Pistelasku ja mestaruus 2009

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Ei prkl. Ei sillä että haluaisin tuota voitto järjestelmää, mutta, että takaisin vanhaan? :(

Miksei voi vaan saada vaikka sitä 12,9,7 pisteytystä :jaska:
¨¨

12,9,7,5 olisi ollut erittäin hyvä,paras ehkäpä.Mutta parempi kai nyt sitten tämä nykyinen...jolla ei voitolla ole pahemmin merkitystä.2 vaivaista pistettä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
alkaa kyllä FIA:n arvovalta heikentyä tätä menoa... päätöksiä ei ole mietitty edes kunnolla loppuun asti ja kaikista näkökulmista ja otetaan jo uusia systeemejä käyttöön, vain Suomen hallitus on yhtä kujalla näissä päätöksissä :idea:

mutta ihan hyvä juttu että jos FOTA:n sanallakin on oikeasti jotain arvoa, vai oliko nyt niin että FIA ja Bernie halusivat kokeilla FOTA:n reaktioa ja laskeskella valtasuhteita.. tätä menoa FIA kyllä kikkailee itsensä ulos tästä lajista hyvin äkkiä

olen kuitenkin onnellinen että jos saataisiin ainakin yksi vuosi vielä tällä "vanhalla" systeemillä ja FIA + kumppanit miettisivät TARKKAAN tuon vuoden aikana mitä muutoksia tehdään.. YHDESSÄ tallien kanssa :ahem:
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Ei tuo 12-9-systeemi kovin paljoa poikkeaisi nykyisestä.Kakkos-sija on 75% ykkösen pisteistä,nykyisessä 80%. Vanhassa 10-6 systeemissä kakkossija oli 60% ykkösen pisteistä.
Kyllä tuo muutos 10-6 systeemistä 10-8:aan mielestäni vaikutti siihen ,kuinka innokkaasti kakkos-sijalla oleva kuljettaja yritti ohitusta.Jos 90-luvun alussa olisi ollut nykyinen pistelasku-järjestelmä,ei olisi nähty Shumin yritystä Hillin ohi -94 kahdella pyörällä.Yritystä oli enemmän silloin.
Nykyinen systeemi on mielestäni vain paniikkireaktio Ferrarin ja Schumin dominonintiin 2002,aika olisi korjannut tuon automaattisesti.
Jos joku talli on ylivoimainen,ei sitä mikään pistelasku-systeemi muuksi muuta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei tuo 12-9-systeemi kovin paljoa poikkeaisi nykyisestä.Kakkos-sija on 75% ykkösen pisteistä,nykyisessä 80%. Vanhassa 10-6 systeemissä kakkossija oli 60% ykkösen pisteistä.
Kyllä tuo muutos 10-6 systeemistä 10-8:aan mielestäni vaikutti siihen ,kuinka innokkaasti kakkos-sijalla oleva kuljettaja yritti ohitusta.Jos 90-luvun alussa olisi ollut nykyinen pistelasku-järjestelmä,ei olisi nähty Shumin yritystä Hillin ohi -94 kahdella pyörällä.Yritystä oli enemmän silloin.
Nykyinen systeemi on mielestäni vain paniikkireaktio Ferrarin ja Schumin dominonintiin 2002,aika olisi korjannut tuon automaattisesti.
Jos joku talli on ylivoimainen,ei sitä mikään pistelasku-systeemi muuksi muuta.
100%:sti samaa mieltä, joka sanasta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei tuo 12-9-systeemi kovin paljoa poikkeaisi nykyisestä.Kakkos-sija on 75% ykkösen pisteistä,nykyisessä 80%. Vanhassa 10-6 systeemissä kakkossija oli 60% ykkösen pisteistä.
Kyllä tuo muutos 10-6 systeemistä 10-8:aan mielestäni vaikutti siihen ,kuinka innokkaasti kakkos-sijalla oleva kuljettaja yritti ohitusta.Jos 90-luvun alussa olisi ollut nykyinen pistelasku-järjestelmä,ei olisi nähty Shumin yritystä Hillin ohi -94 kahdella pyörällä.Yritystä oli enemmän silloin.
Nykyinen systeemi on mielestäni vain paniikkireaktio Ferrarin ja Schumin dominonintiin 2002,aika olisi korjannut tuon automaattisesti.
Jos joku talli on ylivoimainen,ei sitä mikään pistelasku-systeemi muuksi muuta.
Samaa mieltä, tuo 12... olisi turhanpäiväistä näpertelyä. Omasta mielestäni tosin voittoprogressioita ei tavitse kasvattaa. Kyllä ne ohittaa jos se on mahdollista, toivottavasti nyt on. Jos voitto merkitsisi enemmän, ne yrittäisivät ohitusta vaikka se on mahdotonta, eli ns. likaista peliä.
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Tässä sotii kaksi erilaista ajattelutapaa toisiaan vastaan. Viime vuodet on menty sellaisella filosofialla, että tasaisuus on ollut valttia. Riskinotto ei ole kannattanut. Vaikka joku kuljettajista on ollut vauhdissa ylivoimainen, on tasaisen varmalla suorittamisella pystynyt roikkumaan mestaruustaistelussa pitkään mukana. Sillä tavalla kisat ovat tylsempiä, mutta kausi todennäköisesti jännittävämpi. Tämä sopii ehkä paremmin innokkaille faneille, joilla on lajissa paljon erilaista seurattavaa (mm. autojen tekniikan kehittyminen), mutta keskivertokatsoja kyllästyy tylsiin kisoihin. Jännittäminen on kohdistunut enemmänkin tekniikan kestävyyteen ja kuljettajien virheisiin. Esimerkiksi Kimin mestaruuskaudesta jää päällimmäisenä mieliin Lyiin ja Mäkin totaalinen epäonnistuminen kahdessa viimeisessä kisassa, ei niinkään Kimin loistavat voitot.

