Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Eli voitaisiin varmaan tiivistää keskustelu seuraaviin pointteihin:
- tuijottamalla tarpeeksi pitkään perseeseen löydämme porsaanreiän!
- tiettyjen tallien innovaattorit tykkäävät peräosasta enemmän kuin toisten tallien -> hyi
- miltä sinusta tuntuisi jos peräpäätäsi kuvattaisi yhtä tarkasti?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Voihan se olla, että jos tuo porsaanreikä on aina ollut, niin sen hyödyntäminen on kuitenkin tullut kunnolla ajankohtaiseksi vasta nyt, uusilla säännöillä. Voi hyvin olla, ettei sitä olla tultu ajatelleeksi, kun tosiaan eivät kaikki tallitkaan sitä keksiny hyödyntää. Eli samoilla linjoilla WebSlaven kanssa. Tuskin sitä porsaanreikää sinne on kiusallaan jätetty.
Hmm. tässähän on tilanne se että vastaavia monikerros diffuusereja oli jo aikaisemmin (diffuuserin korkeus oli rajattu 12,5 cm nykysen 17,5 cm sijaan)

Kun FIA aloitti projektin jonka tarkoituksena oli helpottaa ohituksia ja vähentää downforcea työryhmässä oli tosiaan McLarenin, Ferrarin ja Renaultin edustajia.

Tämän työryhmän esityksestä sitten muokattiin nuo säännöt (FIA tietty uhkasi hajoittaa koko työryhmän jos tuloksia ei synny ja downforcea ei saada alemmaksi) missä esitettiin yksiosainen diffuuseri (max. korkeus 17,5 cm) ala McLaren, Ferrari, Renault ym....

Voin täysin hyvin ymmärtää että näitä talleja kyrsii FIA:n roolli taas tässä jupakassa.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
En ymmärrä miksi rutistaan siitä, että jotkut ovat olleet kekseliäitä?:doubtful:
Juuri näin! Jumakauta, jos osataan kiertää sääntöjä ja taiteilla laillisuuden ja laittomuuden rajoilla noin hienosti, niin siitähän pitäisi mielummin palkita! Toivotaan, että muut tallit ottavat haasteen vastaan, eivätkä turhaan rutise. Aivan mahtavat asetelmat viikonloppua ajatellen, toivottavavasti tämänpäiväisten harjoitusten tulosliuska olisi myös sunnuntain GP:n lopputulos(ja jos saisi valita, niin mielummin vielä ensimmäisen harjoituksen...)
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Jos FIA tulevissa päätöksissään hyväksyy nämä diffuusorit, niin millä perusteella Ferrarilta kiellettiin kauden 2007 alussa taipuva pohjalevy. Siinä oli kyse täsmälleen samanlaisesta harmaan alueen hyödyntämisestä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
luulen että tuon diffun korkeus on vain osa mainittua diffu-jupakkaa ja eniten esiin nostettu asia, koska se on niin hyvin silmillä nähtävissä.
Itse ihmettelen sitä mistä/miten noille ylädiffuille otetaan se ilma auton alta, koska säännöissä ei sallita aukkoja pohjalevyyn (pl. Stattikoneen käyttöävarten varattu aukko). Uskon että siinä on toinen polemiikin aiheuttanut asia
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos FIA tulevissa päätöksissään hyväksyy nämä diffuusorit, niin millä perusteella Ferrarilta kiellettiin kauden 2007 alussa taipuva pohjalevy. Siinä oli kyse täsmälleen samanlaisesta harmaan alueen hyödyntämisestä.
Tämä käytiin juuri jossain ketjussa. Pohjalevy liikkui vauhdissa enemmän kuin säännöt sallivat (=sääntöjen vastainen), mutta mittausmetodi ei sitä paikallaollessa pystynyt paljastamaan, joten mittausmetodia muutettiin. Koska laittomuutta ei voitu varmasti todentaa, ei voitu rangaistakaan.

Diffuusori ei ole sikäli laiton, ettei se riko mitään sääntökohtaa, vaan ainoastaan sen henkeä (eikä ilmeisesti FIA:n mielestä sitäkään).
 
