Kun kaikki paskapuheet siitä, että tallit tarjoavat tasavertaiset mahdollisuudet molemmille kuljettajilleen voittaa, voidaan lopettaa, niin mikä on sitten sen kakkoskuskin rooli:
1. Tuoda merkkimestaruuspisteitä. Tärkeä homma, jolla on iso rahallinen vaikutus sitten kauden jälkeen. Suuri yleisö haukottelee, kun puhutaan merkkimestaruuden voittamisesta.
2. Toimia auton kehittäjänä. Koska testaus on kiellettyä kisakauden aikana, niin kakkoskuski uhraa oman kisansa ajamalla tallille testiä kisan aikana. Siinä tulee hyvää simulaatiota osatestauksille ja erilaisille taktiikoille. Ja koska kaikki tallin insinöörit ja muu henkilökunta on kisapaikalla joka tapauksessa, niin testaamisesta ei synny erillisiä lisäkuluja.
3. Tehdä kaikkensa ykköskuskin tukemiseksi koko kauden ajan. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että kakkoskuskin ollessa kisassa ykköskuskin edellä, niin ykköskuski pitää päästää ohi.
4. Estää tallin ykköskuskin pahimpia kilpakumppaneita voittamasta. Ilkeimmillään tämä tarkoittaa sitä, että kakkoskuskit lähetetään kamikaze-missiolle kilkkaamaan maailmanmestaruudesta taistelevan toisen tallin kuljettaja ulos kisasta tai ainakin niin, ettei hän voita. Keinojahan on lukuisia:
- jättäytyminen kierroksella jälkeen ja varvaushetkellä jarrutus hieman aiemmin tai omituinen ohjausmanööveri -> kolari/spinni
- itsemurhataktiikka: superkeveällä autolla kilpakumppanin iholle ja siitä sitten jollain tempulla kaveri ulos voittotaistelusta -> kolari/spinni
- auton jättäminen hankalaan paikkaan radalle, jolloin turva-auto tulee radalle ja oman tallin kakkoskuskilla on mahdollisuudet saavuttaa kisan kärki
Jos itse olisin tallipäällikkö ja tavoitteenani olisi saavuttaa kuljettajien maailmanmestaruus omalle kuskille, niin olisi päivänselvää, että vain toinen kuljettaja saisi voittaa, koska mestaruuden kannalta pisteillä ei ole merkitystä. Kaikki kehitys ja suorituskyky mikä autoihin tehdään menisi aina ykköskuskin autoon, joka kakkoskuski on omia kisojaan uhraamalla tallille testannut.