Atlantic Championship - 2009

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Markus ajoi kolarin tietenkin vaikkakin todennäköisesti Garciaa ohittaessaan. Oli kuitenkin mielenkiintoista seurata kisaa. Simonan vauhti ihmetyttää. Mikä on se uusi ajanotto systeemi Mällisellä ja Simonalla sellainen on..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ensimmäisessä kisassa matka loppui kesken ensimmäisellä ja nyt toisessa kilpailussa viimeisellä kierroksella. Ei mikään maailman paras alku hallitsevalle mestarille. Varsinkin kun Sebringin kolarin viaton osapuoli eli Mathiasenin perheen autolla ajanut Bomarito joutui osittain sen onnettomuuden takia vetäytymään sarjasta. Tallilla ei kuuleman mukaan ollut varaa korjata autoa ja siksi he joutuivat sulkemaan ovensa.

Muniz ajoi loistavan kisan ja se ensimmäinen kauan odotettu palkintokorokepaikka ei voi enää olla kaukana.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin, olikos tuo Munizin uran paras sijoitus? Ei kyllä kovin hääppöisesti sujunut suomalaisten viikonloppu eri sarjoissa. Bottas kolaroi molemmissa kisoissa, Mustonen tippuu paalulta seitsemänneksi, Kallio kaatuu ja keskeyttää, Niemelä kolaroi.. mitä nyt Mäki otti nelossijat molemmista lähdöistä, mutta eipä siitäkään kauheena tee mieli samppanjaa ruiskutella. Ei mee vormuloissakaan paljon paremmin.. kuka meidät päästäis piinasta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Hermusen Manu ja Aholan Mika päästävät meidät piinasta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
De Silvestro Victorious in Utah



Simona De Silvestro earned her second career Cooper Tires presents Atlantic Championship powered by Mazda victory on Sunday (May 17), converting her pole position into a Round Two win at Miller Motorsports Park. Joining the Team Stargate Worlds driver in the post race celebrations were Newman Wachs Racing’s John Edwards and Genoa Racing rookie Frederic Vervisch.

De Silvestro, having been the driver to beat throughout the weekend, leading the way in both practice sessions and capturing the pole position with a new lap record, continued the trend on Sunday afternoon with yet another strong run behind the wheel. The third-year driver made the most of her P1 starting position, setting a new race lap record en route to capturing the win by 11.700 seconds. Edwards, having started second, retained the position when the checkered flag waved, ensuring he leaves Utah with the championship lead. Vervisch, in only his second series start, earned a second podium finish with a third place result. Team Stargate World’s Frankie Muniz scored a career best fourth place, leading former series race winner Tonis Kasemets, in a Genoa Racing entry, to the checkered flag.

The 2009 Cooper Tires presents Atlantic Championship powered by Mazda resumes on June 13-14, with Rounds Three and Four at New Jersey Motorsports Park.
Pos. Driver Team Diff. Fast Time
1. Simona De Silvestro Team Stargate Worlds - 1:38.553
2. John Edwards Newman Wachs Racing 11.700 1:39.137
3. Frederic Vervisch Genoa Racing 13.357 1:38.893
4. Frankie Muniz Team Stargate Worlds 38.629 1:39.596
5. Tonis Kasemets Genoa Racing 39.692 1:39.457
6. Jonathan Summerton Genoa Racing 42.489 1:39.327
7. Max Lefevre Condor Motorsports 1:26.552 1:40.953
8. James Winslow Jensen MotorSport 1:26.782 1:40.861
9. Markus Niemela Newman Wachs Racing 1 Laps 1:39.561
10. Michael Mallinen (C2) Swan Racing 2 Laps 1:44.945
11. Michael Nacol Jensen MotorSport 2 Laps 1:45.107
12. Borja Garcia* Condor Motorsports 1 Laps 1:39.730


* Borja Garcia excluded for violation of 2009 IMSA Code 5.5 (blocking) and 5.6 (avoidable contact)
Jaa se oli tuomaristo sitten hylännyt Garcian, ilmeisesti Markuksen (ja varmaan muidenkin) blokkailusta ja sitten vielä törmäilystä. No ei ilmeisesti ollut sitten Niemelän moka.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Simona de Silvestro - Q&A

...
Q: Simona, how were you feeling before the start of the 2009 championship?

