Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
MTV3:
Kaksikerroksisesta diffuusorista tehtiin torstaina protesti, joka ei kuitenkaan mennyt läpi.

Miten niin ei mennyt läpi? Eikös asia käsitellä vasta Malesian jälkeen?
Kuvio ei suinkaan ole noin yksinkertainen. Protesti käsiteltiin jo nyt, eikä se mennyt läpi, mutta päätöksestä tehty valitus käsitellään vasta mainitsemasi ajankohtana.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
MTV3:
Kaksikerroksisesta diffuusorista tehtiin torstaina protesti, joka ei kuitenkaan mennyt läpi.

Miten niin ei mennyt läpi? Eikös asia käsitellä vasta Malesian jälkeen?
Protesti tehtiin tuomareille, jotka katsastivat autot jotta pääsisivät kisaan. Protestin hylkäämisestä tehty valitus käsitellään FIAn oikeudessa sitten joskus myöhemmin.

e: juu-u
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mielenkiinnolla odotan miten FIA:lla on johdonmukaisuutta tämän kohun ratkaisevassa päätöksessä verrattuna Ferrarin pohjalevyratkaisuun. Siltä pohjalta tarkasteltuna diffuusorisääntöä pitäisi tarkentaa ja nämä "innovaatio" diffuusorit kieltää. FIA on kuitenkin FIA ja viimeaikojen perusteella sieltä voi odottaa millaisia päätöksiä tahansa.
Jos säännöissä on epäselvyyksiä, niin tottakai niitä pitää tarkoittaa, se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä "innovaatio"diffuusorien kieltämistä, vaan voi tarkoittaa aivan yhtä hyvin niiden sallimista. Sääntöihin vain tehdään tarkempi määritelmä.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Hyvin kulkee näillä kiistellyillä talleilla. Mutta eiköhän muutkin tajua keksiä uudia juttuja autoihinsa kauden aikana. :alppu:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Eli jo ennen katsastusta kaikki tiesivät, että autot menevät läpi. Taisi olla myös selvää, että väistämätön protesti tullaan hylkäämään, jotta FIA voi tehdä päätöksensä oikeudessa.

Kaikki siis turhaan, sillä FIA olisi voinut yksinkertaisesti tarkentaa sääntöjä pari kuukautta sitten.:thumbdown
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eli jo ennen katsastusta kaikki tiesivät, että autot menevät läpi. Taisi olla myös selvää, että väistämätön protesti tullaan hylkäämään, jotta FIA voi tehdä päätöksensä oikeudessa.
Ei sitä tiedetty. Luultavasti vaikka talleille ei olisi annettu lupaa kilpailla, he olisivat itse tehneet asiasta valituksen (joka menisi FIAn tulkittavaksi taas) ja silti jotenkin osallistuneet. Brawnikin sanoi haastattelussa että kisaan he olisivat osallistuneet tuomiosta riippumatta...
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Jos säännöissä on epäselvyyksiä, niin tottakai niitä pitää tarkoittaa, se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä "innovaatio"diffuusorien kieltämistä, vaan voi tarkoittaa aivan yhtä hyvin niiden sallimista. Sääntöihin vain tehdään tarkempi määritelmä.
Aivan, mutta tässä kohdassa astuukin mainitsemani johdonmukaisuus kuvioihin. Ferrarin pohjalevyn tapauksessa sääntöä tarkennettiin siten, että se poisti tuon Ferrarin löytämän porsaanreiän. Ja tältä pohjalta voisi odottaa FIA:n poistavan myös tuon diffuusori porsaanreiän. Mutta kuten jo tuossa edellisessä viestissä mainitsin, niin FIA päätösten suhteen voi odottaa mitä tahansa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pitkässä juoksussa ei ole ihan selvää onko pakan noin iso sekoittuminen ihan hyvä juttu. Hienoa on että uusia talleja on kärjessä, mutta jos diffutallit dominoi liian vahvasti ja jos se tullaan myös sallimaan myös jatkossa, niin se tarkoittaa, että noilla saadaan todennäköisesti niin suuri etu, että peli alkaa olla jo selvä. Isoja talleja isoilla rahoilla tukeneet sponsorit ei varmasti ole tyytyväisiä tästä sääntöjen selkeästä epäjohdonmukaisuudesta, joka tarkoittaa sitä että he eivät saa vastinetta rahoilleen - silloin saattaa tulla mieleen jopa ykkösistä vetäytyminen tulevaisuudessa. No, toisaalta diffutallien pienemmät tai vähän isommatkin sponsorit saattavat olla hyvinkin mielissään. FIA teki joka tapauksessa suuren virheen vetkuttelemalla tällä päätöksellä. Tämä olisi pitänyt saada selväksi jo testikaudella, siihen olisi ollut runsaasti aikaa. Nyt tulee sellainen fiilis että tässä ajetaan kaksilla eri säännöillä ainakin alkukausi. Ei hyvä.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Diffusorit

