2009 Kiinan GP

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Eikö RBR ollut noin 4 kymmenystä Brawneja nopeampi Q2:ssa ja saman verran Q3:ssa, vaikka Brawneihin oli laitettu selvästi enempi bensaa

= Brawn sandbaggaa Q2:ssa :wink:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Että annettaisiin pari kymppää pois ihan vaan tosta noin. Eikä varauduttaisiin pieniin lipsahduksiin ja lukkojarrutuksiin?

Hah ja Hah, salli mun nauraa.:eek:
Tietääkseni uudelleen yrittäminen ei ole kiellettyä, jos kellossa on vielä aikaa ja tuntuu ettei kuljettaja meinaa pysyä radalla? Totta kai siellä varaudutaan ongelmiin. :jaska: Homman nimi on se, että kuljettajat ovat ammattilaisia ja insinöörit ovat ammattilaisia. Insinöörit lähettävät kuljettajan radalle sellaiseen rakoon jossa kuljettaja voi tehdä perussuorituksen tai huippusuorituksen tai jotain siltä väliltä, ja totta kai se inhimillinenkin tekijä otetaan huomioon.

Pointtihan tässä on se, että Brawn GP:llä ei välttämättä ollut tarvetta puristaa 100% suorituskyvyllä Kiinan aika-ajon Q2:ssa. Suorituskyvystä voidaan ottaa helposti se viimeinen 5% pois joko tankkaamalla autoon vaikka viiden ylimääräisen kierroksen bensat tai sanomalla kuljettajalle että ei tarvitse ottaa mitään riskejä, ajat peruskierroksen niin ollaan kuivilla. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on tietysti se hyvä puoli, että jos vaikka ratkaisevan kierroksen ensimmäisellä sektorilla tapahtuu jotain odottamatonta, kuski voi hanskalla paikata 2. ja 3. sektorilla.

Kiinan aika-ajon Q2:ssa Brawn GP:n kuljettajat jäivät kärkiajasta 0,4 sekuntia mutta olivat 10. sijoittunutta 0,4 sekuntia edellä, eli se ikkuna johon tähdättiin oli 0,8 sekuntia. Button oli sadasosilleen yhtä nopea Q1:n ja Q2:n parhailla kierroksillaan, eli ajettiin nimenomaan sitä perussuoritusta joka tuntui hyvältä ja jonka tiedettiin riittävän jatkoon.

Miksei haluttu olla nopeimpia jos se oli mahdollista? Tämä pelihän aloitetaan joka vuosi jo tammikuussa. Piilotetaan omaa suorituskykyä jotta kilpailijat eivät saisi tarkkaa tietoa siitä missä mennään ja tekevät sitten virheellisen tiedon varassa huonoja taktiikoita ym., jolloin yllätyksen etu ja hieman ylimääräistä suorituskykyä pysyy piilossa. Sitä voidaan käyttää sitten ratkaisevilla hetkillä kun MM-pisteitä on jaossa.