Simona de Silvestro:
I've never been so motivated! This will be my third season in Formula Atlantic and I think it's the right moment to raise my game to another level. After winning a race last year, and scoring several podium finishes, I'd like to go for the title, and I think that's possible. I know the car and its range of set-ups like the back of my hand and the same goes for the circuits that we'll race on. So I'm determined to win!

Q: How have you trained for this season?

SdS: I don't think I've ever done as much fitness training as this winter. I've tried to do everything to stack all the odds in my favour and it's already starting to bear fruit. In private testing at the beginning of March, I felt more at home in the car and my times were quicker and more competitive. Sacrifices pay off!

Q: How did your first race go?

SdS: I came fifth on my first outing with the team and, in the testing that followed, I broke the track record! It won't be long before we start racking up good results - and why not this weekend?
...
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Markuksen kommentit kolarista:

Reigning Atlantic Champion, Markus Niemela had a great start, but was forced to the dirt to avoid making the three-wide battle four-wide. He ran 6th for much of the race, and eventually chased down Frankie Muniz, passing him to claim 5th on lap 24. By lap 27, he was just two-tenths behind Borja Garcia. On lap 20, Markus attempted a pass heading into turn one, drafting by Garcia on the long straightaway, but the pass didn't hold, as Garcia got by him at the exit of turn one. Markus put his head down once again and completed the pass on Garcia this time into one. Unfortunately, Garcia hit Markus on the exit, sending both drivers into the gravel trap. It was a sad end to such a remarkable drive for the young Finn. Following the incident, and after officials looked at video, it was determined that Garcia made avoidable contact with Markus and was disqualified from the race. He was also given a two-race probation and a fine.

"I'm very disappointed. In qualifying I had a good chance for the top three but I screwed it up with a spin and missed my best laps. In the race all I had to do was get a great start and then use the opportunities I had to overtake. I had a great launch from the starting line and was going for 3rd but got pushed off to the gravel on the start straight and dropped down to 8th. Then I started recovering again, and just passed for 4th on the last lap when Garcia hit my rear wheel on the exit of turn one which took us both out. He apologized, but that doesn't change the result."
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Niin, olikos tuo Munizin uran paras sijoitus?
Jos mies ajaa neljänneksi ja CARTer sanoo "ja se ensimmäinen kauan odotettu palkintokorokepaikka ei voi enää olla kaukana", niin voisi päätellä että oli ;)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos mies ajaa neljänneksi ja CARTer sanoo "ja se ensimmäinen kauan odotettu palkintokorokepaikka ei voi enää olla kaukana", niin voisi päätellä että oli ;)
Mikäs ihmeen kommentti tämäkin nyt taas oli? Itelläkin oli muistikuva että näin oli, mutta pointti oli siis se että ennen ei ole tullut edes nelostiloja, tämä oli ensimmäinen. CARTer voisi sanoa myös samaa jos niitä nelostiloja olisi jo miljoona.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Markuksen kisa meni kuitenkin joltain osalta ihan hienosti jos saa jossitella. Hän ajoi kisan nopeimman kierroksen. Eihän se neljäs sijakaan niin huono ole, mutta tietenkin siinä on kolme ruutua vapaana, Jos Markus lueskelet näitä sivuja niin täällä kotosuomessa on koleaa ja tulossa kylmähkö juhannus.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Näkeekö mistään jälkeenpäin kisaa kierros kierrokselta, tarkoitan kierrosaikoja.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Northeast Atlantic Grand Prix - Lakeville, Connecticut - Ennakko


Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda palaa tänä viikonloppuna nopealle ja mielenkiintoiselle Lime Rock Parkin radalle kauden viidennen osakilpailun merkeissä. Edellisen kerran Atlantic-formulat kilpailivat tällä radalla 90-luvun alkupuolella ja vasta viime vuonna tehtyjen muutosten jälkeen sarja pääsee jälleen kilpailemaan yhdellä vauhdikkaammista moottoriradoista Yhdysvalloissa. Atlantic-sarja on jo ehtinyt tänä vuonna vierailemaan kolmella moottoriradalla ja neljän ajetun kilpailun jälkeen sarjasta on nyt ajettu yksi kolmannes.
Lime Rockin kilpailu aloittaa Atlantic-kilpailijoiden kiivastahtisen matkan kohti vuoden 2009 mestaruustaistelun päätöstä, sillä seuraavan seitsemän viikon aikana kalenterissa on kuusi osakilpailua, joiden aikana tiukka pistetaistelu luultavasti käy entistä tiiviimmäksi. Neljän kisan jälkeen piste-ero kärkiviisikon välillä on 16 pistettä.

