Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Huimia lukuja jos paikkaansa pitävät. Saa nähdä miten saavat auton joka on suunniteltu yks-kerros-diffulle, toimimaan uuden kanssa. Ei liene aivan bolt-on toimenpide.
On tuosta ilmeisesti niin merkittävä etu, että todennäköisesti tallit tuovat niitä radoille heti, kun mahdollista. Siipiä ja muuta autoa sen ympärillä hiotaan sitten sen mukaan, kun keritään, mutta ykkösprioriteetti on saada ratkaisu radalle. Kyllä siinä Broonit ja Willikset vikisee, kun Ferkku ja Bemari saa nuo kunnolla toimimaan.:alppu:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Pakko niiden on ne rakentaa. Kohta on voimasuhteet taas kunnossa ja Brawnit ajelee sijoilla 5-10.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
No, tuskin Brawn jää laakereilleen lepäämään. Avainasemassa on nyt tuo etumatka jonka turvin Brawn voi viedä koko potin ja etenkin se kuinka suureksi se tässä ehtii kasvaa. Nykypistelaskennalla isojen erojen kiinnisaaminen on käytännössä maailman seitsemäs ihme. Nyt Brawnilla plakkarissa 18 pistettä esim. Ferrarin 0 vastaan. Joten kovin suureksi tuota ei saa päästää, jos meinaa olla pelissä mukana. Itse veikkaan, että kun päästään oikeille moottoriradoille, jossa aerodynamiikalla on oikeasti merkitystä, niin diffutallit menee menojaan ja muut vikisee. Muut taistelee jämäpisteistä ja kun testaus on kielletty, niin siinäpä FIA:lle pulma ratkaistavaksi. Annetaanko mestaruus Brawnille? Miten kohdellaan säännön henkeä noudattaneita talleja? Päätös ei ole pelkästään tekninen. Nyt on jo ilmassa tuota lobbaamista. Jotkut kärsii tässä päätöksessä ja paljon joka tapauksessa on päätös mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
kausi alkaa uudestaan, jos brawnit vie mestaruudet kesällä :alppu:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Red Bull menee kovaa 2-taso diffulla. Auton peräpää on valmiiksi jo niin matala kuin voi vain olla ja nykyinenkin rakenne on tavallaan 2-taso diffu kun takasiiven alemman siipiprofiilin ali virtaa perän päältä ilmaa luoden extra imua varsinaiselle diffuusorille.

 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko kenelläkään faktaa, tai edes mutua että miten tuo überdiffuusori vaikuttaa takarenkaiden kestävyyteen?

Australiassa ajaneiden überdiffuusorikuljettajien pohjalta mitään johtopäätöstä on ainakin melkoisen hankala tehdä. Sattuuko olemaan ketään aerodynamiikkainsinööriä linjoilla? :)

Asia tietysti kiinnostaa siksi että Ferrarin suurin ongelma taisi olla juuri tuo takanakkien kuluminen, liekkö siihen sitten überdiffuusoritkaan auttaisivat.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei ainakaan diffuusori Rosbergia auttanut. Sillä taisi olla kaikkein suurimmat ongelmat takarenkaiden kanssa ja Nicolla ei ollut Kersiäkään sotkemassa painojakaumaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Red Bull menee kovaa 2-taso diffulla. Auton peräpää on valmiiksi jo niin matala kuin voi vain olla ja nykyinenkin rakenne on tavallaan 2-taso diffu kun takasiiven alemman siipiprofiilin ali virtaa perän päältä ilmaa luoden extra imua varsinaiselle diffuusorille.
Ei se kaksitasoisuus ole siinä diffuusorissa se mikä sitä etua tuo vaan se että tolla kaksitasoisuudella voidaan kiertää sääntöä ja saadaan diffuusorille suurempi tilavuus.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onko kenelläkään faktaa, tai edes mutua että miten tuo überdiffuusori vaikuttaa takarenkaiden kestävyyteen?

