2009 Australian Grand Prix - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
En katsonut aika-ajoja, mutta uutisten perusteella Räikkösen kausi näköjään alkoi taas aika tutuissa merkeissä. Ensin perjantaina saadaan kuullas sitä tuttua "säädöt hukassa" -settiä, sitten auto hajoaa käsiin ja harjoitusaikaa valuu hukkaan, sen jälkeen tallikaverilta turpaan aika-ajoissa ja lopuksi vielä protesti uhkaa... Noh, eipä mene esim. McLarenillakaan kovin hyvin. Taitaa olla sielläkin tulossa aika vaisu kausi.

Buttonille :thumbup:
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
En katsonut aika-ajoja, mutta uutisten perusteella Räikkösen kausi näköjään alkoi taas aika tutuissa merkeissä. Ensin perjantaina saadaan kuullas sitä tuttua "säädöt hukassa" -settiä, sitten auto hajoaa käsiin ja harjoitusaikaa valuu hukkaan, sen jälkeen tallikaverilta turpaan aika-ajoissa ja lopuksi vielä protesti uhkaa... Noh, eipä mene esim. McLarenillakaan kovin hyvin. Taitaa olla sielläkin tulossa aika vaisu kausi.

Buttonille :thumbup:
Tuo "aika-ajoissa turpaan" -juttu alkaa olemaan jo aika kulunut. Kimillä on hitusen enemmän bensaa ja erokin on aika olematon. Ferrarin miehet olivat tasaisen keskinkertaisia.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Mua kyllä hieman vielä hämää tämä painojuttu. Siis talvella aikakin puhuttiin paljon siitä että Massa saa hyötyä siitä että on Kimiä kevyempi, eikö tämä nyt sitten pidäkkään paikkaansa? Onko tosiaan niin että auto+kuski Kimin ja Felippen tilanteessa painaa yhtä paljon?
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Heh, kerkesin jo käydä laittamassa huomisen kisan veikkaukset ennen kuin kuulin Toyotan pudottamisesta takariviin. :D
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
Mua kyllä hieman vielä hämää tämä painojuttu. Siis talvella aikakin puhuttiin paljon siitä että Massa saa hyötyä siitä että on Kimiä kevyempi, eikö tämä nyt sitten pidäkkään paikkaansa? Onko tosiaan niin että auto+kuski Kimin ja Felippen tilanteessa painaa yhtä paljon?
Painaa, mutta kevyempi kuski saa etua siitä, että hän voi sijoitella vapaammin lisäpainoja autoonsa saavuttaakseen paremman tasapainon tuon 605kg:n puitteissa. Näin Esim. Kubica on päättänyt olla ilman KERS systeemiä saadakseen auton parempaan balanssiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mua kyllä hieman vielä hämää tämä painojuttu. Siis talvella aikakin puhuttiin paljon siitä että Massa saa hyötyä siitä että on Kimiä kevyempi, eikö tämä nyt sitten pidäkkään paikkaansa? Onko tosiaan niin että auto+kuski Kimin ja Felippen tilanteessa painaa yhtä paljon?
Siis nuo ilmoitetut painot ovat (ainakin minun tulkinnan mukaan) auto (605kg) + polttoaine. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

EDIT: kirjoitin ajatuksissani vääriin.... Ajattelin tuon 605kg ilman kuljettajaa, mut sehän sisältää sen!
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Mua kyllä hieman vielä hämää tämä painojuttu. Siis talvella aikakin puhuttiin paljon siitä että Massa saa hyötyä siitä että on Kimiä kevyempi, eikö tämä nyt sitten pidäkkään paikkaansa? Onko tosiaan niin että auto+kuski Kimin ja Felippen tilanteessa painaa yhtä paljon?
Siis, auton ja kuskin minimipaino on 605kg. Mietitään että Ferrarilla on Kimille ja Felipelle samanpainoiset autot. Kun Kimi istuu autoon, tulee painoksi 605kg eli minimi, joten ei kannata enää lisätä painoa. Kun Felipe istuu autoon auton paino on 600kg joten autoon on pakko lisätä 5kg. Nämä 5kg sijoitetaan aerodynaamisesti jotta auto saadaan parempaan tasapainoon. Näin Massa saa edun.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Mua kyllä hieman vielä hämää tämä painojuttu. Siis talvella aikakin puhuttiin paljon siitä että Massa saa hyötyä siitä että on Kimiä kevyempi, eikö tämä nyt sitten pidäkkään paikkaansa? Onko tosiaan niin että auto+kuski Kimin ja Felippen tilanteessa painaa yhtä paljon?
Pitää paikkansa että Massa hyötyy. Massa voi sijoitella lisäpainoja (joita tarvitaan minimipainon saavuttamiseksi) mihin haluaa kun taas Kimin isomman ahterin paikka on vakio.

Edit. Tooosi hias :D
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Mua kyllä hieman vielä hämää tämä painojuttu. Siis talvella aikakin puhuttiin paljon siitä että Massa saa hyötyä siitä että on Kimiä kevyempi, eikö tämä nyt sitten pidäkkään paikkaansa? Onko tosiaan niin että auto+kuski Kimin ja Felippen tilanteessa painaa yhtä paljon?
Se hyöty tulee siitä, että auto on oikeasti kevyempi eli sinne täytyy lisätä lisäpainoja, joilla saavutetaan se kuski+auto+lisäpainot=605kg. Mikäli kuski on kevyempi noita lisäpainoja voidaan laittaa enemmän ja sillä saadaan auton tasapaino paremmaksi, niitä kun saa laittaa minne haluaa siihen autoon, mutta se kuski istuu siinä keskellä.

edit. Tosi hidas.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Tulipa paljon vastauksia :) Joo nyt tajusin.