Viimeksi muokattu:

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Etu ei ole vain kerrosdiffujen suurempi tilavuus ja virtaus ( jolla lisätään mm auton alustaa alaspäin imevää voimaa ) vaan myös se, että ko muotoilu mahdollistaa ilmavirran suuntaamisen korkeammalla = eli saavuttaa suurempi pitoa lisäävä aerodynaaminen taka-akselia alaspäin painava voima. Näin tuon edun tulkitsisin ja kyllä silloin puhutaan merkittävistä asioista vaikka perälootan peltisykkyröistä ei sitä heti kuvittelisikaan.
Oleellista on se kuinka paljon ilmaa auton alle on saatu ahdettua auton nokassa (mm. Brawnin lumiaura ilmeisesti parantaa tätä). Tämän perusteella määritetään diffuusorin tilavuus jotta ilmavirtauksen nopeus saadaan hidastettua (niin että paine diffuusorin ulostulossa vastaa suunnilleen samaa kuin ulkoilmanpaine). Isompi (tai siis juuri sopivan kokoinen) diffuusori ei sinänsä tuota yhtään enempää downforcea, mutta vähentää ilmanvastusta.

Nyt näyttää siis tosiaan siltä, kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin, että nämä muutamat tallit ovat myös saaneet tehostettua auton alle virtaavan ilman määrää jolloin tarvitaan myös isompi diffuusori.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voihan se olla, että jos tuo porsaanreikä on aina ollut, niin sen hyödyntäminen on kuitenkin tullut kunnolla ajankohtaiseksi vasta nyt, uusilla säännöillä. Voi hyvin olla, ettei sitä olla tultu ajatelleeksi, kun tosiaan eivät kaikki tallitkaan sitä keksiny hyödyntää. Eli samoilla linjoilla WebSlaven kanssa. Tuskin sitä porsaanreikää sinne on kiusallaan jätetty.
No jos Whiting sanoo että se on siellä aina ollut ja ei nyt lähteny sitä poistamaan niin ei se porsaanreikä sinne kyllä vahingossakaan ole jäänyt.

Ja mitä tulee tuohon WebSlaven mainintaan ettei muut 7 tallia sitä ole keksineet tai hyödyntäneet niin itse uskon, että muutamat tallit eivät halunneet riskeerata koko kautta/autoa sillä että kyseinen diffu olisikin nyt kielletty ja koko auto pitäisi tekaista uudestaan.

Tästä syystä en siis ihmettel sitä, miksi muilla ei ole sitä kopioituna käytössä. Mutta sitä ihmettelen, jos kukaan ei ole sitä vielä tunneleissa testaillut/kaavaillut sen toimivuutta autoon..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jos Whiting sanoo että se on siellä aina ollut ja ei nyt lähteny sitä poistamaan niin ei se porsaanreikä sinne kyllä vahingossakaan ole jäänyt.
Porsaanreiät ovat yleensä sellaisia, ettei niiden olemassaoloa huomata ennen kuin joku niitä hyödyntää. Ei niitä tahallaan jätetä. Whitingin lausunto vain viittaa siihen, ettei sitä synnytetty nyt, vaan kyseinen muotoilu on ollut säännöissä ennenkin.
Ja mitä tulee tuohon WebSlaven mainintaan ettei muut 7 tallia sitä ole keksineet tai hyödyntäneet niin itse uskon, että muutamat tallit eivät halunneet riskeerata koko kautta/autoa sillä että kyseinen diffu olisikin nyt kielletty ja koko auto pitäisi tekaista uudestaan.
Paljon mahdollista. Kyllähän noita tarkistutetaan FIA:lla yleensä etukäteen, jotta saako tällaisen tehdä. Jos joku olisi esittänyt sellaisen, että FIA sanoo "saa" (kuten näille kolmelle on ilmeisesti käynyt), niin tottahan sitä olisi lähdetty kokeilemaan. Rellu ilmeisesti yritti, mutta heidän versionsa ei ilmeisesti mahtunut sääntöjen kirjaimeen.
Tästä syystä en siis ihmettel sitä, miksi muilla ei ole sitä kopioituna käytössä. Mutta sitä ihmettelen, jos kukaan ei ole sitä vielä tunneleissa testaillut/kaavaillut sen toimivuutta autoon..
Nyt varmaan asiaa tutkitaankin. Kuten varmaan nuo kolme tallia ovat myös testanneet normiversiota.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Eli voitaisiin varmaan tiivistää keskustelu seuraaviin pointteihin:
- tuijottamalla tarpeeksi pitkään perseeseen löydämme porsaanreiän!
- tiettyjen tallien innovaattorit tykkäävät peräosasta enemmän kuin toisten tallien -> hyi
- miltä sinusta tuntuisi jos peräpäätäsi kuvattaisi yhtä tarkasti?
Heh..:D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tästä syystä en siis ihmettel sitä, miksi muilla ei ole sitä kopioituna käytössä. Mutta sitä ihmettelen, jos kukaan ei ole sitä vielä tunneleissa testaillut/kaavaillut sen toimivuutta autoon..
Menee koko aerodynamiikka uusiksi samalla. Toki varmaan puhalluspropellit pyörii täysillä Maranellossa ja Paragonissa tällä hetkellä.:D:ahem:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
RBR:n, Renault'n ja Ferrarin tekemä valitus käsitellään huhtikuun 14. päivänä.
Eli Malesiassa vielä diffutallit vahvoilla, oiskohan sitten Kiinassa kaikilla jo samanlaiset? Onhan niitä tässä varmaan jonkinaikaa jo rakenneltu. :doubtful:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ferrarin kopio-ohjain ehtisi Espanjaan
F1-sähkeet 27.3.

