2009 Kiinan GP

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Ihmeen pitkään on tämä Piquet pysynyt Renaultilla, jos on vielä kauden puolessa välissä mukana niin ihme on. :alppu:

Kivan lisän tuo sarjaan, mutta olisi hyvä nähdä joku parempi kuski rellulla.

Toinen on tämä Bourdais, turha jätkä.

Ferrarilla palapeli ihan sekaisin, ei toimi mikään. Auto, kuskit.. no kyllä se auto kulki osin kisaa ihan hyvin, Massalla kulki jonkin aikaa alussa ja Kimikin jopa pääsi ohittelemaan Nicon väistyttyä, mutta mitään sanomatonta on tämä meno. :alppu:
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
laitetaas nyt plussat ja miinukset lyhyesti:

+ Vettel (Kahdelle tallille ekat voitot ja vielä sadekelissä) ja Webber
+ Heikki, mun mielestä kisan suurin yllättäjä Buemin lisäksi. Ei spinnaillut tai luistellut pitkin rataa, kuten Hamilton
+ Glock, hyvä nousu perältä pisteille.

- Nelson, Nakajima, Bourdais, Kaikilta ihan tajuton määrä spinnauksia. Vaihtoon vaan koko joukko.
- Hamilton, liikaa virheitä maailmanmestarille. Hekki vei 6-0 tässä kisassa.
- Ferrari, :mad_old: :nope: :eek: Ferrari vaan jatkaa komedia-sarjaansa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Kylläpäs nyt Ferrari että Kimi rämpii. Tulee mieleen ajat jolloin Häkkinen kuskas punavalkoista keskisiipi Mäkkiä. Taisivat Blandelin kanssa pudota viimeisiksi kun sade alkoi, se muisteloista.

Tässä Ferkku aikana olen kyllä ihmetellyt, että miten noista autosta ei saada semmoista missä renkaat toimivat. Ainakin Kimin osalla tuntuu että ensimmäiset kierrokset tai kun lämpötilat laskee niin ollaan heti vaikeuksissa. Tuosta kertoo hyvin viimekaudella nopeimpien kierrrosten tilasto ja se että kun renkaat toimivat niin vauhtia riitti. Mielestäni Massan säädöillä tuo ikkuna on suurempi, mikä tänäänkin näkyi. Valitettavasti tuohon on tietysti vaikea odottaa nopeaa muutosta kun sitä ei ole tapahtunut muutamassa vuodessakaan!!!

Toivon mukaan Kimin ura ei ala olla ehtoopuolella. Uskon nimittäin että lahjakuutta vielä viedä Ferkkua näyttävästi olisi. Nähtäväksi jää miten motivaatio kestää tuommoista rämpimistä?:confused:
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kylläpäs nyt Ferrari että Kimi rämpii. Tulee mieleen ajat jolloin Häkkinen kuskas punavalkoista keskisiipi Mäkkiä. Taisivat Blandelin kanssa pudota viimeisiksi kun sade alkoi, se muisteloista.

Tässä Ferkku aikana olen kyllä ihmetellyt, että miten noista autosta ei saada semmoista missä renkaat toimivat. Ainakin Kimin osalla tuntuu että ensimmäiset kierrokset tai kun lämpötilat laskee niin ollaan heti vaikeuksissa. Tuosta kertoo hyvin viimekaudella nopeimpien kierrrosten tilasto ja se että kun renkaat toimivat niin vauhtia riitti. Mielestäni Massan säädöillä tuo ikkuna on suurempi, mikä tänäänkin näkyi. Valitettavasti tuohon on tietysti vaikea odottaa nopeaa muutosta kun sitä ei ole tapahtunut muutamassa vuodessakaan!!!
Eikös Ferrarilta sanottu Malesian jälkeen et auto on liian herkkä lämpötilan muutoksille ja polttoaineen painolle:doubtful:
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Massa oli erittäin hyvässä vaiheessa ennen keskeytystään ja olisi taistelut mahdollisesti jopa voitosta. Massa ei nimittäin jäänyt Vettelille paljoakaan radalla ja bensaa oli 37 kierrokselle asti.
Massan kisavauhti oli vain Jarno Trullia nopeampi. Massa nousi kolmanneksi kun kärki kävi varikolla. Ohitti kyllä Kimin ja paljon muita, mutta en jaksa uskoa että olisi ollut paljon 5 sijaa korkeammalla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Joo, Ferrarilla on suunniteltu kerssiä sun muuta kiinteää rompetta aivan pohjalevyn tuntumaan. Bansatankki on sijoitettu näiden yläpuolelle. Nyt kun bensalasti nousee, nousee myös painopiste ja vääntää keskipakoisvoimallaan autoa. Jo viime vuonna Ferrrilla oli yhä huonompilaatuisten bridgestojen kanssa ongelmia eikä silti ripustusgeometrian periaatteita paljolti muutettu.