Jaa-a, mahtaakohan taas käydä niin että Felippe ajaa lähes joka aika-ajossa kevyemmällä autolla niinkuin viimevuonnakin tapahtui? Tämä on lähtökohtaisesti aina parempi taktiikka kuin ajaa hieman painavammalla ja körötellä autolla keskikastissa.

Ei Kimi taida felipestä ohi päästä ainakaan kisataktiikan ansiosta. Nyt jos oletetaan että ohituksia ei kisassa tule ennen ensimmäistä varikkopysähdystä, niin ei Kimille ole riittävää hyötyä yhdestä lisäkierroksesta Massaan nähden, ei hän pääse Massasta ohi kun Massa menee varikolle ja Kimi ajaa yhden kierroksen Rosbergin takana. Ainoa tapa ohittaa Massa on ajaa hänestä radalla ohi.

Eli siis Kimillä on huonompi taktiikka kuin Massalla.

Mclarenillakin Heikki oli joka kisassa painavammalla autolla kuin Hamilton ja Lewis on aika selvä ykköskuski, eikö ykköskuskille räätälöidä aina paras kisataktiikka, eli kevyellä autolla mahdollisimman lähelle paalua ja siitä kisaan? Voidaanko olettaa että Ferrarikin antaa ykköskuskilleen paremman kisataktiikan?
 
Viimeksi muokattu:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Brawnit on niin kovia et Massa pelkää niiden vievän mestaruuden joka muuten on ihan mahdollista. On ne niin hurjia perkele. Ei taida olla Kimin vuosi. tosoin aikaista sanoa mut sanonpa kuiteski.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Toivottavasti Kimin tähän kauteen hankittu lataus ei mene hukkaan huonon auton takia. Täytyy melkeinpä odottaa Malesiaan niin nähdään autojen todellinen suorituskyky ja kersin hyöty on myös Malesiassa varmaankin suurempi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Allenin mukaan Kimillä yhtä paljon bensaa kuin Massalla, vaikka onhan siinä se kierroksen eli 1,5kg enempi Kimillä.
Sinänsä mielenkiintoista, että painoero on vain 1,5kg. Eihän se ole edes kierroksen verran bensaa, joka lienee n. 3kg. Onko tässä nyt takana esim. se, että Kimi on Felipeä painavampi kuski? Tai auton lisäpainojen määrä? Yksi seikka mikä voi myös vaikuttaa on bensankulutus, mikä ei liene täsmälleen sama edes tallikaverusten välillä. Jopa rengasseokset voivat ehkä vaikuttaa bensankulutukseen, mutta aerodynamiikan asetukset (eli käytännössä siipien kulmat) voivat vaikuttaa. Eli summa summarum, nämä pelkät painothan eivät kerro sitä kuinka monelle kierrokselle gasoliinia on. Siis välttämättä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Keskustelua on varsin riemukasta seurata. Olen ollut pudota tuolilta jo useamman kerran. Auto+Heikki+Heikinjuomapullo+bensamäärä=690kg :jaska::D

Kimi oli muuten Massaa nopeampi kovemmilla renkailla Q3:sessa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllä. Ihmetyttää TAAS Kovalaisen jättisatsi polttoainetta, miksi ei vähän toisenlaista taktiikkaa. Hamiltonille kevyt auto niitä hyökkäyksiä varten.
No kas kun muutenhan Kovis näyttäisi hyvältä tai jopa paremmalta kuin Lewis. Nyt sabotoidaan Koviksen kisa taktiikalla kun ei muuten pystytä, pääasia että maalissa Lewis on edellä. Ei mitään uutta taaskaan.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Sinänsä mielenkiintoista, että painoero on vain 1,5kg. Eihän se ole edes kierroksen verran bensaa, joka lienee n. 3kg. Onko tässä nyt takana esim. se, että Kimi on Felipeä painavampi kuski? Tai auton lisäpainojen määrä? Yksi seikka mikä voi myös vaikuttaa on bensankulutus, mikä ei liene täsmälleen sama edes tallikaverusten välillä. Jopa rengasseokset voivat ehkä vaikuttaa bensankulutukseen, mutta aerodynamiikan asetukset (eli käytännössä siipien kulmat) voivat vaikuttaa. Eli summa summarum, nämä pelkät painothan eivät kerro sitä kuinka monelle kierrokselle gasoliinia on. Siis välttämättä.
Vaikea tuon painoeron takia on kuvitella että Massalla olisi enemmän bensaa ja hän tulisi myöhemmin varikolle. Koska he eivät voi tulla varikolle samalla kierroksella niin luulisi että Kimi tulee kierroksen myöhemmin.

E:Tai tietysti voivat tulla samalla kierroksella mutta siinä ei normaalissa kisassa tietenkään olisi mitään järkeä. :)
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tuo "aika-ajoissa turpaan" -juttu alkaa olemaan jo aika kulunut. Kimillä on hitusen enemmän bensaa ja erokin on aika olematon. Ferrarin miehet olivat tasaisen keskinkertaisia.
No hitusen enemmän joo, mutta pointti olikin se, että tallikaveri oli taas nopeampi, olkoon se ero sitten yksi tuhannesosa tai vaikka viisi sekuntia.
 
Ylös