tavalla:

1. 20 pistettä
2. 16 pistettä
3. 14 pistettä
4. 12 pistettä
5. 10 pistettä
6. 8 pistettä
7. 7 pistettä
8. 6 pistettä
9. 5 pistettä
10. 4 pistettä
11. 3 pistettä
12. 2 pistettä
13. 1 piste

Tänä vuonna sarjan loppupisteisiin lasketaan 11 parasta tulosta, joten yksi huonompi kilpailu on mahdollista kauden aikana tulla. Tämä muutos on seurausta viime vuoden tapahtumista, sillä Jonathan Bomarito menetti lähes varman mestaruuden useaan tekniseen vikaan. Nyt esitellyllä metodilla yritetään estää teknisten vikojen vaikuttaminen yksityyppiluokan mestaruustaisteluun. Varsinkin kun nyt pelissä on suuret rahat. Osaltaan uuden järjestelmän taustalla on myös se tosiasia, että useat tallit eivät vielä aikaiseen kauden avauskilpailuun ole saaneet pakettejaan kuntoon ja näin vasta toukokuussa sarjaan liittyvillä kuljettajilla ja talleilla on vielä mahdollisuus taistella mestaruuspalkinnoista.

Kilpailujen lopputulosten perusteella jaettujen pisteiden ja palkintojen lisäksi jokaisen aika-ajosession nopein saa tänäkin vuonna yhden pisteen ja tuhannen dollarin Cooper Tires - paalupaikkapalkintoshekin. Yksi mestaruuspiste ja 2 000 dollaria annetaan puolestaan kuljettajalle, joka kilpailun aikana parantaa eniten sijoituksia lähtöpaikkaansa nähden.
Näiden muutosten toivotaan tekevän Atlantic Championship - kilpailuista entistäkin tiukempia ja viihdyttävempiä.

Lisätietoja
www.atlantic-championship.com
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring - Tiistai - Vapaat harjoitukset 1

Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda 2009 kausi alkoi tänään Sebringin moottoriradalla vuoden ensimmäisten vapaiden harjoitusten merkeissä. Tiistai on aurinkoisessa Floridassa virallinen testipäivä, jolloin radalla vierailevat Atlantic-autojen lisäksi mm. American Le Mans - ja Star Mazda -sarjojen kilpailijat.

Sebringin ensimmäisen ajosession nopein kuljettaja oli Genoa Racingin belgialainen Frederic Vervisch. Viime vuonna Saksan ja Aasian Formula 3 - mestari kellotti aamulla ajan 1:55.158.

Sarjaan saatiin myös kova Yhdysvaltalaisvahvistus, kun viime kauden sarja kolmonen Jonathan Summerton palaa yllättäen Genoa Racingillä kauden avauskilpailuun. Sebringissä ovat mukana nyt siis kaikki viime kauden mitalistit. A1GP-kokemusta omaava ja talvella IndyLights-tiimille testannut Summerton oli aamun kahdeksanneksi nopein.

Tiistaiaamun todellinen yllätys kuitenkin lienee Henri Karjalaisen paikan Jensen Motorsportilla ottaneet Matt Leen vauhti. Conquestillä kaudella 2007 Atlantic-sarjaa ajanut Lee vietti viime vuoden kartingin parissa ja palasi nyt nälkäisenä Eric Jensenin talliin Sebringin osakilpailuun. Lee oli aamun kolmas ajalla 1:56.079, mikä on kanadalaistallin paras sijoitus millään ajojaksolla pitkään aikaan.

Radalla nähtiin yhteensä 18 autoa, kun viiden vuoden tauon jälkeen Atlantic-kilpailuihin palaa ns. C2-luokka, jossa ajetaan vanhemmilla Atlantic-sarjan autoilla. Sebringissä luokassa on viisi kuljettajaa, jotka kaikki ajavat Swan Racingin kalustolla. Mirl Swanin talli on SCCA:n mestaruussarjassa voittanut useita kansallisia mestaruuksia ja tallipäällikkö itse on mustan Swith 014:n ratissa Sebringissä. Tallista löytyy myös epäilyttävän suomalaisperäiseltä vaikuttava nimi, sillä Michael Mällinen debytoi nyt kansainvälisessä Atlantic-sarjassa. Toivottavasti aiemmin mm. IMSA Lightsien ja Marchin F1-auton vauhtia maistelemaan päässeen Mällisen nimi ei ole enne.

Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring, Florida
Tiistai - Vapaat harjoitukset 1

1. Frederic Vervisch - Genoa Racing - 1:55.158
2. John Edwards - Newman Wachs Racing - 1:55.413
3. Matt Lee - Jensen MotorSport - 1:56.079
4. Simona de Silvestro - Team Stargate Worlds - 1:56.149
5. Jonathan Bomarito - Mathiasen Motorsports - 1:56.346
6. Markus Niemelä - Newman Wachs Racing - 1:56.500
7. Borja Garcia - Condor Motorsports - 1:56.704
8. Jonathan Summerton - Genoa Racing - 1:57.522
9. Harald Schlegelmilch - Conquest Racing - 1:57.547
10. Frankie Muniz - Team Stargate Worlds - 1:57.692
11. James Winslow - Conquest Racing - 1:59.543
12. Max Lefevre - Condor Motorsports - 2:00.384
13. Mirl Swan - Swan Racing* - 2:00.989
14. Sadat Yelkin - Swan Racing* - 2:01.414
15. Michael Nacol - Jensen MotorSport - 2:03.547
16. Michael Mällinen - Swan Racing* - 2:04.337
17. Chris Lee - Swan Racing* - 2:04.827
18. Ahsen Yelkin - Swan Racing* - 2:06.408

* = C2-luokka

Huomenna vuorossa on vielä toinen harjoitusjakso ja vuoden ensimmäiset Atlantic-aika-ajot. Varsinaiset lähtöpaikat ratkaistaan torstaina ja kauden ensimmäinen lähtö tapahtuu perjantaina. Toivottavasti pääsemme kuulemaan Markus Niemelän mietteitä viikon kulusta ja suoraan pääkallopaikalta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ja mistä näitä kekkereitä pääsisi töllistelemään televiision/tietokoneen välityksellä?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja mistä näitä kekkereitä pääsisi töllistelemään televiision/tietokoneen välityksellä?
Tällä hetkellä ei tiettävästi mistään. Ei Suomessa eikä Yhdysvalloissa. Sebringin jälkeen on kahden kuukauden tauko, jonka aikana voi tulla mielenkiintoisiakin uutisia, riippuen täysin sarjan järjestäjistä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring - Tiistai - Vapaat harjoitukset 2

Tiistain toisen ajojakson nopein oli hallitseva Star Mazda - mestari John Edwards. Aikanaan Valkoiseen taloon poliittisella ohjelmalla "Rakennutan kilparadan Valkoisen talon nurmelle" yrittänyt 18-vuotias kellotti päivän nopeimman ajan 1:53.957.

Aamun nopein kuljettaja eli Frederic Vervisch onnistui parantamaan aikaansa vajaan sekunnin ja oli kahden amerikkalaisen Edwardsin ja Bomariton jälkeen kolmas. Belgialainen kääntää varikoilla päitä, sillä kovin moni ei ollut hänestä ennen viime viikon testejä kuullut. Liekö kuulleet edes Saksan tai Aasian Formula 3 - sarjoista. Toinen Euroopan pikkuformulasarjoista tullut kuljettaja eli latvialainen Harald "Harry S" Schlegelmilch potki hienosti eloa Conquest Racingin tiloissa vajaan vuoden seisoneeseen autoon ja oli ensimmäisen päivän neljäs. Sebringin kiitotien pomppuisuus yllätti molemmat eurooppalaiset tulokkaat.