Muut, kun ottavat kersin pois - saavat korjattua painopistettään, mutta Ferrari on pakoitettu täyttämään kersin paikka painoilla. Hieno idea laittaa Kers niin, että siitä on vähiten haittaa painojakaumalla kääntyykin itseään vastaan. Ja polttoaineen vaikutus painopisteeseen lienee ihan selkeä suunnitteluvirhe johon ei varauduttu.

Toinen ongelma ( vai kolmas ) tästä syntyi, kun tupladiffua ei pysty integroimaan auton pohjaan suunnittelematta sinne sijoitettujen elementtien kuten kersin sijoitusta aivan uudelleen. Ts on tehtävä ihan uusi auto.

Tämä siis oma eri lähteistä kerätty käsitys - korjatkaa jos tietoa löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Massan kisavauhti oli vain Jarno Trullia nopeampi. Massa nousi kolmanneksi kun kärki kävi varikolla. Ohitti kyllä Kimin ja paljon muita, mutta en jaksa uskoa että olisi ollut paljon 5 sijaa korkeammalla.
Niin ei Massalla ois ollut mitään tsäänssiä ajaa palkintopallille. Miten se muka ois voittanut Buttonin tai Red Bullit? Neljäs sija olis ollut aika maksimi, mutta luulempa että johonkin siihen sijalle 5-6 ois Massa lopulta ajanut.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Niin ei Massalla ois ollut mitään tsäänssiä ajaa palkintopallille. Miten se muka ois voittanut Buttonin tai Red Bullit? Neljäs sija olis ollut aika maksimi, mutta luulempa että johonkin siihen sijalle 5-6 ois Massa lopulta ajanut.
Olettaen että taktiikat ois mennyt nappiin...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimi Räikkönen paljasti, miksi Ferrari hyytyi varikolle
19.04.2009 15:18


Kimi Räikkösen Kiinan GP oli ongelmia täynnä. Alussa Räikkösellä oli ongelmia moottorin kanssa, mutta moottorin lämmettyä Räikkönen alkoi löytää vauhtia ja nousi kisassa jo viidenneksi. Ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen Ferrarin vauhti hyytyi ja Räikkönen jäi jumiin sijoille ynnämuut Nico Rosbergin taakse.

- Varikkopysähdyksen jälkeen menetin renkaista pidon, eikä minulla ollut mahdollisuutta puskea niin lujaa kuin olisin halunnut. Auto luisui niin paljon. Moottori tuntui menettävän tehojaan, varsinkin muiden autojen läheisyydessä, Räikkönen kertasi kisaa Ferrarin verkkosivuilla.

IS

.......

Ferrarin F1-talli päätyi vaihtamaan kesken sadekelissä ajetun Kiinan GP:n Kimi Räikkösen kahden varikkokäynnin taktiikan yhden pysähdyksen taktiikkaan.

Ferrarin uuden kisataktikon Chris Dyerin ratkaisu ei kuitenkaan onnistunut. Ennen varikkokäyntiään viidentenä ajanut Räikkönen putosi sen jälkeen 15. sijalle ja ajoi maaliin vasta kymmenentenä.

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali oli nyreissään alkukauden kisoja haitanneiden taktiikkavirheiden jatkumisesta.

- Kimi vaihtoi taktiikkaansa kahdesta pysähdyksestä yhteen, muttei pystynyt nousemaan kymmenettä sijaa korkeammalle. Hänen vauhtinsa oli ensimmäisellä rengassarjalla kohtuullista, mutta toisella sarjallaan hän kärsi jatkuvasti pidon puutteesta, mikä piti hänet pisteiden ulkopuolella. On suuri sääli, että aikana, jolloin emme ole teknisesti parhaimmillamme, epäonnistuimme jälleen kerran olosuhteiden hyödyntämisessä, Domenicali manasi.

