Pistelasku ja mestaruus 2009

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Toivottavasti jaksaisivat jossain vaiheessa muuten pitää säännöt edes kaksi vuotta peräkkäin samoina.Pikkuhiljaa v-ttaa eniten toi "uudet säännöt joka vuosi"- politiikka.
FIA:lla ja Böörniellä on se kultainen keskitie hieman hakusessa. Sääntöjä laitetaan uusiksi joka kaudeksi, sitten huomataan ettei toimi ja taas muokataan miten sattuu. Tämä mua on nakertanut jo pidemmän aikaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miten näet tämän suosivan Massaa, ei Massa kuitenkaan ole ajajatyyppinä samanlainen kolistelija kuin esim. Kimi ja Kubica. Yllättäen tässä saattaa käydä myös niin, että sääntömuutoksen suurin häviäjä on kinkku, kun muut eivät enää annakkaan yhtä noileasti tilaa hänen pleikkari-ajotyylinsä edessä.
Mielestäni Massa on nimenomaan sellainen kuljettaja, joka joko voittaa tai sitten on ihan unten mailla. Hänellähän on useita ns. bravuurikisoja, joissa pärjää todella hyvin (esim. Bahrain, Turkki, Brasilia).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tuota en ole vielä miettinytkään, olisi kyllä melkoisen huvittavaa, kun jannu joka ajaa puolet kauden kisoista nappaa mestaruuden itselleen voittamalla muutaman kisan. :D
Joo, tai sitten tosiaan ostetaan se kauden alussa neljä kisaa voittanut kaveri isolla rahalla omaan talliin kesken kauden niin voidaan sitten tuuletella mestaruutta ;)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kun kaikki paskapuheet siitä, että tallit tarjoavat tasavertaiset mahdollisuudet molemmille kuljettajilleen voittaa, voidaan lopettaa, niin mikä on sitten sen kakkoskuskin rooli:
Muuten hyviä pointteja, joista olen samaa mieltä mutta tuo vika kohta oli täyttä roskaa. Tuollaista ei tule tapahtumaan koska se on aivan liian läpinäkyvää ja rangaistukset olisivat varmasti tuntuvia. Toisekseen, siinä menisi sitten nimenomaan ne merkkimestaruuspisteet itseltäkin. Eli täysin turha pelko.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
1. Tuoda merkkimestaruuspisteitä. Tärkeä homma, jolla on iso rahallinen vaikutus sitten kauden jälkeen. Suuri yleisö haukottelee, kun puhutaan merkkimestaruuden voittamisesta.

3. Tehdä kaikkensa ykköskuskin tukemiseksi koko kauden ajan. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että kakkoskuskin ollessa kisassa ykköskuskin edellä, niin ykköskuski pitää päästää ohi.

4. Estää tallin ykköskuskin pahimpia kilpakumppaneita voittamasta.
...
Miten tämä touhu poikkeaa viime vuotisesta. Ja jos tällä kaudella nuin pitäisi tehdä, miksi ei viime kaudella?

FW08 sanoi:
Miten näet tämän suosivan Massaa, ei Massa kuitenkaan ole ajajatyyppinä samanlainen kolistelija kuin esim. Kimi ja Kubica.
Kuten Revolt kirjoitti, Massa on ailahteleva kuljettaja. Saattaa siis tehdä virheen ja keskeyttää (joista ei oo niin paljoa haittaa) ja saattaa sitten olla ylivoimainen joissakin kisoissa. Taisteluun voitosta en ota kantaa, mutta Massalla on kisoja, joissa hänen ei tarvitse taistella voittaakseen..
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Hyvä pointti Mtv3:lla:

A parempi kuin B


Uuden säännön perusteella alkavasta kaudesta voi tulla todella "mielenkiintoinen" tai sitten ei. Oletetaan, että ajaja A voittaa neljä kisaa ja jää lopuissa kisoissa pisteittä. Hänellä on siis kauden jälkeen kasassa 40 pistettä.

Ajaja B puolestaan voittaa kolme kisaa ja sijoittuu 14 kertaa kakkoseksi. Hänellä on kauden lopussa 142 pistettä. Maailmanmestariksi kruunataan ajaja A.

