Pistelasku ja mestaruus 2009

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin ja sitten toi sponssijuttu. Ei kuskeja voi pakottaa jokaiseen pikkutilaisuuteen. Antaisivat ihmisten olla ihmisiä. :nope:
Joo, tää on ehkä harmittava uudistus jossa kuitenkin selkeästi on katsojien etua ajateltu. Mutta meiti ku on Kimi fani niin en ajattele omaa etua vaan Kimin etua ja olen siis kanssasi samaa mieltä, antaa ihmisten elää..

Itte ainakin voisin vähän kiehahtaa hyvikseen jollekin Bernielle, tuskin paljoa maksaa vetää sitä ukkoo turpaan? Ja sit jos keskeyttää niin kävis siinä median edessä mutta ei puhuis muuta ku "no comment"..
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Kuvitellaanpa että olet johdossa, kunnes autoon tulee pikkuvika (Räikkönen viime kaudella) ja menetät paikkasi ja tulet maaliin toisena. Mahtais vituttaa kahta kauheammin kuin viime kaudella.
Mutta toisaalta nyt Räkän voitto tai ei mitään mentaliteetti toimii paremmin
 

Markku Suomela

New member
Liittynyt
16.3.2009
Viestit
2
En kylä itse pidä tuosta muutoksesta. Toisaalta, jos ajattelee, niin milloin viimeksi mestariksi on ajanut kuljettaja, joka ei olisi voittanut eniten kisoja kauden aikana? No, viime kausi tietenkin, mutta ennen sitä? Olisiko peräti Keken mestaruus vuonna 1982? Tämä sopii Kimin mentaliteettiin aika hyvin, nähdään ainakin tosissaan taistelua voitosta tylsän varmistelun sijaan. Saattaa tulla kolareita ja yllätyksiä enemmän. Ja jos muutos on täysin susi, niin ei se nyt maailmaa kaada, kyllä se yksi kausi menettelee, ja vuonna 2010 palataan parempaan systeemiin... Eihän sitä tiedä ennen kuin näkee mikä on sääntömuutoksen todellinen vaikutus. Kautta odotellessa :thumbup:
Kyllä ainakin -86 ja -87 mestaruus meni sille, joka ei voittanut eniten kisoja. Noina vuosina eniten kisoja voitti Nigel Mansell.
 

pacer1

Active member
Liittynyt
9.3.2009
Viestit
31
En sitten loppupeleissä osaa sanoa kumpi on parempi systeemi viimevuotinen vai tämä... molemmissa omat hyvät ja huonot puolet. Mutta sen sanon, että voiton arvostus on ollu liian pieni! Onko sen arvostus noussut nyt kohtuuttomasti? No comments...

Oma ehdotukseni mestaruudenselvittämiseksi olisi tämä:

Voiton ja kakkostilan välistä piste-eroa suurrennettaisiin suurehkosti (siis suurempi kuin 12-8 ennemmin vaikka 15-8) ja muista sijoista pisteet normaaliin tapaan. Kauden mestari eniten pisteitä kerännyt kuljettaja.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Aluksi kun kuulin, niin ajattelin, että ei tuu mitään. Mutta jotenki sitä odottaa mielenkiinnolla, että miten kovasti voitosta tullaan kamppailemaan:thumbup::thumbdown
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Ei sekään muutu viime vuodesta mitenkään, Kimin kolmossijat ei kiinnosta, niiku ei kiinnosta Piquetin voitotkaan. Oli pistejärjestelmä mikä tahansa, eli ei muutu.

Ja itse kysymykseen, luultavasti jaksan katsoa. (ei muutakaan tekemistä)
Joo mutta tarkoitin, että ennen siitä kolmossijasta oli hyötyä ja pystyi laskemaan että paljon on eroa MM johtajaan jos Kimi tulee nyt kolmanneks ja pysty olemaan kisan jälkeen tyytyväinen jos Kimi oli noussut sijalta 15:sta kolmanneksi. Nyt se on tosiaan ihan sama.

Ihan hyviä plussa puolia olit kyllä löytänyt ja varmasti kauden jälkeen voidaan sanoa että paras voitti, mutta kyllä mulla ainakin mielenkiinto lopahtaa aika pahasti kisojen seuraamiseen kun ei ole mitään merkitystä sillä tuleeko se suosikki toisena vai viimeisenä maaliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joku kolmostila paskalla autolla on huippusuoritus ja nyt sillä ei ole kuskille mitään merkitystä.
Juuri tasan yhtä paljon kuin ennenkin. Eihän se paskalla autolla ajava kuski mestaruudesta kuitenkaan taistelisi, joten sijoitus ja pisteet on ne hänen palkintonsa entiseen malliin.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Voi ainakin sanoa, että täksi kaudeksi on muutoksia tullut. Jännä nähdä miten vaikuttaa.
 

