Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo ei se ole niin että pultataan vaan uusi diffuusori autoon kiinni. Koko aerodynamiikka pitää käydä läpi. Sen jälkeen se pitää vielä testata radalla. Kaukokisoista(pl. Bahrain) ei ole dataa uudella autolla niin ei ole myöskään vertailukohtaa, joten on aika vaikea ellei mahdotonta testata kahta eri aerodynaamista konfiguraatiota. Lisäksi auto pitää säätää uudelle paketille. Siinä tulee sitten peliin kaikki renkaista ja bensiinikuormista lähtien alustan asetuksiin.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Joo ei se ole niin että pultataan vaan uusi diffuusori autoon kiinni. Koko aerodynamiikka pitää käydä läpi. Sen jälkeen se pitää vielä testata radalla. Kaukokisoista(pl. Bahrain) ei ole dataa uudella autolla niin ei ole myöskään vertailukohtaa, joten on aika vaikea ellei mahdotonta testata kahta eri aerodynaamista konfiguraatiota. Lisäksi auto pitää säätää uudelle paketille. Siinä tulee sitten peliin kaikki renkaista ja bensiinikuormista lähtien alustan asetuksiin.
Kyllä toi diffuusori taitaa antaa niin paljon etua nopeudessa, ettei se vaadi paljoa testausta itse radalla nopeuden löytämiseksi. Eihän Brawnillakaan mennyt kuin päivä tai pari niin jo oltiin porukan nopeimpia. Eri asia tietenkin onko Brawn vielä noinkin vähäisellä testauksella löytänyt balanssia pitkille vedoille, vai kuluttaako auto renkaita liian nopeasti. Sehän nähdään tänään.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ei siitä loppujen lopuksi taida niin suurta etua olla, kuin on pahimmillaan kohuttu. Tai mistäs sitä tietää, jos Brawn, Willimas ja Toyota olisivat vasta keskikastin tiimejä ilman tuota systeemiä.

Toivotaan, että muut tallit tuovat omat ratkaisunsa kehiin mahdollisimman pian, niin nähdään, mikä se ero todella on.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Ei siitä loppujen lopuksi taida niin suurta etua olla, kuin on pahimmillaan kohuttu. Tai mistäs sitä tietää, jos Brawn, Willimas ja Toyota olisivat vasta keskikastin tiimejä ilman tuota systeemiä.

Toivotaan, että muut tallit tuovat omat ratkaisunsa kehiin mahdollisimman pian, niin nähdään, mikä se ero todella on.
Täh? Aivan takuulla on merkittävää etua. Jotain kertoo pelkästään sekin, että tosiaan ne kolme tallia joilla tuo diffusööri on, ovat tällä kaudella yllättäin kärkikahinoissa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ei siitä loppujen lopuksi taida niin suurta etua olla, kuin on pahimmillaan kohuttu. Tai mistäs sitä tietää, jos Brawn, Willimas ja Toyota olisivat vasta keskikastin tiimejä ilman tuota systeemiä.

Toivotaan, että muut tallit tuovat omat ratkaisunsa kehiin mahdollisimman pian, niin nähdään, mikä se ero todella on.
Mielummin noi kielletään sääntöjen vastaisina että aerodynaaminen pito ei nousisi pian lähelle viimekautta.

Nythän jopa ohittaminen onnistui mutta pian ollaan muuten entisessä tilanteessa...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Täh? Aivan takuulla on merkittävää etua. Jotain kertoo pelkästään sekin, että tosiaan ne kolme tallia joilla tuo diffusööri on, ovat tällä kaudella yllättäin kärkikahinoissa.
Mutta 1,5 sekuntia, mitä on parhaimmillaan väläytelty?

Jos otetaan tämän päivän tallien nopeimmat kierrokset ja lisätään niihin 0,5 sekuntia, niin lista näyttäisi tallien osalta seuraavalta:

BMW 1.27,988
Red Bull-Renault 1.28,140
Williams-Toyota 1.28,206
Ferrari 1.28,488
Brawn-Mercedes 1.28,520
Renault 1.28,712
Toyota 1.28,916
Force India-Ferrari 1.28,943
McLaren-Mercedes 1.29,020
STR-Ferrari 1.29,230

Tuo voisi olla lähellä totuutta. Tuon suurempaan hyötyyn en usko, koska se pudottaisi kaikki diffutallit varsin alas.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo 1,5 sek on sitä JJ normaalia hehkutusta.. Eihän se mitään tiedä..

Eli varmaan joku 0,5 tai jopa hivenen alle.. Mutta useita kymmenyksiä..
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
No mun mielestä se 0,5 sekuntia just on merkittävä etu, en tiiä miten muitten mielestä. 1,5 sekuntiin en toki itekään usko.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Renaultilla "Brawn-diffuusori" jo Kiinassa?
(huom. Espanjalainen lähde ;))

After the sight in the opening of Melbourne, it seems that the influence that the illegal diffusers are going to have in the first tests is even greater than it thought.
Luckyly, Fernando Alonso will count soon on arms to resist this atrocious disadvantage, because Renault has preparation its new diffuser, in the style of Brawn.

With him, he will wipe the distance of benefits of the cars that have not respected the regulation. Others, like Ferrari, also work in similar solutions, but MARK can advance that in the case of the team of Fernando Alonso, it could even introduce it in the race of China, third of the year.
MARCA
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Koskas näistä diffuusoreista tuli juttua ekan kerran? Tuli vaan siitä mieleen, kun Mustakari järkeili kaikessa viisaudessaan, että jos diffut hyväksytään, muut tallit aloittavat omiensa kehittelyn, mikä kestää 4-6 viikkoa. Eiköhän muut tallit ole omiaan kehitellyt siitä asti, kun diffuista alunperin nousi tämä kohu.

