Omakohtaisia muistoja vuosien varrelta liittyen Formula ykkösiin

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään on kulunut myöskin 25 vuotta Silverstonen sadesään näytelmästä. Nigel Mansell onnistui jälleen viihdyttämään kotiyleisöään ja McLaren oli oikeastaan kauden aloitusta lukuunottamatta ja surullisen kuuluisaa Monzaa poislukien ainoan kerran jonkinlaisissa vaikeuksissa.

Ferrarit olivat vallanneet paalupaikan ja sadekelistä näytti tulevan ainoa este McLareneille. Ei tosin juurikaan tullut. Ferrareilla sen sijaan tuli vuoden 1988 kanto kaskessa eli polttoaineongelma määrän suhteen.

Se pilasi Gerhard Bergerin ja Michele Alboreton mahdollisuudet kilpailun voitosta. McLareneillakin oli usein ongelmana bensansäästö kaudella 1988, mutta auton ylivoimaisuuden takia akuuttia bensan loppumista ei tarvinnut säästelyn takia juurikaan pelätä.

YLE:llä taas tuntui parin edellisen vuoden lähetysten tapaan olevan vähemmän yllättäen säätöä kilpailun alkamisajalla ja sen lopetuksen suhteen. Ferrarin osalta vuodet 1984-1988 olivat kyllä erittäin surullisia milloin minkäkin syyn takia. Ensimmäinen vuosi oli henkilökiistoja ja McLarenin ylivoiman aiheuttamaa katkeruutta enemmän kuin vielä varsinaista auton vikaa täynnä.

Vuonna 1985 taas autoa oli vaikea säätää ja säädöt heittelivät erään kotimaisen selostajan tietämyksen kanssa vesilintua kilpailu kilpailulta ja 1986 vuoden automalli taas oli kroonisesti aliohjautuva bensasyöppö mikä pilasi Michele Alboreton ja aivan erityisesti Stefan Johanssonin kauden yhdessä Keke Rosbergin McLarenin kanssa.

1987 taas luotettavuus ja yleisvauhti ei ollut kovin hyvä ennen kauden viittä viimeistä osakilpailua ja 1988 naurettavan alhainen polttoaineen määrä kilpailuun juuri ratkaistun bensansyöttöongelman kanssa toivat taas polttoainemurheet takaisin.:frank:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään onkin kulunut 20 vuotta Silverstonen kilpailusta missä esiintyi myös tuohon aikaan harvinainen Safety Car. Ford Escortilla rataa ajettiin ympäri vähän aikaa Badoerin keskeytyksen takia. Damon Hillillä oli erinomainen kilpailu, mutta keskeytys vei voittohaaveet ja niin taas mentiin perinteisessä järjestyksessä maaliin.

Lisäksi YLE näytti jopa lehdistötilaisuuden kun lähetysaikaakin oli vielä jäljellä enemmän kuin oli arvioitu. Lehdistötilaisuuksia ei juuri normaalisti Suomessa tuolloin näytetty vaikkakin erittäin harvinaisesti kausien 1987-1993 ajalta niitä oli silloin tällöin näytetty.

Eivätkä ne hirveästi yleistyneet kausien 1994-1996 välisenä aikana ennen kuin vuonna 1996 lehdistötilaisuuksista tuli lopullisesti suuri osa tapahtumaa myös julkisuudessa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tänään onkin kulunut 20 vuotta Silverstonen kilpailusta missä esiintyi myös tuohon aikaan harvinainen Safety Car. Ford Escortilla rataa ajettiin ympäri vähän aikaa Badoerin keskeytyksen takia. Damon Hillillä oli erinomainen kilpailu, mutta keskeytys vei voittohaaveet ja niin taas mentiin perinteisessä järjestyksessä maaliin.
Paras kisarapo ikinä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Päivälleen tänä päivänä 40 vuotta sitten Zandvoortissa menehtyi muuan Roger Williamson. Se oli aikanaan erittäin ikävä tilanne f1:ssä ja osoitti jälleen turvallisuuden laiminlyömisen seuraukset lajissa.

