Atlantic Championship - 2009

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Harrahs Autobahn Grand Prix powered by Mazda - Joliet, Illinois - aika-ajot 1


Uusi viikko, uusi kilpailu ja jälleen uusi rata Atlantic-kilpailijoille. Harrahs Autobahn Grand Prix powered by Mazda tuo seitsemän kovaa sarjaa yhdelle Amerikan uusimmista moottoriradoista Atlantic Championship - sarjan toimiessa viikonlopun päälähtöinä. Kyseessä on vuoden toinen Mazdan superviikonloppu, sillä New Jerseyn viikonlopun tapaan Atlantic ajaa Jolietissa kaksi kilpailulähtöä ja myös Star Mazda ja Mazda MX-5 Cup on mukana tarjoamassa chicagolaisfaneille parasta rata-autoilua lähes 50 vuoden tauon jälkeen.

Autobahn Country Club on yksi uuden sukupolven moottoriradoista, joita alettiin rakentamaan muutama vuosi sitten. Yksityisomistuksessa olevaa rataa vuokrataan vapaasti ajoharjoittelu ja kilpailukäyttöön läpi vuoden ja tämän viikonlopun Harrahs Autobahn Grand Prix on radan ensimmäinen suuri autourheilutapahtuma. Atlantic-sarjan ansiosta Autobahnalla ajetaan myös ensimmäinen kansainvälinen formulakilpailu. Tämän vuoden Atlantic Championship - sarjaa on kiertänyt kuljettajia yhteensä 11 maasta.

Simona de Silvestro on sveitsiläinen, joka lähti hakemaan uralleen lisävauhtia Atlantin toiselta puolelta ja on nyt osoittamassa tehneensä oikean valinnan. Viime osakilpailun voiton jälkeen de Silvestrosta tuli historian voitokkain naisformulapilotti. Otettuaan neljänne voittonsa Lime Rock Parkissa hän johtaa myös Atlantic-sarjaa 17 pisteellä Amerikan nuoriin toivoihin. Newman Wachs Racing on Atlantic-sarjan Junior Team USA, sillä heidän väreissään kilpailevat hallitseva Star Mazda - mestari 18-vuotias John Edwards sekä A1GP-sarjassa Yhdysvaltoja edustanut Jonathan Summerton. Edwards ja Summerton ovat tasapisteissä ja molemmat tietävät että tänä viikonloppuna jaossa on paljon merkittäviä pisteitä, joita tarvitaan taisteltaessa miljoonasta dollarista. Edwards on tähän mennessä ollut pitelemätön uudella areenalla, sillä hän oli aamun harjoitusten nopein ja juuri päättyneissä aika-ajoissa hän otti huomenna ajettavaan viikonlopun ensimmäiseen starttiin kauden toisen paalupaikkansa. Se on hyvä enne, sillä Edwards oli kauden avauksessa Sebringissäkin harjoitusten ja aika-ajojen nopein ennen kuin hän otti lauantaina uransa ensimmäisen Atlantic-voiton. Edwardsin paalupaikka tuli lähes puolen sekunnin erolla Simona de Silvestroon. Summerton oli kolmas.

Eestiläinen Tonis Kasemets on jälleen ilmeisesti rakentamassa omaa tiimiään, sillä mies on hankkinut itselleen omaa kalustoa Walker Racingilta. Kasemets ajoi oman tallinsa autolla Atlantic-sarjassa toiseksi vuonna 2005, mutta ainakin vielä hän luottaa Jim Griffithin Polestarin palveluksiin varikolla. Auto on kuitenkin kaikille varhaisille Tonis-faneille tuttussa keltaisessa värityksessä, vaikka hän onkin pystynyt houkuttelemaan itselleen sponsoriksi GP2-sarjasta Racing Engineeringiltä tutun FatBurnerin. Kasemets on sarjapisteissä kuudentena ja tänään hän oli sensaatiomaisesti aika-ajojen neljänneksi nopein.

Frédéric Vervisch on myös ollut yksi kauden sensaatioista, eikä belgialainen ole kuin vain 12 pistettä sarjan kakksotilan jakavia jenkkejä perässä. Varvisch on ollut tasainen ja nopea tarvittaessa ja tänään hän oli harjoituksissa toiseksi nopein, kun rata oli hänen lisäkseen muillekin Atlantic-kuljettajille uusi. Aika-ajoissa vauhti hieman hyytyi ja mies oli Kasemetsin jälkeen viides. Borja Garcia on tulospisteissä toinen upean Lime Rock Parkin viikonlopun jälkeen. Espanjalainen tippui kilpailun startissa toiselta sijalta kolmanneksi, mutta mies pystyi silti juhlimaan kauden toista palkintokorokesijoitustaan, sillä hän nousi lähemmäs Vervischiä tulokaspisteissä. Nyt ero on enää 14 pistettä, mutta hieman yllättävään suuntaan. Condorilla oli vielä aamulla säädöt hukassa tällä uudella ja vaikealla radalla, sillä Garcia ja ranskalainen Max Lefevre olivat tulosluettelon hännillä. Aika-ajoissa Garcia pystyi painamaan itsensä huomisen kilpailun seitsemänteen ruutuun.