(MTV3)

......

Lisäksi Kimin paras kierrosaika oli kisan kolmanneksi hitain - Massan toiseksi hitain.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Olettaen että taktiikat ois mennyt nappiin...
Ferrari ja onnistunut taktiikka eivät tällä kaudella kuulu samaan lauseeseen. 3:s kisa putkeen, kun hommat ovat menneet persiilleen :jaska:


http://www.hs.fi/urheilu/formula1/artikkeli/Räikkösen+vauhti+hiipui+varikolle/1135245286057

Räikkösen autosta häipyi myös tehot pariin otteeseen, etenkin kun hän ajoi lähellä muita autoja ohitustilanteessa.

Eikä näemmä onnistu autonrakennuskaan, kun edellä menevien vesisuihkut vievät koneesta tehot. Ohita siinä nyt sitten tai kärky imussa.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Joo näin vähän pelkään. :( Toivottavasti Kimi ajaisi viimeisissä kisoissa ilmiömäisesti ja lopettais tyylikkäästi. Mua eii kiinnosta nähdä Kimiä ajelemassa jossain sijoilla 5-10 niin mielummin sitten vaan antaa tilaa muille kuskeille.
Parasta tässä on se että Kimi ei varmaan aja edes ens vuonna(toivon todella, mutta saa nähdä), vuonna jolle Ferrari ehkä nyt tekis poikkeuksellisen vahvan auton. Eli tää vuosi romukoppaan ja Hondan tyyliin skipataan vuosi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Parasta tässä on se että Kimi ei varmaan aja edes ens vuonna(toivon todella, mutta saa nähdä), vuonna jolle Ferrari ehkä nyt tekis poikkeuksellisen vahvan auton. Eli tää vuosi romukoppaan ja Hondan tyyliin skipataan vuosi.
Todennäköisesti ajaa, yhtä todennäköisesti kuin tänäkin vuonna.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Kertokaas nyt mulle että ratkaiseeko voitot maailman mestaruuden? Kun telkkarissakin meuhkataan vaan pisteistä, joilla nyt sitten kai ei kuitenkaan oo paskan väliä.

Eli mun käsityksen mukaan mestaruus pisteet on:

Button 2.
Vettel 1.

loput 0.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kertokaas nyt mulle että ratkaiseeko voitot maailman mestaruuden? Kun telkkarissakin meuhkataan vaan pisteistä, joilla nyt sitten kai ei kuitenkaan oo paskan väliä.

Eli mun käsityksen mukaan mestaruus pisteet on:

Button 2.
Vettel 1.

loput 0.
Eikös ne ens vuonna ratkaise? Mikäli menee läpi Bernien ideat :D
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Sijat 5-10 menee tällä hetkellä kiusallisen kovaa :)
Ei vaan autot ovat hyvin tasasia 4-15 sijoilla.: Eikä kärkeenkään ole paljon matkaa, pari kymppää lisää..

Ferrarin luotettavuus tässä vaan on parennettava ja taktiikka johdilleen.
Kersin kanssa Ferrari olisi olllut Mc Larenin edellä vauhdissa selvästi.
Kun viel tekevät uudistuksia ja laittavat imurin auton pohjaan, niin...:thumbup::thumbup:

Ja sitten Heikib asema harmittaa vieläkin. Voi, voi aivan on kakkoskuski. Pitää nyt ajaa hyviä näyttöjä, kun vain talli antaisi mahdollisuuden..
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onneksi en ole MTV3:n jälkilähetysten varassa.Äsken vilkaisin ja Kyllönen on kyllä rakastunut Hamiltoniin:yuck:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kertokaas nyt mulle että ratkaiseeko voitot maailman mestaruuden? Kun telkkarissakin meuhkataan vaan pisteistä, joilla nyt sitten kai ei kuitenkaan oo paskan väliä.

Eli mun käsityksen mukaan mestaruus pisteet on:

Button 2.
Vettel 1.

loput 0.
Käsityksesi on väärä. Tallit tyrmäsivät ehdotuksen ja se tullee voimaan vasta 2010. Tällä kaudella pisteet ratkaisevat mestaruuden kuten ennenkin.
 
Ylös