Euroopan pikkuformulaluokista nousseet Vervisch ja Schlegelmilch olivat ainakin ensimmäisenä päivänä nopeampia kuin GP2-kokemustakin omaava tulokas Borja Garcia ja hallitseva mestari Markus Niemelä. Condor-kuljettaja Garcia oli viikko sitten sensaatiomaisesti kauden avaustestien nopein Palm Beachin moottoriradalla, mutta nyt vauhti on riittänyt vasta viidenteen sijaan.

Aamupäivän sensaatio Matt Lee oli nyt seitsemäs. Lee hyötyi Jensen Motorsportin aiemmasta kokemuksesta Sebringin pitkällä radalla, jonka ansiosta tallilla oli valmiit säädöt newyorkilaisen autoon. Muiden tallien parannettua iltapäivällä Leen sijoitus huononi, vaikka auto saatiinkin lähes sekuntia nopeammaksi.

Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring, Florida
Tiistai - Vapaat harjoitukset 2

1. John Edwards - Newman Wachs Racing - 1:53.957
2. Jonathan Bomarito - Mathiasen Motorsports - 1:54.255
3. Frederic Vervisch - Genoa Racing - 1:54.296
4. Harald Schlegelmilch - Conquest Racing - 1:55.510
5. Borja Garcia - Condor Motorsports - 1:54.873
6. Markus Niemelä - Newman Wachs Racing - 1:55.022
7. Matt Lee - Jensen MotorSport - 1:55.157
8. Jonathan Summerton - Genoa Racing - 1:55.283
9. Simona de Silvestro - Team Stargate Worlds - 1:55.537
10. Frankie Muniz - Team Stargate Worlds - 1:56.086
11. James Winslow - Conquest Racing - 1:56.904
12. Max Lefevre - Condor Motorsports - 1:57.395
13. Mirl Swan - Swan Racing - 1:58.532
14. Sadat Yelkin - Swan Racing - 2:00.339
15. Michael Nacol - Jensen MotorSport - 2:02.932
16. Chris Lee - Swan Racing - 2:04.510
17. Ahsen Yelkin - Swan Racing - 2:05.659
18. Michael Mällinen - Swan Racing - 2:07.323

Tänään radalle saadaan yhdeksästoista auto, kun Polestar Racing Group palaa eestiläisen Tonis Kasemetsin kanssa radalle. Viime vuonna lähinnä kansallisia urheiluautokilpailuja ajanut Kasemets on Atlantic-sarjaa seuranneille tuttu nimi. Hän ajoi kaudella 2008 kaksi kilpailua Road Americassa ja sijoittui niissä molemmissa kolmanneksi. Kasemetsin ansiosta Sebringissä on mukana yksi suomalainen, yksi eestiläinen, yksi latvialainen ja yksi suomalaisperäinen nimi. Jännä on tämä maailma.

Tänään siis kolmannet vapaat harjoitukset ja ensimmäiset aika-ajot. Lähtöruudut ratkaistaan huomenna ja itse kisastartti ajetaan perjantaina.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Onkos tällä Mällisellä (kiva nimi :D) suomalaiset sukujuuret?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Olen sitä yrittänyt selvittää, mutta mitä todenäköisimmin näin on. Virallisessa tuloslistassahan nimi on Mike Mallinen, mutta kaverin auton turvakaaressa lukee komeasti Michael Mällinen.

Keskiviikon harjoitukset polkaistiin hetki sitten käyntii ja niiden kulkua voi seurata IMSA:n nettisivuilta. Tällä hetkellä listalla näkyy vain muutaman kuljettajan nimi, mutta numeroiden avulla selviää kuka on nopea ja kuka vielä hakee vauhtia tehosekottimeensa. :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring - Keskiviikko - Vapaat harjoitukset 1

Keskiviikkoaamulla herättiin samalla tavalla kuin eilinen testipäivä päätettiin, eli John Edwards oli jälleen nopein. Olosuhteet eivät vielä olleet aivan yhtä hyvät kuin eilen, joten Newman Wachs - kuljettaja ei pystynyt parantamaan eilistä testiaikaansa. Jonathan Bomarito oli aamulla toiseksi nopein ja Edwardsin tallitoveri Markus Niemelä kolmas.