Jensen Motorsportin Markus Niemelä oli aika-ajojen kuudes nopein ja Team Stargate Worldsin Frankie Muniz kahdeksas. Autobahnalla Atlantic-sarjassa on mukana vain 11 autoa, sillä Polestarin toinen auto puuttuu tavallisesta vahvuudesta.

Viikonlopun Mazda-lähdöt televisioidaan Yhdysvalloissa HDNet-kanavalla ja kauden kuudes osakilpailu ajetaan huomenna, kun itse päälähtö on vuorossa sunnuntaina. Sunnuntain kisan lähöruudut ratkaistaan huomenna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No tuo on kyllä ilmeisen totta. J.T. ja Virtanen voisivat ihan rauhassa tehdä spiikkejä WTCC-varikolta bikineissä, eikä siitä vauhkottaisi iltapäivälehtien sivuilla. :yuck:
Itse asiassa kyllä tuo jo sentään ylittäisi kansallisen uutiskynnyksen ja Töylistä tulisi semijulkkis. ;)
Todistin siis esittämäni pääteesin, että mikäli näitä sarjoja tuodaan esille, niin ihmiset todennäköisesti kiinnostuvat niistä enemmän kuin jos niistä ei kirjoitettaisi. Mielenkiintoinen huomio eikö?
Ei mitenkään yllättävä, kun ottaa huomioon, että kirjoitukset julkaistiin asianharrastajien foorumilla. Pätee tuo tietysti yleisemminkin. Ihmiset muodostavat maailmankuvansa ja kiinnostuksenkohteensa sen perusteella mistä tietävät. Vaikea se on sellaisesta kiinnostua, mistä ei tiedä.
Mitä jos joku moottoriurheilun erikoislehti lähtisi muuttamaan maailmaa samalla tavalla? Ai juu. NASCAR:han on heidän oma pikku lemmikkinsä, mutta ei se projekti oikein tunnu ottavan tuulta :rolleyes:
Jokaisella on omat pikku lemmikkinsä, sinullakin. ;) Ei VM:stä maailman muuttajaksi ole. Se voi laajentaa tilaajiensa tietämystä ja ehkä kiinnostustakin, mutta lisääkö se tilaajia on toinen asia. Linjanvedot tehdään luonnollisesti taloudellisin perustein. Valitetttavasti.
Missasit pointtini varsin hyvin. Kuinkakohan moni noista 70-luvun juttujen kirjoittajista vielä on mukana VM:n toimituksessa?
Totta, en ajatellut, että viittaat väen vaihtumiseen. Itse asiassa itselläni oli pitkä tauko VM:n tilaamisessa, joten en ole seurannut kehitystä. Tilasin lehden uudelleen vasta kun uudistusprojekti oli jotakuinkin valmis.
Ja kuinka monelle "uuden" VM:n toimituksessa on Dan Gurney tuttu muista kuin F1-ympyröistä?
Prosentuaalisesti varmasti useammalle kuin lehden lukijoista. Eikä sillä ole väliäkään. Menneisyyteen tehdään yksittäisiä vierailuja (kuten ennenkin). Ne eivät ole lehden leipäpuu.
VM:n uusi linja on ainakin todistanut sen, ettei Suomi oli moottoriurheilumaa.
Ei olekaan. Suomi on moottoriurheilumielessä F1-maa ja rallimaa. Asianharrastajat ovat erikseen, mutta ne eivät riitä elättämään VM:n tasoista lehteä. Lehti on suunnattava laajemmalle yleisölle kuin asianharrastajille. Kyse on pikemminkin siitä kuinka paljon aikaa ja resursseja on varaa tuhlata pienen piirin kiinnostuksen kohteille.
Geitelin aikaan lehden kannessakin sentään oli suhteellisin väliajoin joitain marginaalilajeja ja -sarjoja
Niin, ajat olivat toiset. Minullekin, joka en näe itseäni mitenkään kokonaisvaltaisena moottoriurheilufriikkinä lehti oli kiinnostavampi aikaisemmin. Kannetkin olivat mielenkiintoisempia. Nyt formaatti on ehkä liiankin muita lehtiä imitoiva (epäilemättä koska samat graafikot luovat lehtitalon sisällä eri lehtien ulkoasuja). Sisällössä jako selkeisiin osastoihin sinällään toimii, vaikka se tarkoittaakin monen osa-alueen unohtamista kokonaan. Mutta eipä lehti minulle tai sinulle ole räätälöitykään.

