Pistelasku ja mestaruus 2009

Kaasujalka

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
67
Tarkennus: Autonsa seinään telonut Schumi blokkasi Hillin ohitusyrityksen.
Tai vaihtoehtoisesti. Schumi koitti pitää hajonneella autolla ohituspaikan kiinni ja Hill sukelsi.

Kumpi muuten olisi voittanut mestaruuden -94 tällä uudella Bernien ja Maxin ehdottamalla systeemillä?
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Tässä olet väärässä, sillä FIA:n maailmanneuvosto nimenomaan päätti tämän vuoden pistelasku-uudistuksesta, jonka FOTA:n jäsenet olisivat tietenkin hyväksyneet näin uuden kauden allakin, jos se vain olisi ollut heidän oma ehdotuksensa. Koska se ei ollut, niin FOTA varsin asiallisesti mainitsi, että vaikka te lupasitte kuulla meitä, kun me olemme yhtenäisiä, mutta ette silti tehneet niin, niin olette itse aikanaan päättäneet, että teidän tarvitsee kuulla meitä. Aivan mahtavan yksinkertaista :D

FIA ei voi tehdä näin nopeita urheilullisia muutoksia sääntöihin, ellei sillä ole jokaisen osallistuvan tallin tuki. FOTA olisi tietenkin tukenut omaa ehdotustaa, mutta se, että FIA nyt joutui omien sääntöjensä rikkomisen takia perääntymään ei tarkoita, että nyt tehtyä päätöstä pyörrettäisiin tulevaisuudessa. Se vain pannaan täytäntöö myöhemmin, koska joku "taukki" teki aikanaan FIA:n säännöt edes etäisesti demokraattisiksi...
Juuri näin minäkin olen asian käsittänyt. Eli FOTA olisi hyväksynyt oman ehdotuksensa, jos FIA olisi siihen päätynyt.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Melko hyvin kuvaa tämä episodi,miten sääntöuudistuksia ykkösiin tehdään.
Pysyvyyttä ja pitkäntähtäimen ajattelua tarvittaisiin sellaisiin perusasioihin,miten pisteet lasketaan(mestaruus ratkaistaan),aika-ajot ja kisat ajetaan.Ei jalkapallon sääntöjäkään joka vuosi muuteta.
 

artsi

Member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
23
Olin jo ehtinyt tottua siihen, että maailmanmestaruus ratkeaakin voittojen määrällä, ja nyt sitten sitä muutetaan. Noh parempi ehkä näin, mutta kyllä toi pistejärjestelmä on liian tasapuolinen. Voitosta pitäisi ehdottomasti palkita enemmän.

Vanha systeemi (10,6,4,3,2,1) on tuossa suhteessa hyvä, mutta on huono siinä mielessä, että palkitsee vain kuusi parasta.

Siinä, että voittaja saisi enemmän kuin 10 pistettä, on taas se huono puoli, että nykykuskien ja jo lopettaneiden kuskien pisteet eivät ole millään tavalla vertailukelpoiset. No aina kun pistejärjestelmää muutetaan, niin ainahan se vaikuttaa tavalla tai toisella vertailtavuuteen.

Siksipä ajatukseni uudeksi pistejärjestelmäksi olisi:

100, 60, 40, 30, 20, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Eli tässä peräti 15 kuljettajaa pääsisi pisteille ja ensimmäisen kuuden osalta tuo on käytännössä sama kuin vanha. Pisteet vain kertautuvat kymmenellä. Vanhojen ja uusien kuskien vertailu olisi helppoa, sillä vanhan pisteet tarvitsisi vain kertoa kymmenellä ja oltaisiin aika lähellä yksi yhteen vertailtavuutta, mitä oikeastaan mikään muu pistejärjestelmän muutos ei tarjoa.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Tahallista tai tahatonta, mutta pointti oli se, että se oli Hill, joka oli ohittamassa.

No mun pointti tuossa heitossa oli vaan,että tuohon aikaan kuljettajat taisteli mielestäni voitosta vähän innokkaammin.Parempi vertaus olisi kai -97 Villeneuve ja Schumi tai mitähän siitä kaivellaan :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Juuri kun piti kirjoittaa että edes jonkinlaisen uskottavuuden takaamiseksi FIA:n ei todellakaan pitäisi enää tehdä yhtään liikettä suuntaan tai toiseen, niin eiköhän järjestö hoida homman sataprosenttisesti kotiin :jaska:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kilpa-ajaja kyllä yrittää ohi, jos siihen on mahdollisuus. Autot vain menivät sellaisiksi, ettei mahdollisuuksia juuri ollut. Pisteuudistus eo niinkään vaikuttanut kuskeihin, vaan tallien taktiikoihin.
Tuo on vain osatotuus. Syitä on huomattavasti useampia: Autot, pakollinen "säästöliekillä" ajaminen, pistejärjestelmä, välitankkaukset, tuomarilinja ja kuljettajat itse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo on vain osatotuus. Syitä on huomattavasti useampia: Autot, pakollinen "säästöliekillä" ajaminen, pistejärjestelmä, välitankkaukset, tuomarilinja ja kuljettajat itse.
Toki, ei sitä vain yhdellä syyllä selitetä. Kuljettajista voisi todeta sen, että reikäpäisyys on katoava luonnonvara ja nykyään ajetaan ammattimaisemmin. En usko sääntöuudistuksilla merkittävästi vaikutettavan tähän kehitykseen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toki, ei sitä vain yhdellä syyllä selitetä. Kuljettajista voisi todeta sen, että reikäpäisyys on katoava luonnonvara ja nykyään ajetaan ammattimaisemmin. En usko sääntöuudistuksilla merkittävästi vaikutettavan tähän kehitykseen.
Erittäinkin totta. Allekirjoittaneen mielestä liiallinen ammattimaisuus onkin lajin kannalta äärimmäisen huono asia. Nykyjoukossa on valitettavasti aivan liian vähän "sydäntä".
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bernien aprillipila