Alle 1.55 pääsi vain viisi kuljettajaa, joista Borja Garcia oli neljäs ja Simona De Silvestro uudelleen brändätyn Team Stargate Worldsin väreissä viides. Garcian siirtoa Atlantin taakse ihmetelleille tiedoksi, että espanjalaisen manageriyhtiö on sama, jonka ansiosta ranskalainen Frank Perera ajoi kaudella 2007 Condor Motorsportin autolla Atlantic-sarjassa hopealle.

Eilen moottorivaihdon Jonathan Summertonin autoon tehneen Genoa Racingin kuljettajat olivat kuudes ja seitsemäs. Summertonille myös oli ainakin tarkoitus yön aikana tuoda hänen viime vuotinen istuimensa Newman Wachsilta, joten mukavempi ajoasento luultavasti tulee tuomaan viime vuoden sarjakolmoselle lisää vauhtia. Nyt hän ehti jo aivan tallitoverinsa kantaan.

Polestar ja Tonis Kasemets olivat ensimmäistä kertaa tänä vuonna radalla ja eestiläinen kellotti kolmanneksitoista nopeimman kierrosajan.

Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring, Florida
Keskiviikko - Vapaat harjoitukset 1

1. John Edwards - Newman Wachs Racing - 1:54.023
2. Jonathan Bomarito - Mathiasen Motorsports - 1:54.114
3. Markus Niemelä - Newman Wachs Racing - 1:54.543
4. Borja Garcia - Condor Motorsports - 1:54.573
5. Simona De Silvestro - Team Stargate Worlds - 1:54.969
6. Frederic Vervisch - Genoa Racing - 1:55.012
7. Jonathan Summerton - Genoa Racing - 1:55.082
8. Frankie Muniz - Team Stargate Worlds - 1:55.082
9. Harald Schlegelmilch - Conquest Racing - 1:55.382
10. Matt Lee - Jensen MotorSport - 1:55.460
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring - Keskiviikko - Aika-ajot 1

Genoa Racing oli vauhdissa Atlantic - mestaruussarjan kauden ensimmäisissä aika-ajoissa. Uusvanhan penkkinsä ja eilen uuden moottorin taakseen saanut Jonathan Summerton nappasi kiinnityksen perjantaina ajettavan kilpailun eturivin lähtöpaikkaan.

Summerton ilmoittautui hyvin myöhään kauden avauskilpailuun, eikä kovin moni uskonut enää näkevänsä talvella IndyLights-autoa testannutta amerikkalaiskuljettajaa enää sarjassa. Summerton sai tietää ajopaikan vapautumisesta Genoa Racingin toisessa autossa maanantaina.
Viime vuonna kolme kilpailua Atlantic-sarjassa voittanut Summerton ajoi erittäin vauhdikkaassa ja tapahtumarikkaassa aika-ajosessiossa, jossa kärkisijat vaihtuivat tiuhaan, huikean ajan 1:53.571, mikä on samalla kisaviikon nopein noteeraus Atlantic-sarjassa. Aivan Summertonin kannoilla oli hänen tallitoverinsa Frederic Vervisch, joka oli Sebringin ensimmäisen harjoitusjakson nopein eilen. Vervisch oli alle kymmenyksen hitaampi kuin hänen kokeneempi tallitoverinsa.

John Edwards oli aika-ajoja edeltäneiden harjoitusten nopein, mutta aika-ajossa vauhti ei aivan riittänyt kolmatta sijaa korkeammalle. Edwards paransi aamun ajastaan kolmekymmenystä ja kiilasi itsensä ja Newman Wachs Racing - autonsa kahden Euroopasta tulleen erittäin nopean tulokkaan väliin.