Williamsonin menehtyminen toi tosin lajiin lopullisesti mukaan Safety Carin kehityksen ja muutenkin lajin lääketieteen toiminta otti jälleen yhden hitaan, mutta tärkeän askeleen eteenpäin siihen aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Vähän aikaa sitten päättyneenä eilisenä päivänä tuli kuluneeksi 43 vuotta myös Jochen Rindtin kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta Monzan radalla.

Rindtin oli usein arveltu lopettavan uransa heti kuin hänestä tulee maailmanmestari ja hän on edelleen ja toivottavasti jäisikin viimeiseksi maailmanmestariksi joka on voittanut postuumisti tittelinsä.:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Ronnie Peterson oli ainakin aikoinaan varsin mielenkiintoinen persoona ja Suomessakin harmiteltiin muun muassa Ronnien tilannetta Lotusilla kaudella 1978 johtuen hänen kakkoskuskiasemastaan. Petersonkin kyllästyi tallipäällikkönsä eli Colin Chapmanin oikkuihin sen verran, että aikoi siirtyä McLarenille kaudeksi 1979. Jossain määrin Peterson myös halusi lopettaa uransa noihin aikoihin.

McLarenin sopimukseen sisältyi myös optio kaudesta 1980, mutta ilman maailmanmestaruutta kaudella 1979 Ronnie ei halunnut lunastaa sitä vaan mieluummin lopettaa uransa. Maailmanmestaruuskaan ei välttämättä olisi riittänyt kääntämään hänen päätänsä mahdollisen lopettamisen suhteen. Ja joka tapauksessa hän olisi hyvin todennäköisesti lopettanut vuoden 1980 jälkeen uransa lajin parissa maailmanmestarina tai ilman.

Etenkin kun jo ennen kuolemaansa hän oli jossain määrin väsynyt koko lajiin ja perhe-elämäkään ei ollut aina helppoa. Kuolema oli varmaan ensimmäinen asia Suomessa mikä nosti formulat jopa aivan lehtien etusivuille asti. Taisi olla ainakin Uudessa Suomessa iso määrä kuvia ja tekstiä Monzan Infernosta ja muutenkin puheenaiheeksi nousi Petersonin koko kauden tilanne Suomessa. Suomalaisille Petersonin kuolema oli iso isku, mutta Ruotsissa tilanne aiheutti melkoisen maansurun.
 

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Vappu 16 vuotta sitten, olen ulkona vaihtamassa kesärenkaita äitin autoon. Äiti tulee pihalle ja sanoo, että uutisissa oli tietoja Italiasta: aivokuollut. Sen jälkeen Formula 1:n seuraaminen ei ole ollut aivan yhtä kivaa kuin ennen tuota viikonloppua.
Ensi vuonna tuleekin jo 20v täyteen tuosta kolarista. Toi onnettomuus on syystäkin jäänyt verkkokalvoille elämään, ensimmäinen ajatus oli et nyt kävi pahasti, ja niinhän siinä sitten kävi. Samaisesta kisasta on muistona Häkkisen hyväntuulisuus palkintopallilla. Ihmettelin sitä suuresti.

Muita mielikuvia on mm. Itävallan gp 2001, Kimi ajoi sauberilla ja schumi takana. Viisaasti päästi kimi nopeamman edelleen ja jatkoi oman ajonsa jatkamista.

Myös Salon ajama Saksan gp on ihan hyvin muistissa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kun Räikköseltä jäi Sauberissa ratti kouraan, tai kun takasiipi lensi irti jarrutuksessa ne oli jänniä paikkoja.

Yks pelottavin oli kun Kimi kurvaili Saksassa ykköspaikalla, sisäkuvasta näytetään järkyttävä auton täriseminen kovassa vauhdissa ja syykin selvisi, aikaisempi lukkojarrutus ohitustilanteessa. Ohjaaja alkaa seuraamaan Kimiä oikein jatkuvasti, auton täriseminen yltyy joka kierroksella, mutta maali lähenee, samoin takaa-ajajat. Vituikshan se män, muttei onneksi niin että olisi sattunut pahasti.

Kyllösen huuto Suzukassa 98, siinä vitutti se älämölö muttei silti saanut suuta pois tyhmästä virneestä.