Voittoja arvostavassa systeemissä (on se sitten Bernien ehdotus tai voittoja korkealla arvottava pistelaskusysteemi) on mahdollisuus, että mestaruus ratkeaa aikaisemmassa vaiheessa kautta, mutta kisat ovat todennäköisesti mielenkiintoisempia, kun voitosta taistellaan ankarammin. Todennäköisesti mestaruuden ratkaisee jonkun kuskin hienot esitykset (riskiohituksilla voittoihin) eikä niinkään toisen tallin kuljettajan epäonni tekniikan kanssa (toki tällä on aina merkitys).

Fotan ehdotus ei olisi mielestäni ollut tarpeeksi kannustava ehdotus, mutta toki suunta parempaan. Eniten tässä nyt ketuttaa se, että kun FIA meni sähläämään niin enää ei saada tuota Fotankaan ehdotusta, vaan palataan vanhaan, josta en pidä laisinkaan. Mutta, onneksi kaudesta on tulossa joka tapauksessa mielenkiintoinen. Ja jos joku talli onkin lopulta aivan ylivoimainen, niin sitä se olisi pistelaskusysteemistä riippuen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
10-6.. systeemi ei vain ole mahdollinen, jos pisteitä jaetaan kahdeksalle.

Mun mielestä ois voitu pitää muuten sama, mutta voittajalle 12.