Australiassa ajaneiden überdiffuusorikuljettajien pohjalta mitään johtopäätöstä on ainakin melkoisen hankala tehdä. Sattuuko olemaan ketään aerodynamiikkainsinööriä linjoilla? :)

Asia tietysti kiinnostaa siksi että Ferrarin suurin ongelma taisi olla juuri tuo takanakkien kuluminen, liekkö siihen sitten überdiffuusoritkaan auttaisivat.
Enemmän aerodynaamista imevää efektiä pohjaan ( pohjan muotoilu ja diffuusorille syötetty ilma ) ja suurempi taka-akselia painava voima ( mm diffuuserin suuntaus ja takasiipien toiminta ) niin kyllähän siinä renkaat vähemmän hiertyy rataa vasten.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
en kyllä tiedä varmasti mutta vaikka downforcea on saatu nyt takaisin niin onko se silti huono asia. ennen tuo määrä downforcea tehtiin eri tavalla (lisäsiivekkeet auton yläpinnalla) johon perässä ajettaessa pyörteet ainakin haittasivat merkittävästi..

mutta nyt kun downforce muodostetaan näillä vippaskonsteilla auton alla niin vaikuttaako siihen tuo perässä ajaminen läheskään niin paljoa? epäilen että ei.. eli perässä ajaminen ei välttämättä huonone siltikään. päästään vain lujempaa kuin ilman sitä. eli isompi diffuusori ei välttämättä nyt sodi FIA:n linjausta vastaan vähentää aerodynaamista pitoa ohituksien toivossa :rolleyes:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
MTV3 sanoi:
Ferrarin diffuusoriuudistus vie pitkään
31.03.2009 10:31

Ferrarin F1-talli saa autonsa uuden diffuusorin valmiiksi aikaisintaan kauden viidenteen osakilpailuun Espanjan GP:hen. Asian myöntää tallin kisataktikko Luca Baldisserri.

Ferrarin on käytännössä pakko rakentaa autoonsa uudenlainen diffuusori, mikäli Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomustuomioistuin toteaa 14. huhtikuuta sääntöjenmukaiseksi Williamsin, Toyotan ja Brawn GP:n kaksikerroksisen diffuusorin. Australian GP:n perusteella kaksikerroksinen ratkaisu antaa selvää suorituskykyetua verrattuna Ferrarin nykyään käyttämään yksinkertaisempaan diffuusoriin.

- Meidän täytyy alkaa kehittää samanlaista ratkaisua. Malesia on liian lähellä, kuten ovat myös Kiina ja Bahrain. Niiden suhteen ei ole toivoa. Meidän tavoitteenamme on tuoda uusi versio Espanjan GP:hen, Baldisserri sanoi italialaisen Sportevai-nettisivuston haastattelussa.

Ferrari ei ehtinyt paneutumaan riittävästi tämänvuotisen autonsa diffuusorin suunnitteluun, koska talli joutui kehittämään viimevuotista autoaan kauden loppuun asti tiukan MM-taiston johdosta.

- Olemme valitettavasti antaneet vastustajillemme 4-5 kuukauden etumatkan diffuusorin kehitystyössä. Sitä on vaikea ottaa kiinni, Baldisserri myönsi.
Ei hyvä juttu ollenkaan. Toisaalta kausi on pitkä, eikä peliä olla hävitty vielä neljän kisan jälkeen. Jos tuo antaa arvioidun edun, niin Ferrari on saman tien nopeimpien joukossa.
 

atomgoboom

Active member
Liittynyt
7.4.2008
Viestit
41
Sijainti
Rue Grimaldi
Ei hyvä juttu ollenkaan. Toisaalta kausi on pitkä, eikä peliä olla hävitty vielä neljän kisan jälkeen. Jos tuo antaa arvioidun edun, niin Ferrari on saman tien nopeimpien joukossa.
Ensimmäisenä tuosta uutisesta tuli saman kaltainen tunne, mutta sitten ajattelin tilannetta Ferrarin ja meneillään olevan valituksen kannalta. Jos on mahdollista vaikuttaa käsittelyyn kertomalla jotain omasta tilanteesta julkisuudessa, niin ainakaan ei kannata kertoa diffuusorin olevan jo tuulitunnelitesteissä ja kohta käytössä. Pikemminkin päinvastoin, kuten ko. uutisessa. Ehkä se on päätöstä seuraavana päivänä jo kiinni autossa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei se kaksitasoisuus ole siinä diffuusorissa se mikä sitä etua tuo vaan se että tolla kaksitasoisuudella voidaan kiertää sääntöä ja saadaan diffuusorille suurempi tilavuus.
No ei se sääntöjen kiertäminenkään tee diffuusorista parempaa. Suurempi imu tilavuus toki on se hyöty, mutta suurempi imu teho on myös vastaava hyöty.
Eli kuten markot mainitsi, RB saa takasiiven alaprofiilista paremman tehon diffuusorille (esim Ferrariin nähden). Eihän se sama asia ole kuin tupladiffu, mutta on tuo RB:n perä parempi muihin normi diffuautoihin nähden, jos ei niitä negatiivisia vaikutuksia oteta huomioon.. (niitä kaikkia ku ei meiti tiiä)
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Ensimmäisenä tuosta uutisesta tuli saman kaltainen tunne, mutta sitten ajattelin tilannetta Ferrarin ja meneillään olevan valituksen kannalta. Jos on mahdollista vaikuttaa käsittelyyn kertomalla jotain omasta tilanteesta julkisuudessa, niin ainakaan ei kannata kertoa diffuusorin olevan jo tuulitunnelitesteissä ja kohta käytössä. Pikemminkin päinvastoin, kuten ko. uutisessa. Ehkä se on päätöstä seuraavana päivänä jo kiinni autossa?
Niin mitään faktaahan ei itselläkään ole tästä mut luulis että heti häkkyrä kiinnitetään kun päätös vetoomustuomioistumeista tulee ( olettaen siis ettei noita kielletä). Ainakin sellaisen kuvan olen saanut että jotain hyötyä siitä on, ei ehkä sitä puolta sekuntia jos ei enempiä muuttele mutta jos kymmenyskin lähtee ajasta niin varmasti laittavat kiinni. Jäihän Barrichellokin Kimistä toisella stintillä tuolla yli puolta sekuntia kierroksella. Ei tietenkään välttämättä siitä viallisesta difusta johtunut mutta kyllä se varmaan jotain takapäälle tekee.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ja joskus taisin kirjoittaa, että tämä sääntösähläys vasta maksaakin...

