Antaa kyllä aika ikävän kuvan lajista, jos vielä kerran muuttavat sääntöjä. Ts. että FIAn ehdotus todetaan laittomaksi ja palataan edelliskausien pistelaskusysteemiin. Tällä kyllä saadaan ihmiset puhumaan formuloista, mutta enemmänkin se taitaa olla tällaisten innokkaiden fanien keskustelua, jotka seuraisivat kisoja joka tapauksessa. Keskivertokatsoja avaa television ekan kerran Australiassa, jossa sitten selostajan avulla saa selville miten mestaruus ratkaistaan. Ja ekojen kisojen perusteella päättää, seuraako kisoja jatkossa.
Musta paras pistelaskusysteemi olis joku 20-8-6... tai edes 15-8-6... Siis sellainen et voitot todella ovat merkityksellisiä. Siksi tämä Bernien ehdotus on parempi kuin 10-8-6... Täytyy toivoa, ettei ainakaan palata tuohon vanhaan.
Mikäli uudet säännöt eivät tuo ohituksiin/voimasuhteiden vaihteluun kisan aikana merkittäviä muutoksia, on aika-ajoissa pärjäämisen merkitys entistä suuremmassa roolissa mestaruuden voittamisessa. Todella harvoin viime kausina on pystytty nousemaan kahden ensimmäisen rivin takaa voittajaksi. Oikeastaan sadekisat ja muuten paljon safetycar-jaksoja sisältävät kisat ovat olleet ainoita paikkoja, jolloin voi realistisesti odottaa nousevansa vähän taaempaakin voittajaksi.
Tästä on siis vedettävissä sellainen johtopäätös, että mikäli Massa on tälläkin kaudella aika-ajoissa Kimiä vahvempi, niin kyllä silloin Massa on vahvempi myös mestaruustaistelussa. Mielestäni tämä on yksiä mielenkiintoisimpia asioita, johon kiinnittää huomiota Ausseissa.