Ehkä paras muisto on jostain vuodelta kivi ja nakki kun Häkkinen tuli vierailemaan meidän koululla, kaveri sai nimmarin, minä en. Oli se semmonen sankari jo silloin vaikka kurvasi Lotuksella. Yhessä ihmeteltiin että missä siinä lukee sen nimi, ukkohan piirtää käytännössä vain kaksi kolmiota paperille :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Vuoden 1980 viimeinen Pitkän Interlagosin kilpailu oli kyllä erittäin mielenkiintoinen ja jännittävä osakilpailu. F1 kävi silloin taistelua kahtiajakoa vastaan kahteen erilliseen MM-sarjaan ja samalla myös kilpailurintamalla oli huolenaiheita. Brasilian kilpailun järjestäjät kun jättivät kaikki turvallisuusparannukset käytännössä viime tippaan.

Derek Ongaro tarkasti muun muassa radan huomattavan myöhään kuin mitä tavallisesti olisi pitänyt tehdä. Osin myös muidenkin asioiden takia. ja viikkoa ennen kilpailua radan turvallisuuden todettiin olevan todella pahasti poskellaan. Teräskaiteita ei ollut kiinnitetty kunnolla joissakin kohdin rataa ja suoja-aidat verkkoineen eivät myöskään olleet riittävän tehokkaita pysäyttämään kunnolla autoja tarkastuskomitean mukaan.

Ja kaikkein pahinta oli tietysti radan asfaltin kunto. Tuloksena parannusyrityksistä oli jopa Interlagosin omalla ratatasolla järkyttävä kuoppahelvetti. Suurin osa ajajista valitti radan kuntoa ja siitä tullutta päänsärkyä kilpailuviikonlopun alla, mutta lähellä oli kilpailun ajamatta jääminenkin. Lopulta Ongaro saatiin kuitenkin vakuutettua viime hetkellä kilpailutason kunnossa pysymisestä ja kilpailu ajettiin.

Tosin aivan viime hetkeen asti ajajien järjestämä boikotti oli lähellä toteutua Jody Scheckterin johdolla. Mikäli boikotti olisi toteutettu niin Scheckter ja muut boikottikuljettajat olisivat yksinkertaisesti odottaneet Scheckterin käsien heilutusta muka moottorivian vuoksi ja keltaisen valon syttyessä he kaikki olisivat vain nousseet autoistaan ja marssineet tiehensä.

Lopulta Scheckter ei kuitenkaan toteuttanut boikottia. Kilpailun osalta sen tähtiä olivat Rene Arnoux, Elio de Angelis, Alan Jones, Didier Pironi, Alain Prost, Riccardo Patrese ja myöskin Keke Rosberg. Elion suoritus Lotusilla hänen toisessa osakilpailussaan tallin autolla oli erittäin hieno suoritus.

Huolimatta arvostelijoiden sanomasta maksukuskin lempinimestä. Alan Jones ajoi parhaan mahdollisen tuloksen sillä turbo-Renaulteille hänkään ei olisi pärjännyt mitään. Didier Pironi vuorostaan ajoi niin vakuuttavan ajosuorituksen pahimmillaan viimeiseltä sijalta, että Enzo Ferrari halusi hänet talliinsa heti nähtyään kilpailun kotonaan Italiassa.

Erittäin suurelle merkille pantiin myös Alain Prostin ajotaidot saada kaikkea muuta kuin helpolla McLarenilla pisteitä. Ranskalainen kun ajoi vasta uransa toista osakilpailua. Riccardo Patrese ajoi myös erittäin viihdyttävästi kilpailua Arrowsilla ja oli lopulta kuudes. Loppupelissä vähän paremmalla tuurilla sekin kuudes sija olisi voinut olla Keke Rosbergin.

Rosberg nimittäin ajoi parhaimmillaan kilpailussa juurikin kuudentena, mutta renkaat yksinkertaisesti loppuivat kesken ja siten Patrese, Marc Surer ja Ricardo Zunino pääsivät Rosbergin ohi ennen ruutulippua.