Tätähän tämä nykyaika on. Keskitytään olennaiseen, keskeisiin "segmentteihin", jotta voidaan "optimoida" tulos. Raha puhuu.
VM:ssä on myös vuosia ollut kilpailukalenteri ja nyt uutena tullut TV-ohjelma. Ennen uudistusta CART/Champ Car ja IRL mainittiin kilpailukalenterissa, vaan ei mystisesti enää Geitelin jälkeisessä ensimmäisessä lehdessä. Samoin silloin Eurosportin ohjelmista Champ Car loisti poissaolollaan. Kansainvälinen salaliitto? Vahinko? Reilua? Sattumaa?
Rationalisointia. IRL/whatever it should be called nyt ei vain tällä hetkellä sytytä oikein ketään Suomessa. Jos Sneva oli kannessa -79, niin ainut joka kanteen tänä päivänä kelpaa on Danica, eikä sillä ole juuri mitään tekemistä sarjan kiinnostavuuden kannalta. NASCAR-hemmoja ei kannata edes harkita. Urheilukanavan makasiiniohjelmissa NASCAR huomioidaan, koska se on Urheilu+Kanavan ohjelmistossa.

En ole kanssasi eri mieltä, mutta en pidä realistisena sitä, että taloudellisin perustein toimiva lehtitalo alkaisi toimia laajemman moottoriurheilutietämyksen lähetyssaarnaajana. Ehkä sen pitää tapahtua netissä toisin voimin. Mutta en kyllä itse ainakaan näe siinä sellaista markkinarakoa, että sillä saisi edes margariinia leivän päälle, saati makkaraa. F1-Forum on Suomen johtava moottoriurheilufoorum, ja henkitoreissaan tämäkin on taloudellisesti. Se kertonee kysynnän laajudesta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin, ei normaali Yrjö Yrittäjä tai Pena Penkkiurheilija välttämättä välitä hölkkäsen pöläystäkään siitä, jos näkee VM:n sivuilla juttua näistä "tuntemattomista" luokista. Saattaa lukaista ne läpi, mutta lienee ostanut lehden joka tapauksessa niiden kahden lajin tai kiinnostavan Grönholm-haastattelun takia. Ja vaikka hän saisikin yhtäkkiä innostuksen alkaa seurata vaikkapa ALMS:ää, miten hän sen tekisi? Seuraamalla sarjan kulkua lehdestä? Suomalaisesta televisiosta ei näe liialti moottoriurheilua (etenkään täällä pohjoisessa ei mitään ilman satelliittia), joten nettiinhän sitä pitää kaivautua. Peruspenkkiurheilijalla ei tosin taida kiinnostus/taidot niin pitkälle riittää, että striimejä tai torrentteja alettaisiin aktiivisesti tonkimaan.

Tuskinpa suuret moottoriurheilufanit paljolti vain kuukausittain julkaistavista lehdistä perustavat muutenkaan, sillä niissä on usein vanhentuneita uutisia ja juttuja, jotka lienevät nekin tiedossa jo aiemmin. Viikottain julkaistavat Autosportit yms vastaavat laadukkaat julkaisut toki asia erikseen. En silti väitä, etteikö VM:ää itsekin tulisi joskus selailtua ja löydettyä jotain uutta.

Mutta siis, eipä nuo lehtijulkaisut se tärkein houkutin suurelle yleisölle moottoriurheilun pariin ole - se on televisio. Ja nimenomaan ne valtakunnalliset kanavat, joiden päätarjonta on juurikin F1 + WRC (molempia näytetty suomitelevisiossa jo vuosikymmenet, monopoliasema tunnettavuudessa siis) ja sitten mustana lampaana tuo MotoGP, jonka tulokset jopa Urheiluruutu kertoo pesisraportin jälkeen :eek:
Ja koska Suomessa ei WRC:tä lukuun ottamatta oikein mitään kansainvälisiä sarjoja pyöri (kotimaisista ruusuristiläis sarjoista puhumattakaan), eivät suomalaiset oikein voi siltäkään osin voi tutustua muuhun tarjontaan. Paitsi jos "alasta" oikeasti tohkeissaan on, kuten porukka täällä.