Sijalta neljä löytyy latvilainen Harald Schlegelmilch, jonka Conquest Racing - tiimi oli alunperin tulossa Sebringiin vain yhdellä autolla. Latvialainen sai kuitenkin todella viime hetkellä tallitoverin, kun kaksi vuotta sitten Eric Bachelart'n Champ Car - tiimin kalustoa testannut James Winslow sai kutsun lentää Floridaan ja istumaan ensimmäistä kertaa elämässään Atlantic-autoon. Viime vuoden Australian F3-mestari on kärsinyt aikaerosta ja molemmat Conquest-kuljettajat valmistautuivat vuoden ensimmäiseen aika-ajosessioon nokosten avulla. Schlegelmilch oli siis nopein pohjoismaalainen ollen neljäs, James Winslow oli 13.

Kaikki ovat olleet vaikeuksissa Sebringin radan pomppujen kanssa, mutta ehkä kovin kritiikki on tullut espanjalaistulokkaan Borja Garcian suusta. Uusi Condor-kuljettaja ei kuulemma ole ikinä kokenut mitään vastaavaa Euroopassa ja Garcia onkin kärsinyt melkoisesta kulttuurishokista. Radan kovat röykyt ovat tehneet autojen säätämisestä erittäin vaikeaa taidetta, mutta ilmeisesti Garcia kuitenkin löysi #6 CJ Consulting - Swiftiinsä jonkinlaiset säädöt, sillä hän oli aika-ajojen viides.

Markus Niemelälläkin on ollut ongelmia Sebringin pomppujen kanssa. Viimeisten testien jälkeen auto kuitenkin kuulemma oli jo melko lähellä kuljettajan haluamaa ja siitä kertoi myös aika-ajojen alussa nopein kierrosaika. Lopulta Niemelä kuitenkin lipsahti sijalle kuusi. Parannusta aikaan kuitenkin tuli kuten monella muullakin se vakio puoli sekuntia.

Vuoden ensimmäisestä aika-ajosta maininnan arvoista on myös se, ettei 40 minuutin aika-ajosessiota tarvinnut kertaakaan pysäyttää ulosajojen tai muiden ongelmien vuoksi. Melkoinen saavutus, kun ottaa huomioon tulokkaiden määrän ja sen, että kyseessä on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikkien kuljettajien ensimmäiset aika-ajokierrokset Sebringin pitkällä moottoriradalla.

Mobil 1 Twelve Hours of Sebring - Sebring, Florida
Keskiviikko - Aika-ajot 1

1. Jonathan Summerton - Genoa Racing - 1:53.571
2. Frederic Vervisch - Genoa Racing - 1:53.625
3. John Edwards - Newman Wachs Racing - 1:53.715
4. Harald Schlegelmilch - Conquest Racing - 1:53.810
5. Markus Niemelä - Newman Wachs Racing - 1:53.960
6. Borja Garcia - Condor Motorsports - 1:53.984
7. Jonathan Bomarito - Mathiasen Motorsports - 1:54.206
8. Simona De Silvestro - Team Stargate Worlds - 1:54.525
9. Frankie Muniz - Team Stargate Worlds - 1:54.846
10. Matt Lee - Jensen MotorSport - 1:54.955
11. Tonis Kasemets - Polestar Motor Racing - 1:55.036
12. Max Lefevre - Condor Motorsports - 1:56.130
13. James Winslow - Conquest Racing - 1:56.531
14. Mirl Swan (C2) - Swan Racing - 1:58.965
15. Sadat Yelkin (C2) - Swan Racing - 1:59.275
16. Ahsen Yelkin (C2) - Swan Racing - 2:01.430
17. Chris Lee (C2) - Swan Racing - 2:01.561
18. Michael Nacol - Jensen MotorSport - 2:01.619
19. Michael Mällinen (C2) - Swan Racing - 3:05.027

Lähtöruudukko lyödään lukkoon huomenna. Summerton on siis jo varmistanut eturivin lähtöpaikan perjantai-iltana ajettavaan Atlantic Championship - sarjan avauskilpailuun.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vuoden ensimmäisestä aika-ajosta maininnan arvoista on myös se, ettei 40 minuutin aika-ajosessiota tarvinnut kertaakaan pysäyttää ulosajojen tai muiden ongelmien vuoksi.
Tulosten mukaan tämä ei pidä paikkaansa, vaan Niemelää on rankaistu punaisen lipun aiheuttamisesta hylkäämällä paras kierrosaika.