Rengastaktisesti kilpailu Brasiliassa oli myös äärimmäisen mielenkiintoinen. Useat kuljettajat joutuivat pysähtymään enemmän kuin vain kerran kilpailun aikana johtuen yksinkertaisesti kuumuuden ja radan heikko kulutti myös Goodyearin AA-seokset tai Michelinin Enduro-renkaat täysin piloille hyvinkin nopeasti.

Rosberg ja Emerson Fittipaldi yrittivät välttää ylimääräistä varikkopysähdystä kuin ruttoa johtuen myös pitkin viikonloppua olleista pulttipyssyjen hitaudesta. Siinä missä seuraavaksi hitaimman tallin renkaanvaihdot menivät noin 26-30 sekunnissa läpi niin Fittipaldin miehistöltä meni huonoimmillaan 45 sekuntia renkaanvaihtoon pulttipyssyjen hitauden vuoksi.

Huipputallien miehet vaihtoivat keskimäärin renkaitaan 15-20 sekunnissa ja Ferrarilla viikonloppuna vaihdettin rengastesteissä 14,8 sekunnin aikana kaikki neljä rengasta. Muutamalle kuljettajalle kilpailu oli Rosbergin ohella myös yhtä kärsimystä.

Derek Daly kärsi muun muassa jälleen nestehukasta ja kuumuuden aiheuttamasta rasituksesta. John Watson vuorostaan joutui kilpailun aikana kaksi kertaa kolaroiduksi ja jossain määrin Watson oli harvinaisesti myös tuohtunut Zuninolle kilpailun jälkeen tämän aiheuttaessa hänen viimeisen kolarinsa.

Toisaalta Watsonille kilpailu oli kidutusta myös kipeän niskan vuoksi. Hän ei muun muassa loppuvaiheessa kunnolla erottanut edes seuraavaa mutkaa toisesta radan takaosuuden pomppujen vuoksi. Kuntopuolen vaivoja poislukien mielenkiintoista oli myös suomalaisten suhtautuminen sillä hetkellä Rosbergin tilanteeseen.

Suomessa Rosbergin sijoitusta yhdeksänneksi kilpailussa pidettiin vain harmittavana ja yksittäisenä takaiskuna yhden kilpailun osalta. Kotimaassa uskottiin voiton tai muiden palkintojen tulevan sitten seuraavissa osakilpailuissa. Etenkin kun Fittipaldin olisi pitänyt saada käyttöönsä jo uusi auto Kyalamiin. Lopulta sekin venyi aina Hockenheimiin saakka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Vuoden 1980 kesäkaudella monille suomalaisille oli jo muodostunut Keke Rosbergistä käsite keskeyttäjästä tai karsiutujasta. Hienon alun jälkeen olivat odotukset nopeasti laskeneet ja tuolloin alkoivat myös ensimmäiset vähättelyt siitä, että f1 on pelkkää ratinvääntöä ja sitä ei pitäisi pitää edes oikeana urheiluna.

Siihen asti f1 oli vielä mennyt jotenkin urheiluna tai oikeammin arvostelijoilla ei oikein tuntunut olevan edes kunnon mielipidettä asiaan. Arvostelijoiden mielestä koko f1:stä raportoinnin olisi voinut jättää lehdistä kokonaan tai ainakin Rosbergin selittelyt olisi voitu poistaa lehdistä. Lisäksi joidenkin mielestä f1:n olisi voinut pudottaa Urheiluruudustakin.

Loppupelissä kuitenkin Urheiluruudun jutut olivat usein sen verran lyhyitä, että niiden pituudesta tai Rosbergia käsittelevistä osuuksista ei saatu lähimainkaan samanlaista porua kuin kaudella 1982 tai sen jälkeen.

Lajin ja Rosbergin puolustajien mielestä f1 oli aivan samaa urheilua kuin monin muukin urheilulaji ja muutakin kuin pelkkää ratinvääntöä. Toisaalta silloin tällöin kesäkaudella nähtiin myös Rosbergin vastauksia arvostelijoilleen. Rosbergin mielestä oli aivan sama, että pitäisivätkö arvostelijat häntä urheilijana tai ei.