Ferrari (laillinen ja kaikkien hyväksymä):



Brawn GP:



Williams:



Toyota:



Kertokaa nyt mulle vähemmän tekniikasta ymmärtävälle, missä se innovatiivisuus ja "laittomuus" oikeesti näkyy. Tänx.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Meikäläisen mielestä Brawnin diffuusori ei eroa kauheasti Ferrarin vastaavasta, mutta sen sijaan Williamsilla ja Toyotalla nuo väliköt on aikalailla erilaiset. :eek!:
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Pitkässä juoksussa ei ole ihan selvää onko pakan noin iso sekoittuminen ihan hyvä juttu. Hienoa on että uusia talleja on kärjessä, mutta jos diffutallit dominoi liian vahvasti ja jos se tullaan myös sallimaan myös jatkossa, niin se tarkoittaa, että noilla saadaan todennäköisesti niin suuri etu, että peli alkaa olla jo selvä. Isoja talleja isoilla rahoilla tukeneet sponsorit ei varmasti ole tyytyväisiä tästä sääntöjen selkeästä epäjohdonmukaisuudesta, joka tarkoittaa sitä että he eivät saa vastinetta rahoilleen - silloin saattaa tulla mieleen jopa ykkösistä vetäytyminen tulevaisuudessa. No, toisaalta diffutallien pienemmät tai vähän isommatkin sponsorit saattavat olla hyvinkin mielissään. FIA teki joka tapauksessa suuren virheen vetkuttelemalla tällä päätöksellä. Tämä olisi pitänyt saada selväksi jo testikaudella, siihen olisi ollut runsaasti aikaa. Nyt tulee sellainen fiilis että tässä ajetaan kaksilla eri säännöillä ainakin alkukausi. Ei hyvä.
Veikkaan että jos diffut sallitaan, ne alta kuukaudessa isojen poikien autojen perseessä. Ei kait siinä muuta. Aina koira älähtää mihin kalikka kalahtaa... sitten aletaan nuoleen haavoi ja tullaan takasin.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536


