Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Eiköhän kaikki tallit tuollaista jo kehittele ja jos se todetaan lailliseksi, kaikilla talleilla on sellainen seuraavassa kisassa.
Tuskin ehtii seuraavaan kisaan. Paljon on puhuttu, että Espanjaan aikaisintaan. Pistää koko auton aerodynamiikan sen verran uusiksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No ei ne samanlaiset diffuusorit taikaiskusta ilmesty 14.4. Jos ja kun protesti/valitus ei kuitenkaan mene läpi, niin muut tallit tuovat omia kaksikerrodiffuusoreitaan sitä mukaa kun ehtivät - mikä on käytännössä tilanne jo nyt.
Joo ei ne 14.4. tule, mutta silloin (toivottavasti) saadaan selvyys asiaan.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Tuskin ehtii seuraavaan kisaan. Paljon on puhuttu, että Espanjaan aikaisintaan. Pistää koko auton aerodynamiikan sen verran uusiksi.
Renaultilla lienee valmius asiaan muita parempi. Briatore on FIA lta kysynyt autoa suunniteltaessa jo, että onko tuo systeemi laillinen - näin olen ymmärtänyt. Fia oli vastannut, että ei ole ja Renault rakensi perinteisen diffuusiorin. Brawnilla lienee ollut sisäpiiritietoa asiasta ja ehkä joillakin muilla, koska ovat rakentaneet kerrosdiffuusiorin. Renaultilla on ilmeisesti ennakoitu jotakin, koska tuntuu olevan siellä helppo lisätä diffuusori autoon varsin pian.


Lisäksi:
"BMW Sauberin F1-talli on jättänyt uuden protestin Williams, Toyota ja Brawn GP -autoissa Malesian GP:ssä käytettävistä diffuusoreista.
Renault, Red Bull ja Ferrari valittivat diffuusoriasiasta jo avauskisan Australian GP:n alla.
Malesian GP:n tuomaristo hylkäsi BMW:n protestin, mutta uudella protestilla varmistetaan, että Australian lisäksi myös Malesian GP:n tuloksia voidaan muuttaa vetoomusistuimessa."
MTV3
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Brawn: Ehdotin kohudiffuusorin kieltämistä

Brawn GP -tallin päällikkö Ross Brawn sanoo ehdottaneensa muille F1-talleille kiistanalaisten kaksikerroksisten diffuusorien kieltämistä jo viime vuoden maaliskuussa.

- Tarjosin sitä heille ja he tyrmäsivät sen, joten minun omatuntoni on puhdas, Brawn vakuuttaa Autosport.comin mukaan.


Brawnia on kritisoitu siitä, että hänen kahtalainen asemansa tallipäällikkönä ja F1-tallien yhdistyksen FOTA:n teknillisten asioiden toimikunnan johtajana luo eturistiriidan.

- Kun aloimme työskennellä sääntöjen kanssa, kävi selväksi, että voisimme tehdä tiettyjä asioita, joten niitä piti ehkä hieman selventää, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut. Nyt he ovat kiinnostuneita, Brawn sanoo.

Kilpakumppanit ovat protestoineet Australian ja Malesian GP-kisojen yhteydessä Brawn GP:n, Williamsin ja Toyotan käyttämästä kaksikerroksisesta diffuusorista.

- En sanonut heille "me teemme tällaisen diffuusorin, jos ette hyväksy tätä sääntöä", koska en kerro muille, mitä me teemme, mutta selitin heille, että mielestäni meidän pitäisi muuttaa sääntöjä yksinkertaistaaksemme sitä, mitä täytyy tehdä, Brawn totesi vuoden takaisista keskusteluista.


Kaksikerroksinen diffuusori tuo asiantuntija-arvioiden mukaan 0,5 sekunnin edun kierrosaikoihin.

(MTV3)
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Tojotalla uusi diffuusori tähän kisaan? BBC:n lähetyksessä puhuivat triplediffuusorista ja kovasti koittivat sitä lähtöruudukossa peitellä.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Brawn: Ehdotin kohudiffuusorin kieltämistä

Brawn GP -tallin päällikkö Ross Brawn sanoo ehdottaneensa muille F1-talleille kiistanalaisten kaksikerroksisten diffuusorien kieltämistä jo viime vuoden maaliskuussa.

- Tarjosin sitä heille ja he tyrmäsivät sen, joten minun omatuntoni on puhdas, Brawn vakuuttaa Autosport.comin mukaan.


Brawnia on kritisoitu siitä, että hänen kahtalainen asemansa tallipäällikkönä ja F1-tallien yhdistyksen FOTA:n teknillisten asioiden toimikunnan johtajana luo eturistiriidan.