Zandvoortin kilpailun aikoihin ajateltiinkin Suomessa lähinnä sitä, että miten Rosbergin tulee käymään loppukaudella. Jatkuisivatko keskeytykset kuten ennenkin vain tulisiko vielä parannusta ja pisteitäkin kauden aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kanadan Montrealin aikaan Rosbergin saavuttamat kaksi pistettä Imolasta olivat jonkin verran vähentäneet mieheen kohdistunutta arvostelua Suomessa ja ensi kautta alettiin varovaisen optimistisesti jälleen kerran odottaa hyvänä vuotena Rosbergille.

Rosberg oli jo korottunut ykköskuljettajaksi, saanut rajoittamattoman testioikeuden ja myös palkankorotuksen. Toisaalta taas siihen mennessä kotimaassa oli jo Rosbergille kerääntynyt vakiojoukko pessimistejä joiden mielestä Rosberg ei enää ikinä menestyisi missään. Olipa tallin nimi sitten Fittipaldi tai Williams. Kun ei kerran mies menesty nyt niin ei mies siitä tule menestymään muutenkaan. Niin sanottiin ja varsin useinkin.

Loppupelissä kauden päätyttyä Watkins Glenissä etenkin Helsingin Sanomissa korostettiin Rosbergin ajaneen vasta ensimmäistä täyttä vuottaan lajin kuninkuusluokassa ja lisäksi lehdessä muistutettiin myös siitä, että monet paremmatkin nimet olivat aloittaneet uransa huonomminkin ja silti siivittäneet myöhemmin menestystä.

Sen myötä suomalaiset alkoivat käsitellä kautta 1981 talvikaudella 1980-1981 yhä enemmän parempana vuotena kuin edellistä ja Rosbergista odotettiin lopullisesti tulevan suurten otsikoiden mies Suomessa ja toivottavasti myös voittajana.

Lajin asiantuntijapiireissä yritettiin vähentää intoa sanomalla, että Fittipaldi ei edelläänkään ollut lähimainkaan menestyvä talli tai menestymään päin menevä talli. Silloisten asiantuntijoiden mukaan Fittipaldin suorituskyky olisi enemmänkin pysynyt samanlaisena kuin kuluneella kaudella. Pikemminkin jo vuoden 1980 lopulla talli oli jo aloittamassa syöksykierteen kohti konkurssiaan näin jälkikäteen sanottuna.

Etenkin kun päärahoittaja Skol ei oikein koskaan suostunut kommentoimaan jatkoaan vuodeksi 1981 tai sopimuksen option mukaan aina vuoteen 1982 saakka. Lopulta kyseinen panimo ei sitten jatkanutkaan. Edes kautta 1981 mikä olisi panostuksineen pelastanut Fittipaldin talouden.

Otsikoiden puolesta erityisesti sanomalehdissä Rosberg oli jo noussut tutuksi vuoden aikana ja etenkin kesäkauden jälkeen loppuvuodesta. Tietenkin myös Rosbergin saavuttama kolmospaikka Argentiinasta oli myös nostanut vähäksi aikaa kiinnostuksen korkeammalle kuin tavallisesti.

Epärealistisenkn korkealle sillä Interlagosin aikaan odotettiin Rosbergin jopa voittavan tai olevan toinen siellä jos tallipäällikkönä toimineelle Fittipaldille olisi pitänyt antaa voitto tallimääräyksen takia.
 
Viimeksi muokattu:

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Päivälleen tänä päivänä 40 vuotta sitten Zandvoortissa menehtyi muuan Roger Williamson. Se oli aikanaan erittäin ikävä tilanne f1:ssä ja osoitti jälleen turvallisuuden laiminlyömisen seuraukset lajissa.

Williamsonin menehtyminen toi tosin lajiin lopullisesti mukaan Safety Carin kehityksen ja muutenkin lajin lääketieteen toiminta otti jälleen yhden hitaan, mutta tärkeän askeleen eteenpäin siihen aikaan.
Off topic

Kannattaa katsoa vaikka Youtubesta tuo tapaus, jos haluaa. Aika karmeeta. Palosammuttin ei juuri auttanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Niin. Radan turvallisuusvastaavat eivät tuohon aikaan Hollannin osalta viitsineet huolehtia aina edes riittävästä perusvarusteistakaan kuten vaahtosammuttimista tai niiden riittävästä koosta sammutustilanteissa. Toisaalta jälkilöylyt tuosta kilpailusta olivat äärimmäisen vaikeaa sulateltavaa vähän kaikille. Denny Hulmella ainakin pinna keitti yli muutaman kerran tuona päivänä ja hän ei puhunut siitä mielellään edes myöhempinä vuosinakaan.