MTV3 sanoi:
Ferrari uusii autonsa 20 miljoonalla
01.04.2009 16:43
Ferrarin tiimi Räikkösen ajokin kimpussa. Kuva: Mazen Mahdi/EPA.

Ferrarin F1-talli joutuu rakentamaan lähes kokonaan uuden auton pystyäkseen taistelemaan tällä kaudella osakilpailuvoitoista. Asiasta kertoo saksalaisen TZ-lehden haastattelema Ferrarin pitkäaikainen työntekijä.

Ferrari tarvitsee autoonsa suorituskykyä parantavan kaksikerroksisen diffuusorin, joka löytyy Australiassa kaksoisvoiton ottaneista Brawn GP:n autoissa.

- Meidän on pakko rakentaa auto, jossa on samankaltainen diffuusori kuin Brawnilla. Sellainen ei toimisi nykyisen automme mittojen ja konseptin kanssa. Meidän täytyy rakentaa lähes uusi auto, vahvisti Ferrari-työntekijä, jonka nimeä lehti ei paljastanut.

Lehden tietojen mukaan auton uudistaminen maksaa Ferrarille 20 miljoonaa euroa. Uudistettua Ferraria odotetaan toukokuun 10. päivä ajettavaan kauden viidenteen osakilpailuun Espanjaan.
Ja tämä vaan Ferrarin kustannukset. FIA keep up the good work :thumbup: Nämä säästötalkoot on tehokkaita.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
No vielä enemmän säästetään jos homma kielletään, jolloin on ehkä käytetty vain 10M€ hukkaan suunnittelemalla ratkaisua jota ei ehkä sitten saakaan käyttää :D

Toisaalta näillä lausunnoilla pyritään lobbaamaan päättäjiä. Flavio kertoo omia satujaan ja Ferrari nimettömänä omiaan, Alonso kuskina jotain ja Massa myös. Näin saadaan kehitettyä julkisuuteen kuva, että muiden tallien peli on menetetty tältä vuodelta. Ja toisaalta että tarvitaan isoja muutoksia, jotka maksaa paljon rahaa. Ja varmasti ihan tottakin. Se pakottaa FIAn oikeasti miettimään myös kaupallista puolta. Kaikki muutokset maksaa ja suurin osa diffujen kieltämisen kannalla, tulee kalkulaattoriin kiellon puolelle halvempi ratkaisu. Jostain ne rahat on saatava. Pelin menettämisella taas halutaan oikeasti pelotella skenaariolla, että peli on puolessa välissä kautta selvä, joka taas tarkoittaa uhkaa loppuvuoden mainosrahoille. Mielenkiinnolla odotellaan mitä tuleman pitää.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Nopeastipa aikoo Ferrari saada uuden auton kisoihin jos jo Espanjassa pitäis sillä kilpailla.Toisaalta MM:n kannalta voi olla sekin liian myöhäistä,jos Brawnit on yhtä nopeita jatkossakin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Joo ja hyvä saada "täysin uusi auto" ilman talvitestien antamaa datatukea raakileena kisaan. Ferrarin kausi oli siinä :D
Ja Räikkösen tuurilla uusi auto ei ole hänelle yhtään parempi kuin vanha, mutta Massa pääsee kuin taikaiskusta 0,5 sek kovempaa. :eek:
 
Ylös