Perusoletuksena tässä on tietysti se, että kilpailutilanne vaikuttaa olevan hallinnassa ja sen takia voidaan tehdä jonkinlaisia peliliikkeitä. Sittenhän se onkin ihan eri asia jos vaikuttaa siltä, ettei tilanne ole hallinnassa ja kaikesta täytyy kamppailla hampaat irvessä. Sitten mennään kaikkialla ihan hiuskarvan varassa ja toivotaan parasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
= Brawn sandbaggaa Q2:ssa :wink:
Siltähän tuo vaikuttaa. Q3:ssa on oltu joka kerta raskaalla lastilla, ja silti sijoitus on riittänyt hyviin lähtöruutuihin. No, Kiinassa homma lopulta kusi nilkoille, mutta silti taktisesti asemat olivat hyvät, koska raskaammalla oltiin kevyempien vauhdissa. Sade sotki kuvion, Vettel-faktori astui peliin. ;)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tai sitten Brawn GP:n auto toimii paremmin bensakuormalla? Melbournessa Button muistaakseni mainitsi (a-ajojen lehdistötilaisuus?), että Q2:ssa oli vähän hankalaa auton kanssa, mutta asiat korjaantuivat kun lyötiin kisabensat tankkiin. Oma veikkaukseni on, että koko homma on säädöistä kiinni.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tai sitten Brawn GP:n auto toimii paremmin bensakuormalla? Melbournessa Button muistaakseni mainitsi (a-ajojen lehdistötilaisuus?), että Q2:ssa oli vähän hankalaa auton kanssa, mutta asiat korjaantuivat kun lyötiin kisabensat tankkiin. Oma veikkaukseni on, että koko homma on säädöistä kiinni.
Totta, mutta Rubens taas sanoi juuri päin vastoin, eli eipä tuosta ota selvää..
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Rubens taisi sanoa tuossa jossain haastattelussa lauantaina että olisi voinut mennä Q2-osiossa kovempaakin, tiedä häntä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Suorituskyvystä voidaan ottaa helposti se viimeinen 5% pois joko tankkaamalla autoon vaikka viiden ylimääräisen kierroksen bensat tai sanomalla kuljettajalle että ei tarvitse ottaa mitään riskejä, ajat peruskierroksen niin ollaan kuivilla. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on tietysti se hyvä puoli, että jos vaikka ratkaisevan kierroksen ensimmäisellä sektorilla tapahtuu jotain odottamatonta, kuski voi hanskalla paikata 2. ja 3. sektorilla.
Aivan, hyvällä autolla kuskit ovat edes jollaintapaa onnistuneella kierroksella jatkossa, tai sitten voidaan tehdä hommasta mielenkiintoisempaa tankkaamalla autoon ylimääräistä painolastia. -> pikku virhe kierroksella ja nopealla autolla karsiudutaan jatkosta ja taktiikkanero saa kenkää. Eli höyryillä Q2 ajetaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aika-ajoissa kuskit vetävät täysillä ja tallit tuskin säästelevät ajattamalla autoa painavammalla siksi, että jätetään nyt pari kymmenystä varastoon hämäyksen vuoksi. Kuten Moe totesi, niin niitä virheitä voi sattua ja niitä voi sattua myös kahden kiekan aikana.

Ainut syy miksi auto jätetään hieman raskaammaksi on se, että auto toimii silloin paremmin. Ei se aina kevyenä ole paras. BGP on jo aikaisemmin kertonut, etteivät renkaat tahdo lämmetä. Luonnollisesti pieni lisäpaino polttoaineen muodossa voi vaikuttaa renkaiden lämpötilaan, huomattavasti.

Tuota ongelmaa ei tietty ole samaan tapaan kisan aikana, tyhjällä tankilla ja jo valmiiksi kuluneilla ja kuumilla kumeilla.

Minä en todellakaan usko höpinöitä säästöstä ja piilottelusta aika-ajoissa. Koska en näe siihen yhtään järkevää syytä :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tai sitten Brawn GP:n auto toimii paremmin bensakuormalla? Melbournessa Button muistaakseni mainitsi (a-ajojen lehdistötilaisuus?), että Q2:ssa oli vähän hankalaa auton kanssa, mutta asiat korjaantuivat kun lyötiin kisabensat tankkiin. Oma veikkaukseni on, että koko homma on säädöistä kiinni.
Nythän ne eivät saaneet renkaita toimimaan ihan kunnolla. Melkoista vatkaamista välillä Buttonillakin. Red Bulli sitä vastoin 'söi' niitä aika-ajossa niin paljon, että Vettelin mukaan viimeisessä kurvissa renkaat olivat jo aika finaalissa, mutta riitti silti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiinan GP 2009 nousi eniten ohituksia sisältäneeksi kisaksi sillä ajalla kun Brian Lawrence on tilastointiaan tehnyt (1997-2009)

Koodi:
Laps 1-8 & 19-22 were completed behind the Safety Car.