Etenkin kun Niki Laudasta tuli myöhemmin maailmantähti niin arvostelu olikin vähäisempää. Kylmästä Paskiaisesta tuli Maailman Nopein Kuljettaja muutamassa vuodessa. Ben Huysman sen sijaan yritti ainakin Hollannin televisiossa joitakin vuosia sitten selventää sitä tilannetta ja aika vaikeana tuntui olevan asiasta tuolloin.

Ainoa varsinainen tekosyy miehellä muuten koko haastattelun aikana oli vain se, että nykyajan tekniikalla ei olisi sattunut mitään koko tilanteessa tai ainakin Williamsonin pelastamiseen olisi ollut parempi mahdollisuus.

Toisaalta taas Hollannin kilpailun varustetaso ja turvallisuus vuonna 1973 olisivat voineet olla huomattavastikin parempia, mutta Huysman ja muut päättävät tahot luulivat vahinkojen olevan tapahtumatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään onkin kulunut 25 vuotta Jerezin osakilpailusta Espanjassa. Kyseisen kilpailun aika-ajoissa Riccardo Patresella ja Julian Baileylla oli melkoinen kolarinäytös ja aluksi koko episodista syytettiin Tyrrelliä. Lopulta syyllinen olikin kovaan ääneen vaaditun uusintatarkastuksen jälkeen Patrese ja hänet tuomittiin maksamaan 10 000 dollaria sakkoa. James Huntin mukaan Patreselle rangaistus olisi pitänyt olla koko hemmetin palkanmenetys.:eek:

Joka tapauksessa itse kilpailu oli sinällään erittäin jännittävä ilman McLarenin tai oikeammin vain Alain Prostin ylivoimaa. Toisaalta ei Prost mitenkään äärimmäisen ylivoimainen ollut Jerezissä. Ayrton Senna vuorostaan kärsi polttoaineongelmista lähes koko kilpailun ajan.

Senna oli kilpailun puolivälissä lähellä keskeytystä kun auton tietokoneohjelma sulki kaasun ja polttoaineensyötön kokonaan. Senna oli käytännössä hyvin onnekas mies. Kaikki tapahtui radan nopeimmalla suoralla ja vaikka tilanne kesti vain sekunteja niin vahinko oli silti lähellä tapahtua. Hitaassa mutkassa auto olisi voinut jäädä jo siihen paikkaan.

Kilpailun aikana Senna kuitenkin kärsi polttoaineen ylikulumisesta tietokoneohjelman vioittumisen takia ja viimeisillä kierroksilla Gerhard Bergerin tavoin matka oli loppua kesken. Säästöajon takia Senna joutui myös kisan viihdemiehen Ivan Capellin ohittamaksi mitä ainakin TV3:lla Kyllösen ja Rosbergin toimesta kehuttiin. Sennalla oli kuitenkin ongelmista huolimatta myös etunsa renkaissa.

Hän oli ainoa kärkimies jolla oli A-seokset kun taas muilla kärkimiehillä kuten Prostilla, Mansellilla ja Nanninilla oli B-seokset. Patrese vuorostaan oli liikkeellä harvinaisesti AA-seoksilla. Niillä renkailla ei Jerezin radalla tarvinnut välttämättä edes pysähtyä ja Patrese taisi päästä niillä maaliinkin huolimatta renkaiden lopussa olemisesta viimeisillä kierroksilla.