Team Stargate Worldsin Simona de Silvestro voitti edellisen osakilpailun New Jerseyn moottoriradalla ja nousi voittonsa myötä Atlanticin sarjakärkeen. Sveitsiläisitalialainen ajaa Atlantic-sarjassa nyt kolmatta kauttaan ja voittoja hänellä on tämän kauden menestyksen ansiosta yhtä monta kuin vuonna 2005 Polestarilla ajaneella Katherine Leggellä. Siirtyminen kalifornialaiseen aikaisemmin US Race Tronicsina tunnettuun tiimiin oli ehdottomasti oikea ratkaisu, sillä jo tänä viikonloppuna de Silvestro voi päästä Leggen kanssa tasoihin saman kauden aikana naiskuljettajan ajamissa voitoissa.

De Silvestron kovin haastaja on tähän mennessä ollut amerikkalainen Jonathan Summerton. Summerton palaa tänä viikonloppuna takaisin Newman Wachs Racingille, jossa hän viime vuonna ajoi Atlantic-sarjan pronssille. Summertonin tarkoituksena oli ajaa tänä vuonna mahdollisuuksienIndyLightseissa että Atlantic-sarjassa, mutta rahoituksen kuivuttua kasaan 21-vuotias joutui tekemään päätöksen ja valitsi pitäytyä Atlantic-sarjassa. Päätös kannatti, sillä Summerton voitti Genoa Racingilla sarjan toiseksi viimeisimmän osakilpailun New Jerseynkisaviikonlopun ensimmäisessä lähdössä. Summerton ajoi alkukauden Genoa Racingin kalustolla, mutta nyt mies palaa suurin suunnitelmin tuttuun ympäristöön ja lähtee yhdessä tallitoverinsa John Edwardsin kanssa ajamaan de Silvestron pistejohtoa kiinni. KuljettajaruletinNWR:lläjuhlinutta kuljettajaa sekä pisteissä toisena ja kolmantena olevat kuljettajat, kun Sebringin avauksen voittanut Edwards on pisteissä aivan Summertonin imussa. Näiden kahden amerikkalaisen kamppailua samassa tallissa tullaan seuraamaankuljettajat ovat potentiaalisesti uuden yhdysvaltalaisen Team USF1:n kuljettajalistalla. Tämä viikonloppu on myös sikäli tunteellinen Eddie Wachsin joukkueelle, sillä miehen kanssa tallin perustanut Paul Newman piti Lime Rockin rataa kotiratanaan, sillä viime vuonna poisnukkuneen elokuva- ja moottoriurheilulegendan koti oli Connecticutissa.

Euroopasta saapuneet tulokaskuljettajat mukaan sekä myös F1-varikolla, sillä molemmat Frederic Vervisch ja Borja Garcia ovat nopeasti tehneet nimeä itselleen Atlantic-sarjan avauskilpailuissa. Belgialainen Vervisch hyötyi Genoa Racingilla kokeneen ja nopean tallitoverin tuesta, mutta nyt kolmen auton talli typistyy Summertoninperinteisemmäksi kahden auton kokoonpanoksi. Varvischin ensimmäisen neljän Atlantic-lähdön tuloksena on kolme palkintokorokesijaa, jonka ansiosta viime vuoden Saksan F3-mestari johtaa Atlanticin Vuoden tulokas - sarjaa. LimeRockissa Genoalla hänen kanssaan ajaa Jensenin ja Conquestin autoissakin vierailemaan ehtinyt James Windslow.
Espanjalainen Borja Garcia on ehkä hieman yllättäenkin joutunut taipumaan vähemmän kokeneemman Vervischin vauhdissa. Garcia otti uransa ensimmäisen Atlantic-palkintokorokesijoituksensa New Jerseyn osakilpailusta, joten talvitestien nopein kuljettaja on vasta nyt pääsemässä kunnolla vauhtiin uudella maaperällä. Euroopassa GP2- ja World Series by Renault - tasolla kilpailleella Garcialla tuntuu olevan vaikeuksia sopeutua amerikkalaiseen kilpa-autoilutyyliin, sillä ensin hänellä oli vaikeuksia Sebringin kiitoteillä ja myöhemmin hän tarvitsi kertausta Atlanticinblokkaussäännöistä aiheutettuaan kolarin Utahissa. Näiden vastoinkäymisten takia piste ero sarjassa viidentenä olevan Condorin ykköskuljettajan ja neljäntenä olevan Varvischin välillä on jo huimat 20 pistettä. Garcian tallitoverina läpi kauden ajaa ranskalainen siirron myötä Max Lefevre, joka ei tähän mennessä ole pysynyt lähelläkään Garcian vauhtia.