- Kun aloimme työskennellä sääntöjen kanssa, kävi selväksi, että voisimme tehdä tiettyjä asioita, joten niitä piti ehkä hieman selventää, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut. Nyt he ovat kiinnostuneita, Brawn sanoo.

Kilpakumppanit ovat protestoineet Australian ja Malesian GP-kisojen yhteydessä Brawn GP:n, Williamsin ja Toyotan käyttämästä kaksikerroksisesta diffuusorista.

- En sanonut heille "me teemme tällaisen diffuusorin, jos ette hyväksy tätä sääntöä", koska en kerro muille, mitä me teemme, mutta selitin heille, että mielestäni meidän pitäisi muuttaa sääntöjä yksinkertaistaaksemme sitä, mitä täytyy tehdä, Brawn totesi vuoden takaisista keskusteluista.


Kaksikerroksinen diffuusori tuo asiantuntija-arvioiden mukaan 0,5 sekunnin edun kierrosaikoihin.

(MTV3)
Tossa taas nähdään miten jengi siellä käyttäytyy. Ei ketään kiinnosta mikään ennenku hommat alkaa kusta. Mun puolesta 2 diffut täysin laillisia ja antaa Ferrarien ja McLäärenien rämpiä oikein toden teolla tällä kaudella....

...mikäli noi asiat pitää paikkansa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Urheilullisesti ajateltuna ei enää pitäis alkaa sääntöjä muuttamaan kun ne tupla diffuusorit on todettu ennen kautta lailliseksi mutta ny on kyse f1:stä niin...:dunno:

Se on ainakin varmaa et narinaa kuuluu kauden loppuun asti oli päätös mikä tahansa:ahem:

EDIT: ja lähtöruudukossa aika moni kävi toyotaa kattelemassa niin edestä kuin takaakin...
 
Viimeksi muokattu:

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Jos joku "Brawn" tai "Virgin" voittaa kisan, se on F-ykkösille vähemmän hyvä juttu kuin se, että Ferrari voittaa (tai Hamilton). Siispä saammekin pian todistaa sanktioita, jotka hankaloittavat Brawnin ja Toyotan menoa, ja tuovat Ferrarin ja McLarenin lähemmäksi kärkikamppailuja. Sääntöjä voidaan tulkita ihan miten päin vaan, ja on aika loogista, että FIA tekee FIA:lle sopivan tulkinnan säännöistä, joka voidaan sitten perustella ihan yhtä oikeaksi kuin täysin päinvastainenkin tulkinta. Hieno laji. :thumbup:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Jaa-a. Kyllähän tässäkin kisassa ainakin Ferrarilla oli otettavissa paljon paremmat sijat kuin mitä lopputuloksissa nyt seisoo. Kun mokailee aika-ajossa ja mokailee kisassa ja ei saa tekniikkaansa luotettavaksi niin pitäisi peiliin katsoa.

On helppo olla tietenkin jälkiviisas Räikkösen ensimmäisen varikkokäynnin osalta ja vaikea todistaa mielipidettään muuksi kuin jälkiviisaudeksi mutta esitetään mietteitä nyt silti.

Sääennusteet olivat aikatauluiltaan talleilla kusseet koko viikonlopun ja sitten yhtäkkiä Ferrarilla keksitään että laitetaan sadekelin nakit että kyllä sen sateen on pakko minuutin päästä alkaa. Hölmö toivotaan toivotaan -yritelmä. Vai onko tosiaan niin että talleilla ei ole harmainta käsitystä siitä että miten paljon hitaampia kierroksia kuivalla kelillä wet-renkailla saa slickseihin nähden aikaiseksi. Oma peruskatsojan veikkaukseni oli puoli minuuttia ja ei se nyt ihan sitä ollut mutta jotain 20 sek seutuvilla kuitenkin?

Jos se sade olisi minuutin jälkeen Räikkösen visiitistä alkanut niin enpä olisi kyllä hehkuttanut minään nerokkaana liikkeenä. Olisin toki ollut tyytyväinen Räikkösen puolesta mutta kiitoksen kohteena tuolloin olisi ollut nerokkaan oivalluksen sijasta hyvä onni.

