Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Täällä voinee jatkaa vielä pari viikkoa tätä..


Red Bullin F1-talli kertoo jättäneensä protestin Brawn GP:n, Williamsin ja Toyotan diffuusoreista. Nämä kolme tallia ovat hyödyntäneet sääntöjen harmaata aluetta rakentamalla autoonsa kaksikerroksisen diffuusorin. Sen alempi osa ei ylitä sääntöjen määräämää 175 millimetrin maksimikorkeutta, mutta diffuusorin toinen kerros menee sitä korkeammalle. - Olemme jättäneet FIA:lle protestin näitä kolmea tallia vastaan, Red Bullin moottoriurheiluasioiden neuvonantaja Helmut Marko vahvisti Sportnet.at-nettisivustolle.

- Brawn, Toyota ja Williams hyödyntävät kaksoisdiffuusoria, joka tuo 0,5 sekunnin edun kierrosaikoihin. Seitsemän tallia - mukaan lukien Red Bull - ovat yksimielisiä: se on sääntöjenvastainen, Marko jatkoi.

Auton perässä sijaitseva diffuusori ohjaa pohjan ilmavirtauksia tuottaen pitoa parantavaa downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima). Ensimmäistä kertaa diffuusorien sääntöjenmukaisuus arvioidaan Australian GP:n katsastuksessa torstaina. (MTV3)






Vertailun vuoksi kuva tavanomaisemmasta ratkaisusta:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
no jos noista pitää päätellä ni brawnin ratkasu näyttäs kaikkeista laillisimmalta :D
 

#Driver

Well-known member
Liittynyt
27.1.2009
Viestit
66
Aika hurjaa jos tuolla tosiaan saadaan puoli sekunttia etua kierroksella...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Periaatteessa tämä alkaa masentaa kohta yhtä paljon kuin Bernien voittosysteemi... ei jaksaisi näitä farsseja kohdata taas.
Toivottavasti ei koidu sanktioita yhdellekään tiimille ja kohtelu olisi tasapuolista.

edit: eivät kai ne nyt vielä ole protestoineet, vaan vasta katsastuksen jälkeen? Suomennos taas varmaan sekoillut.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pannaan tämä nyt tännekin...

Sääntöjä ja niiden tulkintoja on ennenkin muutettu kesken keuden. Viimeksi viime kaudella Ferrarin pohjalevyratkaisun osalla. Tämä on täysin vastaava tapaus ja lopputulos tullee olemaan se, että sääntöjä tarkennetaan enemmistön mielipidettä vastaavaksi. Sääntöä on kuitenkin tässä kierretty, sen tarkoitus ei ole ollut tuo. Sääntöjä ei siis muuteta, tulkintaa "tarkennetaan" vaan. Oikeusmurha vai ei? FIA:n normaali käytäntö, kuten pohjalevyn mittaustavan muutos.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73876

Eli toisin kuin tuo hätäinen suomennos taas väittää, protestia ei ole vielä tehty, vaan se tullaan tekemään mikäli kys. tallit eivät mene muuttamaan diffuusoria viikonloppuun mennessä. Mikä ei varmasti tule tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Onko tuossa Toyotan diffussakin kaksi kerrosta? Tuo kuva ei sitä hyvin näytä, mutta eikö tuossa keskikohdan molemmin puolin olevan tasaisen vaakasuoran kohdan takana ole holet?
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Aika hurjaa jos tuolla tosiaan saadaan puoli sekunttia etua kierroksella...
F1:ssä se on pienestä kiinni, aerodynamiikka näyttelee aina pääroolia vauhdissa. Niitä on aina hankala yht'äkkiä muuttaa kun se aeropaketti on kokonaisuus ja pieni muutos saattaa viedä ratkaisun päälaelleen. Kauden testikielto varmasti tuo myös lisamausteensa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mielestäni koko tämä sekoilu menee taas puhtaasti FIA:n piikkiin. Kattojärjestöllä olisi ollut tässä muutama viikko aikaa tehdä vaikka vaan jonkinlainen periaatepäätös asiasta. Vaikka niin että Australiassa ovat voimassa nykyiset säännöt, mutta ennen Malesiaa niitä tullaan tarkentamaan. Asia olisi hoidettu hyvän urheiluhengen mukaisesti pois päiväjärjestyksestä. Se olisi antanut selkeän merkin näille "syytetyille" talleille palata takaisin piirustuspöydän ääreen, mutta samalla se olisi sen verran reilu ettei sääntöjä muutettaisi ennen Australian kilpailua. Siinä tapauksessa aikataulut olisivat voineet mennä vähän liian tiukiksi tallien osalta.