Garcia jakaa sarjan viidennen sijan eestiläisen Tonis Kasemetsin kanssa, joka kilpailee tänä viikonloppuna jälleen Polestarin väreissä. Vain yhden pisteen Atlantic-konkarin perässä on hallitseva Atlantic-sarjan mestari Markus Niemelä, joka ajaa Lime Rockissa ensimmäistä kertaa JensenMotorsportin tallissa. Summertonin otettua Niemelän paikan NWR:lla, ei kanadalainen tallipäällikkö Eric Jensen tuhlannut aikaa saadakseen huipputason kuljettajan vuonna 1999 perustetun tiiminsä riveihin. Tämä on ensimmäinen kerta kun alunperin Jensenin omaa ajamista varten perustetulla tallilla on oikeasti kovanluokan ratin kääntäjä autossaan. Niemelän tallitoverina toimii houstonilainen ei-enää-niin-nuori-tulokaskuljettaja Michael Nacol, joka ei ainakaan vielä ole sytyttänyt maailmaa tuleen. Jensenin menestymistoiveet ja monien katseet ovat siis kokonaan raumalaismestarin niskassa.

Kuinka moni puolestaan olisi ennen kauden alkua uskonut Frankie Munizin hengittävän tuohon samaan niskaan yhteispisteissä neljän ajetun kilpailun jälkeen? Näin kuitenkin on käynyt, sillä lyhyen kilpa-autoilu-uransa ehdottomasti parasta kautta ajava Muniz on vain kaksi pistettä Niemelän takana. Muniz pysyi viime kaudesta tutussa tiimissä ja vaikka tallin nimi ja tallitoveri muuttuivatkin, niin jatkuvuus on ollut vain hyväksi 23-vuotiaalle entiselle näyttelijä- ja nykyiselle kuljettajatähdelle. Frankie ajoi uransa parhaimman Atlantic-sijoituksen Utahissa oltuaan maalissa neljäs ja sen perään tulivat tasaisen varmat kahdeksannet sijat New Jerseyn tuplaviikonlopusta. Muniz lähtee itsevarmana ehkä jopa hieman pelottavalle Lime Rock Parkin radalle ja haluaa pian nousta ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle.

Sebringin osakilpailussa sarjaan palannut Conquest on sittemmin keskittynyt IRL-ohjelmaansa Alex Taglianin kanssa, mutta nyt talli palaa entisen kuljettajansa Matt Leen kanssa kilparadalle. Lee ajoi erittäin lupaavasti Jensenin kalustolla Sebringissä, muttei onnistunut jatkamaan siitä eteenpäin. Nyt Lee ajaa periaatteessa kotiradallaan - hän on kotoisin New Yorkista - JOJO energiajuoman tukemana autossa numero 12.

Tänä viikonloppuna nämä 13 Atlantic-kuljettajaa kilpailevat siis voittajalle myönnettävästä 50 000 dollarin pääpalkinnosta ja tietenkin kallisarvoisista kahden miljoonan dollarin arvoisista sarjapisteistä.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Tuloksia aika-ajoista
Näyttäs että tallin vaihto ei Markukselle ole ollut kovinkaan vaikea juttu. Tuo Silvestron vauhti kyllä ihmetyttää.