Joo Berniehän uskotteli Maxille että kaikki tallit on hommas mukana ja Max ehotti muutosta. Mutta sittenpä tuliki seleväksi ettei Bernie ollut edes kyselly keltään mitään ja Max joutui "nöyrtymään".. Onse velho kyllä toi meiän Bööni..
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Joo Berniehän uskotteli Maxille että kaikki tallit on hommas mukana ja Max ehotti muutosta. Mutta sittenpä tuliki seleväksi ettei Bernie ollut edes kyselly keltään mitään ja Max joutui "nöyrtymään".. Onse velho kyllä toi meiän Bööni..
Hoho, oishan se pitänyt arvata, että bööni kusettaa muita saadakseen oman tahtonsa läpi
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Uusi idioottisysteemi vielä huonompi:
A jää kerran kakkoseksi B:n voitaessa. Seuraavassa 10 kisassa B keskeyttää ja A on jokaisessa toinen. A on tässä vaiheessa kerännyt 78 pistettä B:tä enemmän, mutta silti vahinko ei ole korjaantunut, 10 kisan jälkeen!!!!
Joo-o, "seuraavassa kymmenessä kisassa B keskeyttää", täähän onkin taas olennainen esimerkki.

Olen aikaisemmin tässä ketjussa puhunut siitä, miten uusi järjestelmä olisi ollut mielenkiintoinen balanssi tasaisuutta ja riskinottoa, tasaisuutta siksi, koska tasavoittoihin on suuri mahdollisuus. Eritoten se, että strategia mestaruuden voittamiseksi voisi muuttua kauden aikana, miellyttää.

Ymmärrän kyllä, että muutos lykätään koska kauden alkuun on niin pieni aika. Uusi systeemi vaikuttaa mm. autojen kehitykseen.

10-8-6-5-4-3-2-1 on silti kaikkein tylsin systeemi, vaikka tässä onkin viime vuosina syntynyt (keinotekoisesti) taistelua viimeiseen kisaan saakka. Erityisesti ärsyttää mahdollinen epäonnesta johtuva keskeytys, jonka vahingon korjaamiseen menee monta kisaa. Pistetään tähän loppuun vielä esimerkki nykyisen pistesysteemin tyhmyydestä, kun tällaiset marginaaliesimerkit ovat kerran muodissa:

-10 kisaa
-A:n tulokset: 10 10 10 10 10 10 10 10 0 0
-B:n tulokset: 8 8 8 8 8 8 8 8 8 10

Mestaruuden korjaa B täysin ansaitusti?

Ja tämä esimerkki on siis yhtä älytön kuin uutta järjestelmää kritisoineetkin, hyi minua.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Erittäinkin totta. Allekirjoittaneen mielestä liiallinen ammattimaisuus onkin lajin kannalta äärimmäisen huono asia. Nykyjoukossa on valitettavasti aivan liian vähän "sydäntä".
tuosta tulee mieleen lewis hamiltonin "i'm doing my job", niinku se ois joku ammatti. tuo tapa puhua ottaa aivoon. lewis parka, ei ole varmaan koskaan oikeissa töissä ollut.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Heh, näinkö niitä asioita siellä hoidetaan. "Hei, kävin tossa kyselemässä kaikilta talleilta että ne haluaa ratkaista maailmanmestarin sen perusteella kenestä brittimedia kirjoittaa eniten juttuja "ai niinkö, no eihän siinä sitten mitään, laitetaanpa sääntökirjaan vaan".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tuosta tulee mieleen lewis hamiltonin "i'm doing my job", niinku se ois joku ammatti. tuo tapa puhua ottaa aivoon. lewis parka, ei ole varmaan koskaan oikeissa töissä ollut.
:D Sehän on ammatti!

Kimi quotes:
"I am finding my job easier this year"
"My job is not to make [Italian fans] happy, it's to win with Ferrari."

Eipä ole Kimi parkakaan tehnyt muuta kuin ajanut kilpaa. Armeijassa sentään kävi konahtamassa. ;)
 
Ylös