Ilmeisesti FIA:n suunnalta ei sitten vaan löydy aktiivista lajin ylläpitämisestä kiinnostunutta toimijaa, vaan odotellaan ja katsellaan josko noista "laittomista" diffuusoreista todella on hyötyä, ja ruvetaan vasta sitten rajoittamaan kilpailullisia etuja. Ehkä tämä protesti saa nyt edes jonkun silmät avautumaan kattojärjestössäkin. :jaska:

Tai sitten tätä on pitkitetty ja pidetty pinnalla tahallaan, että saadaan lisää palstasenttejä. Ei välttämättä sitä parasta julkisuutta lajille, mutta julkisuutta kuitenkin. Tiedä häntä. :doubtful:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
No jos näitä farsseja täytyy kestää niin hoidetaan ne sitten alkukaudesta. Meinaa kyllä mennä hermo. Mua ei haittaa, vaikka saisivat pitää diffuusorinsa, koska sääntöjen mukaan tallit on ne tehnyt. FIA on kieltämättä hoitanut tänkin jutun aivan päin persettä. CamoNin sanoin olisi ollut aikaa päättää miten tän asian kanssa toimitaan, mutta siellä seisotaan vaan huuli pyöreänä ja mökötetään kun Bernien voittojuttu ei mennyt läpi.

Toivottavasti tästä ei saada samanlaista pelleilyä kun esim. tapaus Ferrarit Malesiassa v. 1999. Joo lähdetään muuttamaan niitä pisteitä kun on kolme kisaa ajettu. Otetaan Brawnilta ja Toyotalta kaikki pois ja sit on kaikki taas tyytyväisiä. :p
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toivottavasti tästä ei saada samanlaista pelleilyä kun esim. tapaus Ferrarit Malesiassa v. 1999. Joo lähdetään muuttamaan niitä pisteitä kun on kolme kisaa ajettu. Otetaan Brawnilta ja Toyotalta kaikki pois ja sit on kaikki taas tyytyväisiä. :p
Taitaisi olla tuolloin Toyotan pomoilla helppo päätös häippästä sarjasta lopullisesti ja siinä sitä taas kuunneltaisiin Bernien "it's their fault" juttuja..
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
IMO ei saa enää missään nimessä mennä pilaamaan noiden tallien aeroja, jos eivät ole selkeästi laittomia (mitä ilmeisimmin eivät ole). Luovuudesta, mielikuvituksesta ja sääntöjen taitavasta tulkinnasta ei saa rankaista.

Harmaa alue on tehty hyödynnettäväksi ja porsaanreikien jättäminen sääntöihin ei ole tallien vika. Antaa muiden kehittää omat vastineensa, jos osaavat / pystyvät (valmiiseen autoon).
 
Viimeksi muokattu:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Puol sekkaa on aika paljon. Se on todella paljon. Ajatelkaas kuinka paljon hitaampia noi kolme tallia olis sit ku noi kielletään. No Brawn vois edelleen olla nopeita.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Puol sekkaa on aika paljon. Se on todella paljon. Ajatelkaas kuinka paljon hitaampia noi kolme tallia olis sit ku noi kielletään. No Brawn vois edelleen olla nopeita.
Joko muut ottavat vastaavat ratkaisut käyttöön tai nuo kielletään. Niin tai näin, se puol sekkaa on parin kisan jälkeen kaunis muisto vain.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ylemmät kuvat näyttävät siltä, että diffuusorit on suunniteltu jonkinasteisen kehitystyön tuloksena. Alimmainen (Ferrari) näyttää siltä, että talkkari on tehnyt sen lumilapion terästä liimalla pari pystyviilua :D
 
Viimeksi muokattu:

stonde

New member
Liittynyt
24.3.2009
Viestit
3
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73876

Eli toisin kuin tuo hätäinen suomennos taas väittää, protestia ei ole vielä tehty, vaan se tullaan tekemään mikäli kys. tallit eivät mene muuttamaan diffuusoria viikonloppuun mennessä. Mikä ei varmasti tule tapahtumaan.
Juttuhan olikin tehty tämän perusteella:
http://www.sportnet.at/red_bull_protest_gegen_brawn.urla

Ja tuolla Marko sanoo, että protesti on jätetty (Wir haben bei der FIA gegen drei Teams Protest eingelegt).
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Joko muut ottavat vastaavat ratkaisut käyttöön tai nuo kielletään. Niin tai näin, se puol sekkaa on parin kisan jälkeen kaunis muisto vain.
Ehkä, mutta silti tuo "niin tai näin" on ratkaisevaa noiden kolmen tallin kilpailukyvyn kannalta. Mielummin näkisin muut tallit "epätoivoisen" diffuusorin kehitysohjelman parissa, kuin nuo kolme.

Kaksi yliempää kuvaa näyttää siltä, että diffuusorit on suunniteltu jonkinasteisen kehitystyön tuloksena. Alimmainen (Ferrari) näyttää siltä, että talkkari on tehnyt sen lumilapion terästä liimalla pari pystyviilua :D
Totta, näyttää liian simppeliltä ollakseen optimoitu. Mutta onneksi ferrarin insinöörit tietää asiasta enemmän :D
 
Ylös