1. Simona De Silvestro, Switzerland, No. 78 Team Stargate Worlds, 59.624 sec., 90.568 mph.

2. Borja Garcia (R), Spain, No. 6 Condor Motorsports, 59.916 sec., 90.126 mph.

3. Frederic Vervisch (R), Belgium, No. 17 Genoa Racing, 1:00.037, 89.945 mph.

4. Markus Niemela, Finland, No. 1 Jensen MotorSport, 1:00.282, 89.579 mph.

5. John Edwards, Cincinnati, Ohio, No. 36 Newman Wachs Racing, 1:00.348, 89.481 mph.

6. Jonathan Summerton, Kissimmee, Fla., No. 34 Newman Wachs Racing, 1:00.473, 89.296 mph.

7. Tonis Kasemets, Estonia, No. 35 Polestar Motor Racing, 1:00.628, 89.068 mph.

8. James Winslow (R), United Kingdom, No. 19 Genoa Racing, 1:00.839, 88.759 mph.

9. Matt Lee, Syosset, N.Y., No. 12 Conquest Racing, 1:00.879, 88.701 mph.

10. Frankie Muniz, Scottsdale, Ariz., No. 77 Team Stargate Worlds, 1:01.034, 88.475 mph.

11. Max Lefevre (R), France, No. 7 Condor Motorsports, 1:03.205, 85.436 mph.

12. Michael Nacol (R), Houston, Texas, No. 3 Jensen MotorSport, 1:05.110, 82.937 mph.

13. Richard Zober, Newtown, Pa., No. 66 Polestar Motor Racing, 1:05.675, 82.223 mph.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Markuksella hajosi kytkin ja sen jälkeen ongelmia riittämiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kiitokset Carterille hienosta infopaketista :thumbup:
Harmi kun tämä sarja jää niin vähälle huomiolle mediassa
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Markus kellotti kolmanneksi nopeimman ajan eilen Jolliet, Illinoissa ajetuissa Atlantic-sarjan kuudennen ja seitsemännen osakilpailun harjoituksissa. Alun vaikeuksien jälkeen autonsa hyvään vauhtiin saanut Niemelä ja tiimi Jensen Motorsport olivat tyytyväisiä ensimmäiseen harjoituspäivään uudella radalla
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Parempi TV-tarjonta = Enemmän huomiota mediassa.
Ei se aina toimi noin. WTCC, F2 ja Formula Master osoittavat sen. Ei ole näistä sarjoista sanomalehtikirjoittelua Eurosportin tarjonnasta huolimatta.

Enemmän kiinnostuneita ja ennakkoluulottomia toimittajia sen sijaan takaisi enemmän huomiota mediassa. Eivät Vauhdin Maailman ja sanomalehtien kaltaiset julkaisut tarvitse TV-näkyvyyttä, jotta sarjan kuljettajista, tiimeistä, tapahtumista ja asioista kirjoitettaisiin lehtijuttuja. Se nyt vain on tullut todistetuksi monen montalaista kertaa, ettei meillä ole kuin muutama joilla on kunnianhimoa ja haluavat oikeasti tehdä jotain lajin (ei vain kaupallisten intressien takia jonkun sarjan) eteen.

Lisäksi tuntuu jopa siltä, että jotkut tahot pelkäävät kaikkea uutta ja vierasta. Tarjosin esimerkiksi Champ Car - raportteja ja kirjoitteluani aikanaan Vauhdin Maailmalle, mutta heillä ei kuulemma ollut tarvetta palveluksilleni. Sen sijaan seuraavan kolmen kuukauden aikana Räikkösestä ja Kovalaisesta tehtiin neljä laajaa ja mittavaa juttua. Sen verran ilmeisesti kirjeenvaihdostani oli hyötyä, että yhden sivun kolumni Rapakon takaa saatiin suomalaisen moottoriurheilun... Anteeksi, moottoriurheilun suomalaiseen erikoislehteen :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se aina toimi noin. WTCC, F2 ja Formula Master osoittavat sen. Ei ole näistä sarjoista sanomalehtikirjoittelua Eurosportin tarjonnasta huolimatta.
Eurosport ei tarkoita tv-näkyvyyttä median mielestä. ;) Se kun ei ole joka kodin kanava, vaikka nykyään sen taitaa jo rahalla lähes kotiin kuin kotiin saadakin. Itsellenikin homma mahdollistui vasta puolitoista vuotta sitten, vaikka asun kaapeliverkossa (kiitos Soneran). Tosin onhan nuo F2 ja WTCC tällä hetkellä urheilukanavallakin. F2:ssa olisi vielä suomalaiskilpailijakin - kuten Atlanticissa - mutta eipä näytä kiinnostavan. Sinänsä outoa, että kyllä minä muistelisin Järvilehdosta ja Mikoista aikoinaan kohkatun enemmän pikkuformula-aikoinaankin.
Enemmän kiinnostuneita ja ennakkoluulottomia toimittajia sen sijaan takaisi enemmän huomiota mediassa. Eivät Vauhdin Maailman ja sanomalehtien kaltaiset julkaisut tarvitse TV-näkyvyyttä, jotta sarjan kuljettajista, tiimeistä, tapahtumista ja asioista kirjoitettaisiin lehtijuttuja.
Eivät tarvitse, mutta ne kirjoittavat kysynnälle. Vauhdin Maailma on erikoismedia ja sillä pitäisi olla kyllä palstatilaa pikkuluokillekin, mutta sanomalehdistä sitä on turha odottaa. VM:n Monoposto ja Kisasalaattia tuli luettua aikoinaan aika tarkkaan ja moneen kertaan. Sääli, ettei tilalle ole tullut vastaavaa.