F1-Forum on Suomen johtava moottoriurheilufoorum, ja henkitoreissaan tämäkin on taloudellisesti. Se kertonee kysynnän laajudesta.
Miten F1-forumin taloudellinen tilanne liittyy mihinkään mitenkään? Ja oikeastaanhan nykyinen tilanne kertoo vain foorumin suosiosta, palvelinmaksut huutavat punaisella ja sivu on ylikuormittunut tämänkin tästä. Ylläpidon *köh* vaitelias suhtautuminen tilanteesta raportoimiseen ja korjaamiseen toki aiheuttaa huolta...
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Paitsi jos "alasta" oikeasti tohkeissaan on, kuten porukka täällä.
Ja tähän asiaintilaan tyytyväinen olen minä. Tiedotusvälineiden- ja tiedonsiirron radikaalisti muuttuessa entisaikain kiistattomat kunkut l. painetut mediat ovat olleet jo pitkään lusikallinen jos toinenkin lahkeissansa. Jotain pitäisi tehdä että jotenkin voisi jatkaa, he miettivät pakon edessä. Helpostihan siinä käy niin, että satsataan tuttuun ja turvalliseen tarjontaan. Kirjoitetaan kenties hieman syvällisemmin asioista ja aiheista joista jo muuallakin puhutaan. Uusien, siis suurelle yleisölle uusien, aiheiden avaaminen on monessa tapauksessa liikaa vaadittu. Lehden saaminen on lähinnä hauska juttu. Mukava se on kun moinen postiluukusta eteisen lattialle kopsahtaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten F1-forumin taloudellinen tilanne liittyy mihinkään mitenkään? Ja oikeastaanhan nykyinen tilanne kertoo vain foorumin suosiosta, palvelinmaksut huutavat punaisella ja sivu on ylikuormittunut tämänkin tästä. Ylläpidon *köh* vaitelias suhtautuminen tilanteesta raportoimiseen ja korjaamiseen toki aiheuttaa huolta...
Loppukommenttini oli kieltämättä huonosti muotoilu. Laajuutta kysynnällä ehkä jonkin verran on, mutta sen muuttaminen rahaksi on se ongelma. Palvelinvuokrat saisi varmaankin jäsenmaksusysteemillä hoidettua (vaikka normaali suhtautuminen noin yleisesti onkin se, ettei netissä mikään saa maksaa mitään). Mutta palkan hankkiminen onkin jo käytännössä toiveajattelua.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
36 1John Edwards 22 0.000 0.000 00:02:06.252 02:05.542
78 2Simona De Silvestro 22 12.654 12.654 00:02:06.291 02:05.648
35 3Tonis Kasemets 22 21.255 8.601 00:02:07.242 02:06.437
17 4Frederic Vervisch 22 21.816 0.561 00:02:07.372 02:06.592
6 5Borja Garcia (R) 22 26.872 5.056 00:02:07.764 02:06.912
1 6Markus Niemela 22 27.603 0.731 00:02:06.594 02:06.594
77 7Frankie Muniz 22 40.601 12.998 00:02:08.550 02:07.355
7 8Max Lefevre (R) 22 51.154 10.553 00:02:10.927 02:07.601
19 9James Winslow(R) 22 69.933 18.779 00:02:09.034 02:06.954
13 10Eric Jensen 21 1 Laps 1 Laps 00:02:30.225 02:12.678
34 11Jonathan Summert 16 6 Laps 5 Laps 00:02:06.752 02:06.743
3 12Michael Nacol (R) 0 22 Laps 16 Laps 00:00:00.000 59:59.999
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Milläs nimellä tätä sarjaa nyt oikein pitäisi puhe kielellä kutsua? Olen itse kuullut ainakin puhuttavan Formula Atlantic, Toyota Atlantic, Champ Car Atlantic, Atlantic Championship -sarjoista. Eli mikä noista nyt onkaan se oikea?

Mutta kuitenkin kalenteria vilkaisin niin näyttäisi että Atlantic kurvailee tulevana viikonloppuna Mid-Ohiossa. Ja viikonloppu siis jaetaan Indy Racing Leaguen kanssa. Saa nähdä miten autot pärjää kierrosajoissa. Luulisi nyt Atlantic-auto tuon Indy Lightsin voittavan, kun IL auto on kuulemma aika kehno moottoriradalla.

Sattuuko joku tietämään Atlantic ja Indy Lights autojen eroista? Esim. moottorit? Muistaakseni Atlanticissa oli Cosworthin rakentamat Mazdan koneet mutta muuta en tiedä, ja Indy Lightseissa oli muistaakseni Nissanin koneet ja niistäkään tiedä sen enempää. Kertokoon joku joka tietää enemmän
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pitkää off-topiciahan tämä on, mutta hei, itsepähän tämän otsakkeen aikanaan aloitin :p
Ei mitenkään yllättävä, kun ottaa huomioon, että kirjoitukset julkaistiin asianharrastajien foorumilla. Pätee tuo tietysti yleisemminkin. Ihmiset muodostavat maailmankuvansa ja kiinnostuksenkohteensa sen perusteella mistä tietävät. Vaikea se on sellaisesta kiinnostua, mistä ei tiedä.
Täydellisessä maailmassani moottoriurheilun erikoislehdessä eri sarjoille annettaisiin näkyvyyttä tasapuolisesti ja reilusti. Vaikeaa on suomalaisten löytää elämää F1:n ja rallin ulkopuolelta, jos niitä Suomen johtava moottoriurheilulehti boikotoi. Melkoinen vuori on siis kiivettävänä tässä altavastaajan asemassa...
Jokaisella on omat pikku lemmikkinsä, sinullakin. ;)
Eikö ole ihmeellistä, että minun lemmikkini vaietaan täysin kuoliaaksi?
Itse asiassa itselläni oli pitkä tauko VM:n tilaamisessa, joten en ole seurannut kehitystä. Tilasin lehden uudelleen vasta kun uudistusprojekti oli jotakuinkin valmis.
Itse taas lopetin lehden tilaamisen neljän uudistetun numeron jälkeen ja tein syynkin päätoimittajalle selväksi. Lehti ei vain enää kiinnostanut minua, koska se sivuutti amerikkalaisen moottoriurheilun kokonaan. Siis aivan kokonaan. Keskustelumme jälkeen Rapakon takana-kolumni ilmeistyi lehteen, mutta se ei ainakaan minulle yksinkertaisesti riitä. Kaksi sivua, aukeama olisi riittävä VM:n kokoisessa lehdessä, eikä sitäkään jokaisesta lehdestä tarvitsisi uhrata.