TV3:n lähetys oli sikäli erikoinen, että kilpailulla oli melkein kolme tuntia lähetysaikaa kun yleensä Kolmostelevision formulalähetykset kaudella 1988 oli keskimäärin 1h 50min-2h 10min-pituisia lähetysajoiltaan. Monacossa taisi olla vähän mainoslisää kun oltiin Rosbergin ja Kyllösen vakiokilpailun paikalla ja Montrealin aikaan Kolmosen iltaohjelmistossa ei ilmeisesti ollut enää muuta tarjolla niin oli hieman pitempi lähetysaika kuin normaalisti. YLE:n vastaavilla mahdollisilla suorilla lähetyksillä oli yleensä mittaa 2 tuntia ja Paul Ricardin 1989 kilpailulla oli lähetysaikaa 2 tuntia ja 25 minuuttia.

Tuo ylimääräinen lähetysaika Kolmosella saattoi selittyä sillä, että kilpailun alussa saatettiin näyttää harvinaisesti mahdollista esikarsintaa tai sitten kilpailun päätteeksi esitettiin Suomessa tuolloin harvinainen lehdistötilaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään onkin sitten kulunut 40 vuotta Francois Cevertin poismenosta Watkins Glenissä. Cevertillä oli hieno ura edessään jo siihen asti saavutettujen asioiden lisäksi.

Samalla hetken aikaa vaikutti siltä, että Jackie Stewartin koko muu ura moottoriurheilun suhteen ei oikein alkaisi enää mitenkään. Sen verran pahasti Stewartiin iski Cevertin kuolema ja aika moneen muuhunkin varikolla Tyrrel Racingin lisäksi.

Stewartin f1-uran jälkeinen ralliuran kaavailu loppui siihen paikkaan. Etenkin kun miehen piti mennä eläkevirkanaan edustamaan Fordin rallitiimiä sen ajan ralliajajien mittapuulla huikealla palkkasummalla mistä olisi tullut lisäksi pelkkä ilmestymisrahakin hänelle.

Ranskassakin tilanne oli karmaiseva ja muutenkin Glenin iloisuus tai edes jonkinlainen silta elämän ja kuoleman kanssa rappeutui Cevertin kuoleman jälkeen varsin pahasti.

Seuraavana vuonna menehtyikin sitten Koiniggin Helmuth ja se oli helkkarin raaka tilanne mikä vieläpä taidettiin näyttää Urheiluruudussakin Emerson Fittipaldin mestaruusjuhlien ohella.:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Ayrton Sennalla oli kaudella 1992 joitakin itsepäisyyden otteita kilpailuissa ja autokaan ei ollut aivan niin nopea edes parhaimmillaan kuin mitä se McLarenilla oli ollut viimeisenä kolmena edellisenä vuonna.

Estorilissa mies taisi käydä varikolla kilpailun aikana peräti 4 kertaa ottaessaan D tai C-seokset matkaan kun muilla kärkikuljettajilla oli kovemmat renkaat ja itsepäisyys vaston Goodyearin insinöörien neuvoja maksoi pienen hinnan hänelle.

Tosin Senna ainakin todisti sen, että montakin varikkokäyntiä riitti saamaan hyvän suorituksen. Toisaalta Sennalla oli jälleen muiden kuljettajien kanssa riitaa ja Michael Schumacherin kanssa Magny-Coursissa käyty yhteenotto oli kärjistyä melkein lyömiseen.

Imolassa vuorostaan Senna sai valtavia kramppeja ja Ron Dennisin ja nuoren työntekijän Martin Whitmarshin mukaan he luulivat Sennan saaneen jopa sydänkohtauksen koska Senna muistaakseni pyörtyi autoonsa heti kilpailun jälkeen ja jäi sinne tai sitten hän pääsi pois autosta ja pyörtyi vasta heti sen jälkeen.:confused:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Toisaalta taas kausi 1992 oli Nigel Mansellin vuosi mutta Sennan kanssa riitti toisinaan radan ulkopuolista väittelyä ja lisäksi Mansell arvosteli Adelaidessa kauden päätteeksi myös f1:n tuomaristoa hänen ja Sennan välisen kolarin käsittelystä. Samalla hän piti myös Sennan valitteluja hänen joistakin kauden aikana suorittamista yliaggressiivisista ohituksista potaskapuheena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Vuonna 1991 Espanjan ensimmäisessä Barcelonan kilpailussa tapahtumia riitti ja Senna oli jälleen eräs kilpailun ennakkosuosikkeja. Samalla kilpailussa sen alussa Alain Prost riiteli näkyvästi tallipäällikkönsä Lombardin kanssa rengasvalinnasta.