Lap Place  Passer (Passed)            KERS
==========================================
 9     6   Hamilton (Räikkönen)        K/-
 9    12   Bourdais (Nakajima)         -/-
 9    16   Glock (Kubica)              -/-
10    10   Massa (Kovalainen)          -/K
11     3   Button (Barrichello)        -/-  [team-mates]
11     5   Hamilton (Trulli)           K/-
11    15   Glock (Fisichella)          -/-
11    14   Glock (Piquet)              -/-
11    13   Glock (Nakajima)            -/-
12     7   Buemi (Räikkönen)           -/-
12     7   Massa (Räikkönen)           -/-  [team-mates]
13     5   Buemi (Trulli)              -/-
13     9   Hamilton (Kovalainen)       K/K  [team-mates]
14     5   Massa (Trulli)              -/-
15     8   Hamilton (Räikkönen)        K/-
15     7   Hamilton (Trulli)           K/-
16     7   Räikkönen (Hamilton)        -/K
16     9   Kovalainen (Trulli)         K/-
16    10   Bourdais (Trulli)           -/-
16    14   Kubica (Fisichella)         -/-
17    13   Alonso (Fisichella)         -/-
18    15   Piquet (Sutil)              -/-
                                                  <--- Safety Car
23     4   Hamilton (Räikkönen)        K/-
23     6   Kovalainen (Barrichello)    K/-
23    10   Alonso (Nakajima)           -/-
23    15   Kubica (Heidfeld)           -/K  [team-mates]
23    16   Sutil (Heidfeld)            -/K
24    14   Kubica (Rosberg)            -/-
24    15   Sutil (Rosberg)             -/-
25    13   Sutil (Kubica)              -/-
26    12   Sutil (Fisichella)          -/-  [team-mates]
26    13   Kubica (Fisichella)         -/-
27    15   Heidfeld (Rosberg)          K/-
29     2   Webber (Button)             -/-
30    10   Kubica (Sutil)              -/-
30    16   Nakajima (Glock)            -/-
31     2   Button (Webber)             -/-
31     7   Alonso (Buemi)              -/-
31     9   Sutil (Kubica)              -/-
32     2   Webber (Button)             -/-
39    11   Glock (Räikkönen)           -/-
41     1   Vettel (Button)             -/-
41    11   Alonso (Räikkönen)          -/-
41    15   Kubica (Fisichella)         -/-
42     7   Kovalainen (Sutil)          K/-
46    14   Kubica (Rosberg)            -/-
47     5   Kovalainen (Hamilton)       K/K  [team-mates]
47    12   Bourdais (Räikkönen)        -/-
49     6   Sutil (Hamilton)            -/K
51     7   Glock (Heidfeld)            -/K
51     8   Buemi (Heidfeld)            -/K
54     9   Alonso (Heidfeld)           -/K
55    11   Räikkönen (Bourdais)        -/-
56    10   Räikkönen (Heidfeld)        -/K
56    11   Bourdais (Heidfeld)         -/K

That's 55 passes in total, compared to 9 in 2008.

Most: Kubica  7 [Hamilton, Sutil & Glock 6]
Koodi:
Top 30 Races for Overtaking (1997-2009)
=======================================

     #  Year   GP          Wet       SC
===========================================
 1. 55  2009 - China       Wet       SC (2)
 2. 51  1997 - Belgium     Wet       SC (1)
    51  2000 - USA         Wet
    51  2006 - China       Wet
 5. 49  2003 - Britain               SC (2)
 6. 48  2003 - Brazil      Wet       SC (4)  Race stopped
 7. 47  1999 - Australia             SC (2)
    47  2001 - Malaysia    Wet       SC (1)
    47  2002 - Britain     Showers
10. 46  2007 - Japan       Wet       SC (2)

11. 44  1998 - Britain     Wet       SC (1)
12. 43  1999 - France      Wet       SC (1)
13. 42  2000 - Germany     Wet       SC (2)
14. 41  2004 - Brazil      Wet track
15. 40  2007 - China       Wet
16. 39  1997 - Argentine             SC (1)
    39  2006 - Bahrain
18. 38  2003 - Australia             SC (2)
    38  2004 - Italy
20. 36  1997 - Spain
    36  2003 - USA         Wet

22. 33  1999 - Europe      Wet
23. 32  1997 - Brazil
    32  2006 - Hungary     Wet       SC (1)
25. 30  1999 - Austria
    30  2002 - Brazil
    30  2005 - Turkey
28. 29  1997 - Monaco      Wet
    29  1998 - Austria               SC (1)
    29  2004 - Germany
 

Bilyeu

New member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
4
Sijainti
Suomi
McLaren Mercedes

Aika-ajot menivät McLaren Mercedesiltä tällä kertaa hieman paremmin. Lewis Hamilton ylsi Q3:een, josta osittain voidaan varmasti kiittää uusittua etusiipeä, vaikka Heikki Kovalainen tämän oletuksen osittain teilasikin. Kilpailussa McLaren löysi hyvän vauhdin, varmaan märkä keli sopi heille. Parasta McLarenia tänä vuonna, mutta edelleen sitä odottaisi hallitsevalta maailmanmestarilta enemmän.