Annoin rakentavaa palautetta, juttuaiheita ja lupauduin jopa itse kirjoittamaan heille, mutta siihen ei ollut toimituksen puolesta kiinnostusta. Ehdotin mm. että Paul Stoddartin Champ Car - tallista olisi voinut tehdä jutun, koska hän olisi tuttu F1-seuraajille ja lehden ostajille. Mielenkiintoinen hahmo, jonka suuri yleisökin voisi muistaa, mutta ei.

Lehteä tilaavana voinet kertoa minulle, joka joskus nopeasti plaraa lehden läpi lehtipisteessä, että kuinka monta kertaa "uuden sukupolven" VM:ssä on mainittu sarjat: American Le Mans, Formula Nippon, Superleague Formula, A1GP tai WTCC. Kaksi viimeistähän kuuluu Urheilukanavan ohjelmistoon, joten luulisi sen jollakin tavalla siirtyvän myös lehden sivuille, kun se NASCARinkin kohdalla näkyy ja selvästi.
Lehti on suunnattava laajemmalle yleisölle kuin asianharrastajille. Kyse on pikemminkin siitä kuinka paljon aikaa ja resursseja on varaa tuhlata pienen piirin kiinnostuksen kohteille.
Haluaisin tietää millä tavalla tämä lehden sivujen täytön kannalta tärkeä valikointi kuitenkin tehdään? Lehden ensimmäinen puolisko on selvästi suunnattu sille laajalle yleisölle, joita kiinnostaa vain suomalaisten menestys ja lukea Kimiä ylistävää legendaa. Kiinnostaako näitä samoja henkilöitä sitten lukea suomalaisista rallikuljettajista, italialaisista karting-pojista tai kiihdystysautoilijoista? Ehkei kuitenkaan. Loppupuolisko onkin sitten ainakin yritetty jakaa asianharrastajille. Miksei tästä jälkimmäisestä puoliskosta voisi aina suhteellisin väliajoin antaa edes vähän tilaa amerikkalaiselle moottoriurheilulle? En puhu vain Atlantic-sarjasta - jossa meillä on sentään suomalainen mestari mukana! - vaan myös IRL:stä, ALMSista, Grand-Amista yms. Ei, se tila annetaan epäonnistuneille suomalaisille lupauksille, toimituksen omille ystäville tai vähäpukeisille varikkotipuille, kilpailuraporteille ja veikkauksille.
Rationalisointia. IRL/whatever it should be called nyt ei vain tällä hetkellä sytytä oikein ketään Suomessa. Jos Sneva oli kannessa -79, niin ainut joka kanteen tänä päivänä kelpaa on Danica, eikä sillä ole juuri mitään tekemistä sarjan kiinnostavuuden kannalta.
Danicahan oli uudistuksen jälkeen aika nopeasti kannessa... Kyseinen lehti taisi olla viimeinen, joka postilaatikkooni kolahti.

IRL/tai sama se - sarjasta tulikin myös mieleen kuinka palautteeni jälkeen lehteen luvattiin tuhtia jenkkipakettia CART-sarjasta (loppui 2003) ja jostain Irl-sarjasta. Asiantuntevuus asianharrastajain lehdessä... :rolleyes:
NASCAR-hemmoja ei kannata edes harkita. Urheilukanavan makasiiniohjelmissa NASCAR huomioidaan, koska se on Urheilu+Kanavan ohjelmistossa.
Ehkei lehden kanteen asti, mutta kesän 2007 jälkeen NASCAR on esiintynyt lehden sivuilla paljon enemmän ja näkyvämmin kuin mikään muu amerikkalainen sarja. NASCAR sai jo ensimmäisen puolen vuoden aikana kahden aukeaman jutunkin, jossa mm. Dale Junior mainittiin sarjan yhdeksi parhaimmista kuljettajista. Tämä siis paljon ennen VM:n tv-ohjelmaa.