Kertokaa nyt mulle vähemmän tekniikasta ymmärtävälle, missä se innovatiivisuus ja "laittomuus" oikeesti näkyy. Tänx.
No se jatkuu tuossa 17.5cm korkeammalle, vähän niinkuin tuon takavalon mikälie rinnalle eli siis laitimmaisten aukkojen kohdalla korkeus on tuo 17.5cm mutta keskellä se menee ylemmäs koska siinä on "väliseinä" jonka takia alhaalta päin nuo ylemmät käytävät eivät näy ja ovat siten sallittuja, näin olen asian ymmärtänyt.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Meikäläisen mielestä Brawnin diffuusori ei eroa kauheasti Ferrarin vastaavasta, mutta sen sijaan Williamsilla ja Toyotalla nuo väliköt on aikalailla erilaiset. :eek!:
Eikait väliköillä mitään väliä, vaan se tunneli joka siinä diffun ja siiven välissä.. eli sieltä tulee "toinen diffu" kehiin... vai?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kertokaa nyt mulle vähemmän tekniikasta ymmärtävälle, missä se innovatiivisuus ja "laittomuus" oikeesti näkyy. Tänx.
Jos katsot suoraan takavalon alle, näkyy siinä kiistakapulana olevissa versioissa toinen kolo varsinaisen diffuusorin yläpuolella. Näkyy parhaiten Brawnissa, mutta nähtävissä myös muissa. Värkin toimivuus riippuu sen tilavuudesta (tässä tapauksessa niin päin, että isompi on parempi), joten "laillisen" korkeuden ylittävä osa on vähän kuin ekstraa ja on täten pirun innovatiivinen ja "laiton".
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hienoa olisi nähdä noita kolmea tiimiä kärjessä pitempäänkin, etenkin Nicoa, mutta kyllä tais nää harjoitukset viimeistään lyödä naulan tupladiffuusorien arkkuun. Toivottavasti pääsevät muutaman kisan hämmentämään kisoja noilla. :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Etu ei ole vain kerrosdiffujen suurempi tilavuus ja virtaus ( jolla lisätään mm auton alustaa alaspäin imevää voimaa ) vaan myös se, että ko muotoilu mahdollistaa ilmavirran suuntaamisen korkeammalla = eli saavuttaa suurempi pitoa lisäävä aerodynaaminen taka-akselia alaspäin painava voima. Näin tuon edun tulkitsisin ja kyllä silloin puhutaan merkittävistä asioista vaikka perälootan peltisykkyröistä ei sitä heti kuvittelisikaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Etu ei ole vain kerrosdiffujen suurempi tilavuus ja virtaus ( jolla lisätään mm auton alustaa alaspäin imevää voimaa ) vaan myös se, että ko muotoilu mahdollistaa ilmavirran suuntaamisen korkeammalla = eli saavuttaa suurempi pitoa lisäävä aerodynaaminen taka-akselia alaspäin painava voima. Näin tuon edun tulkitsisin ja kyllä silloin puhutaan merkittävistä asioista vaikka perälootan peltisykkyröistä ei sitä heti kuvittelisikaan.
Joo ja sitte ku siihen lisätään vielä se, että ilma (ylimääräinen mitä tarvitaan isompaan diffuun) imetään eturenkaiden kohdalta pohjan alle kolalla niin se tarkoittaa että muitten autojen haittailma onkin nyt diffuautojen hyötyilma!

Eli jos haitasta saadaan hyöty niin kyllä siinä puhutaan jo melko isoista asioista.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Vaikuttaako näiden kolmen tallin tehokkaampi difu takana olevan ohitusyritykseen (ilmavirtauksiin), huonontamalla perässä olevan downforcea (joten perässä ajaminen vaikutuu) verrattuna ferrarin difuun? :cool:
Muistanko väärin mutta joskus oli puhetta kun punainen hallitsi formuloita suvereenisesti että heidän autonsa perässä oli huomattavasti vaikeampi ajaa imussa verrattuna muiden tallien autoihin?:confused:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vaikuttaako näiden kolmen tallin tehokkaampi difu takana olevan ohitusyritykseen (ilmavirtauksiin), huonontamalla perässä olevan downforcea (joten perässä ajaminen vaikutuu) verrattuna ferrarin difuun? :cool:
Muistanko väärin mutta joskus oli puhetta kun punainen hallitsi formuloita suvereenisesti että heidän autonsa perässä oli huomattavasti vaikeampi ajaa imussa verrattuna muiden tallien autoihin?:confused:
Kyllä voisi kuvitella melko suoraan siitä, että diffuusorin ylämitalla rajoitettiin mm takatulevan auton ilman "sotkemista". Eli taakse tulevan imevän ilmataskun kun sekoittaa ja pyörittää ylöspäin suuntaavalla ilma"suihkulla" niin jäljelle jää vain sekavia pyörteitä joista imuapua ei saa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
eikös diffu juurikin poista noita pyörteitä? diffun tarkotushan olisi muodostaa auton perään virtaus joka olisi mahdollisimman lähellä sellaista tilannetta jossa autoa ei edes olisi ollut.. eli ilma poistuu auton alta luonnollisesti ja tasoittuu ympäröivään ilmaan, eli alta tuleva nopeampi virtaus tasoitetaan hitaammaksi diffuusorin avulla? :doubtful:

kertokaa jos olen väärässä mutta näin olen asian ymmärtänyt :rolleyes:

eli minun mielestä hyvän diffuusorin pitäisi vähentää pyörteilyä seuraavaan autoon ja pikemminkin helpottaa takanaolijan ajamista
 
Ylös