Prost olisi halunnut ottaa kuivan kelin renkaat, mutta hänet pakotettiin ottamaan sadekelin renkaat vastoin tahtoaan. Märän kelin takia kilpailun alussa nähtiin varikkokäyntejä runsaasti ja lisäksi Senna pilasi voitonmahdollisuutensa haluamalla itselleen astetta kovemmat renkaat jälleen kerran kuin muut kärkikuljettajat.

Toisaalta jotkut kuljettajat kuten Benettonin miehet lähtivät vuorostaan liian pehmeillä renkailla ja ilman sadekelin antamaa tasoitusta koko kilpailusta taas olisi tullut täydellinen katastrofi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Ei sinällään kilpailumuisto, mutta kauden 1984 off-season käynnistyi erittäin mielenkiintoisilla ajajaneuvotteluilla heti kauden päätyttyä ajetuissa Estorilin testeissä. Ayrton Senna näytti Tolemanilla ylivoimaisuutensa ja Estorilin radalle kuivaan keliin soveltuivat myös täysin kylmiltään uunituoreet Pirellin renkaat.

Nelson Piquet jäi vain kymmenyksen Sennan kärkiajasta. Kuljettajarintamalla Bernie Ecclestone oli Parmalatin pyynnöstä palkannut alustavaksi testikuljettajaksi kaudelle 1985 Paolo Barillan ja tämän lisäksi Estorilissa oli kokonainen nipullinen kuljettajaehdokkaita Tolemanille.

Roberto Moreno, Manfred Winkelhock, Jan Lammers, Jonathan Palmer ja Ivan Capelli ajoivat testejä tallille ja olivat myös ehdolla talliin maksua vastaan. Capelli tosin putosi leikistä hyvin nopeasti koska Alex Hawkridge näki hänet turhan nuorena vielä leikkiin mukaan ja kun Capellin suoritukset eivät olleet mistään kotoisin. Toki tekniset ongelmat pahensivat tilannetta.

Paolo Barillalle vuorostaan sattui testeissä Mansellit eli testien alussa mies ei mahtunut ohjaamoon ja kun myöhemmin mahtui niin siltikin hän valitti tilavuusongelmia. Jossain määrin testeissä häikäisi myös Roberto Morenon ajokyvyt. Hän ajoi Tolemanilla kylmiltään yhtä nopean ajan kuin Teo Fabi Brabhamilla ja ei jäänyt Sennasta kuin 2,5 sekuntia testien aikana. Lopulta ilmeisesti maksuvaikeudet johtivat siihen että kukaan niistä miehistä ei ajanut Tolemania kaudella 1985.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Mieleenpainuvimpia muistoja..

Ensimmäisenä taitaa tulla mieleen Brasilian kilpailu 2003, joka taisi enemmän olla romurallia kuin Formuloita. Jostain syystä mieleen on jäänyt kilpailusta kohta jossa Webber osuu seinään ja seuraavaksi jompikumpi Renaulteista osuu Webberin romuihin.. Tämä taisi olla se viimeinen naula arkkuun ja kisa keskeytettiin.

Sitten toisena kohtana se surullisen kuuluisa Nürnburgring 2005 joka tässä aiheessa jo mainittu. Räikkönen lähtee viimeiselle kierrokselle.. ja sitten, vähän ennen ensimmäistä mutkaa, eturenkaan ripustukset pettävät, ja auto lähtee kovalla vauhdilla perä edellä kohti rengasvallia. Siinä vaiheessa taisi tulla kyyneleet silmäkulmaan ja pari ärräpäätä sanottua, lievähkön vitutuksen hiipiessä pintaan..

Positiivisessa mielessä taas Kiinan GP 2007.. se ilon tunne kun Hamilton lipsahtaakin varikon hiekalle, eikä pääse pois.. Ja kaikkihan me muistamme miten tuolla kaudella kävi loppujen lopuksi :eek:
 
Ylös