Lisäksi ennen valitusvirttäni kilpailukalenterista kyllä löytyi WTCC, BTCC, FIA GT, Formula Master ja FIA:n Truck Race, muttei jenkkisarjoja. Jälleen: Taloudellinen päätös, Kansainvälinen salaliitto? Vahinko? Reilua? Sattumaa?
Nyt kalenteriin on enää merkitty vain suomalaiset sarjat, mutta kyllähän nekin internetistä löytäisi ja taas säästettäisiin yksi sivu.
Vice sanoi:
Tuskinpa suuret moottoriurheilufanit paljolti vain kuukausittain julkaistavista lehdistä perustavat muutenkaan, sillä niissä on usein vanhentuneita uutisia ja juttuja, jotka lienevät nekin tiedossa jo aiemmin. Viikottain julkaistavat Autosportit yms vastaavat laadukkaat julkaisut toki asia erikseen.
Autosporthan on nykyään Vauhdin Maailmaa halvempikin ja se tulee tosiaan ostettua lähes viikottain. Ei sekään enää aivan niin hyvä mielestäni ole kuin ennen.
NHL sanoi:
Milläs nimellä tätä sarjaa nyt oikein pitäisi puhe kielellä kutsua? Olen itse kuullut ainakin puhuttavan Formula Atlantic, Toyota Atlantic, Champ Car Atlantic, Atlantic Championship -sarjoista. Eli mikä noista nyt onkaan se oikea?
Toyota Atlantic ja Champ Car Atlantic ainakin ovat vanhentuneita, mutta kyllähän ihmiset niitä vieläkin käyttävät. Oskari Saarihan teki jutunkin Niemelästä "Champ Car - sarjan kuljettajana". Formula Atlantic on sarjan hirstoriallinen nimi, joka kuvaa sarjaa formulaluokkana, kun se ei aivan kaikille Amerikassa ehkä ole selvää. Itse kirjoitan Atlantic Championship - sarjasta, mutta puhun Atlantic-sarjasta, koska se on tiiviimpi ja lyhyempi. Atlantic-sarjan mediaoppaassa mainitaan termi "ACS Championship" ja virallisestihan sarjan nimi on Cooper Tires presents Atlantic Championship powered by Mazda. Mazda Atlantic tai Cooper Tires Atlantic se ei kuitenkaan ole.
Sattuuko joku tietämään Atlantic ja Indy Lights autojen eroista? Esim. moottorit? Muistaakseni Atlanticissa oli Cosworthin rakentamat Mazdan koneet mutta muuta en tiedä, ja Indy Lightseissa oli muistaakseni Nissanin koneet ja niistäkään tiedä sen enempää. Kertokoon joku joka tietää enemmän
IndyProssa on isompi moottori ja enemmän hevosvoimia, joten se on nopeampi suoralla linjalla häviten kuitenkin mutkissa Atlantic-autolle selvästi. Tästä syystä autoilla ei juurikaan ole eroa. Kierrosajoissa Atlantic on ollut yleensä hieman nopeampi, muttei paljoa. Atlantic-auton Mazda-Cosworthissa on yli sata hevosvoimaa vähemmän kuin IPS:n moottorissa, joten sikäli on hämmästyttävää kuinka kilpailukykyinen se on jopa 600 hevosvoimaa omaavan IRL-auton kanssa. Atlantic-kuljettajat kun eivät Edmontonissa hävinneet kilpailuolosuhteissa kuin viitisen sekuntia IRL-kisan nopeimmalle kuljettajalle.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Wikipediassa kerrottiin että IRL ja Indy Lights autoissa molemmissa on 3.5L V8joten mistä ero tulee että IRL auto olisi tehokkaampi? Ja kyllä uskon että suoralla IndyLights auto suoralla on nopsampi mutta jos kerran loppu peleissä Atlantic auto on samalla radalla nopeampi, niin se kyllä kertoo että tuo Indy Lights auto ei sovellu tavalliselle monimutka-radalle. Ei kyllä sen paremmin IRL autokaan.

Markus Niemelähän testasi viime Atlantic kauden jälkeen tuota IndyLights autoa ovaalilla ja moottoriradalla, ja Markus muistaakseni kertoi että auto tuntui ovaalilla ihan hyvältä peliltä mutta moottoriradalla taas autoa sai kääntää hartiavoimin ja auto kuulemma tuntui siltä että painaakin 3 tonnia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Wikipediassa kerrottiin että IRL ja Indy Lights autoissa molemmissa on 3.5L V8joten mistä ero tulee että IRL auto olisi tehokkaampi?
En ole niin kiinnostunut kohta kahdeksan vuotta vanhasta pikku-IRL:n moottorista, että tietäisin tuohon vastausta. Voin vain arvella, että koska se on tarkoitettu toisen tason luokkaan, niin sitä ei varmaankaan ole viritetty niin äärimmilleen eikä siitä selvästikään oteta kaikkia tehoja irti, koska siinä on pari sataa hevosta vähemmän.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Juu kyllähän nuo molempien sarjojen Dallarat alkavat olemaan aikansa eläneitä. Mutta se niistä, olisiko muuten Formula Atlantic kisoja mahdollisuus nähdä jostai netti-streamilt vaikkapa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mutta se niistä, olisiko muuten Formula Atlantic kisoja mahdollisuus nähdä jostai netti-streamilt vaikkapa.
Jep. Eivät ansaitse näinkään paljon näkyvyyttä. Atlanticin näkyvyydestä sen verran, että HDNetin TV-lähetykset ovat ainakin näillä näkymin tältä kaudelta ohi. Jotain puhetta on ollut jälleen kauden jälkeen SPEEDin kisakoosteista, mutta ainakaan tällä hetkellä ei nettistriimejä tai muuta mahdollisuutta liikkuvan kuvan näkemiseen ei ole.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Harmin paikka, no täytyypi vaan kisojen jälkeen sitten katsella kisaraportteja ja mahdollisia amatöörikuvaajien tekemiä otoksia kisoista katsella youtubesta. On sekin parempi kuin ei mitään mutta toivottavasti tulvaisuudessa sarja näkyisi tv:ssä ja sitä kautta mahdollisesti netissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lehteä tilaavana voinet kertoa minulle, joka joskus nopeasti plaraa lehden läpi lehtipisteessä, että kuinka monta kertaa "uuden sukupolven" VM:ssä on mainittu sarjat: American Le Mans, Formula Nippon, Superleague Formula, A1GP tai WTCC.
Eipä tule hirvittävästi mitään mieleen (en kyllä noita erityisesti mieleeni painaisikaan).