Toinen asia on se, että erikoisintresseille on nykyisin toinen kanava: Internet. Se on halpa tapa julkaista juttuja suurelle joukolle ilman, että se varastaa tilaa tai resursseja suurempaa väestönosaa kiinnostavilta jutuilta. Ilmeisesti ihmiset vain eivät osaa etsiä sisältöjä sieltä, koska valmiiksipureksittua pakettia kaivataan. Toki se vaatii omaa aktiivisuutta ja muistamista. Itsellänikin pikkuformuloiden asioiden seuraaminen netistä on aika satunnaista. Aiemmin olin aktiivisempi.
Lisäksi tuntuu jopa siltä, että jotkut tahot pelkäävät kaikkea uutta ja vierasta. Tarjosin esimerkiksi Champ Car - raportteja ja kirjoitteluani aikanaan Vauhdin Maailmalle, mutta heillä ei kuulemma ollut tarvetta palveluksilleni. Sen sijaan seuraavan kolmen kuukauden aikana Räikkösestä ja Kovalaisesta tehtiin neljä laajaa ja mittavaa juttua. Sen verran ilmeisesti kirjeenvaihdostani oli hyötyä, että yhden sivun kolumni Rapakon takaa saatiin suomalaisen moottoriurheilun... Anteeksi, moottoriurheilun suomalaiseen erikoislehteen :eek:
Ei CART/Champ Car mikään uusi ja vieras VM:lle ole. Aloin tilata lehteä 1979, ja muistan siltä vuodelta numeron, jossa kannessa oli Tom Snevan keltainen Indy-auto ja sisällä laaja (tarkistin: kolmen aukeaman) nelivärijuttu sen vuoden Indystä. Jenkkien sarjat olivat muutenkin esillä, sillä Keken Can-Am Spyder oli toisen lehden kannessa. Eikä Palmroth, Salo ja Järvilehto tietenkään päästäneet CARTia unohtumaan.

Tarkennetaan sen verran, että tuo "yhden sivun kolumni" on siis joka numerossa. Se on kyllä ihan riittävästi, jos itse tulospuolen hoitaa itselleen netistä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eurosport ei tarkoita tv-näkyvyyttä median mielestä. ;)
No tuo on kyllä ilmeisen totta. J.T. ja Virtanen voisivat ihan rauhassa tehdä spiikkejä WTCC-varikolta bikineissä, eikä siitä vauhkottaisi iltapäivälehtien sivuilla. :yuck:
F2:ssa olisi vielä suomalaiskilpailijakin - kuten Atlanticissa - mutta eipä näytä kiinnostavan. Sinänsä outoa, että kyllä minä muistelisin Järvilehdosta ja Mikoista aikoinaan kohkatun enemmän pikkuformula-aikoinaankin.
Tässä juuri päästään siihen mitä tarkoitan uuden tai vanhan tutun erolla. JJ ja Mika tekivät Euroopan äf-kolmet tutuiksi ja samalla ikään kuin loivat sen tien moottoriurheilun huipulle jopa medialle. Ja kyllähän Karjalaisesta aika hyvin kirjoitetaan ja F2-tuloksista mainintaa löytyy MTV3:n netistä ja sanomalehdistäkin niitä olen bongaillut. Turun Sanomissa on oikeastaan aika hyvinkin "naapurikunnan pojasta" Niemelästäkin kirjoitettu eli kyllä sitä pientä raapustelua voi sanomalehdiltäkin odottaa. Varsinkin nyt, kun mainostajien sijasta sivut tarvitsisi täyttää nyt jollain muulla.
Toinen asia on se, että erikoisintresseille on nykyisin toinen kanava: Internet. Se on halpa tapa julkaista juttuja suurelle joukolle ilman, että se varastaa tilaa tai resursseja suurempaa väestönosaa kiinnostavilta jutuilta.
Siksihän minä noita raportteja tänne aloinkin kirjoittaa, kun vetosivat tuohon samaan.

