Uutistopikissa oli keskustelua Rubensin kakkoskuskin asemasta. Vastaan mieluummin tänne, minne se kuuluu paremmin.
Rubens on tosiaan aika paljon antanut katkeransävyisiä kommentteja Ferrari-vuosistaan. Minusta tämä on täysin oikeutettua. Ferrarin toiminta noina vuosina oli omiaan pilaamaan sekä Rubensin että koko lajin maineen. Minusta on törkeää, että siinä vaiheessa kautta, kun kummallakin kuskilla on vielä mahdollisuus voittaa mestaruus toinen pistetään hidastamaan maalisuoralla, jotta koko viikonlopun ajan ollut hitaampi kuski pääsee ohi.
Jos mietitään sitten sitä, kuinka paljon tämä vaikuttaa kuskiin psykologisesti ja sitä kautta välillisesti vauhtiin, niin veikkaanpa että puhutaan suuresta asiasta. Huipulla erot ovat pieniä ja sekunnin kymmenys on jo pitkä aika kierroksella. Tällainen ero voi syntyä hyvin pelkästään sillä, että kuskilla kolkuttaa takaraivossa, että turha tässä on painaa, kun voittaa ei saa kuitenkaan.
Tuskinpa olisi Massa noussut viime alkukauden suosta, jos Ferrarin johtoporras olisi todennut, että jaaha, susta tehdään ny Kimin kakkoskuski. Hyvin usein kakkoskuskeiksi joutuvat henkilöt, joiden alkukausi menee hieman mönkään. Sieltä on sitten hyvin vaikea nousta, jos talli siirtää voimavarat paremmin pärjäävään kuljettajaan ja autoa kehitään yksinomaan hänen toivomustensa mukaisesti. Tietenkin jossain vaiheessa kautta tämä päätös on tehtävä, mutta ei liian hätäisesti. Jos vertaa tilannetta Heikkiin, niin hänellähän oli paljon epäonnea alkukaudesta lisättynä vielä hieman vaisuihin suorituksiin. Siinä mielessä Mäkki teki viisaasti kun keskittyi Hämiin. Kuinka paljon tämä sitten alitajuisesti vaikutti Heikin loppukauden suorituksiin niin sitä on paha sanoa. Tänä vuonna tilanne pitäisi olla eri. Alkukaudesta Heikin on näytettävä, mihin hän pystyy vaisulla Mäkillä (jos se edes on hidas).
Palatakseni Rubensiin, toivon vilpittömästi, että Brawn GP olisi kilpailukykyinen. Uskon että hän varmasti saa alkukaudesta tasapuolisen kohtelun Jenssoniin nähden. Lisäksi toivon tietysti, ettei BGP ole liian ylivoimainen, sillä se latistaisi jännityksen kaudesta.