Mielenkiintoista...


(MTV3-STT)
Mää haluan uskoa, että tuo sääntö heitetään roskakoppaan vielä ennen kauden alkua.
Tarkoitus on ihan hyvä -saada kuskit ajamaan voitosta, mutta keino ei.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Minusta nuo ainoastaan maalien laskemiset saisi jättää pitkälti pelkästään pallopeleihin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Joku 20-8-6-5-4-3-2-1 pisteytys ajais lähes saman asian kun tämä tän hetkinen paska paljon selkeämmin ja järkevämmin. Noi FIA:n pallinaamat ei vaan tajua sitä.

Niin oikeesti toivois, että tää kumotaan mutta kun ei niin ei. Räikkönen kyl varmaan hyötyy tästä mutta en pidä tästä silti ollenkaan. Aluks otti päähän hirveesti sit tän jo melkeen hyväksy mut nyt taas ottaa pahasti pannuun.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
:keskisormihymiö:

Hyvästi, Formula 1.
Vähän tulee tunne että onko kaikki F1 "fanit" jotain kirjanpitäjiä? Meinaan kun pisteet yms. kiinnostaa niin pirusti. Eikös kuitenkin kisat, autot, kuskit, jne. ole se asian ydin? Eikä joku pistejärjestelmä. Eli vaikka kuinka olisi sitä mieltä että nyt tuli huono systeemi jolla kuljettajien mestari ratkotaan, niin lajin oleellisin osa ei kai juuri juuksi muutu. En nimittäin usko että viime kädessä mitään niin dramaattista tullaan näkemään, esim. että ajetaan vain joka toinen viikonloppu (8 moottoria kauden aikana) täysillä per kuski, tai että tallin toinen kuljettaja uhrataan täysin (Heikki, Nelsinho). Siis voi olla että tilanne kärjistyy, mutta edelleenkään talleilla ei taida olla varaa pistää kaikkea yhden kortin varaan, eli ajetaan kuitenkin tosissaan kisaa molemmilla autoilla kaikissa kisoissa, vaikkakin painopiste voi olla aiempaa vahvemmin yhdessä autossa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Yhden keksin:

Kun viime kaudella keskeytti ja pahin kilpakumppani voitti, niin mestaruuden kannalta saattoi mennä viisikin kisaa että pääsi tasoihin (voitto ja kilpakumppani aina toinen). Käytännössä eroa ei saanut kiinni ilman kilpakumppanin epäonnistumista. Tulevalla kaudella riittää yksi voitto tasoihin pääsemiseen. Siis mestaruuden kannalta.

Eli kun viime kausina yksikin keskeytys saattoi romuttaa haaveet mestaruudesta pahimman kilpakumppanin ajaessa luotettavasti maaliin edes ns. jämäsijoilla, niin nyt mestaruuskamppailu ei kärsi yhdestä keskeytyksestä niin pahasti.
Hyvä huomio. Aiemminhan (myös 10-6-4-... systeemillä) alettiin jossain Monacon tienoilla laskeskelemaan ketkä kuskit (yleensä vain pari kolme) ovat vielä mestaruustaistossa mukana. Nyt todennäköisesti useampi kuljettaja on mukana mestaruustaistossa paljon pidempään. Mikäli kukaan yksittäinen kuljettaja ei voita kovin montaa kisaa ensimmäisen kauden puoliskon aikana, voi jopa vielä viimeisellä kolmanneksella joku talli ja kuski kunnostautua ja haastaa mestaruudesta tosissan, vaikka alku olisi mennyt mönkään. Esim. voi hyvin olla että kun on 5 kisaa ajamatta, on parilla kuskilla 4 voittoa. Nyt jos joku löytää hirmuvauhdin loppuun, voi vielä voittaa monta kisaa putkeen ja mestaruuden. Väitän että tämmöisen seuraamisen olisi huisin jännää!