Tai sitten tyyliin 15-10-7-5..
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Tässä sotii kaksi erilaista ajattelutapaa toisiaan vastaan. Viime vuodet on menty sellaisella filosofialla, että tasaisuus on ollut valttia. Riskinotto ei ole kannattanut. Vaikka joku kuljettajista on ollut vauhdissa ylivoimainen, on tasaisen varmalla suorittamisella pystynyt roikkumaan mestaruustaistelussa pitkään mukana. Sillä tavalla kisat ovat tylsempiä, mutta kausi todennäköisesti jännittävämpi. .
Ei kisojen tylsyys ole pistelaskutavasta kiinni vaan siitä että yleensä nopein auto on aika-ajossa ykkönen ja usein voittaa myös kisan. Vaikka voitosta saisi 100 pistettä ei ohittaminen onnistu jos oma auto ei ole riittävän nopea. On naivia luulla että ohittaminen tai sen vähyys on kiinni siitä että kuljettaja passailee, ja voittojen korostaminen antaisi kuskille jonkun uuden henkisen vaihteen millä saataisiin suorille ja jarrutuksiin lisää nopeutta.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ei kisojen tylsyys ole pistelaskutavasta kiinni vaan siitä että yleensä nopein auto on aika-ajossa ykkönen ja usein voittaa myös kisan. Vaikka voitosta saisi 100 pistettä ei ohittaminen onnistu jos oma auto ei ole riittävän nopea. On naivia luulla että ohittaminen tai sen vähyys on kiinni siitä että kuljettaja passailee, ja voittojen korostaminen antaisi kuskille jonkun uuden henkisen vaihteen millä saataisiin suorille ja jarrutuksiin lisää nopeutta.
Aika isoilla budjeteilla tätä touhua viedään... Olisi aika outoa, jos varikkomuurilla ei pyrittäisi hallinnoimaan myös ohittamiseen liittyvää riskiä. Ja jos odotusarvoja aletaan laskemaan, voi pistemäärilläkin olla oma merkityksensä, eikö? Vaikka ei tuotakaan asiaa kannata ylikorostaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ei kisojen tylsyys ole pistelaskutavasta kiinni vaan siitä että yleensä nopein auto on aika-ajossa ykkönen ja usein voittaa myös kisan. Vaikka voitosta saisi 100 pistettä ei ohittaminen onnistu jos oma auto ei ole riittävän nopea. On naivia luulla että ohittaminen tai sen vähyys on kiinni siitä että kuljettaja passailee, ja voittojen korostaminen antaisi kuskille jonkun uuden henkisen vaihteen millä saataisiin suorille ja jarrutuksiin lisää nopeutta.
Totta joka sana.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä veikkaan että viimeisen kisan jälkeen Böörni arpoo sylinterihatusta maailmanmestarin. Jokaista voittoa kohden on saanut yhden arpalipukkeen hattuun.

Valmistajien mestari on se talli, joka on tehnyt eniten ohituksia kisoissa. Sitähän se Eklestoun höyryää että haluaa niitä ohituksia, ja näin se palkitaan.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Aika isoilla budjeteilla tätä touhua viedään... Olisi aika outoa, jos varikkomuurilla ei pyrittäisi hallinnoimaan myös ohittamiseen liittyvää riskiä. Ja jos odotusarvoja aletaan laskemaan, voi pistemäärilläkin olla oma merkityksensä, eikö? Vaikka ei tuotakaan asiaa kannata ylikorostaa.
No sillä voi olla hyvin hyvin pieni merkitys, mutta väitän kyllä että ongelma ohittamisessa on sen vaikeus, ei tahdon puute tai passailu. Jos kaudella on pari tilannetta missä ohitus jää tekemättä varmistelun takia, kyseessä on hyvin pieni asia. Ei ehkä koko lajia kannata sen takia sekoittaa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
No sillä voi olla hyvin hyvin pieni merkitys, mutta väitän kyllä että ongelma ohittamisessa on sen vaikeus, ei tahdon puute tai passailu. Jos kaudella on pari tilannetta missä ohitus jää tekemättä varmistelun takia, kyseessä on hyvin pieni asia. Ei ehkä koko lajia kannata sen takia sekoittaa.
Toisaalta myös mainitsemasi ohittamisen vaikeus puolestaan johtaa passailuun kisan lopussa. Toivottavasti aerodynamiikkamuutokset, KERS ja etusiiven säätömahdollisuus helpottavat paljon ohittamista. Tästähän on ollut hieman ristiriitaisia lausuntoja, mutta ainakin pientä helpotusta luulisi olevan tiedossa. Jos ohitukset helpottuvat huomattavasti, voidaan myös monissa tilanteissa välttyä varmistelemiselta ja moottorin säästämiseltä viimeisellä stintillä :thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Toisaalta myös mainitsemasi ohittamisen vaikeus puolestaan johtaa passailuun kisan lopussa. Toivottavasti aerodynamiikkamuutokset, KERS ja etusiiven säätömahdollisuus helpottavat paljon ohittamista. Tästähän on ollut hieman ristiriitaisia lausuntoja, mutta ainakin pientä helpotusta luulisi olevan tiedossa. Jos ohitukset helpottuvat huomattavasti, voidaan myös monissa tilanteissa välttyä varmistelemiselta ja moottorin säästämiseltä viimeisellä stintillä :thumbup:
Pah, nämä FIA:n aika-ajo/moottori/vaihteistosäännöt pakottavat tallit passaamaan koska tarpeettomia riskejä ei kannata ottaa..