Entä sitten se jälkimmäinen rengasvalinta. Kisassa oli tuossa vaiheessa nähtävissä että välikelin renkailla Glock oli ongelmissa keskivaiheilla rataa (taisteli Barrichellon kanssa). Sade jatkuu ja pikkuhiljaa rata kastuu enemmän, mutta tuossa vaiheessa vielä välikelin rengas koko ratakierros huomioiden nopeampi. Räikkösellä muita huonommassa kunnossa olevat wet-renkaat ja niiden tilalle pakko ottaa uudet renkaat: paiskataan ne välikelin renkaat jotka olivat oikea valinta aikaisemmin ja olisi saattanut toki olla oikea valinta pienellä todennäköisyydellä jatkossakin. Mutta Räikkösen sijoitus kisassa heikko ja muiden ratkaisuja seuraamalla ei enää mahdollisuutta korjata merkittävästi tilannetta ja olisi muutenkin ollut ihan perusteltua mielestäni ottaa riski uusi setti wet-renkaita.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tossa taas nähdään miten jengi siellä käyttäytyy. Ei ketään kiinnosta mikään ennenku hommat alkaa kusta. Mun puolesta 2 diffut täysin laillisia ja antaa Ferrarien ja McLäärenien rämpiä oikein toden teolla tällä kaudella....

...mikäli noi asiat pitää paikkansa.

Tuo Brawnin lausunto alleviivaa hyvin sen mistä tässä kohussa on kysymys. Kaikki olivat tietoisia säännöistä, mutta suuret tallit laskivat, ettei diffuusorista ole heille hyötyä eivätkä siten ottaneet sitä käyttöön. Nyt kun virhe on huomattu on itku alkanut. Auton suunnittelu ei todellakaan ole niin yksinkertaista, että tupladiffuusorin etu olisi ollut talleille selviö. Brawn, Toyota ja Williams tekivät yksinkertaisesti kotiläksynsä paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olen tasan varma, ettei Brawn näyttänyt korttejaan ei tässä lausunnossa eikä aiemmin tallien kesken. Hyvin pystyn kuvittelemaan, miten hän kuljetti muita talleja ja nyt esiintyy niin kuin olisi ollut yhteisellä asialla. Pelaa vaan peliä vetoomuskäsittelyä ajatellen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Veikkaan että tupla-diffussorit kielletään, mutta kisojen tulokset jää voimaan.

Halvin tapa selvittää tämä sotku.:ahem:
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Renaultilla lienee valmius asiaan muita parempi. Briatore on FIA lta kysynyt autoa suunniteltaessa jo, että onko tuo systeemi laillinen - näin olen ymmärtänyt. Fia oli vastannut, että ei ole ja Renault rakensi perinteisen diffuusiorin. Brawnilla lienee ollut sisäpiiritietoa asiasta ja ehkä joillakin muilla, koska ovat rakentaneet kerrosdiffuusiorin. Renaultilla on ilmeisesti ennakoitu jotakin, koska tuntuu olevan siellä helppo lisätä diffuusori autoon varsin pian.
No miksi hitossa ne todettiin lailliseksi Australiassa? Aivan kädetöntä toimintaa FIAlta jos toi on kutinsa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No miksi hitossa ne todettiin lailliseksi Australiassa? Aivan kädetöntä toimintaa FIAlta jos toi on kutinsa.
Renaultin järjestelmä oli ilmeisesti sen verran erilainen, ettei se täyttänyt sääntöpykälää.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olen tasan varma, ettei Brawn näyttänyt korttejaan ei tässä lausunnossa eikä aiemmin tallien kesken. Hyvin pystyn kuvittelemaan, miten hän kuljetti muita talleja ja nyt esiintyy niin kuin olisi ollut yhteisellä asialla. Pelaa vaan peliä vetoomuskäsittelyä ajatellen.
Porukka on unohtanut millainen liero R.Brawn on.Benetton aikana kätketty luistonesto ja Ferrari v.99 Malesiassa laittomat siivekkeet.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Porukka on unohtanut millainen liero R.Brawn on.Benetton aikana kätketty luistonesto ja Ferrari v.99 Malesiassa laittomat siivekkeet.
Kukaan ei ole unohtanut sitä että Nigel Stephney ja Mike Coughan olivat siirtymässä Hondalle.

Ainakaan Ross...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tossa taas nähdään miten jengi siellä käyttäytyy. Ei ketään kiinnosta mikään ennenku hommat alkaa kusta. Mun puolesta 2 diffut täysin laillisia ja antaa Ferrarien ja McLäärenien rämpiä oikein toden teolla tällä kaudella....

...mikäli noi asiat pitää paikkansa.
Jep. Ihan vaan vähän edesvastuutonta kohauttaa olkapäitään tuollaisen asian suhteen. :nope: Jos Ross Brawn tulisi sanomaan minulle että "tätä kohtaa säännöistä tulisi tarkentaa", lukisin sen sääntökohdan aika tarkkaan ja miettisin sen vaikutusta kokonaisuuteen kohtuullisen pitkään. Mutta taisi olla Rossin mielipiteet hänen kokemuksestaan huolimatta aika heikkoa valuuttaa "alan miehien" keskuudessa vielä viime vuonna, kun Honda oli radalla pelkkä vitsi. :eek:
 
Ylös