***-

Ferrari

Ferrarin aika-ajot menivät samalla tasolla McLarenin kanssa. Kilpailu taas meni huonommin, koska auton tekniikka ei pelittänyt vielkään odotetulla tavalla. Felipe Massan auto hyytyi ja Kimi Räikkönen valitteli moottoriaan. Ei mitään uutta auringon alla.

**

BMW

Aiko-ajot olivat BMW:n kannalta melkoinen katastrofi. Robet Kubica jäi jo Q1:een ja Nick Heidfeld Q2:een. Kilpailu meni taas siellä keskivaiheilla ajellessa, joka ei ole ominaista BMW:lle. Kubica tietysti rysäytti perään jälleen kerran.

**-

Renault

Renault löysi Kiinan viikonloppuna hyvän vauhdin, tai ainakin Fernando Alonso. Tämä tosin johtuu varmasti uudesta diffuusorista. Tästä todisteena aika-ajojen toinen lähtöruutu. Kilpailu Alonson osalta ei mennyt ihan niin hyvin. Nelson Piquet Jr. oli taas kerran melkoinen pettymys aiko-ajoissa ja kisassa.

**½

Toyota

Toyotan aika-ajot menivat Jarno Trullin osalta odotetusti, mutta Timo Glock epäonnistui ja joutui vaihtamaan vielä vaihdelaatikon. Kilpailussa Timo Glock taas löysi hyvän vauhdin ja siitä palkintona ihan kelpo nousu tilastoissa. Trullin kilpailu pettyi harmittavasti Kubican rysäytykseen.

***-

Toro Rosso

Toro Rosson aiko-ajot menivät hyvin, koska Sébastien Buemi ylsi jopa Q3:een, mutta ei pysytynyt kyllä auton puolesta taistelemaan paremmista sijoista. Sébastien Bourdais ei ajanut aika-ajoja niin hyvin. Kilpailu meni molemmilta kuskeilta ihan mukavasti. Ihan hyvä viikonloppu Toro Rossolle.

***-

Red Bull

Aika-ajot menivät Red Bullilta melkein niin hyvin kuin vain voi mennä. Kilpailu taas meni niin hyvin kuin vain voi. Ei mitään suurempaa moitittavaa koko viikonlopussa.

*****

Williams

Williamsin aika-ajot menivät taas kerran vähän niin ja näin. Nico Rosberg ajaa perus varmasti ja Kazuki Nakajima jättää toivomisen varaa. Kilpailu sitten meni Williamsin osalta huonosti, molemmat kuskit jäivät joukon hännille. Lisäksi välikelin renkaat eivät tuoneet Rosbergille lisää vauhtia.



Brawn GP

Brawn GP:n aika-ajot menivät ihan hyvin, mutta tällä kertaa ei oltu paalupaikalla. Mutta ei aika-ajoissa sen isompia virheitä kyllä tapahtunut. Kilpailu meni samalla tavalla, paitsi sijoitus nousi yhden pykälän molemmilla kuskeilla. Perus varma viikonloppu Ross Brownin tallilta.

****½

Force Indian

Force Indianilla oli parhain viikonloppu tähän mennessä tällä kaudella. Aika-ajot tietysti menivät tutulla kaavalla, mutta kilpailussa taktiikka ja ihan kohtuullinen vauhti löytyivät. Adrian Sutililla oli ihan hyvät mahdollisuudet pisteille, mutta vesilätäkkö ja auto oli väärässä paikassa väärään aikaan. Harmittaa ihan Sutilin puolesta. Giancarlo Fisichella ajoi myös ihan mukavasti, kun taakse jäi jopa Renault ja Williams ilman keskeytyksiä.

**
 
Ylös