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali on tuohtunut, kun FIA:n tuomarineuvosto hylkäsi torstaina vastalauseet Brawnin, Williamsin ja Toyotan diffuusoreja vastaan.

- On selvä, että noilla tiimeillä on tavallaan kaksinkertainen pohja autoissaan. Jos häviämme valituksen myös FIA:n vetoomusoikeudessa Pariisissa, meillä ei ole vaihtoehtoja. Silloin meidän on rakennettava samanlainen ratkaisu omaan F60-autoomme, koska se antaa nyt liikaa etua vastustajillemme, Domenicali summaili.

Domenicalin mukaan diffuusorin tuoma etu Brawnille, Williamsille ja Toyotalle on 3-5 kymmenystä kierroksella.

- Se on enemmän, mitä KERS antaa, Ferrari-pomo huomauttaa.

Entä miten nopeasti kaksinkertainen ilmanohjain voi ilmestyä Ferrarin perään, jos FIA:n vetoomusoikeus hylkää valitukset Malesian GP-kisan jälkeen?

- Voisimme rakentaa sellaisen viidenteen kisaan Espanjaan mennessä, Domenicali arvioi.

TS/Melbourne

Julkaistu 27.3.2009 21:33:25
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali on tuohtunut, kun FIA:n tuomarineuvosto hylkäsi torstaina vastalauseet Brawnin, Williamsin ja Toyotan diffuusoreja vastaan.
Aika turhaa on tuo rutina, noista diffuusoreista. Koska olihan Ferrarillakin se auton pohjalevy 07Melbornessa ns: sääntojen harmaalla alueella joka sittemin kyllä kiellettiin.
 

Sucre

Member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
14
Jos ne kerran on sääntöjen sisällä niin turha diffuusoreista on itkeä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
aika uskomatonta että Ferrarilta menis 4 kisaa rakentaa samanlainen viritelmä, en oikein jaksa uskoa.. kumminkin tuulitunnelissa pojat voi ajattaa vaikka kuinka siellä kotipuolessa.. ehkä domenicali heitti vähän extraa korostaakseen että diffuusorijupakka on "vakavampi" asia kuin oikeasti on.

jos malesian kisan jälkeen tulee päätös että ne on sallittuja niin seuraavassa kisassa on jo Ferrarilla ja Mclarenilla jonkin asteinen ÜBER-diffuusori käyttössä, olen tästä aika varma, sillä tällä kaudellahan pojat voi vielä tuhlata rahaa vaikka kuinka etukäteen diffuusoriin vaikka sitä ei saisi käyttääkään :D
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Kannattaa muistaa, että tuo diffuussori pistää koko aerodynamiikka paketin uuteen kuosiin, joten hyvinkin voi mennä tuo Domenicallin kertoma aika.
 
Ylös