Sen Pöönikin tajusi jo ja siksi yritti muuttaa tota pistelaskua epätoivoisesti viikko ennen kauden alkamista. Mutta omaa soppaansa hämmentävät ja oman liemen litkivät. Kestävyyskisoja tiedossa ja keskeytyksiä...

Tuleva kausi on sikäli mielenkiintoinen että pakka on sekoitettu ja siksi tilanne arvaamaton katotaan mitä tuleman pitää..

Dexterin kanssa samaa mieltä muuten mutta ohitusyrityksiä ne vaan olisi ollut.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
No voi perse!

Eli taas kerran joudutaan käyttämään vanhaa idioottisysteemiä. Keskeytä kerran pahaa kilpakumppania vastaan, ja ehkä viiden kisan jälkeen olet korjannut vahingon, viiden kisan!!!!

Uusi systeemi olisi ollut nerokas, sanokaa minun sanoneen.
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Taisi olla vain mainostemppu FIA:lta, ilmaiset palstatilat pois ennen kauden alkua. Jotenkin olikin sellainen fiilis ettei tämä tulisi toteutumaan, hyvä niin :)
Sai, kyseinen mainostemppu ainakin välittömän huomion, mediassa ja tällä foorumilla

Minä en kyllä ymmärrä, miten voi olla "hieno juttu" että tiistaina päätetty asia kumotaan perjantaina, kun huomataan, että "Hitto, eihän meillä ollutkaan valtuuksia tehdä yksin mitään näin radikaalia päätöstä - Minkälainen diktatuuri tämä oikein on??"
Max pojan ja Bernie sedän moudostma diktatuuri:D

No voi perse!

Eli taas kerran joudutaan käyttämään vanhaa idioottisysteemiä. Keskeytä kerran pahaa kilpakumppania vastaan, ja ehkä viiden kisan jälkeen olet korjannut vahingon, viiden kisan!!!!

Uusi systeemi olisi ollut nerokas, sanokaa minun sanoneen.

Olen täysin erimieltä, koska uusi systeemi korosti aivan liikaa voittoja, eikä ollenkaan tasaisuutta. Omasta mielestäni, on hyvä että Fota kaatoi tuon uuden systeemin heti alkuunsa. Formula kausi on pelastettu:thumbup:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uusi systeemi olisi ollut nerokas, sanokaa minun sanoneen.
Kenties, mutta niin perinteisen F1:n vastainen, ettei ole edes todellista. 60-vuoden ajan toiminutta järjestelmää ei pitäisi lähteä muuttamaan vain sen takia, että halutaan vaihtelua. Käytännöllisestä pyörästä ei väkisin pidä tehdä neliötä, vaikka kuinka kulmien puuttuminen häiritseekin. Ratkaisuja pitää löytää muuta kautta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
No voi perse!