Ymmärrän kyllä sitäkin, että tasaisuudellakin pitäisi olla merkitystä. Ehkä siksi pelkän voiton sijasta olisi pitänyt palkita ensimmäiset kolme sijaa "mestaruuspisteillä" eikä vain voittaja. Tämähän olisi tapahtunut Bernien mitali-idean myötä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvä huomio. Aiemminhan (myös 10-6-4-... systeemillä) alettiin jossain Monacon tienoilla laskeskelemaan ketkä kuskit (yleensä vain pari kolme) ovat vielä mestaruustaistossa mukana.
Monacon? Ei nyt sentään, sehän ajetaan jo toukokuussa.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Monacon? Ei nyt sentään, sehän ajetaan jo toukokuussa.
Kyllä nyt sentään!... Siihen mennessä on ajettu jo sen verran kisoja, että kyllä ne mestari kandinaatit (ainakin 1-5kpl) voidaan jo Monacon jälkeen nimetä. Ja harvoin taaempaa on mestaruuteen noustu...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mutta minä arvostankin tasaista hyvyyttä "vain voitto on tärkeää"-ajatuksen siijaan.
Toisaalta nyt kun tekniset keskeytykset eivät ole niin katastrofaalisia kuin varsinkin 10-8-jne. systeemillä, tulee kuljettajien "tasainen hyvyys" ehkä tietyllä tavalla paremmin esiin. Tällä vuosikymmenellähän autojen luotettavuus on parantunut huimasti ja nähdyt tekniset keskeytykset ovat olleet todella raskaita viime vuodet kuljettajien mestaruustaistoa ajatellen. Nyt eivät ole, eli kuskin tasaisuus ratkaisee tavallaan enemmän kuin auton.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kun kaikki paskapuheet siitä, että tallit tarjoavat tasavertaiset mahdollisuudet molemmille kuljettajilleen voittaa, voidaan lopettaa, niin mikä on sitten sen kakkoskuskin rooli:

1. Tuoda merkkimestaruuspisteitä. Tärkeä homma, jolla on iso rahallinen vaikutus sitten kauden jälkeen. Suuri yleisö haukottelee, kun puhutaan merkkimestaruuden voittamisesta.

2. Toimia auton kehittäjänä. Koska testaus on kiellettyä kisakauden aikana, niin kakkoskuski uhraa oman kisansa ajamalla tallille testiä kisan aikana. Siinä tulee hyvää simulaatiota osatestauksille ja erilaisille taktiikoille. Ja koska kaikki tallin insinöörit ja muu henkilökunta on kisapaikalla joka tapauksessa, niin testaamisesta ei synny erillisiä lisäkuluja.

3. Tehdä kaikkensa ykköskuskin tukemiseksi koko kauden ajan. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että kakkoskuskin ollessa kisassa ykköskuskin edellä, niin ykköskuski pitää päästää ohi.

4. Estää tallin ykköskuskin pahimpia kilpakumppaneita voittamasta. Ilkeimmillään tämä tarkoittaa sitä, että kakkoskuskit lähetetään kamikaze-missiolle kilkkaamaan maailmanmestaruudesta taistelevan toisen tallin kuljettaja ulos kisasta tai ainakin niin, ettei hän voita. Keinojahan on lukuisia:
- jättäytyminen kierroksella jälkeen ja varvaushetkellä jarrutus hieman aiemmin tai omituinen ohjausmanööveri -> kolari/spinni
- itsemurhataktiikka: superkeveällä autolla kilpakumppanin iholle ja siitä sitten jollain tempulla kaveri ulos voittotaistelusta -> kolari/spinni
- auton jättäminen hankalaan paikkaan radalle, jolloin turva-auto tulee radalle ja oman tallin kakkoskuskilla on mahdollisuudet saavuttaa kisan kärki