KoS

Banned
Liittynyt
1.1.2009
Viestit
39
Erittäin hyvä päätös FIA:lta! Nyt tallien ykköskuskeihin panostetaan entistä enemmän ja lähtöpaikan merkitys korostuu entisestään.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Positiivista:
+Tallimääräykset koskevat ainoastaan kaksoisjohdossa ajettaessa (eli käytännössä 2 kilpailussa/kausi)

En käsitä ylläolevaa logiikkaa. Tottakai jokainen mestaruudesta taisteleva talli laatii taktiikan jatkossa siten, että kaikki panokset ovat ykköskuljettajan voitossa. Tallimääräysiä nähdään ensimmäisistä aika-ajoista alkaen jatkuvasti siihen asti kunnes maailmanmestari on selvillä. Kakkoskuljettajan kilpailu voidaan uhrata kokonaan, jos sillä lailla voidaan estää pahinta kilpailijaa voittamasta kilpailu.

Esimerkiksi, jos random kuljettaja taistelee voitosta Massan kanssa (3 voittoa), kannattaa kilpailevien tallien käskeä kakkoskuljettajansa tekemään kaikki sen eteen, jotta Massa menettää voittomahdollisuutensa. Hidastelemalla Massan edessä ja päästämällä Alonso karkuun varmistetaan se, että voitto ei mene pahimmalle kilpailijalle.
 

pacer1

Active member
Liittynyt
9.3.2009
Viestit
31
Vittu että vituttaa. Sori kiroilu, mutta tää on kuin painajaisista. Joku kolmostila paskalla autolla on huippusuoritus ja nyt sillä ei ole kuskille mitään merkitystä.
Muistakaa nyt, että sarjan muut sijoitukset ratkaistaan pisteiden perusteella!
Ja edelleen se yks kahdeksannen sijan tuoma piste voi ratkaista myös maailmanmestaruuden (voittojen ollessa tasan--> pisteet ratkaisevat). Ja yleensä voittojen määrät ovat olleet tasaisia, joten vaikka aina ei olisi mahdollisuus voittaa kannattaa irtopisteetkin ottaa varsinki jos voittojen määrät olevan lähekkäin toisiaan.

Uskon ja luotan, että kaudesta tulee mielenkiintoinen ja voimme vielä vain arvailla, miten tallit tulevat toimimaan eri tilanteissa tällä nykyisellä tavalla ratkaista mestari.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Mun mielestä ainakin hyvä.Nyt ajetaan kunnolla voitoista kun on kitisty pelkästä köröttelystä.Hyvä uudistus :thumbup:.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Lyhyesti. Tämä ei ole lajin kannalta ollenkaan hyvä idea. Huonoja puolia on paljon enemmän kuin hyviä. Toivottavasti tämä ei tule.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Juuri tasan yhtä paljon kuin ennenkin. Eihän se paskalla autolla ajava kuski mestaruudesta kuitenkaan taistelisi, joten sijoitus ja pisteet on ne hänen palkintonsa entiseen malliin.
Miten niin ei taistelisi? Olihan Kurpitsakin mukana mestaruustaistelussa viime kaudella, vaikkei BMW paras auto ollutkaan. Ja Kimi 2003.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Toivottavasti kisoissa olis perkeleesti eri voittajia ja lopulta mestaruuden veis kuski, jolla on 3 voittoa, mutta pisteissä sijalla 5-8.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Joo, onhan tässä se hyvä puoli että voittotaistelu eri tallien kesken muuttuu entistä sähäkämmäksi. Tallin sisäiset (esim. Massa-Räikkönen) ei helpotu yhtään ja Japanin kaltaisia farsseja nähtäneen turhan paljon vastaavissa tilanteissa, kumman ikinä eduksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Martin Brundle:

"I don't really fully see the need to change it," he said. "What we may just have is some more exciting races where they're desperate to take the win rather than settling for second on a particular day, but whether it will generate a more worthy champion remains to be seen."
Ja BBC:ltä napattu:

TITLES THAT WOULD HAVE CHANGED
1958: Actual champion: Mike Hawthorne
Most wins champion: Stirling Moss
1964: Actual champion: John Surtees
Most wins champion: Jim Clark
1967: Actual champion: Denny Hulme
Most wins champion: Jim Clark
1977: Actual champion: Niki Lauda
Most wins champion: Mario Andretti
1979: Actual champion: Jody Scheckter
Most wins champion: Alan Jones
1981: Actual champion: Nelson Piquet
Most wins champion: Alain Prost
1982: Actual champion: Keke Rosberg
Most wins champion: Didier Pironi
1983: Actual champion: Nelson Piquet
Most wins champion: Alain Prost
1984: Actual champion: Niki Lauda
Most wins champion: Alain Prost
1986: Actual champion: Alain Prost
Most wins champion: Nigel Mansell
1987: Actual champion: Nelson Piquet
Most wins champion: Nigel Mansell
1989: Actual champion: Ayrton Senna
Most wins champion: Alain Prost
2008: Actual champion: Lewis Hamilton
Most wins champion: Felipe Massa
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä alkaa FIA:n uskottavuus menemään, jos taas vuoden päästä muutetaan pisteytystä uuteen uskoon kun tämän vuotinen "voitto-tai-keskeytys" pisteys ei olekaan toimiva systeemi.

Tallien ehdottama pisteytys (12-9-7-5-4-3-2-1) olisi ollut paljon parempi. Saisi enemmän kuunnella kuljettajia ja talleja. Mosleyn ja Ecclestonen potkuja odottaen... :jaska:
 
Ylös