Eli taas kerran joudutaan käyttämään vanhaa idioottisysteemiä. Keskeytä kerran pahaa kilpakumppania vastaan, ja ehkä viiden kisan jälkeen olet korjannut vahingon, viiden kisan!!!!
Uusi idioottisysteemi vielä huonompi:
A jää kerran kakkoseksi B:n voitaessa. Seuraavassa 10 kisassa B keskeyttää ja A on jokaisessa toinen. A on tässä vaiheessa kerännyt 78 pistettä B:tä enemmän, mutta silti vahinko ei ole korjaantunut, 10 kisan jälkeen!!!!

Vanhassa vara parempi, ainakin tällä kaudella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä tuo muutos 10-6 systeemistä 10-8:aan mielestäni vaikutti siihen ,kuinka innokkaasti kakkos-sijalla oleva kuljettaja yritti ohitusta.Jos 90-luvun alussa olisi ollut nykyinen pistelasku-järjestelmä,ei olisi nähty Shumin yritystä Hillin ohi -94 kahdella pyörällä.Yritystä oli enemmän silloin.
Tarkennus: Autonsa seinään telonut Schumi blokkasi Hillin ohitusyrityksen.

Kilpa-ajaja kyllä yrittää ohi, jos siihen on mahdollisuus. Autot vain menivät sellaisiksi, ettei mahdollisuuksia juuri ollut. Pisteuudistus eo niinkään vaikuttanut kuskeihin, vaan tallien taktiikoihin. Esim. Renault otti 05-06 varmistelutaktiikan epäluotettavaa McLarenia vastaan. Mikä tosin järkevää siinä tilanteessa olisi ollut millä pisteytyksellä tahansa.
Nykyinen systeemi on mielestäni vain paniikkireaktio Ferrarin ja Schumin dominonintiin 2002,aika olisi korjannut tuon automaattisesti.
Jos joku talli on ylivoimainen,ei sitä mikään pistelasku-systeemi muuksi muuta.
Kuten on moneen kertaan todettu, uudella pisteytyksellä myöhennettiin MM-tittelin ratkeamista. Kuten itsekin toteat, ei sillä mitään vaikutusta dominointiin ole, ja se oli kyllä tiedossa.
osku sanoi:
Eniten tässä nyt ketuttaa se, että kun FIA meni sähläämään niin enää ei saada tuota Fotankaan ehdotusta, vaan palataan vanhaan, josta en pidä laisinkaan.
FOTA:n ehdotus ei olisi tälle kaudelle tullut missään tapauksessa, vaan se olisi tullut käyttöön vasta 2010, joten se on edelleen mahdollista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
FOTA:n ehdotus ei olisi tälle kaudelle tullut missään tapauksessa, vaan se olisi tullut käyttöön vasta 2010, joten se on edelleen mahdollista.
Tässä olet väärässä, sillä FIA:n maailmanneuvosto nimenomaan päätti tämän vuoden pistelasku-uudistuksesta, jonka FOTA:n jäsenet olisivat tietenkin hyväksyneet näin uuden kauden allakin, jos se vain olisi ollut heidän oma ehdotuksensa. Koska se ei ollut, niin FOTA varsin asiallisesti mainitsi, että vaikka te lupasitte kuulla meitä, kun me olemme yhtenäisiä, mutta ette silti tehneet niin, niin olette itse aikanaan päättäneet, että teidän tarvitsee kuulla meitä. Aivan mahtavan yksinkertaista :D

FIA ei voi tehdä näin nopeita urheilullisia muutoksia sääntöihin, ellei sillä ole jokaisen osallistuvan tallin tuki. FOTA olisi tietenkin tukenut omaa ehdotustaa, mutta se, että FIA nyt joutui omien sääntöjensä rikkomisen takia perääntymään ei tarkoita, että nyt tehtyä päätöstä pyörrettäisiin tulevaisuudessa. Se vain pannaan täytäntöö myöhemmin, koska joku "taukki" teki aikanaan FIA:n säännöt edes etäisesti demokraattisiksi...
 
Ylös