Jos itse olisin tallipäällikkö ja tavoitteenani olisi saavuttaa kuljettajien maailmanmestaruus omalle kuskille, niin olisi päivänselvää, että vain toinen kuljettaja saisi voittaa, koska mestaruuden kannalta pisteillä ei ole merkitystä. Kaikki kehitys ja suorituskyky mikä autoihin tehdään menisi aina ykköskuskin autoon, joka kakkoskuski on omia kisojaan uhraamalla tallille testannut.
Täydellinen resepti menestykseen :alppu:
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Mielestäni Massa on nimenomaan sellainen kuljettaja, joka joko voittaa tai sitten on ihan unten mailla. Hänellähän on useita ns. bravuurikisoja, joissa pärjää todella hyvin (esim. Bahrain, Turkki, Brasilia).
Jep, sama kun Kimiltä voisi odottaa voittoa ainakin Malesiassa, Barcelonassa ja Spassa (+Silverstonessa ja Magny Courissa jos ne ajettaisiin). Nämä kaikki siis olettaen että Ferrari on tällä kaudella voittaja-auto. Jos uusi järjestelmä suosii Kimiä niin vähintään yhtä paljon Massaakin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jep, sama kun Kimiltä voisi odottaa voittoa ainakin Malesiassa, Barcelonassa ja Spassa (+Silverstonessa ja Magny Courissa jos ne ajettaisiin).
Vielähän Silverstonessa tällä kaudella päristellään :idea:
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Vielähän Silverstonessa tällä kaudella päristellään :idea:
Kappas, muistelin että Britannian GP olis tällä kaudella pitäny välivuoden jostain kumman syystä. Parempi näin, loistava rata! :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä nyt sentään!... Siihen mennessä on ajettu jo sen verran kisoja, että kyllä ne mestari kandinaatit (ainakin 1-5kpl) voidaan jo Monacon jälkeen nimetä. Ja harvoin taaempaa on mestaruuteen noustu...
Riippuu vähän kaudesta. Vähimmillään oli ennen Monacoa ajettu vasta kolme kisaa. Voimasuhteet eli mestarikandidaatit toki selviävät hyvinkin pian - usein ne ovat tiedossa jo ennen kauden alkua, mutta ei niitä nyt silti ryhdytä tuossa vaiheessa erityisesti laskeskelemaan, kun kaikki ovat matemaattisesti vielä mukana monen monta kisaa ja tilanne saattaa muuttua paljonkin ennen kauden puoltaväliä.
Calvin sanoi:
Toisaalta nyt kun tekniset keskeytykset eivät ole niin katastrofaalisia kuin varsinkin 10-8-jne. systeemillä, tulee kuljettajien "tasainen hyvyys" ehkä tietyllä tavalla paremmin esiin.
Keskeytykset kertovat auton epäluotettavuudesta, eli lasken sen murentavan "tasaista hyvyyttä". Maailmanmestaruus on aina kuski-auto kombinaation tulosta, eikä niiden suorituksia voi erottaa toisistaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Hyvä huomio. Aiemminhan (myös 10-6-4-... systeemillä) alettiin jossain Monacon tienoilla laskeskelemaan ketkä kuskit (yleensä vain pari kolme) ovat vielä mestaruustaistossa mukana. Nyt todennäköisesti useampi kuljettaja on mukana mestaruustaistossa paljon pidempään. Mikäli kukaan yksittäinen kuljettaja ei voita kovin montaa kisaa ensimmäisen kauden puoliskon aikana, voi jopa vielä viimeisellä kolmanneksella joku talli ja kuski kunnostautua ja haastaa mestaruudesta tosissan, vaikka alku olisi mennyt mönkään. Esim. voi hyvin olla että kun on 5 kisaa ajamatta, on parilla kuskilla 4 voittoa. Nyt jos joku löytää hirmuvauhdin loppuun, voi vielä voittaa monta kisaa putkeen ja mestaruuden. Väitän että tämmöisen seuraamisen olisi huisin jännää!

Ymmärrän kyllä sitäkin, että tasaisuudellakin pitäisi olla merkitystä. Ehkä siksi pelkän voiton sijasta olisi pitänyt palkita ensimmäiset kolme sijaa "mestaruuspisteillä" eikä vain voittaja. Tämähän olisi tapahtunut Bernien mitali-idean myötä.
Toivottavasti voimasuhteet vaihtelisivat kauden aikana (vaikka testaus onkin kielletty). Vois sitten onnistuakin tää systeemi...
 
Ylös