Touhu muuttui vähintään siinä kohdassa mieluisaksi, kun Champ Car oli tällä sivustolla yksi seuratuimmista sarjoista. Todistin siis esittämäni pääteesin, että mikäli näitä sarjoja tuodaan esille, niin ihmiset todennäköisesti kiinnostuvat niistä enemmän kuin jos niistä ei kirjoitettaisi. Mielenkiintoinen huomio eikö? Mitä jos joku moottoriurheilun erikoislehti lähtisi muuttamaan maailmaa samalla tavalla? Ai juu. NASCAR:han on heidän oma pikku lemmikkinsä, mutta ei se projekti oikein tunnu ottavan tuulta :rolleyes:
Ei CART/Champ Car mikään uusi ja vieras VM:lle ole. Aloin tilata lehteä 1979, ja muistan siltä vuodelta numeron, jossa kannessa oli Tom Snevan keltainen Indy-auto ja sisällä laaja (tarkistin: kolmen aukeaman) nelivärijuttu sen vuoden Indystä. Jenkkien sarjat olivat muutenkin esillä, sillä Keken Can-Am Spyder oli toisen lehden kannessa. Eikä Palmroth, Salo ja Järvilehto tietenkään päästäneet CARTia unohtumaan.
Missasit pointtini varsin hyvin. Kuinkakohan moni noista 70-luvun juttujen kirjoittajista vielä on mukana VM:n toimituksessa? Ja kuinka monelle "uuden" VM:n toimituksessa on Dan Gurney tuttu muista kuin F1-ympyröistä? Mainintakin vain AJ Foytista ja useampi purskahtaa itkuun. Puhumattakaan siitä, että päätoimittajalla tuntuu kirjoitustensa pohjalta olevan varsin hatara linkki Amerikan moottoriurheiluun. Se on jopa niin hatara, että hänen kolumninsa ovat harhaanjohtavia ja epäillen jopa valheellisia.

Lehden alkuaikoina asiat olivat jenkkiformuloiden kannalta oikeastaan erittäin hyvin. Indianapolis 500 - ajosta oli useasti monisivuisia juttuja, autoista oli juttua aina tekniikkaa myöden ja kuljettajia tuotiin esille siinä missä F1-pilottejakin. 80-luvulla tämä selvästi muuttui, mutta CART sai vielä silloinkin vuosittain oman kausiennakon, kahden-neljän sivun jutun Indy 500:sta ja kausikoosteenkin melko usein. Aina päätoimittajamuutokseen ja "uuteen linjaan" asti molemmat jenkkiformulat saivat omat kilpailuraporttinsa ja varikolla kuiskunsa, kuten ALMSkin ja kauden lopussa omat kausikoosteensa. Nyt? Yhden sivun verran IRL-horinoita ja useasti NASCARia. Ja kun suomalainen kerta on mukana Atlanticissa, sen kanssa IRL ja NASCAR täyttävät yhden sivun melko tehokkaasti.

VM:n uusi linja on ainakin todistanut sen, ettei Suomi oli moottoriurheilumaa. Jos kyseessä ei ole F1:n tai rallin suomalaiskuljettajat, niin se ei kiinnosta tuon taivaallista. Geitelin aikaan lehden kannessakin sentään oli suhteellisin väliajoin joitain marginaalilajeja ja -sarjoja, mutta mitkä teemat ovat nyt olleet räikeästi esillä kun Koivusalosta tuli päätoimittaja? Räikkönen, Tapaus Räikkönen, Heikki Kovalainen, F1, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, ralli... Ja NASCAR yhdessä lehdessä ja joka viikko lehden TV-ohjelmassa.

VM:ssä on myös vuosia ollut kilpailukalenteri ja nyt uutena tullut TV-ohjelma. Ennen uudistusta CART/Champ Car ja IRL mainittiin kilpailukalenterissa, vaan ei mystisesti enää Geitelin jälkeisessä ensimmäisessä lehdessä. Samoin silloin Eurosportin ohjelmista Champ Car loisti poissaolollaan. Kansainvälinen salaliitto? Vahinko? Reilua? Sattumaa?
Tarkennetaan sen verran, että tuo "yhden sivun kolumni" on siis joka numerossa. Se on kyllä ihan riittävästi, jos itse tulospuolen hoitaa itselleen netistä.
Ja jos lukee Atlanticin ja ALMS:n tapahtumat täältä... Sure...
 
Ylös