Ei siis olisi mikään ihme, jos jotkut tallit olisivat heti Kiinassa omien ratkaisujensa kanssa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Koskas näistä diffuusoreista tuli juttua ekan kerran? Tuli vaan siitä mieleen, kun Mustakari järkeili kaikessa viisaudessaan, että jos diffut hyväksytään, muut tallit aloittavat omiensa kehittelyn, mikä kestää 4-6 viikkoa. Eiköhän muut tallit ole omiaan kehitellyt siitä asti, kun diffuista alunperin nousi tämä kohu.

Ei siis olisi mikään ihme, jos jotkut tallit olisivat heti Kiinassa omien ratkaisujensa kanssa.
Mites tohon nyt suhtautus. Protestoit ja yrität saada osan kielletyksi ja sitten ajat seuraavassa kisassa samanlaisella? :nope:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mites tohon nyt suhtautus. Protestoit ja yrität saada osan kielletyksi ja sitten ajat seuraavassa kisassa samanlaisella? :nope:
Vois kuvitella, että tehdään se protesti osittain sen takia, että saadaan kunnolla varmuus systeemin laillisuudesta. Ja muutenkin aika looginen järjestys, ensin koitetaan saada muilta etua pois ja jos ei saada niin sitten pyritään itse saamaan sama etu. Eihän toi tietenkään ihan silleen rehellistä tms. ole.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mielummin noi kielletään sääntöjen vastaisina että aerodynaaminen pito ei nousisi pian lähelle viimekautta.

Nythän jopa ohittaminen onnistui mutta pian ollaan muuten entisessä tilanteessa...
Vaaditaan yksi kunnon pusu (tyyliin Kovalainen Barcelonassa tai Kubica Montrealiassa) ja vähän vertailua edelliskausien kierrosaikoihin, niin johan alkaa sääntöruletti pyöriä kun mietitään miten nopeuksia saataisiin turvallisemmalla tasolle. Ja sitten välipohjadiffuusorit kielletään, koska ne eivät olleet mukana OWG:n alkuperäisessä aerodynamiikkasääntöehdotuksessa.

Toivottavasti kukaan ei kuole. :(
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Vois kuvitella, että tehdään se protesti osittain sen takia, että saadaan kunnolla varmuus systeemin laillisuudesta. Ja muutenkin aika looginen järjestys, ensin koitetaan saada muilta etua pois ja jos ei saada niin sitten pyritään itse saamaan sama etu. Eihän toi tietenkään ihan silleen rehellistä tms. ole.
Aivan mutta ei ne ennen jutun käsittelyä ja päätöstä samanlaisilla voi ajaa jos tulee vaikka hylkäys?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Aivan mutta ei ne ennen jutun käsittelyä ja päätöstä samanlaisilla voi ajaa jos tulee vaikka hylkäys?
Ei voi, mutta ilman protestia eivät olisi sitten voineet ajaa missään vaiheessa pelätessään, että joku muu ehkä protestoi ja tulee hylkäys.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Aivan mutta ei ne ennen jutun käsittelyä ja päätöstä samanlaisilla voi ajaa jos tulee vaikka hylkäys?
Puhe olikin Kiinan GP:stä, tuomioistuimen päätöksen pitäisi tulla Malesian kisan jälkeen.

Pointti oli se, että uskon talleilla olevan jo omat ratkaisut pitkällä tuulitunneleissa ja niitä nähtäneen jo Kiinassa, jos ne todetaan laillisiksi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
sportti.com sanoi:
Viisi tallia rakentaa uusia diffuusoreita

Brawn-talli oti innovatiivisen diffuusorinsa ansiosta Melbournen F1-kilpailussa kaksoisvoiton ja osoitti olevansa selvästi muita edellä. Kisan tuomaristo piti Brawnin autoja myös laillisina, eikä FIA:n välimiesistuimen uskota olevan eri mieltä, joten muiden tallien on vain pakko kopioida Brawnin diffuusori-innovaatio, jonka ansiosta auton takaosaan tulee enemmän ilmavirtauksia ja pito siten paranee.

Huhujen mukaan BMW, Red Bull, McLaren, Ferrari ja Renault olisivat jo ryhtyneet ratkentamaan uusia diffuusoreita ja pyrkivät ottamaan ne käyttöön kevään aikana. Force Indialla ja Toro Rossolla ei tiettävästi ole taloudellisia resursseja uusien diffuusorien suunnitteluun tämän kauden autoihinsa. Toyotalla ja Williamsilla on jo innovatiivinen diffuusori, mutta Brawn on vienyt idean pidemmälle.

Uudet F1-säännöt ovat Brawnille etuna, sillä tallit eivät saa testata autojaan kisaviikonloppujen ulkopuolella. Näin ollen tallit joutuvat panostamaan voimavarojaan diffuusorien testaamiseen perjantain harjoituksissa ja ajoaikaa on silloin tarjolla vain kolme tuntia.
Jotenkin ei yllätä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Huimia lukuja jos paikkaansa pitävät. Saa nähdä miten saavat auton joka on suunniteltu yks-kerros-diffulle, toimimaan uuden kanssa. Ei liene aivan bolt-on toimenpide.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Huimia lukuja jos paikkaansa pitävät. Saa nähdä miten saavat auton joka on suunniteltu yks-kerros-diffulle, toimimaan uuden kanssa. Ei liene aivan bolt-on toimenpide.
Ei varmaan. Joutuu duunaamaan pohjan uudestaan, itse peräpään että mahtuu 2-kerroksinen sinne ja varmaan siivetkin.:thumbfh:
 
Ylös