"Car 1 penalized for causing a red flag during the session - loss of fastest lap"
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Näköjään tuo oli tapahtunut aivan aika-ajojen lopussa, joten Niemelä olisi voinut jopa parantaa sijoitustaan. Nyt vietiin sitten vielä tuohon asti nopein kierrosaikakakin ja Markus tippui viidenneltä sijalta kuudenneksi. Noh, ei suuri menetys, tänään sitten vaan paremmin.

Punaisesta lipusta ei ollut mitään mainintaa IMSA:n ajanotossa, joten arvelin sulavasti kulkeneen aika-ajosession myös päättyvän mukavasti..
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Näin tänään:

Koodi:
 1.	36  John Edwards		1:54.100
 2.	19  Jonathan Summerton 		1:54.185
 3.	17  Frédéric Vervisch (R)	1:54.232
 4.	 1  Markus Niemelä		1:54.520
 5.	26  Jonathan Bomarito		1:54.564
 6.	 6  Borja Garcia (R)		1:54.751
 7.	21  Haralds Šlegelmilhs (R)	1:54.860
 8.	78  Simona De Silvestro		1:55.161
 9.	35  Tõnis Kasemets		1:55.469
10.	77  Frankie Muniz		1:56.350
11.	 2  Matt Lee			1:56.656
12.	12  James Winslow (R)		1:56.775
13.	 7  Max Lefevre (R)		1:56.904
14. 1.	88  Mirl Swan (R)		1:59.339
15. 2.	75  Sadat Yelkin (R)		1:59.569
16. 3.	29  Ahsen Yelkin (R) 		2:00.304
17.	 3  Michael Nacol (R)		2:01.790
18. 4.	68  Chris Lee (R		2:03.279
19. 5.	71  Michael Mällinen (R)	2:04.026
Pitäisi varmaan tietää, mutta mitenkäs tuo lähtöjärjestys nyt sitten määräytyy kahden aika-ajon perusteella?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pitäisi varmaan tietää, mutta mitenkäs tuo lähtöjärjestys nyt sitten määräytyy kahden aika-ajon perusteella?
Koska kukaan ei nopeasti katsottuna parantanut eilistä aikaansa, lähtöjärjestys on ensimmäisen aika-ajon tulos. Sillä erotuksella tietenkin, että John Edwards torstain nopeinpana varmisti itselleen eturivin lähtöpaikan. Summerton siis paalulla. Kova suoritus Genoa-kuskilta.
 

Silppu

Member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
17
Mitäs Brooks Associates muuten nykyään puuhaa vai tekeekö mitään?
Kun jätti maksamatta Niemelälle palkintorahat, ei saanut kuskeja täksi kaudeksi, vaikka ensin yritti. Sitten pisti autot myyntiin, joten köllöttelee varmaan nyt jonkin aikaa Sue-vaimonsa kanssa suomalaisen rahoilla jossain auringonpaisteessa.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Livetimingin mukaan Markus ajoi auton katolleen ("upside down"), muttei käynyt mitään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Osuikohan Niemelä yhteen Bomariton kanssa? Molemmat ainakin ovat keskeyttäneet.

Erittäin paljon tapahtumaa kisan alkuun. Summerton tippui ensimmäisen kierroksen aikana kolmanneksi, Edwards johtaa. Kasemetsiltä aivan mieletön ensimmäinen kierros: eestiläinen on jo seitsemäntenä ja kierroksia on ajettu vasta neljä :eek:
 

Silppu

Member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
17
Ei ole tarkkaa tietoa mitä tapahtui, mutta Niemelä ja Bomarito osuivat yhteen (ilmeisesti B. yritti ohi). Ainakin sen verran Markus loukkasi niskaansa, että ovat menossa sairaalaan. Toivottavasti ei mitään vakavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös