Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mahdotonta sanoa tuohon Renaultin viritykseen mitään näkemättä sitä. Voihan olla että ne tulkitsi tuota kuitenkin "väärin".

Joka tapauksessa tuo diffun päälle rakennettu toinen diffu on nerokas, mutta olisipa kiva nähdä rakennelma auton alta.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
En tiiä oonko ittekään hiffannu tota, mutta mun mielestä se menee näin:
Eli vihreä viiva kuvaa sitä rajaa, missä diffuusori saa olla siis korkeimillaan. Eli oliko se joku 175 cm pohjasta, en muista mutta sitä kuvastaa tuo MAX teksti.

Toyotalla on kuitenkin (keltainen viiva) diffuusori keskiosa vietynä korkeammalle ja pitemmälle muuhun diffuusoriin nähden. Se on siis korkeammalla kuin tuo MAX antaa diffuusorille luvan olla. (rikkoo 175 cm max korkeus sääntöä)

Toyota kuitenkin perustelee asiaa sillä, että (keltainen viiva) kyseessä ei ole diffuusori vaan auton rungon muotoilu. (eli diffuusori katkeaisi siinä kohtaa missä on vihreä katkoviiva) Ilmeisesti diffuusori pitää olla pohjalevyssä kiinni, ja onko sitten niin että Toyotalla tuo keskikohta ei ole pohjalevyssä vaan rungossa... en tiiä..



Joku muu varmaan pystyy tästäkin kuvasta hieman valaisemaan myös minua mikäli olen väärässä.
Kiitoksia selvennyksestä :). Tätä itsekkin mietin, mutta sitten en kuitenkaan uskonut että se noin "pienestä" on kiinni. Tosin kuva ei kerro koko totuutta varmastikkaan.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Juttuhan olikin tehty tämän perusteella:
http://www.sportnet.at/red_bull_protest_gegen_brawn.urla

Ja tuolla Marko sanoo, että protesti on jätetty (Wir haben bei der FIA gegen drei Teams Protest eingelegt).
Mites tämä nyt oikein on? Autosportin ja Gpupdaten sivuilla ainakin sanotaan että aikovat jättää protestin mikäli diffuusori ei muutu.

"We'll make a protest on Thursday if the component isn't modified to meet the regulations, because that diffuser guarantees a half second advantage every lap - seven teams are certain it's illegal," he explained to Italy's Gazzetta dello Sport.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Protestin voi tehdä vain jälkikäteen. Valittaa lehdistölle tai keskustella FIA:N kanssa voi etukäteen, muttei jättää virallista protestia.

Tallit voivat pyytää FIA:lta etukäteen arvioita erilaisten ratkaisujen sääntöjen mukaisuudesta, mutta protesteja muiden ratkaisuista ei voi tehdä ennenkuin niitä on käytetty (GP-tilanteessa - testit ei ole niitä, vrt. Ferrarin "laittomat" pakarit).

Eli ensin pitää odottaa, että torstaina menee autot katsastukseen, ja vasta sen jälkeen voidaan protestoida, jos noi autot pääsevät katsastuksesta tuollaisena läpi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mites tämä nyt oikein on? Autosportin ja Gpupdaten sivuilla ainakin sanotaan että aikovat jättää protestin mikäli diffuusori ei muutu.
Tuskinpa mitään protestia on jätetty kun ei ole protestoitavaa. Kilpailussa autot tarkastetaan ja todetaan laillisiksi/laittomiksi. Siitä voi sitten jo jättää protestin.

En itse pidä lainkaan siitä että FIA tekee säännöt ja eikä välitä kun sääntöjen henkeä rikotaan. Mielestäni ne säännöt joita kirjoitetaan tulisi olla niin selvät ja yksiselitteiset ettei tällaista tupladiffuusoria voisi rakentaa. Ja jos sääntöjen kirjoittamisessa ei onnistuta ensimmäisellä kertaa niin tarkennetaan niitä sääntöjä.

Sen lisäksi FIA tekee mielestäni väärin että odottelee kisaan asti. Olisivat antaneet selkeän linjauksen asiasta jo aikaisemmin. Nyt nimittäin taas kestää ennenkuin tiedetään ekojen kisojen oikeat tulokset.

Voi tietysti olla että kyseessä on yksi osa valtataistelua FIA vs FOTA. Ehkäpä FIA:n puolelta ollaan tyytyväisiä jos saadaan tallien välille kahnausta.

edit: Hidas kirjottaan, oskari ehti ensin. FIA:lta muuten voi pyytää tulkintaa etukäteen, muttei se ole silloin virallinen linja. Toisin sanoen FIA:n hyväksymä ratkaisu voidaan nähdä myöhemmin laittomana.
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Selvä homma. Eli tuo maikkarin Suomenos ja/tai Sportnetin juttu on väärin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos tuo on kerta ollut jo pidemmän aikaa testeissä näkysällä, niin mikseivät muut tallit ole ryhtyneet apinoimaan? Ei luulisi olevan kauhea homma (vaikken mitään F1-auton tekniikasta tajuakaan) lisätä tuota ja saada toimivaksi..
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos tuo on kerta ollut jo pidemmän aikaa testeissä näkysällä, niin mikseivät muut tallit ole ryhtyneet apinoimaan? Ei luulisi olevan kauhea homma (vaikken mitään F1-auton tekniikasta tajuakaan) lisätä tuota ja saada toimivaksi..
Tuo ilmeisesti lisää perän downforcea siinä määrin, että takasiipi pitäisi suunnitella uusiksi. Lisäksi auton ajettavuus muuttuisi ja säädöt pitäisi hakea uudestaan. Eiköhän kaikki tallit omia versioitaan aja tuulitennelissa tälläkin hetkellä, mutta koska ovat julistaneet nuo laittomiksi, niin eivät voi tuoda omiaan radalle. Se saattaisi vähän vesittää protestia..:eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos tuo on kerta ollut jo pidemmän aikaa testeissä näkysällä, niin mikseivät muut tallit ole ryhtyneet apinoimaan? Ei luulisi olevan kauhea homma (vaikken mitään F1-auton tekniikasta tajuakaan) lisätä tuota ja saada toimivaksi..
Luulevat hyötyvänsä enemmän, jos saavat nuo hylättyä? Niin ja eikös tuulitunneli/CFD resursseja ole rajoitettu? Eivät viitsi tuhlata kun oletettavasti sääntöjä kuitenkin tarkennetaan ennenpitkää.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Selittäkääs joku palikalle, et jos tuo korkeus on määritelty kuten Oberfeldwebel pasteemassa kuvassa niin millä verukkeella siis oikein tuo korkeampi kohta on sallittu? En ole paljon asiaan perehtynyt, mutta miten ihmeessä tuota sääntöä pystyy kiertämään jos diffuusorin maksimikorkeus on määritetty sentilleen. Siis tuon oberin selityksenkin perusteella miten on mahdollista tuollainen sääntöjen kiertäminen, eikö samalla logiikalla voisi rakentaa rungon täyteen siipiä ja selittää "ei tämä ole siipi, tämä on osa runkoa"

Miten ne onnistuu joka vuosi saamaan aikaan tällaista sääntöpelleilyä... :mad:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Lainaan aikaisempia mietteitäni miksi tähän asiaan ei ole aikaisemmin puututtu.

Pelkään että FIA betaa omaa 2010 kulukattosääntöään jossa mukana oleville talleille annetaan aerodynaamisia helpotuksia. Toivottavasti olen väärässä...


Tulee välttämättä mieleen että tämä kehitys on jo aloitettu koska Toyota harkitsi vakavasti vetäytymistä (Autosportin mukaan ovat käyneet debattia FIA:n kanssa diffuusereista etukäteen), Hondaa yritettiin pelastaa ja pitää sarjassa sekä tunnetusti Williamsilta on rahat loppu ja mm. Pööni lainannut rahaa sinne... ilmoittanut lisäksi että talli kuuluu sarjaan.

Ja kas juuri näillä talleilla on sääntöjenhenkeä vastaan oleva diffuusori eikä FIA toistaiseksi ole tehnyt juuri mitään asian ratkaisemiseksi.

Muutamalle tallille on jo annettu moottorista erivapauksia seuraako nyt aerodynaaminen lehmänkauppa? Renaultillehan on alustavasti ilmoitettu että jos tekevät samanlaisen se on laiton.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niin juu..unohtui, jotta tuo saattaa "vähän" vaikuttaa auton käyttäytymiseen, jollei sitä muokata tuolle sopivaksi.:eek: Luulisivat nuo 3 tallia olevan aika pulassa, jos tuo kielletään.. Joku voisi pistää paremmaksi ja tehdä ensi kaudeksi tripla-difuusorin, jos vain tupla olisi kielletty:frank:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Eli onko tuo katsastus ensi yönä suomen aikaa?


"I cannot believe they even bothered shipping the cars to Australia "

... "and it is quite possible that results (of the first races) will be revised by the time Europe races arrive."
PITPASS
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Selittäkääs joku palikalle, et jos tuo korkeus on määritelty kuten Oberfeldwebel pasteemassa kuvassa niin millä verukkeella siis oikein tuo korkeampi kohta on sallittu? En ole paljon asiaan perehtynyt, mutta miten ihmeessä tuota sääntöä pystyy kiertämään jos diffuusorin maksimikorkeus on määritetty sentilleen. Siis tuon oberin selityksenkin perusteella miten on mahdollista tuollainen sääntöjen kiertäminen, eikö samalla logiikalla voisi rakentaa rungon täyteen siipiä ja selittää "ei tämä ole siipi, tämä on osa runkoa"

Miten ne onnistuu joka vuosi saamaan aikaan tällaista sääntöpelleilyä... :mad:
Kontrolli/mittaus tapahtuu alhaaltapäin eli alhaalta näkyvät diffuusorin pinnat eivät saa nousta ko mittaa korkeammalle. Säänöissä ei huomattu rajoittaa mitan alla olevia reikiä diffuusorissa jotka johtavat välipohjalla peitettyyn ( ei näy alhaalta päin ) kanavaan eli diffuusorin toiseen kerrokseen. Takana olevan rungon törmäysosa vielä jatkaa tuplakerroksen diffuusorin ilmanohjaimena mutta vaikka tämä osa näkyy alhaalta päin sallittua diffuusorin korkeutta ylempänä on sallittu koska on rungon osa.

Oleellista ei nähdäkseni niinkään ole se, että runkoa on keksitty käyttää ilmanohjeimen jatkeena vaan se, että FIA määritteli kontrollin tapahtuvan alhaaltapäin mitattuina korkeuksina alhaalta näkyvin osin. Eihän siihen tarvita edes pellepelotonta keksimään, että osan diffuusorista voisi tehdä välipohjalla jonka tarkoitus on peittää näkymä sallitun korkeuden ylittävään osaan. Kun vain ilman johtaminen näihin välipohja-rakenteisiin tapahtuu alle säädetyn korkeuden - vaikka sivusuunnassakin - niin diffuusori toki ottaa näin huomattavasti suuremman ilmamassan vastaan = lisää aerovoimaa.

Muiden harkitessa vastaavaa sen rakentamisessa täytyy juuri ottaa huomioon tuon lisääntyvän ilmamassan ohjaaminen diffuusoriin ja etenkin siitä saadun voiman hyödyntäminen pohjan aerodynaamisena voimana. Ts muutos olisi varsin työläs ja virheherkkä. Sama pätee tuon kaksikerrosdiffuusorin purkamisessa - merkittävä osa toimivaksi testattua aerodynaamista voimaa poistuu, alle johdettua ilmaa täytyy vähentää ja menetettyä alaspäin imevää voimaa täytyy korvata uudella pohjan muotoilulla ja sen ilmavirtojen suunnittelulla.

Lisäksi ajateltua sääntö korkeampi diffuusori sotkee ilmavirtoja takana tulevan harmiksi tehokkaammin eikä takana ajava saa ilmavirroista vetoapua matalan diffuusorin tapaan.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eli onko tuo katsastus ensi yönä suomen aikaa?



PITPASS
Mielenkiintoinen linkki.

Autosportissa oli arviona että tuolla ratkaisulla saadaan jopa 10 % lisää downforcea. Ja toi diffuurerihan on tehokkaampi tuottamaan sitä kuin takasiipi...

Yöllähän To/pe sen katsastuksen pitäs olla kun aamulla jo ajelevat...
 
Viimeksi muokattu:

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Kontrolli/mittaus tapahtuu alhaaltapäin eli alhaalta näkyvät diffuusorin pinnat eivät saa nousta ko mittaa korkeammalle. Säänöissä ei huomattu rajoittaa mitan alla olevia reikiä diffuusorissa jotka johtavat välipohjalla peitettyyn ( ei näy alhaalta päin ) kanavaan eli diffuusorin toiseen kerrokseen. Takana olevan rungon törmäysosa vielä jatkaa tuplakerroksen diffuusorin ilmanohjaimena mutta vaikka tämä osa näkyy alhaalta päin sallittua diffuusorin korkeutta ylempänä on sallittu koska on rungon osa.

Oleellista ei nähdäkseni niinkään ole se, että runkoa on keksitty käyttää ilmanohjeimen jatkeena vaan se, että FIA määritteli kontrollin tapahtuvan alhaaltapäin mitattuina korkeuksina alhaalta näkyvin osin.
No just, aikamoista vehkeilyä sääntöjen tuntumassa, tavallaan homma ei siis ole laiton, FIA vaan ryssi taas määritelmän millä määritetään laillisuus eli millä tavalla korkeus mitataan :jaska:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vähän tuntuu että FIA tarkoituksellisesti luo tällaisia epäselviä tilanteita, skandaaleja, jotta F1 pysyy otsikoissa. Olishan se tylsää jos vaan ajettais 17 kisaa ja that's it :rolleyes:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
"I cannot believe they even bothered shipping the cars to Australia "

... "and it is quite possible that results (of the first races) will be revised by the time Europe races arrive."
Aagh... ei tällaisia kestä lukea. Imee tehokkaasti pois intoa Australian odotuksesta :jaska:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011


Pyrin tekemään havainnollistavan kuvan myös Williamsin diffusta, jos jollekin on vielä epäselvää, mistä jupakka johtuu. Eli avaimena tässä on altapäin tarkastelu ja miten asiaa tulkitaan. Sallittu maksimikorkeus on selkeästi ilmaistu, mutta sen mittaustavan muotoilu vesittää säännön. Tätä porsaanreikää nyt sitten hyödynnetään. Vihreällä merkitty siis nimenomaan suoraan alta näkyvät kohdat.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Selittäkääs joku palikalle, et jos tuo korkeus on määritelty kuten Oberfeldwebel pasteemassa kuvassa niin millä verukkeella siis oikein tuo korkeampi kohta on sallittu?
Vastaanpa vielä tähän, kun Torresin ansiokas Williamssin ratkaisun esittely ei kata Toyotan ratkaisua kokonaisuudessaan.

Toyotan ratkaisussa käytetään Diffuusori-sääntöjen lisäksi hyväksi "takapuskuri"-sääntöä (siis sitä mönttiä, jossa jarruvalokin on). Kuten Oberfeldwebelin postaamasta kuvasta näkyy, jatkuu Toyotan diffuussori keskiosastaan taaemmas. Se jatko-osa ei ole diffuussori-sääntöjen alaisella alueella, vaan takapuskurin alueella. Siellä säännöt on ihan erilaiset. Muut ovat sitä mieltä, ettei sitä aluetta saisi diffuussoriin käyttää, mikä onkin sääntöjen hengen kannalta aikalailla oikea tulkinta.
 
Ylös