ALMS luonnollisesti saa joitain mainintoja Rapakon takana-palstalla. Nipponissa ei ole tapahtunut mitään eurooppalaisia - tai ainakaan suomalaisia - kiinnostavaa vuosiin. Superleague on konseptitasolla haastava tavan moottoriurheilufanille useastakin syystä.

A1GP:n ja WTCC:n nyt vielä jotenkin ymmärtäisi, niillähän on sentään näkyvyyttäkin (tai, olihan ALMSillakin hetken). Varsin hiljaista on ollut, ellei lasketa Galleria-, GridGirl- ja Varikolla kuiskitaan osastoja. En nyt kuitenkaan jaksa lähteä erikseen selailemaan onko noista yhtään varsinaista juttua tehty. Epäilen.

Kisasalaatin ja Tulososaston poistuminen kavensivat VM:n näkökulmaa liikaa, siitä olen samaa mieltä. Jaa niin ja Monoposton. En tiedä milloin se unohdettiin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
ALMS luonnollisesti saa joitain mainintoja Rapakon takana-palstalla. Nipponissa ei ole tapahtunut mitään eurooppalaisia - tai ainakaan suomalaisia - kiinnostavaa vuosiin. Superleague on konseptitasolla haastava tavan moottoriurheilufanille useastakin syystä.
Japanilainen ja aasialainen moottoriurheilu ylipäätään on aina jäänyt pimentoon Suomessa, joten siksikin se olisi mielenkiintoinen ja eksoottinen aihe käsitellä. Samoin futisformulat. Eksoottista, erilaista, esimerkiksi sarjan ajatuksen voisi esitellä yhdessä parin sivun jutussa ja kertoa samalla vähän kisoista.
Jaa niin ja Monoposton. En tiedä milloin se unohdettiin.
Uudistuksessa taisi mennä sekin...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Japanilainen ja aasialainen moottoriurheilu ylipäätään on aina jäänyt pimentoon Suomessa, joten siksikin se olisi mielenkiintoinen ja eksoottinen aihe käsitellä. Samoin futisformulat. Eksoottista, erilaista, esimerkiksi sarjan ajatuksen voisi esitellä yhdessä parin sivun jutussa ja kertoa samalla vähän kisoista.
Juu, yksittäinen esittelyjuttu kyllä sopisi jopa nykyiseen konseptiin. Tosin jokin "koukku", syy tuoda jokin eksoottisempi sarja esille jutun tekoon vaadittaisiin.

Liverpool on monista muista maista poiketen Suomen fanitetuin Valioliigajoukkue. Ja Adrian Valles on varsin ansiokkaasti edustanut joukkueen värejä Superleaguessa. Siitä jo saisi hyvän tekosyyn esitellä sekä sarjaa että kuskia. Moottoriurheiluväki ei ehkä noin yleisesti ole futisihmisiä, mutta tilastollisesti ne jotka ovat kannattavat todennäköisimmin juuri Liverpoolia. ;)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Autosporthan on nykyään Vauhdin Maailmaa halvempikin ja se tulee tosiaan ostettua lähes viikottain. Ei sekään enää aivan niin hyvä mielestäni ole kuin ennen.
Total offtopic, mutta tietääkö kukaan myykö yksikään liike Hämeenlinnassa Autosporttia? Ymmärrettävästihän lehteä myydään lähinnä vain etelän hyvinvarustetuissa liikkeissä, ja vuosien ajan ainoat ostamani Autosportit ovat tarttuneet mukaan Helsingin akateemisen kirjakaupan viereisestä lehtipisteestä (jossa on tullut käytyä 1-2 kertaa vuodessa). Nyt kun en pohjoisen korvessa enää asu, olisi kiva tietää tällaisiakin asioita...

Lehtipisteen mukaan ei näyttäisi siltä...

edit: akateeminen Helsingissä siis...
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Atlantic Sports Car Challenge - Mid-Ohio, Lexington, Ohio - perjantai


Cooper Tires present The Atlantic Championship powered by Mazda palaa Mid-Ohion urheiluautoradalle ensimmäistä kertaa sitten vuosituhannen alun. Niin omituiselta kuin se saattaa kuulostaakin, niin kyseessä on vasta sarjan toinen visiitti kyseiselle radalle tällä vuosikymmenellä. CART-sarjan alaisuudessa Atlantic Championship kilpaili Mid-Ohiossa vuosittain aina kauteen 1999 asti, jonka jälkeen seurasi neljän vuoden tauko. Nyt viiden vuoden tauon jälkeen Amerikan vanhin yhä aktiivinen formulaluokka palaa Lexingtonin kylän läheisyydessä sijaitsevalle 3.62 kilometrin mittaiselle moottoriradalle.

Mid-Ohion Atlantic Grand Prix'hin paalupaikalta lähtee Newman Wachs Racingin Jonathan Summerton, joka perjantain aika-ajoissa kellotti nopeimmaksi ajaksi 1.12.970. Huomenna Summerton saa eturiviin vierelleen oman tallitoverinsa John Edwardsin, joka kaksi viikkoa sitten Chicagon Autobahnalla teki juuri sen, mitä häneltä tässä vaiheessa kautta odotettiinkin. Hallitseva Star Mazda - mestari voitti Harrahs Autobahn Grand Prix'n molemmat lähdöt ja kavensi Atlantic-sarjapisteissä johtavan Simona de Silvestron matkaa huimasti. Ennen kauden kuudetta ja seitsemättä osakilpailua sveitsiläisen sci-fi-neidon pistejohto oli 17 pistettä, mutta nyt, kun sarjasta on jäljellä enää viisi osakilpailua, on Edwards hiipinyt vain viiden pisteen päähän huomenna kolmannesta ruudusta starttaavasta de Silvestrosta. Johnathan Summerton on sarjassa kolmantena 27 pistettä sveitsiläisestä ja 22 tallitoveristaan Edwardsista. Pistetaistelu näiden kolmen välillä tulee käymään tuimana kauden loppuun asti.

Genoa Racingin Frédéric Vervisch nappasi edellisviikon tuplakilpailusta kaksi nelostilaa ja tällä sijalla hän on myös sarjataulukossa. Kolmesti palkintokorokkeellakin jo tällä kaudella vierailleen belgialaisen odotettiin olevan elementissään eurooppalaismaisella Mid-Ohion moottoriradalla, mutta suureksi pettymykseksi hän oli vasta aika-ajojen kuudes. Koko alkukauden periaatteessa yksinään Condor Motorsportin menestyksestä vastannut espanjalainen Borja Garcia on sen sijaan löytänyt hieman tasaisemmalla ja nopealla radalla itselleen lisää vauhtia. Hän oli aamun harjoitusten nopein ja sen siivittämänä huomenna Borja löytyy lähtöruudusta neljä.

Lähes puolisekuntia Garcialle hävinnyt Markus Niemelä puolestaan on tänä viikonloppuna täysin yksin vastuussa tallinsa Jensen Motorsportin menestyksestä. Viidenteen ruutuun ajaneen raumalaisen tallitoverina toiminut Michael Nacol ei ole mukana Mid-Ohiossa, eikä häntä ilmeisesti varikkohuhujen mukaan tulla näkemään enää tällä kaudella Atlantic-sarjassa. Nähtäväksi kuitenkin jää, tuoko Jensen Nacolin alkukauden aikana ajaman auton tuleviin osakilpailuihin jonkin toisen kuljettajan kanssa.

Frankie Muniz oli perjantain aika-ajojen pienoinen yllätys. Team Stargate Worldsin toinen kuljettaja kiinnitti itsensä seitsemänteen lähtöruutuun ja jätti taakseensa mm. pisteissä neljäntenä olevan Tonis Kasemetsin. Kasemetsin Fatburner-Polestar-Team Tonis auton taakse huomenna viidenteen riviin asettuvat Genoan James Winslow sekä Condorin ranskalainen Max Lefevre.

Kaikki kymmenen uuden sukupolven Atlantic-Swiftillä ajavaa kuljettajaa alitti vuodelta 2003 voimaan jääneen AJ Allmendingerin ajaman rataennätyksen 1:15.668. Siitä selkeästi kuitenkin jäivät kaksi C2-luokassa tänä viikonloppuna ajavaa Swan Racingin kuljettajaa. C2-luokkaa johtava Michael Mällinen palaa Mid-Ohiossa mukaan, mutta oli monta sekuntia hitaampi kuin Atlantic-sarjadebyyttinsä tekevä Hans Peter. Peter on menestynyt ja tehnyt nimeään SCCA:n kansallisissa luokissa voittaen mm. mestaruuden, mutta huomenna odottava Atlantic-lähtö on hänen ensimmäinen starttinsa yli vuoteen.

Kauden yhdeksäs osakilpailu ajetaan lauantai-iltana American Le Mans - kilpailun jälkeen. Huomattavaa olisi, että Jonathan Summerton lähtisi tuohon kilpailuun aikansa perusteella kahdeksannesta lähtöruudusta.
 
Ylös